Hallå Radiosporten, Mattias Ekström kör NASCAR och höjdhoppar Sjöberg på Nurnburgring.

Publicerad den 8 juni 2010 klockan 16:23 av tommy.svensson

Spratt till riktigt idag när jag lyssnade på radion och Sportnyheterna. Hörde Mattias Ekströms namn nämnas och någonting om NASCAR, mer lyckades jag inte uppfatta. Fick spänd ge mig till tåls tills nästa sändning, vad var det för nytt om Ekströms körning over there?
Vad var det då för nyhet som Radiosporten hade vaskat fram, jo att han skulle köra i NASCAR-tävlingen den 20 juni.
Hallå, hallå vad är det som står på…
Det kan man verkligen undra då jag redan den 1 juni bloggade om den här ”nyheten” och det kan jag gärna erkänna, jag var långtifrån först. Alltså efter åtta-nio dagar har Radiosporten, mitt i allt bollande, knäckt den här nyheten. Imponerande!
Dessutom berättar man att Ekström minsann är den förste svensken som kör en NASCAR-tävling.
Vadå förste svensken? Före honom har mindre än tio icke-amerikaner fått den här möjligheten. Förste svensken får det att låta som om danskar, tyskar, spanjorer, mexicanare och många andra har mer eller mindre svängdörrar till NASCAR. Så är det inte, utan det här är ett unikt tillfälle för en av landets få riktiga världsstjärnor.
Men nu är det ju motorsport och då är detta plötsligt en liten sidonyhet som man kan vänta i dagar med. Vågar inte tänka på om någon av våra skidskyttar hade sträckt avtryckarfingret under sommaruppladdningen, hade man kunnat spara den nyheten i flera dagar? Knappast, eller om någon ”stjärna” i Nigeria så här dagarna inför VM i fotboll, plötsligt blivit illamående och fått uppsöka sjukhus. Hade vi radiolyssnare riskerat att missa detta? Aldrig stod där i brevet!
Mattias Ekström förtjänar faktiskt en helt annan bevakning av svensk media, en bevakning som anstår en fantastisk idrottsman som bärs fram helg efter helg av hundratusentals vrålande fans. Men i landet Sverige är detta intet värt, han gör ju för f-n inget med en boll…
Såg igår kväll finalen i ”Djävulsrallyt” på Kanal fem, har missat alla de andra avsnitten. Jag ska inte kommentera varken namnet Djävulsrallyt eller tävlingsmomentet. Det jag vill kommentera är att alla som var med verkade ha riktigt, riktigt kul och det är ju det som är ”problemet” med motorsportutövandet, det är ju så förbannat kul!
När jag såg höjdhopparen Patrik Sjöberg knyckla till höger fram på 740:an i försöket att köra genom väggen i containern, fick jag minnen från Nurnburgring 1990. Då var Patrik tillsammans med några andra idrottsstjärnor på plats för att köra ett ”kändisheat” före det riktiga Race of Champions. Kändisarna körde identiska då nya sextonventilers Opel Kadett Gsi och Patrik hade lottats i en svart.
Precis som när han satte sitt oförglömliga rekord på Stockholms Stadion var han fullt fokuserad och gav järnet direkt. Som svensk stod man och vrålade och Patrik åkte på som han aldrig gjort annat än rajsat med bil och var långt före sin konkurrent med bara målkurvan kvar. Då gick det överstyr och han lyckades få en hel rad betongsuggor under bilen innan det tog slut. Skillnaden var att det var vänster fram den gången som fick stryk. Men coole Sjöberg, klev ur, kollade inte ens på bilen utan tände en cigg och konstaterade.
- Kul så länge det varade!

Läsarnas kommentarer

Din kommentar tillhandahålls av Disqus och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera på Tommy Svenssons motorblogg så godkänner du samtidigt våra regler.

Regler för kommentarer på våra bloggar

Välkommen att kommentera inlägg på våra bloggar!

Vi ser fram emot ett livligt meningsutbyte. I syfte att hålla en bra debattnivå har vi följande grundregler:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna
  • Visa respekt för övriga debattörer
  • Håll er till saken
  • Spamma inte: Fler än tre inlägg i en tråd betraktar vi som spam

Så här vill vi ha det:
  • Inlägg som är korta och koncisa, inte längre än 500 tecken.
  • Inlägg undertecknade helst med både för- och efternamn och gärna med bostadsort. (Några av inläggen kan komma att publiceras i papperstidningen, och då prioriteras inlägg som är undertecknade med namn.)

Det här accepterar vi inte:
  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, främlingsfientliga, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera inlägg på bloggen.

Om du ser ett inlägg som bryter mot reglerna kan du göra oss uppmärksamma på det genom att använda knappen "Anmäl!" som finns vid varje debatt.

Bloggaren i sig har inget juridiskt utgivaransvar för dina kommentarer. Du är alltid personligt ansvarig för innehållet i din kommentar.

Motorbloggen
Kristianstadsbladets fotochef Tommy Svensson är tidningens mest populära bloggare. Han har varit intresserad av motorer sedan barnsben. Här bloggar han om bilar, trafik och motorsport på fyra hjul. Har du några frågor som rör bilar från 50-, 60- eller 70-talen kan kanske Tommy hjälpa till.
Mejla Tommy på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Kategorier

Sidor


Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu