Inställt rally och rekord samma helg, Älmhultstips, WRC till Sydafrika, Suzuki Cup utan Ola!

Publicerad den 4 maj 2012 klockan 18:15 av tommy.svensson

Den enes död den andres bröd heter det, vet inte om man kan översätta detta på andra deltävlingen i Smålands DM Rojarundan och Mälarrallyt den 12 maj? Medan Emådalens MK tvingades ställa in med för få anmälda, bara tjugo när tiden gick ut, har Mälarrallyt samma ”problem” som Kongen och tack till. Idag är där 239 rallysugna i listan och bland dessa förra helgens succéman Joachim Grahn från Åhuskärr. Här blir det dock tuffare än i Lille Mats, Per-Arne Sääw och Eddie Hörbing är inga lätta nötter att knäcka…
Enligt Smålands BF:s hemsida letar man nu efter ersättningstävling till Rojarundan vilket inte lär bli lätt. Alla distriktets tävlingar har redan DM-status plus att man även fått gå utanför distriktet med TV-Svängen och Ekratten för att få ihop en anständig DM-serie. Lösningen kan vara att plocka in en av Bilsport Rallycups deltävlingar, men här stöter man på problem då dessa är onotade…
Älmhults klassiker Silverratten i morgon lördag körs dock som planerat. Även här märks en mindre nedgång om man jämför med Simrishamn och Kristianstad. Till slut blev man dock 152 i startlistan, vilket jag tycker är exakt det startantal som är optimalt i en rallytävling. Fler bilar innebär alltid mer ”klydd o kladd”. Man bjuder på fyra sträckor varav SS1 rallyts längsta, körs två gånger. Kollade lite på noteringarna om sträckorna och kan då konstatera att det verkar bli betydligt snabbare än förra helgen. Ungefär som ”slalom” i Kongen och nu bjuds det på ”storslalom”. Trots mina mer eller mindre tidigare misslyckanden blir det tips. Då åker vi…
2WD.
1. Mattis Olsson Gullabo Toyota
2. Magnus Johansson Älmhult Volvo
3. Daniel Halldén Skillingaryd Volvo
4. Kjell Fransson Vimmerby Volvo
5. Thord Johansson Hörby Volvo
Garderar med Golfåkarna Bellborg och ”lille-Fransson” samt Simrishamnssegraren Morgan Eriksson (förlåt mig ”Kräbbleboda-Johansson”för att du är inte med på topp-fem, överraska mig!).
4WD.
1. Patrik Johansson Växjö Mitsubishi
2. Jocke Grahn Simrishamn Ford
3. Stoffe Nilsson Hässleholm Subaru
4. Åke Jacobsson Emådalen Ford
5. Ingvar Andersson Hässleholm Subaru
Ursäkta skåneduon, men Patrik blir för svår på ”hemmaplan”. Gissar att Grahn flyter vidare på söndagens framgångsvåg och ökar tempot gentemot Kongen vilket kan bli svårt för Soffe.
Nåddes idag av ryktet att det knakar rejält i Suzukicupen och att frontfiguren, eldsjälen, sponsorfixaren helt enkelt ”cupens leading lady” Ola Strömberg åtminstone tillfälligt, hoppat av. Lite märkligt tyckte jag det var att inte Ola körde deltävlingen i Kristianstad, han var anmäld med nummer 12 på bilen men dök aldrig upp. Vad jag förstått skar det sig rejält mellan Ola och andra cupdeltagare när man kvällen före Kongen hade någon sorts ”regelmöte”. Ola gillade uppenbarligen inte diskussionen, utan lämnade och åkte hem. Utifrån min synvinkel kan detta bli ytterst ödesdigert för den pånyttfödda cupen, om det vill sig illa kan det nu bli en snabb smärtfylld död för ”Succarna”!
Fortsätter att droppa in anmälningar till Midnattsolsrallyt, idag är där 162 ekipage. Senaste namnet är en av sjuttiotalets stora värmländska namn, Säffles Lars Carlsson. Lars tillhörde den lilla skara som då tävlade flitigt utomlands, var mycket i Holland om jag inte minns helt fel. Då som nu är det Opel Rally Kadett Sprint som ska användas. Men ska du verkligen köra Regularity Lars?
Får väl även lyfta blicken lite utanför landets gränser. Noterar på autosport.se att Sydafrika kan bli nästa land att få en deltävling i WRC. FIA-bossan Michele Mouton har varit på besök och verkar ha gillat vad hon såg kring Durban som är tänkt att bli sydafrikanernas svar på Karlstad. Brasilien är förste utmanare till Sydafrika, men här verkar man vara något längre bort i planeringen. Dessutom störs man av det faktum att Argentina är ett rally som verkligen gillas av ”FIA-gubbs o kvinnsen”. Dom vill göra Argentina till ett av de rallyn i likhet med Finland och ”UK” (som vi säger som vill bräscha lite, alltså Storbritannien) alltid ska finnas med. Beslut om WRC-kalendern för 2013 tas den 9 maj.
I går när jag körde hem dök där plötsligt upp en tutande och blåljusblinkande ambulans i min backspegel. Platsen var precis där vägarbetet på E22:an börjar och framför mig låg en mindre kö med fyra-fem bilar. Den förste var en s.k ”försiktig och omdömesgill förare”, alltså låg ”hen” gott och väl tjugo kilometer under de sjuttio som råder. För säkerhets skull blinkade jag med helljuset på bilen framför mig innan jag svängde ut på den nylagda grusdelen och släppte förbi ambulansen. Tidsförlusten var minimal för ambulansen men sedan blev det tvärstopp, bilen framför flyttade sig inte en millimeter, till slut lyckades ambulansföraren kränga sig förbi mellan koner och annat skit. Bara för att upptäcka samma sak igen, även nästa förare var både blind och döv. Ny krängning bland konerna och ambulansen kunde ta sig förbi även denne och så fortsatte det antagligen hela vägen tills vägarbetet var slut.
Man undrar så klart vad som händer under håret på förare som uppträder så här hänsynslöst? Skiter man högaktningsfullt i att där ligger en medmänniska och kämpar för sitt liv inne i ambulansen? Eller är det så enkelt att man inte har någon backspegel och i öronen sitter hörsnäckorna till I-paden som effektiv kopplar bort en från yttervärlden. Vad som än är orsaken så är det fullständigt åt h-e!
Får precis hör att STCC-gänget är i full gång med tidskvalet på Mantorp och att Knislingepågen Johan Stureson i IPS Team Biogas är snabbast. Ser lovande ut med andra ord!

Läsarnas kommentarer

Din kommentar tillhandahålls av Disqus och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera på Tommy Svenssons motorblogg så godkänner du samtidigt våra regler.

Regler för kommentarer på våra bloggar

Välkommen att kommentera inlägg på våra bloggar!

Vi ser fram emot ett livligt meningsutbyte. I syfte att hålla en bra debattnivå har vi följande grundregler:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna
  • Visa respekt för övriga debattörer
  • Håll er till saken
  • Spamma inte: Fler än tre inlägg i en tråd betraktar vi som spam

Så här vill vi ha det:
  • Inlägg som är korta och koncisa, inte längre än 500 tecken.
  • Inlägg undertecknade helst med både för- och efternamn och gärna med bostadsort. (Några av inläggen kan komma att publiceras i papperstidningen, och då prioriteras inlägg som är undertecknade med namn.)

Det här accepterar vi inte:
  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, främlingsfientliga, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera inlägg på bloggen.

Om du ser ett inlägg som bryter mot reglerna kan du göra oss uppmärksamma på det genom att använda knappen "Anmäl!" som finns vid varje debatt.

Bloggaren i sig har inget juridiskt utgivaransvar för dina kommentarer. Du är alltid personligt ansvarig för innehållet i din kommentar.
  • Jimmy Christiansen

    Varför skulle onotat vara ett problem? Det är ju rally ”på riktigt” ;)

    Nä, lite surt att Rojarundan blev inställd, jag hade tänkt ta den som premiär i år eftersom bilen inte är helt klar, nu blir det Oknörundan istället och det känns inte riktigt bra eftersom man ska försöka försvara förra årets titel ;)

  • oops164

    Sturesson i Pole på Mantorp.
    Gott mos i gasbilen.

    Då får man väl packa in minsta dottern i bilen och se till att heja fram Stoffe.

    Kennet

  • Adam_Andersson

    Du kan stryka Ingvar Andersson från 5:eplatsen. Stenen på SS4 i Kongen tog väääldigt hårt. Det blir ingen tävling i helgen tyvärr.

  • TommySvensson

    Hej.
    Så ska det låta!
    MVH
    Tommy

  • TommySvensson

    Hej.
    Trist att höra, bara att önska lycka till framöver istället.
    MVH
    Tommy

  • TommySvensson

    Hej.
    Du har ju rätt egentligen, men i Kongen provade jag siffernoter istället för beskrivande. En ny värld öppnade sig…
    Lycka till i Mönsterås!
    MVH
    Tommy

  • oops164

    Och min än mer besvikna polare förra helgen ska också med:)

    Nu återstår bara att försök hitta info var man köper program, för deras sida var tyvärr under all kritik.

  • galtkast

    Ola´s bil va visst till salu oxå på blocket!!! Håller m om att det säkert är en tung förlust för cupen som ju lyfte när han kom in!!! För övrigt är ju Ola anmäld t Midnattssolsrallyt i en 99.a Turbo men i regularity???
    Får hoppas han är fellottad!!

Motorbloggen
Kristianstadsbladets fotochef Tommy Svensson är tidningens mest populära bloggare. Han har varit intresserad av motorer sedan barnsben. Här bloggar han om bilar, trafik och motorsport på fyra hjul. Har du några frågor som rör bilar från 50-, 60- eller 70-talen kan kanske Tommy hjälpa till.
Mejla Tommy på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se


Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu