Laholms-Niclas bäste svensk på dansk asfalt och Ramona laddar för tredje starten i PWRC!

Publicerad den 17 juni 2012 klockan 16:49 av tommy.svensson

Det blev ingen hellyckad utfärd för de sydsvenska asfaltåkarna när man tog Öresundsbron över till andra deltävlingen i Yokohamamesterskabet i Bröndby. Lite överraskande var det Laholms Niclas Hansen som lyckades allra bäst genom att bli fyra totalt med den udda Kit-Car versionen av Skoda Octavia. Niclas tider räckte även till andra platsen i klassen bakom fabriksföraren Anders Lysén i Suzukin.
Totalsegrade, dessutom överlägset gjorde Steen Andersen i en Mitsubishi. Steen var 24 sekunder snabbare än totaltvåan och klassegraren i Klass 3, Michael Ted McBride. I samma klass slutade Ebbe Nilsson trea.
En positiv överraskning var Hässleholms Rolf Grybb med Opel Asconan, slutade sexa i totalen men tvåa i klassen bakom den vinnande Mitsubishin. Mycket stark kört av Rolf som gjorde come back i våras efter flera års frånvaro!
Många av svenskarna försvann tidigt och bland dessa favorittippade Mats Andersson från Eslöv.
Fick nästintill in en femetta i tipset för Skilling 500. Hade bara Osborn Eklundhs Subaru växellåda hållit ihop hade det nog blivit alla rätt. Nu vann Åke Jacobsson efter tokladdning på sista sträckan samtidigt som Stoffe Nilsson ”snabbackade” och som trea slutade Joachim Carlström.
Då gick det sämre i 2WD-klassen där jag bara fick till rätt segrare, hemmafavoriten Daniel Halldén. Kjell Fransson blev också rätt hyggligt, hade tippat Kjell som fyra nu slutade han trea.
Över till de större grabbarna och tjejerna, för nu har Ramona Karlsson med sitt team landat på Nya Zeeland. Kan vi hoppas att det blir tredje gången gillt för Ramona och Miriam och att deras oturspåse” nu är så välfylld att där inte ryms mer ”bad luck”…
Ramona är laddad och säger så här inför tredje starten i PWRC-klassen.
– Det här är ett rally jag verkligen ser fram emot och vi är riktigt laddade. Väldigt fina grusvägar som påminner lite grann om de finska rallyvägarna och det bör passa oss bra.
– Målet är att gå i mål och köra igenom hela rallyt. Det är några lokala förare anmälda i klassen som är snabba och kan vägarna bra men går vi i mål i topp-5 är vi nöjda.
Rallyhelgen inleds redan idag med ett officiellt test följt av tre dagars rekognosering. Ramona och Miriam har redan förberett sig väl.
– Vi har datorerna laddade med filmer från tidigare rallyn här och Miriam har också pratat med Emil (Axelsson, kartläsare åt P-G Andersson) och fått en del tips.
Sedan måste jag gratulera Prins Carl Philip som gav belackarna svar på tal när han körde sin BMW till seger i Göteborgs City Race. Samma BMW som han körde vid den enligt kvällspressen ”våldsamma” kraschen för två veckor sedan. Fantastiskt att Flash-teamet på så här kort tid har kunnat göra bil igen av den ”förvridna skrothögen” (obs ironi)!
Fick publiksiffrorna för helgens racingkrock och precis som jag trodde lockade TTA nästan exakt dubbelt så många åskådare i Göteborg som STCC på Sturup. Knappt tiotusen kom till hamnen i Kålles stad medan hälften hittade till Sturup. Ska jag vara ärlig tycker jag att STCC rent moraliskt vann fajten, för trots allt är det betydligt enklare för publiken att ta sig till city i Göteborg än att åka ut till bondvischan på Söderslätt…
För en gångs skull vann inte Kristianstads kartinglöfte Noah Milell, utan fick nöja sig med andra platsen i Gunnar Nilsson Memorial. Vann gjorde Andreas Johansson men Noah behåller ledningen i SKCC inför nästa tävling i Jönköping.
Först hybridsegern blev det på Le Mans, men elfte på tretton år för Audi. Trion Treluyer, Fassler och Lotterer han med 378 varv på den franska klassikern.

Läsarnas kommentarer

Din kommentar tillhandahålls av Disqus och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera på Tommy Svenssons motorblogg så godkänner du samtidigt våra regler.

Regler för kommentarer på våra bloggar

Välkommen att kommentera inlägg på våra bloggar!

Vi ser fram emot ett livligt meningsutbyte. I syfte att hålla en bra debattnivå har vi följande grundregler:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna
  • Visa respekt för övriga debattörer
  • Håll er till saken
  • Spamma inte: Fler än tre inlägg i en tråd betraktar vi som spam

Så här vill vi ha det:
  • Inlägg som är korta och koncisa, inte längre än 500 tecken.
  • Inlägg undertecknade helst med både för- och efternamn och gärna med bostadsort. (Några av inläggen kan komma att publiceras i papperstidningen, och då prioriteras inlägg som är undertecknade med namn.)

Det här accepterar vi inte:
  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, främlingsfientliga, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera inlägg på bloggen.

Om du ser ett inlägg som bryter mot reglerna kan du göra oss uppmärksamma på det genom att använda knappen "Anmäl!" som finns vid varje debatt.

Bloggaren i sig har inget juridiskt utgivaransvar för dina kommentarer. Du är alltid personligt ansvarig för innehållet i din kommentar.
  • L2F

    Hallå där.
    Har sett både TTA och STCC i år, är en högst normal konsument av motorsport.
    Jag kan bara konstatera att startfälten i helgens race på Sturup var 12 st i alla klasserna. I huvudklassen STCC fanns 7 bilar. Jag känner mej lurad efter att betalt 250 inträde och 180 kr för att slå ner häcken nånstas och se något överhuvudtaget. 430 kr för att se 7 bilar åka på snöre i en halvtimme. Detta är döden för svensk motorsport !!
    Om STCC tycker att detta är rätta vägen för svensk motorsport så varsågod, begå självmord.
    TTA är aningen bättre med större startfält o bättre racing, men plastbilar från Frankrike med japanska motorer är ju inte speciellt spännande. 
    Förstår inte hur sponsorer betalar för att abonnera läktare där det under racen sitter 50 personer. Detta gäller båda serierna.
    De enda klasserna som verkar leva ett bra liv är Swedish GT ( 28 startade på Andertorp och Porsche Cup eller Carrera ( slå ihop de två o vi har har bra startfält ).
    Kan inte SBF fixa detta som medlande part så har man dessvärre spelat ut sin roll inom svensk racing. 
    Skärpning SBF för svensk racings skull.
    Mvh 

  • TommySvensson

    Hej.
    Dessvärre tror jag du sätter huvudet på spiken i din kritik. Har fått liknande beskrivningar av andra tidigare och nog är det lite av ”kjesarens nya kläder” över svensk racing för tillfället.
    Till att börja med måste nog TTA och STCC gräva ner stridsyxan djupt om inte racingen ska hamna i samma dödsskugga som på åttiotalet…
    MVH
    Tommy

Motorbloggen
Kristianstadsbladets fotochef Tommy Svensson är tidningens mest populära bloggare. Han har varit intresserad av motorer sedan barnsben. Här bloggar han om bilar, trafik och motorsport på fyra hjul. Har du några frågor som rör bilar från 50-, 60- eller 70-talen kan kanske Tommy hjälpa till.
Mejla Tommy på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se


Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu