Latvala i topp, ännu en WRC-Toyota visad, Rallydrottning-Ewy fyller 85 år och en läcker Kapitän Sportcoupé!

Publicerad den 1 augusti 2014 klockan 16:07 av tommy.svensson

Än så länge håller tipset med Jari-Matti Latvala i topp i WRC Neste Oil Rally Finland. Efter åtta körda sträckor, fem återstår i dag leder han med 8,4 sekunder före VW-kollegan Ogier. Rally Finland 2014Till saken hör att världsmästaren ligger först i spåret och rimligtvis borde ha en liten nackdel av att få ”ploga”. I morgon kan det se helt annorlunda ut men Latvala verkar stabil, så det lär inte bli lätt att passera honom.
Knallen åtminstone i mina ögon är att Kris Meeke verkar trivas ypperligt i Finland. Trea och mest imponerande, bara lite mer än fyra sekunder bak Ogier. Ur Yves Mattons synvinkel är det nog ändå viktigare att nordirländaren både tagit en sträckseger och är mer än halv minuten före Mads Östberg på sjätte plats i den andra Cittran.
Även Mikko Hirvonen har lyckats vinna en sträcka och leder ”Grupp 2″ gänget från sin fjärde plats. Fram till Meeke har Fordåkaren 26 sekunder, däremot är det tajtare till femman Andreas Mikkelsen, bara drygt tio sekunder.

*
Trist för Juho Hänninen som låg trea med Hyundaien fram till sträcka sex där en smygpunka orsakade en lättrullning som kostade runt minuten. Med utkickad vindruta och med solglasögon som skydd för fartvinden kämpar Juho på och ligger elva. Bäst av koreanerna är överraskande Hayden Paddon på sjunde plats före gnälliga teamkompisen Neuville.

*
Siade om Robert Kubicas chanser i veckan och beskrev hans stabilitet som ” en dallrande chokladpuddings” trots att Malcolm Wilson ville hävda motsatsen. Nu kom polacken till sträcka fem innan han planterade Fiestan ”into the ditch, over and out”…

*
I WRC 2 försvann ledaren inför Rally Finland, italienaren Bertelli redan på sträcka fem med den militärgröna Fiestan, anledning ”off road”. Istället är det nu finskt i topp genom Ketomaa före Karl Kruuda i Peugeot och Sebastien Chardonnet i Citroen på tredje plats. Lite märkligt att Ott Tänak som jag var säker på skulle toppa, bara ligger fyra.

*
Inte så många som brutit så här långt men två finska färgklickar nämns i listan för ”Retired”. Kristian Sohlberg och Jarmo Nikkara finns tråkigt nog med, orsak ”left road”.

*
Nu förstår jag ingenting (helt normalt enligt mina kamrater) när Tommi Mäkinen presenterar en helt ny BloggToyota2WRC-Toyota i samband med Rally Finland. Vi snackar alltså inte den Yarisvariant som man byggt nere i Köln utan i Tommis fall är det nya R3-bilen GT86 som utgör grunden. Tar det igen, Toyota har alltså två nya och helt olika WRC-bilar på gång. Den ”senaste” (kommer kanske ytterligare någon i nästa vecka, vem vet?) är byggd av Tommi Makinen Racing med välsignelse från Akio Toyoda president (en japansk variant av Lars Servin…) för Toyota Motor Corporation.
Toyoda är på plats i Finland vilket i mina ögon innebär att projektet är mer än verklighetsförankrat. Nu beskrivs nya WRC-bilen som en ren ”mula” för att testa fyrhjulsdrift med mera. Den har dessutom mycket få detaljer gemensamt med R3:an som ska köras i Tyskland i slutet av månaden.
Japanska källor vill även göra gällande att Toyodas närvaro för att se på Mäkinens bygge är ett tecken på det kyliga klimat som råder mellan Japan och Toyota Motorsport i Köln.

*

För mig känns det också som att dagens avslöjande är mer i linje med Toyotas rallytraditioner. Ända sedan denBloggToyota Grupp B-Celica som Björn Waldegård och Lars-Erik Thorp  körde i South Swedish Rally i början av åttiotalet har Toyota använt sina sportcoupér i rallyskogen. En tradition som bröts med Corollan i slutet av nittiotalet. Kanske dags att knyta ihop säcken och låta Mäkinen sköta en eventuell come back och detta med med en direkt arvtagare till Celican?

*
BloggEwyPå söndag fyller en riktig rallylegendar 85 år, Ystadfödda numera boende i Stockholm, Ewy Rosquist. Det var den 5 november 1962 som Ewy Rosqvist och hennes co-driver Ursula Wirth vann det nästan 500 mil långa rallyt Gran Premio Argentina, med osannolika två timmars marginal till tvåan. De i publiken som trott att de unga svenskorna var fotomodeller för Mercedes fick chockade inse att så inte var fallet. Paret hade inte bara vunnit det extremt farliga loppet och alla sex etapperna. Dessutom höjde tjejerna snittfarten på de argentinska usla vägarna från förra årets rekord på 121 km/tim till nästan 127 km/tim…
Hon föddes som Ewy Jönsson i Stora Herrestad utanför Ystad, enda dottern i en lantbrukarfamilj med fem barn. Efter lantbrukskola blev hon så småningom veterinärassistent, ett yrke som innebar 15-20 mils bilkörning om dagen på de skånska grusvägarna. Ewy klockade sina resor med den gamla Mercedes 170 hon fått av sin far och minskade tiderna mellan de olika gårdarna konstant.
– Efter två år körde jag så bra att jag ofta var färdig med dagens arbete upp till två timmar före mina kollegor, trots att vi besökt lika många gårdar, säger Ewy i sin självbiografi.
Som co-driver till maken Yngve Rosqvist deltog hon bland annat i Midnattssolsrallyt och blev biten av rallysporten. 1960 fick Ewy kontrakt som fabriksförare för Volvo och 1962 slöts cirkeln när hon och Ursula Wirth rekryterades till Mercedes-stallet. Redan efter ett par månader var det dags för den storslagna segern i Argentina i en stor Mercedes 220 SE (W 111). Under de kommande åren skulle det även bli två tredjeplatser i loppet, samt segrar i klassen upp till 2,5 liter i såväl Monte Carlo-rallyt som på Nürburgring. Dessutom placeringar i såväl det grekiska Akropolisrallyt som Spa-Sofia-Liege rallyt. 1964 avslutade hon sin proffs-karriär, men har fortsatt arbeta för Mercedes som ambassadör för varumärket i en mängd olika sammanhang.
 Grattis från Motorbloggen och om jag brukar säga ”they don´t make those anymore”!

*
Nu börjar Oresund Electric Car Rally pumpa ut information som elbilsrallyt den 20-21 september som körs för fjärde gången i rad och klassas som världens största elbilsrally. Rallybilarna kör i både Sverige och Danmark och tack vare samarbetet med Kraftringen finns det en chans för kanske framförallt lundaborna att kolla närmare på bilarna. På Mårtenstorget blir det ett depåstopp innan bilarna glider vidare. Starten går i Frederiksberg (Köpenhamn) på lördag förmiddag, vidare genom Själland och västra Skåne. Med uppehåll i Helsingör, Helsingborg och Lund går bilarna i mål i Malmö på söndag eftermiddag. 
Tävlingen består av ett antal delmoment, ett av de viktigaste är att köra så energisnålt som möjligt. Förra året använde de tre sparsammaste bilarna bara 1 kWh (motsvarande 0,1 liter bensin) per mil på den första etappen om 80 kilometer.

*
Opel-liebern Roger Arvidsson har skickat en bild på en urläcker BloggKapitänOpel Kapitän Sport Coupe från 1959. En bil som jag faktiskt inte visste ens existerade. Han skriver: Hej Tommy här får du en bild som jag hittade för en tid sedan, en Kapitän 59:a 2 dörrars sportcoupe. Den är väl byggd av någon karossbyggare i Tyskland. Om du söker på Kapitän coupé så finns det även bild på en 60:a 2dörrars. Tur att vi har din blogg att läsa. /Roger”.
Minns när boktryckare Mårtensson i Hörby köpt en sådan här Kapitän grön med vit tak. Hur jag och min kompis cyklade dit för att förhoppningsvis få en skymt av läckerbiten. Cykelturen blev lyckad, Kapitänen stod parkerad på gatan och min dag var räddad.

*
Lite tunt med tävlingar i helgen, har hittat Viks-8:an i Valdemarsvik och Jan Rolfssons Minne i Örebro.

*

Trevlig helg!

Latvala snabbast i WRC-Finland, tuffa pix för Ciroénåkarna, sugen på en rysk värsting och när Lukas besökte Saab-grottan!

Publicerad den 31 juli 2014 klockan 16:43 av tommy.svensson

Klockan 16.08 drar ”Formel 1 på grus” igång eller mer korrekt, WRC Neste Oil Rally Finland. Att det går undan på de finska vägarna är ingen nyhet men när jag läser att nyzeeländaren Hayden Paddon i Hyundaien har skrivit till ”fast” (snabbt) 1090 gånger låter det nästan otroligt. Nu visar det sig att Paddon har en nästan ”infödd” co-driver i form av John Kennard. När John inte läser noter så jobbar han med sin vinodling på Nya Zeeland och där Finland är en av hans absolut viktigaste importörer. Dessutom tillbringar han nästan all tid mellan WRC-uppdragen tillsammans med sin partner Satu i ”de tusen sjöarnas land”.

*
I förmiddags avverkades shake down och inte helt överraskande var det segraren 2010 Jari-Matti Latvala i Polon som satte bästa tid. 0,6 sekunder efter slutade Mads Östberg som jag fått för mig är brännhet: Mads och Jonas Anderson vill verkligen komma på pallen och får de dessutom välja själv, allra högst upp. Ny Polo som trea i form av Andreas Mikkelsen, 0,9 efter medan ”första-Polon” i händerna på Ogier inte var mer än tia, 2,9 efter Latvala. Nu tror jag att han kanske mörkar och det är en helt ny fransman vi får se efter klockan fyra i eftermiddag.
Skrällen idag menar jag att Henning Solberg svarar för med sin fjärde tid, två tiondelar före Mikko Hirvonen. Mikko kommer till start med en helt nybyggd Fiesta, faktiskt första nybygget från M-Sport sedan modellen introducerades 2012.
BloggHänninenBästa Hyundai blev Juho Hänninen, sexa och 2,1 sekunder bak landsmannen i Polon. Thierry Neuville var lite blek, tolva men hela 4,5 efter.

*
Läser att Rally Finland är en oerhört viktig tävling för de bägge Citroénförarna Östberg och Kris Meeke. Den här och nästa tre WRC-framträdanden blir avgörande för hur Citroén ska formera sin ”line up” inför 2015. Teamchefen Yves Matton har förklarat för de bägge att något beslut kommer inte att tas förrän efter Rally Australien i september. Till Autosport avslöjar Matton.
- Planen för första halvåret för både Kris och Mads var att lära känna bilen och skaffa sig erfarenhet. Nu däremot när vi startar andra halvan av säsongen krävs det att försöka få till lite resultat…

Lite is i magen har dock vinkel-bossen.
- Jag måste åtminstone ge dom minst tre rally innan jag börjar fundera på nästa år!
BloggMeeke kopia 2Meeke gjorde lite av succé i fjol fram till den ödesdigra rullningen och är full av tillförsikt inför årets upplaga. Detta trots sin ringa rutin, Meeke har bara gjort totalt sexton WRC-starter i karriären.
- Redan inför säsongen förklarade jag att kunskap om tävlingarna är ”a very big factor”. Själv hade jag väldigt lite kunskap om många av dessa, menar Meeke och avslutar.
- Nu är det annorlunda, vi kommer till tävlingar som jag kört förut och det innebär stor skillnad…
Matton försöker lugna ner nordirländaren för att inte ta i för mycket som 2013.
- Vi begär ingen pallplats, mer att visa vad han kan ute på sträckorna!

*
Nu är ”the bullshit over”, dags för mig att tippa Neste Oil Rally Finland.
1. Jari-Matti Latvala VW
2. Mads Östberg Citroén
3. Sebastien Ogier VW
4. Juho Hänninen Hyundai
5. Mikko Hirvonen Ford

*
Är du sugen på att bygga en klassisk rallybil lite trött på Escort BDA eller Volvo 240? Nu har du chansen att verkligen bygga en bil som du garanterat blir ensam om till Midnattsolssrallyt 20015.BloggMoskvitch Törs nästan lova, blir det fullt i anmälningskorgen så har du ändå ett startnummer vikt för dig om du kommer i den här Moskvitchen som är till salu på Blocket. Johan skriver:
”8 000:-
Vi har en Moskvitch 408 1969 som bara gått 3000 mil. 1 ägare och std. skick. Den har stått en massa år men var rostskyddad. Bilmodellen kördes som rallybil på den tiden. Googla på Moskvitch rally o titta på bilderna. Gör i ordning bilen och du har en mycket ovanlig bil som är smidig och har en kopia på en BMW-motor på 1500cc (lik en BMW1602).
Vi behöver bli av med bilen och provar med ett pris på 8000 kr. Det roliga vore att se den i Midnattsolssrallyt framöver.
Dröj ej för bilen måste bort!
Sökord: Ovanlig veteranbil, renoveringsobjekt, rally, rallybil, rallyobjekt, rysk bil.”.
Nu skriver jag direkt ur minnet (google släng dig i väggen…) men jag vill minnas att generalagenten då hette Matreco Bil och fanns i Malmö alternativt Helsingborg. Faktiskt hade man minst en kanske två bilar som kördes i sydsvenska rallytävlingar och minns speciellt SMK Örkelljungas vintertävling 1969 eller 70 där det kördes en ”rödskyltad” Moskvitch ljusblå till färgen om jag inte är helt ute och cyklar. Vill också minnas att bilen var stryktålig som få, men tyvärr ganska trött trots motorns påstådda släktskap med BMW:s…

*
Eskil Svanberg var även han och tittade på Eifel-Rallye men hade även ögonen öppna för lämpliga Oplar att ”spotta”. Hittade den här trots allt snygga även om den är grön, BloggCityOpel Kadett City och har för mig att vi snackar 1977-79 om vi ska åldersbestämma skönheten. Dock tyder mycket på att City-ägaren är en osedvanligt elak typ, utan minsta känsla för empati. Vad jag styrker detta med? Jo att parkera en sådan klassiker vid sidan av en vanlig ”sk-en” BMW är ju direkt elakt. Plötsligt blir fullblodet från München jämförbart ur statushänseende med ett målat gammalt traktordäck fyllt med blommor i trädgården…

*
Här på redaktionen jobbar en kille som heter Lukas, lite av flickorna och tanternas favorit bland annat för sina lysande krönikor. Landskronafödd som han är är det en kille med många fina sidor, t.ex är han en dj-el på att baka surdegsbröd efter en rejäl grundutbildning i yrket i Helsingborg. En sak kan dock inte Lukas skryta med, bilkunskap. Luckorna i hans bilkunnande är enorma, Volvo Amazon känner han knappt igen t.ex. Nåväl i förra veckan SMS:ade han mig plötsligt en bild på en BloggSaabSaab 850 Monte Carlo ( för Lukas kunde det lika väl varit en Ford Mustang, han visste inte alls vad det var för bil) och ställde frågan till mig, gissa var jag är?
En fråga som förstås var helt omöjlig  att besvara. Bara kombinationen Lukas och en Saab ”långnos” var för mig lika främmande som att kunna beställa rysk kaviar plus en liten vodka hos ”pølsemannen” på torget.
Efter ett tag kröp det fram, Lukas hade besökt BloggWigrenSaabfantasten Krister Wigren i sitt ”hobbyrum” utanför Landskrona Anledningen till besöket var något kryptiskt där hans bror Jesper (han i mitten) hade något sorts ärende till ”Saab-grottan”. Känner jag Krister rätt så blev det inget kortvarigt besök, det börjades nämligen berättas bilhistorier. Historier, mer eller mindre sanningsenliga (mest sanningsenliga skulle jag anta) och där Lukas med gapande mun introducerades till en för honom helt ny värld. Nu tog han dock inte på långa vägar in allt nytt vetande för när vi skulle göra en bilenkät häromdagen, pekade jag på en ovanlig Mazda RX8 varpå Lukas svarade.
-Volvon?

 

Isolde kör Toyota i hemma-WRC, Subaru i Rallycross-VM, historiska rallybilar i Köpenhamn och Volvoälskare letar Oplar!

Publicerad den 30 juli 2014 klockan 15:43 av tommy.svensson

Missade igår att visa bilden på BloggToyotaToyotas nya R3-bil, den bakhjulsdrivna GT86 CS som gör debut som förbil i händerna på tyskan Isolde Holderreid på ”hemmaplan” i WRC Rallye Deutschland. Måste säga att bilen ser riktigt frän ut, lite skillnad mot alla de avrundade FWD-R3:orna som nästan är omöjliga att skilja från varandra. Bilen har en 1998cc stor boxermotor (!) och förväntas leverera runt 240-50 hästkrafter till den sexväxlade ”seklådan”.
Toyota säger även att bilen blir klar för försäljning till privatkunder (gissar att många Volvo-åkare gärna skulle vilja prova en sådan här …) första halvan 2015.
- Detta är en spännande nyhet och att få se en ny bakhjulsdriven rallybil sladda runt specialsträckorna kommer att bli riktigt sevärt, menar Toyotas Nico Ehlert till wrc.com.
Han vill dock betona att bilen ännu inte är färdigutvecklad.
- Vi behöver datan från Rally Deutschland för att komma vidare i vårt utvecklingsprogram. Ändå kommer GT86:an att ge en indikation om framtiden för våra kunder!
Försöker tänka, senaste ”BWD” bilen i rally måste väl vara någon form av BMW och då snackar vi ändå ingen bil som fungerat i VM-sammanhang de senaste tio-femton åren. Förresten, där finns ju även en Porsche som går in i WRC och som kördes i årets Monte men då snackar vi en extremt nischad bil…

*
Trefaldige EM-vinnaren i rallycross, norrmannen Sverre Isachsen kör Subaru i den sjunde deltävlingen i Rallycross-VM som avgörs i Kanadensiska Trois-Rivieres. Medan Subaru här hemma (jag skäms över detta) mer eller mindre försöker sudda ut sitt historiska arv som rallyvinnare är det annorlunda ”over there”. Sverre kommer att köra den bil från Subaru Rally Team USA som han även använder i Global Rallycross och med vilken han slutade tvåa nu senast i Charlotte, North Carolina.
- Ska bli spännande att återigen få tävla mot vissa av mina gamla förare och team som senast jag körde i Europa, menar Isachsen.
- Vi har utvecklat Subarun så mycket att det nu är en mycket konkurrenskraftig bil så jag hoppas verkligen på ett bra resultat!

*
I samband med KanonloppetGelleråsen drabbades den stora racerprofilenBloggTommy Tommy Jagerwall, numera boende i Hässleholm av hjärtproblem när ”Tusencupen” kördes. Tommy föll ihop i sin röd/vita Cooper S och fick föras med ambulans från banan. Nu tackar han alla som stöttat och hjälpt honom efter den tuffa upplevelsen genom ett inlägg i Racerhistoriska Klubbens Gästbok. Tommy skriver här, ” Har nu haft möjlighet att tala med de främst inblandade som hjälpte mig i Karlskoga. Tack vare er lever jag, kommer inte få några men och mår idag ganska hyggligt. Jag är så imponerad av hur ni hanterade situationen och jag förstår nu vilka kval Pelle och Bruno blev
tvungna att ta ställning till. Men givetvis ingen nämnd och ingen glömd. Fantastiskt att komma hem efter flera veckor och allt inkört i garaget och omhändertaget med varliga händer och tankar. Tusen tack alla vänner och jag hoppas vi ses snart igen. Hur framtiden ser ut för mig och mitt liv med racingen har jag ingen aning om men det ser inte ljust ut milt uttryckt. Jag vill inte utsätta mig för detta en gång till !!!! ej heller mina medtävlare. Jag har ett förslag hur vi löser ett lika scenario i framtiden på ett enkelt sätt. Återkommer!
Bästa tänkbara hälsningar till er ALLA, tusen tack.
Tommy Jagerwall”.

*
Till helgen är det julafton för alla älskare av klassisk racing medBloggKöpenhamn Copenhagen Historic Grand Prix i Bellahøj, Köpenhamn. Nytt för iår är att det även finns en utställning av tjugo gamla rallybil som Porsche, Volvo, Triumph, Toyota, Honda, Ford, Opel, Lancia, Fiat, VW, Renault Alpine, Audi, Mazda. Alfa Romeo och Mini Cooper. Bilarna finns utställda i Yokohama’s motorsportområde där Gunnar Aaskov och Peter Birkholt ansvarar för det hela. Bilarna kommer även att köra på banan runt lunchtid både lördag och söndag.

*
Idag om även inbjudan till den artonde upplagan av BloggMonteRallye Monte-Carlo Historique och som en hyllning till ” 60th anniversary of the victory of Per Malling and Gunnar Fadum’s victory 1955” pryds årets affisch med en bild på vinnarbilen Sunbeam Talbot Mk III.
Rally är öppet för alla bilar som någon gång under åren 1955-1980 körts i Rally Monte Carlo, övriga göre sig icke besvär. Undrar om det enligt vissa ”alla rallybilars moder” Volvo 240 körts i Monte under den här perioden, någon som vet?
Fem olika startplatser finns som vanligt, Köpenhamn, Glasgow, Turin, Barcelona och franska Reims. Först att ge sig i väg mot furstendömet är de som väljer Glasgow som startpunkt, här åker man i från onsdagen den 28 januari. Dagen efter sticker man från Köpenhamn medan resterande kan vila till den 30:e innan alla träffas i Saint-André-les-Alpes.
Sedan börjar de olika Regularitysträckorna och först den 4 februari avslutas rallyt genom ”The Price Giving Gala Ceremony” på Salle des Etoiles du Monte-Carlo Sporting Club. Ett sista tips till dig som är sugen på att prova rallyt, du måste ha ”evening dress or dark suit required (aftonklänning eller mörk kostym) ” för att kunna ta emot ditt eventuella pris….

*
Lite märkligt, i de djupaste Volvoträsken hittar man även många av de flitigaste Opel-kollarna. Häromdagen hade vilde Hörbyföraren (även känd och framgångsrik utövare av extremsporten ”Flytta rundbal med Volvo 240″ …) Mikael Larsson snusat fram en liten fin BloggOlympiaOpel Olympia från tidigt femtiotal.

*
Än flitigare är Lars Mårtensson som ägnat stor del av semestern, inte till att fixa den vit/gröna 940:an utan till att leta Oplar. Idag fick jag en bild som är unik på två sätt. BloggcabbeEn Opel Rekord Cabriolet från1962 är en minst sagt ovanlig bil som lär ha tillverkats av någon karossfirma utanför fabriken i Rüsselsheim. Detta har aldrig varit någon vanlig syn varken här i Sverige eller ens hemma i Tyskland. Men det mest ovanliga är ändå att se en Opel uppe på en lyft i halländska Veddige, något som faktiskt skulle kunna betyda att där är något krångel med bilen…

Toyota fortsätter WRC-tester, Kubica åkte av, igen, klart för finska VOC-äventyret och Viks-8:an info.

Publicerad den 29 juli 2014 klockan 16:45 av tommy.svensson

Verkar ändå som att Toyota menar allvar med sina WRC-planer och nu i augusti väntar de allra första testkörningarna på asfalt med WRC-Yarisen. Redan i mars kördes de första grustesterna i Frankrike och på Sardinien med den Köln-byggda Yarisen. Hur dessa utfallit är en väl förborgad hemlighet och någon officiell information förväntas inte komma förrän tidigast vid årsskiftet.
En anonym Toyotakälla kommenterade.
- Ingen reaktion från Japan, inga nyheter och något annat är heller inte att förvänta sig förrän slutet av säsongen.
Asfalttesterna är nästa steg i utvecklingen av Yarisen.
- Vi vill försäkra oss att vi är så väl förberedda som möjligt för en eventuell återkomst till WRC 2017.
Samtidigt med Yarisen är man inne i det absoluta slutskedet av Toyotas nya R3 bil Toyota GT86 C-R3, klassens enda med bakhjulsdrift. Bilen väntas att visas offentligt i samband med Rallye Deutschland i slutet av augusti.

*
Före Tyskland är det WRC Neste Oils Rally Finland med start den här veckan, närmare bestämt på torsdag. Robert Kubica är inne i en minst sagt ”stolpe ut” period och direkt på första testdagen var det dags för ny avåkning med WRC-Fiestan. Efter bara fyra mils test överskattade Kubica antingen sin egen förmåga, bilens eller däckens oavsett vilket så åkte hela härligheten av vägen. Ett dumt placerat träd i en högerböj placerade polacken i vänster bakskärm som gav ” extensive suspension and chassis damage”, något som i mina öron inte hörs så där jättebra. Dock var inte skadorna värre än att mekarna från M-Sport fixade till Fiestan så att Kubica kunde fortsätta testa om än kraftigt försenat.
Malcolm Wilson kommenterade det hela på wrc.com.
- Robert kommer att vara snabb här, inget snack om detta. Han var snabb redan i fjol med sinn RRC-bil men saken är med Finland att det är lätt att invaggas i falsk säkerhet.
- Du kanske klarar dig en och två gånger men Finland biter alltid tillbaka!
M-Sport bossen förklarar vidare att han hoppas att Kubica använder samma stabila taktik som i Argentina. Vi får väl se ur stabil Kubica är när startlamporna släcks, mitt tips är ungefär lika stabil som en riktigt dallrande chokladpudding…

*
Inte så ofta man har anledning att skriva att en VOC:are tar hand om totalsegern men så var fallet i måndagens Klappjakten i Ydre. Snabbast på de fyra sträckorna var B-föraren Henrik Johansson och detta hela minuten före klasstvåan Robin Jonsson.
Tvåa totalt blev dock inte Robert utan för detta svarade Johan Axelsson före Tore Sandberg.

*
Idag släppte VOC Mekonomen Rally-generalen Roger Fransson detaljerna inför årets Finlandsäventyr i Pirelli Rally den 26 och 27 september. Så här blir det enligt honom.” Finland, Pirelli Rally 26 + 27 september, årets rallyäventyr…
Anmälan finns nu tillgänglig för årets Finlandsäventyr. Se ”avdelning” längst upp här på sidan. Hela 151 km, alltså drygt 15 mil! specialsträcka av en kvalitet som man bara kan hitta i Finland.
Vi delar som vanligt rallyt i två delar, ett sprintrally på fredag kväll och en riktigt långt rally på lördag. Båda belönas med fulla SverigeSerie poäng.
Härliga vägar som tidigare använts av det klassiska finska VM-rallyt, mytiskt även bland VM förarna. När ni varit där förstår ni varför.
Vi har ännu inte någon inbjudan ute men och heller ingen slutlig anmälningsavgift, de jobbar på det för fullt på finska sidan. Uppdatering kommer så snart information finns. Räkna med att det kommer att kosta ungefär 3000:- för båda dagarna.
För er som vill och hinner planeras också en ShakeDown under torsdag dit vi är välkomna. Obligatorisk Recce på fredag förmiddag. Tävlingen börjar på fredag eftermiddag/kväll.
Tänk också på att boka båtresa. SBF har ett nytt avtal med Tallink/Silja: http://www.sbf.se/medlemsformaner/
Välkommen till årets stora rallyäventyr. ”.

*
I helgen som kommer är det dags för SMK Valdemarsvik och deras fina Viks-8:an som ingår i såväl Bilsport Rallycup och TINTER Classic Rally Cup. Nu har man fått lite problem med de många klasserna som finns i dagens rally. I TINTER CRC har två av de fyra klasserna bara lockat en enda startande och i den tredje två ekipage. Detta har gjort att ordförande Stefan Kemle och tävlingsledningen tagit beslutet att slå ihop alla fyra Appendix K-klasserna till en enda klass i tävlingen.
- Dock kvarstår startordningen så att Klass 1-föraren går ut först sen Klass 2 o.s.v, berättar Kemle.
Ur poängsynpunkt har det inte heller någon betydelse, varje ekipage får poäng i den klass man tillhör. Alltså får den ensamma Klass 1-föraren sina elva poäng för ”seger” oavsett hur han placerar sig i den sammanslagna klassen, om han går i mål vill säga…

*
Mest avlägsna Opel-Spottaren från BloggMantaHörbys synvinkel åtminstone är med all sannolikhet Ingmar Karlsson borta i Shanghai. Han skriver och bifogar ett klipp med en Opel Manta 400 på bilden. ”Hej Tommy.
Fick syn på detta i Autosport magazine, måste ju bringa värme till ditt Opel hjärta…
/Ingmar Karlsson – Shanghai”.
Ställer bara en enkel motfråga, i vilket hjärta skulle inte en Opel Manta 400 bringa värme?

*
Till sist, det blev ingen start för PG Andersson i ”öppna franska”. Anledningen till hur ryktet uppstått eller vad som gjort att projektet lades ner har jag ingen aning om.

 

Trea och tietusen spänn rikare för Tom, Flash snackar comeback i STCC, ingen större skillnad på noterna och Roland vässar inför hösten!

Publicerad den 28 juli 2014 klockan 18:43 av tommy.svensson

Man får nog säga att min klubbkompis  BloggTom Kristenssons Herrljungatripp i lördags gav lön för mödan. Först en tredje plats i den för A och B-förare sammanslagna klassen i VOC Mekonomen Rally. För detta fick Tom med tillfällige kartisen Jörgen Jönsson 150 friska SSRC-poäng vilket ger en tredje plats i tabellen som leds av Erik Karlsson på 353 poäng. Osbys Kim Nilsson blir allt snabbare i 940:an och ligger nu tvåa men bara med en futtig poäng mer än Tom. På fjärde plats hittar vi helgens vinnare i Kullingstrofén´n Viktor Karlsson från Vimmerby.
När Tom fått sitt pris för tredje platsen snackade man om att åka hem till Hörby eller att stanna kvar och vänta på utlottningen av de tiotusen kronorna som skulle ske på startnummerna. Tom och hans team valde dock att stanna även om man hade långt hem, ett klokt beslut skulle det visa sig.
- Först drog man ett startnummer, men dom hade redan åkt hem och därför blev det omdrag, berättar Tom.
- Gissa om jag blev förvånad när mitt startnummer istället kom upp i andra dragningen. Jag menar över tvåhundra startande och så vinner jag,  för f-n helt overkligt!
Ett välkommet ekonomiskt bidrag för Tom som tävlar flitigt vilket som bekant kostar en del…

*
I lördags kördes deltävling två i danska Yokohama Mesterskabet Vest i anslutning till Kolding i södra Jylland. Svedalas snabbe BloggBMWBMW-åkare Mats Lundahl tog sin ”gröna” BMW den långa vägen dit och inkasserade en total andra plats med bara Jörgen Hansen i den extrema Porschen före sig. Åtta sekunder skilde mellan de bägge och ner till trean Jonas Aagaard i en Renatul Clio var det ytterligare tre sekunder. Hansen vann tre av de fyra heaten men i det näst sista var Svedala-BMW:n snabbast, fyra sekunder bättre än Porschen.

*
Läser i Värmlands Folkblad att090616 Janne "Flash" Nilsson. Bild. Tommy Svensson Janne ”Flash” Nilsson överväger comeback i STCC. Enligt honom själv så har han ett stående erbjudande från Team Tidö att åka de tre sista racen i STCC. Ingen ny sits för STCC-veteranen då han redan testat bilen på Gelleråsen. Sist det begav sig för den frispråkige värmlänningen var 2011 med en åttonde plats totalt. Flash har 227 STCC-starter, 35 vinster och två titlar 1996 och -97.
Klart som f-n att grabben ska köra STCC om det finns möjlighet säger jag. Men behövs verkligen Flash i STCC 2014? Säger som så, behöver fisken vatten att simma i…

*
En olycka med dödlig utgång inträffade i helgens Silverstone Classic i England. 69-årige racingveteranen Denis Welch omkom när hans Lotus 18 från 1960 voltade i Jack Brabham Memorial Trophy för Grand Prix-bilar från 1966 och tidigare.
Welch var inblandad i en flerbilskrasch vilket resulterade att hans Lotus voltade. Loppet avbröts omedelbart och Welch togs till banans sjukvårdscenter där han tråkigt nog avled av sina skador.

*
Stack ut hakan i går och menade med hänvisning till resultaten i Kullingstrofén att de snabbaste rallyförarna finns här nere i Sydsverige. Förväntade mig mejlbombning och ett välfyllt kommentarsfält idag, men av detta blev det noll. Antingen håller man med mig i mitt tänk eller så är jag så korkad att det inte ens är lönt att kommentera mitt påstående?
Utvecklade mina tankar med helgens vinnare och nu ledare av såväl Sydsvenska Rallycupen som Svenska Rallycupen, Stoffe Nilsson. Stoffe valde dock en betydligt ödmjukare linje men höll med om att något ligger där i mitt resonemang.
- Jag tror nog att vi här ner åker ”hårdare” än vad man gör uppåt landet och det syntes kanske i lördagens resultatlista…
Vidare tyckte han det var kul att så många förare som är van vid noter av Anders Martinsson genast anpassade sig till Gunnar Barths system som används i Svenska Rallycupen. Det visar menar Stoffe, att där inte är den där himmelsvida skillnaden mellan noter gjorda av Martinsson mot om Barth varit ute och kollat sträckorna. Stoffe tillägger till sist även en mycket klok och viktig synpunkt i sammanhanget.
- Man får inte glömma att det handlar om säkerhetsnoter oavsett vem som har gjort dom. Till syvende och sist är det ändå dina egna ögon som ska avgöra hur hårt du vågar satsa i böjarna!

*
I skuggan av allt som kördes i helgen hade även SMK Hörby en ”sponsordag” för klubbens asfaltåkare (själv jobbade jag så för mig var det bland annat 1600-tals marknad i Lönsboda som gällde…). Självklart fanns Roland och Black Beauty på plats men här handlade inte så mycket att visa upp sig för sponsorer. Istället var det mer ett omfattande testprogram inför hösten som var fokus. Såväl fjädring som olika däckkombinationer utvärderades efter testrundorna, allt i syfte att ge först och främst ständiga irritationsmomentet Tyko Nilsson en svettigare höst och i andra hand öka avståndet ner till Silver-Voc:en. En del av testkedjan för Roland blev att kasta in min kartis BloggStefanStefan (bilden) i bilen med order att utgår jag ifrån, utröna om Silver-Voc:en uppförde sig bättre när det går riktigt fort än ”den svarte”. Nu vet jag att Stefan inte är någon ”glappkäft” så detta är än så länge en lika väl förborgad hemlighet som receptet på ingredienserna i Coca Cola

 

 

Östberg vann WRC uppvärmningen före Grönholm, bästa rallyåkarna finns i söder, succé för Åsum Ring, och lite fina Oplar!

Publicerad den 27 juli 2014 klockan 18:18 av tommy.svensson

Äntligen en framgång för Mads Östberg som har haft det lite motigt i sin WRC-Citroén ett tag. Nu hade säkert Mads hellre sett en seger i WRC än den triumf han firade i lördagens ”warm up” inför Rally Finland kommande helg. Mads vann ”The Neste Oil Helsinki Battle” inför nästan 35 000 svettande åskådare före hemmaikonen Marcus Grönholm. På plats i Helsingfors fanns nästan hela gräddan av de absolut bästa rallyåkarna (Sebastien Loeb saknades) Volkswagens Sébastien Ogier och Jari-Matti Latvala, ihop med WRC kollegorna Thierry Neuville (Hyundai), Mikko Hirvonen (Ford), Mads Østberg (Citroën) och Juho Hänninen (Hyundai) .Helsinki Battle Finnland 2014 Gänget tog sig an de f.d hjältarna Tommi Mäkinen (Ford), Marcus Grönholm (Hyundai), Juha Kankkunen (Citroën) och Markku Alén (Volkswagen), bilden.
Grönholm var snabbast av ”di gamle” före Mäkinen, Alén och Kankkunen som var långsammast i kvartetten.
Hos ”ungtupparna” var Mads Östberg snabbast före Ogier och norrmannen tog även totalsegern före Grönholm i Hyundaien.
Markku Alén fick blodad tand och erbjöd VW-bossen Jost Capito sina tjänster direkt om behov skulle uppstå, detta trots att han inte körde alls som i gamla tider var han snabb att påpeka.
- No ‘maximum attack’ this time!
Men sugen på att köra lite mer WRC-bil var inofficiella världsmästaren från 1978.
- Jag är mer än villig att hoppa in i ”cockpiten” på Polon om han önskar, men tillade också.
- Ok, that was just a joke!

*
Nu sticker jag ut hakan och är beredd på en smäll, men efter lördagens Kullingstrofén menar jag att de för dagen bästa rallyåkarna söder om Dalälven finns i Sydsverige!

Oops, och vad stödjer jag då detta på? Jo med sex klassegrar för förare från Sydsvenska Rallycupen mot två för de i Svenska Rallycupen är slutsatsen enkel enligt mitt sätt att se, eller gör jag det lite för enkelt för mig?
Pekade redan i fredags ut BloggStoffeStoffe Nilsson (tack för bilden Lolo) som totalsegrare och det visade sig vara ett gångbart tips. Hemmahoppet Bengt ”Abris” Abrahamsson med sin Mitsubishi tog säkert i vad han kunde men mot Stoffes Subaru räckte det inte. Nästan tjugo sekunder skilde mellan de båda och ner till trean Fredrik Grahn i WRC-Focusen var det över halvminuten. Ny hakutstickning, hade Stoffe Nilsson valt Rally-SM och Otrimmat 4WD ( det enda som skiljer hans ”R4:a från Grupp N är luftintaget på huven…) istället för Sydsvenska Rallycupen kunde CG Wilke lätt räknat in ett SM-guld till Hässleholms MK. Handen på hjärtat, vem av de tretton poängplockarna i årets SM-tabell skulle matcha Stoffe under en hel SM-serie?
Trist för Jocke Grahn som inte alls får till det när det blir ”skarpt läge”. Efter premiärsegern hemma i Simrishamn har det strulat allt som oftast och den här gången fick Jocke ge up med orsaken ”motorbrand”. Förhoppningsvis  hann inget allvarligt hända innan Rickard Nilsson släckte med handsläckaren…

*
Fortsätter segerraden för SSRC-åkarna med A-förare 2WD där Pierre Fransson tog en blytung seger före David Bellborgs nya Kit-Car Golf. Men det var tufft, 1,3 sekunder skilde till Vimmerbys snabbaste Golfåkares fördel mot Ryds dito. Trea kom Kristian Johansson före Johan Holmberg, Kind respektive Gotland. Länge såg det ut som att hemmaföraren Philip Haag skulle vinna med nya fräscha Citroén DS3 R3. På sista sträckan tappade dock Philip 21 sekunder till Fransson och i mål skilde bara tolv totalt, förargligt. På exakt samma tid in på tiondelen slutade Mattis Olsson med Toyotan. Comebackande Patrik Johansson körde in som tia i uppvärmningen inför Snapphanerallyt med Team Nybe-Volvon, knappt halvminuten bak vinnaren.
Tokfel blev det för BloggGrenHässleholms Johan Green som rullade Golfen direkt på sträcka ett där Lolo stod perfekt placerad med sin kamera. Blir lite svettiga timmar i garaget för att få den klar till hemmatävlingen om två veckor…

*
I VOC Mekonomen Rally var återigen SSRC och Vimmerby i topp genom Victor Karlsson som vann före B-föraren Anton Jansson, Kind. Anton satte en kanontid på sista sträckan och genom denna ”stå upp-körning” förpassade han min klubbkompis Tom Kristensson till tredje plats med knappt sju sekunders marginal.
Ny SSRC-triumf i A-förare Grupp E genom Stefan Ottosson, drygt tjugo sekunder före den i sammanhanget udda Opel Vectran som rattades av Hampus Böe från Filipstad.
I B-förare 2WD var det Emrik Smedberg med Hondan som var värst medan det i samma förarkategori men med 4WD fick SRC första vinsten genom Fredrik Åhs från Västerås. Fin trea här slutade Trelleborgs Subaruåkare Fredrik Lenander.
Ola Schön från Gärsnäs tillhör toppen i SSRC och visade att detta inte är en tillfällighet. Vann C-förarans Grupp E-klass med den stora Mercedesen och detta över minuten före tvåan, Dals Johan Brorson.
Norskt i topp blev det i C 2WD där Lars Øivind Enerberg tog sin 240 snabbast runt de fyra sträckorna. Detta före två SSRC-representanter Andreas Axelsson, Grimslöv och Krister Bengtsson, Olofström.
Hur är det man säger, med statistik kan du bevisa precis vad f-n som helst…

*
Har precis kommit tillbaka från EM-tävlingarna i Karting ute på Åsum Ring och att använda något annat ord än succé för att beskriva detta finns bara inte. Nu blev det lite tunt med de lokala framångarna och med bara två förare i finalen till KFJ. BloggMilellNoah Milell (tröstas på bilden av morbror Johnny Mislijevic, världsmästare 1996) fick problem i starten från sin 13:e ruta och kunde sedan aldrig komma tillbaka och slutade på en sjuttonde plats av de 77 som ställde upp ute på Åsum Ring. Desto hetare var det längre fram där Mick Junior (Schumacher i efternamn) fajtades med dansken Lundgaard vilket slutade med mer eller mindre handgemäng på vägen in till efterkontrollen. Dansken fick tio sekunders tillägg vilket gav Mick Junior tredje platsen.
I KZ2 kom inte Niklas Olofsson ens till final sedan han blev påkörd på mastervarvet i B-finalen. Ett krökt styrstag satte stopp. Ende Kristianstadkillen var Morgan Törnqvist boende i Höör, elva. Tomelillas Formel-åkare Joel Eriksson snurrade och hamnade ännu längre bak. Här blev det dock svenskseger genom Douglas Lundberg från Malmö som även slutade tvåa totalt i EM.

*
Anders Karlsson från Skövde har under helgen kollat på tyska Eifel-Rallye och skickade över två bilder påBloggKulläng1 BloggKulläng2 Anders Kullängs Opel Rally Kadett i Grupp2-trim som han använde i Svenska Rallyt 1968. Korrekt dekalering med både Anders och kartläsare Donald Karlssons namn på framskärmarna, men fälgarna? Hur kan det bli så fel undrar jag så klart. På den här bilen ska självklart sitta de silverfärgade plåtfälgarna som användes på sextiotalet och inga moderna Minilite eller ATS-fälgar som ägaren Werner Blank nu använde. Detta plus att den tunna kromlisten runt hjulhusen som precis som på så många andra renoverade Kadetter saknas. En detalj, men icke desto mindre viktig i mina ögon. Sedan de hemska extraljusen, mer tidstypiska och detta hade varit ett praktexemplar.

*
Pamela Oddshammar är ny medlem hos oss ”Opel-Spottare” och skickar en bild på en äkta dansk ”vaerevogn” en BloggRekordOpel Rekord från 1962. Bilen fungerar nu, tror jag åtminstone som någon sorts budbärare för glass. För Opel-nörden kan jag även informera om att Rekorden en gång varit registrerad på ”solskinsøen” Bornholm som hade JA först på regskylten. En skylt som är gul i JA-fältet medan resten är svart. När jag var ung inte så länge sedan som ni kanske tror, så hade danska personbilar svarta skyltar med vit text. ”Vaerevognar” gul/svarta, lastbilar och rena nyttofordon helgula. Då var personbilar mycket dyrare i Danmark än en ”vaerevogn” som var åtminstone delvis skattebefriad under förutsättning att sidorna var igenplåtade och att baksäte saknades. Vet också att åtskilliga bilar fick baksäte i efterhand. Danska vänner har också vittnat om hur många av dom och deras kamrater lidit starkt av åksjuka med åtföljande uppkastningar till följd av åkturer det inneslutna baksätet.

*
I går var det ”Tyskbils träff” i Bromölla med uppskattningsvis runt femhundra bilar. Vimlade så klart av fina Oplar, men ska inte trötta er med ytterligare Rüsselsheim-propaganda utan väljer BloggBMWVOC:aren Christoffer Nordholm och hans blankpolerade BMW Alpina med V-tolva. Tråkigt nog berättade också Christoffer att det blir mer BMW-åkande framöver än 940-körning.
- VOC:aren blev så skrynklig undertill uppe i Skillingaryd att det behövs krafttag för att få ordning på den. Blir inte mer kört i år iallafall…

Ny plast på WRC-Fiestan, PG kör i ”Franska öppna”, 209 anmälda till Kullingstrofén, både Alesi och Schumacher kör på Åsum Ring!

Publicerad den 25 juli 2014 klockan 20:27 av tommy.svensson

Till Finland i nästa vecka kommer M-Sport med en ”faceliftad” WRC-Fiesta som nu mer överensstämmer med ”gatversionen”. BloggFiestaTyvärr för Miko Hirvonen och de andra Fordåkarna är det rent kosmetiska förändringar på Forden, känns som att där istället hade behövts mer nyheter under plasten om dom frågat mig…
Ändå tycker Malcolm Wilson att den nya fronten är viktig, den signalerar ännu mer bandet mellan M-Sport och Ford. Till wrc.com säger Wilson.
- Vi fortsätter ett starkt samarbete med Ford Motor Company och deras tekniska support har varit ovärderlig i utvecklingen av en rad vinnarbilar med Fiestan som utgångspunkt.

*
Alerta Ericsson Motorsport har snokat fram att PG Andersson ska köra rally i helgen i hop med sin gamle co-driver Emil Axelsson. Tävlingen är deltävlingen i franska mästerskapen ” 20e Rallye National Terre de L’Auxerrois” med runt åttio startande. PG har dragit spiken med en R4 Mitsubishi Lancer EVO X. Ericsson skriver vidare ” De jagas främst i startlistan av sju potenta WRC bilar, Jean-Marie Cuoq kör Citroen C4 likt Mathieu Margaillan, i den äldre Xsara modellen ses Serge Gillouin. Mest aktuell är Cederic Hennion som kör en DS3 WRC. Lionel Bad rattar en Ford Fiesta WRC, Cyrille Feraud kör Mitsubishi Lancer WRC och Vincent Christian rattar en Toyota Corolla WRC. Där efter jagar ett gäng grupp N och R4 åkare”. Tävlingen är en tvådagars tävling, alltså målgång på söndagen.

*
Kullingstrofén i morgon har det som Rally-SM-deltävlingarna saknar, nämligen ett rejält startfält. 209 ekipage, en våt dröm för en SM-arrangör, ska ge sig ut på fyra sträckor med totalt fem mils längd. Nu har tävlingen många statustyngda cuper, Svenska Rallycupen, SydSvenska RallyCupen, Starta Cup, Tjej RM och Mega Rally Cup ingår. Fortfarande är Tjej RM serien alltför tunn, bara sex tjejer till start. ,
Till slaget om totalsegern ses 18 bilar, det handlar då om 4WD och en som säkert siktar på andra raka segern i trofén är Bengt Abrahamsson, hemmaföraren som gjort ett par starter under våren med fin form. Eric Johansson, Joachim Grahn, ”Stoffe” Nilsson och cupledaren i den ”Svenska delen” Robert Blomberg lär nog få sig en kamp om segern. Jag sticker ut hakan och siar om Subaruseger med Stoffe bakom ratten…
När det gäller att vara snabbast 2WD blir det tufft med 35-A-förare anmälda. Namnkunniga och snabba är Kristian Johansson, Jimmy Olsson, Fredrik Eriksson, Mikael Ericsson, Mattis Olsson, Johan Holmberg och Morgan Eriksson.
Eldsjälen i Kullings MS Conny Hansson kunde inte undvika att mejla mig och berätta om hur många C-förare man har anmälda, ”Hej, det klagas på återväxten i Rally. Men det är 77st C-förare + Ungdomsrally anmälda till Kullingstrofén. Detta är rätt trevligt, så vi har beslutat att fixa nåt pris som lämpligen lottas ut bland alla C-Förare.”.
Med andra ord verkar det inte vara något problem återväxten i rally, åtminstone inte i Västergötland.

*
Med tanke på det nästan tropiska vädret sänder Kullings MS även med en lite unik varning, ” Varning för extremt stor brandrisk i skog och mark.
Arrangören vill skicka ut en varning till alla, såväl tävlande, serviceteam som åskådare – tänk på brandrisken, det är extremt stor risk för bränder i skog och mark! Så bland annat till er tävlande som tvingas bryta eller stanna på sträckan, tänk på brandrisken när ni parkerar – det gäller också åskådare som parkerar så vi slipper olyckstillbud!”.

*
Är fortfarande lite ”starstruck” efter dagens besök ute på Åsum Ring där EM i Karting ska avgöras i helgen. När jag kom dit strax efter lunch, lagom för att se den fantastiska flyguppvisningen av enBloggFlyg JAS ovanför EM-banan kom kartingentusiasten och en av motorerna i Kristianstad Karting Klubb Jörgen Andersson fram. Visade EM-programmet och frågade.
- Ser du vem som har skrivit sin autograf där?
Jag svarade nekande, det var mest lite bläckstreck enligt min mening, men för Jörgen var det något helt annat.
- Det är min store F1-idol Jean Alesis autograf, tror knappt det är sant, stammade Jörgen som träffat honom inne i depån.
Föreslog då att vi skulle ta en bild på de två tillsammans, sagt och nästan gjort. När vi kom till Alesis ”tält” där hans team Baby Race huserade var f.d Ferrariföraren inne i Kristianstad och käkade ihop med några mekaniker. BloggAlesiSonen som kör i KFJ förklarade att vi kunde komma tillbaka om en liten stund då skulle han vara på plats. Detta stämde också och när Jörgen undrade om det gick bra med en bild?
- Of course, svarade Alesi som gav ett mycket sympatiskt intryck.
Bilden togs och av bara farten blev det även en intervju där sportchefen ställde lite frågor till den f.d F1-åkaren. Så mycket hann jag uppfatta av intervjun innan jag stack, fransmannen var mycket imponerad av Åsum Ring.
- Not so bumpy like other tracks, berömde han.

*
Lite tuffare var det när jag försökte plåta Michael Schumachers son Mick Junior som även han tävlar i KFJ-klassen samma som hemmahoppen Noah Milell, Simon Olin och Sebastian Persson. BloggMickMick drog sig snabbt tillbaka från tältöppningen och inom en minut kom en bastant mekaniker/säkerhetskille fram och skymde solen för mig.
- Please, Mick vill inte att du tar några bilder på honom utan hjälm, förklarade killen på tyskengelska men ändå ganska vänligt.
Svarade att jag inte gör detta om Mick så önskar. Det kändes inte som det var läge att ”fucka” varken med Mick eller ”mekanikern”, med tanke på allt som hänt sedan pappa tog sin ödesdigra skidtur. Dessutom vet jag själv hur det känns är när jag är ute med Silver-VOC:en och alla vill ta bilder…

*
Avslutar med ett bidrag i den riksomfattande rörelsen ”Opel-Spotting”. Nu är jag inte så förtjust i gröna bilar, men det få väl gå ändå. Fredrik Karlsson från Våxtorp bidrar med detta fina exemplar, dock vet han inte riktigt vilken årsmodell Mantan har. BloggMantaInte heller jag är hundra säker, men skulle tippa 1978-79 eller är jag helt ute och cyklar?

Återkomst för Prodrive i WRC(?), fotorientering i Ravlunda med Volvo och tårögd på Åsum Ring där Niklas varvrekord hänger löst…

Publicerad den 24 juli 2014 klockan 19:32 av tommy.svensson

Till nästa år öppnar Prodrive sin nya anläggning i Banbury strax intill M40 precis som nuvarande lokaler men några kilometer längre bort. Utan något WRC-engagemang så känns det som att gamle Subaru-co-drivern Dave Richards kan få göra detta i lugn och ro vad mig anbelangar. Men i en intervju här om dagen verkade det som att den dörren kanske öppnas igen när nybygget står färdigt.
Prodrive var framgångsrika med Subaru i WRC, även om sista modellen aldrig nådde några riktiga framgångar. Efter detta satsade man på MINI men där ägarna inte var tillräckligt uthålliga och även det projektet mer eller mindre skrotades. Istället har man glidit över mer på racing, bland annat sköter man Aston Martin Racing. Trots detta berättar Richards, består motorsport bara av en tredjedel av Prodrives verksamhet.
- Vi sysslar även med avancerad väghållningsystem för ”supercars” som körs på vanlig väg, lyxiga bilinredningar och inte minst olika hybridsystem, berättar Richards och fortsätter.
- Mest udda är väl ändå vårt eget kontrollsystem för ”racing yachts”…
På slutet av intervjun kommer det som gör att jag ändå skriver dessa rader, Prodrive har inte gett upp hoppet om comeback i WRC enligt Richards. Det gäller bara att identifiera ett tänkbart projekt, få den tillverkaren att bli intresserad och så sista men inte helt oviktiga detaljen, att få finansiering till det hela!

*
Kanske kan nästa generation WRC-bilar som ska börja användas 2017 innebära en öppning för Prodrive? Carlos Barbosa i ”WRC Commision” är fast besluten att ändra reglerna och dessa ska presenters innan 2014 är över. En stark önskan från Barbosa är ”variety back in the service park” vilket på svenska, han vill se fler bilmärken i WRC och vem vill inte det undrar jag?
- Skulle man måla alla dagens WRC-bilar i vitt vore det omöjligt att skilja dom åt. Detta måste vi ändra på och få tillbaka mer ”spectacle” i sporten och göra bilarna mer attraktiva!
En sak verkar säker, dagens ”småbilar” kommer inte längre att bli utgångspunkt för de nya WRC-bilarna, istället sneglar man på att ”up-size” i framtiden. Dagens ”B-segment” ska skippas till förmån för ”D-segmentet” ( har ingen aning om vilka bilar som finns i D) men kan tänka mig att det är Golfklassen han menar. Tyvärr alla Volvoälskare, Barbosa nämner inget om varken 940 eller nyare S70 i önskan om nya fräscha modeller i rallyskogen…

Vidare kommer även motorerna att förändras, den nuvarande 1,6-liters maskinen kommer inte att vara aktuell 2017. Barbosa avslutar med.
- We must change many things to make the WRC in the top events in the world: the WRC must be bigger.
På svenska innebär det ungefär samma sak som är eller borde vara, aktuellt även för Rally-SM, ” vi måste förändra många saker för att göra WRC(SM) till ett ”top event”, vi måste bli större”…

*
Tackade häromdagen för alla som hört av sig om de försvunna TV-Svängsprogrammen och i går hämtade jag upp ”den heliga graalen” i sammanhanget, programmet från första SM-tävlingen 1971. Ett väl använt och flitigt nerkladdat program som vittnar att det varit ute i skarpt läge, med andra ord ett riktigt tidsdokument. Kunde så klart inte hålla mig från att bläddra igenom dyrgripen och hittade då bland annat att jag själv var sträckchef på SS13 den berömda ”soptippasträckan”utanför Höör. Minns inte riktigt när sträckan startade och någon hjälp från tävlingskartan fick jag inte då den inte ens fanns utmärkt. Av vilken anledning minns jag inte, kanske ville vi inte ha någon publik just här vad vet jag. Men starttiden på den femtonde av de totalt arton sträckorna var klockan 23.04 och första i bil i mål var beräknad till 23.55. Visst är det lite skillnad nu?
Nå iallafall, när jag kom till sista sidan blev jag ännu gladare och detta naturligtvis på grund av annonsen som placerats här. BloggProgramRubriken ”Opels Vinnarbil” ovanför en fartfylld bild på Bus-Oves röda Rally Kadett i ett vilt språng med leran sprutande. Kan ett rallyprogram avslutas snyggare?

*
Har ju varit lite körigt med både orientering och EM i karting på min lott. Idag tog jag farväl av O-Ringen efter att ha bevakat Etapp 4 strax utanför Sölvesborg. Jag och F1-älskande kollegan Bosse Nilsson kom överens om att det var bättre att jag tog Sölvesborgsetappen och han morgondagens avslutning nere på för rallylovers välkända Ravlundafältet vid Brösarp. Anledningen är enkel, jag, orientering och Ravlunda funkar inte så bra ihop något som klart bevisades när jag gjorde lumpen här 1971. I mitt kompani fanns en glad kille från Glimåkra som heter Mats Axelsson. Han och jag fann varandra tämligen omgående enligt den gamla tesen ” är där två skabbiga ök i en flock, så nog f-n går dom ihop”. Vi trivdes utmärkt ihop, däremot var inte befälen lika förtjusta över ”äktenskapet”. När det så var dags för den obligatoriska orienteringen i backarna på fältet föll det sig naturligt att jag och Axelsson gick banan ihop (bara dårar som sprang menade vi). Som vanligt dj-lades såväl kompass som karta med oss, men någon kontroll hittades när vi strosade runt i grönskan. Vi insåg att tiden höll på att rinna iväg men vad göra, vi gick ju så fort vi kunde. Plötslig hörde vi det välbekanta brummandet från en Volvo-Valp med ett befäl bakom ratten.
- Hur går det för Svensson och Axelsson, undrade han lätt irriterat.
Vi förklarade att det gick så där och att vi dessuom insåg att vi fördröjde hela operationen.
- Vi bryter, förklarade den skånska varianten av 91:an och 87:an.
Befälet morskade upp sig.
- I militären bryter man inte, det ska ni två ha dj-ligt klart för er. Hoppa in så skjutsar jag er runt så ni kan stämpla vid kontrollerna!
Så kom det sig att vi två åkte bil runt till kontrollerna och det allra värsta kom sedan. Med bara ett par hundra meter kvar till målet stannade befälet, befallde oss att lämna ”valpen”, jogga till mål och inte berätta om vår bilfärd mellan de röd/vita kontrollerna.
- Det ser inte så bra ut för mig om ni skulle missa, så låtsas som inget har hänt och gå i mål, uppmanade befälet.
I militären lyder man order och vi gick i mål på både hygglig tid och kontrollerna i rätt ordning. I resultatlistan placerade sig Svensson och Axelsson i mitten, ändå inte så tokigt med tanke på att vi åkte Volvo

*
Dagen avslutades med en snabbkoll ute på Åsum Ring och träningen inför EM i Karting. EM i Karting åsum Ring flaggparadenFick nästan en klump i halsen när jag såg flaggparaden, tänk detta händer verkligen ute i Åsum. Niklas Olofsson, Kristianstad Karting KlubbTräffade även sympatiske Kristianstadföraren Niklas Olofsson som i helgen kör i klassen KZ2. Han hade svårt att komma underfund med greppet i enhetsdäcken från Bridgestone berättade han. Normalt sett använder Niklas andra däck och de nya var väldigt mycket halare, bakändan ville släppa förklarade han.
- Ungefär som att köra Silver-VOC:en med dåliga bakdäck, förtydligade jag.
Niklas fattade direkt.
- Exakt!
För honom blir det en lite jobbig helg såsom innehavare av gällande banrekord på Åsum Ring. Med hela EM-eliten på plats blir det en tuff urladdning på söndag eftermiddag trodde Niklas och tillade.
- Mitt banrekord varar nog inte mer än till dit, sedan är det nog kört…

 

Rally Monte Carlo följer alla WRC-reglerna 2015, Patrik värmer i Kullings, Opel ”The Car” och smart val av badplats…

Publicerad den 22 juli 2014 klockan 16:02 av tommy.svensson

Dra mig baklänges i en vagn, de franska arrangörerna av WRC Rally Monte Carlo planerar nu att följa samma regler som övriga WRC-arrangörer, stort är bara förnamnet. Affiche_WRC2015.inddAutomobile Club de Monaco tar nu snällt plats i fållan och tillåter omstart enligt ” Rally 2″reglerna. Anledningen till att man inte valt att göra så tidigare är att man tycker att alla servicetält inte riktigt får plats bland lyxbåtarna i hamnen i Monte Carlo. BloggMonte2Man har hoppats på ”lite svinn” på sträckorna ner till hamnen.
Ny datum för rallyt blir den 22-25 januari en flytt som man hoppas ska innebära bättre väder. De två senaste åren har bjudit på ymnigt, snöfall kombinerat med häftigt regn. Jag vet, för jag har varit på plats och allt som kan göras för att få till ett hyggligt väder applåderas av mig…
Tävlingscentra blir Gap en bit norr om Monte Carlo innan man drar ner till Monte med omstart här på lördagen. BloggLoebBerömda Col de Turini  (bilden från 2013 med vinnaren Loeb) kommer att köras i sin fulla längd, 31,66 kilometer och då ihop med power stage på söndagen. Återstår om arrangören väljer att följa samma tidsschema med TV-sändningen därifrån som övriga i WRC?

*
Ett nytt tungt namn fick KullingstrofénPatrik Johansson kör tävlingen som genrep inför sin SM-comeback i Snapphanerallyt den 8-9 augusti. Som co-driver har sambon Magda engagerat sig, inte första gången för henne men ändå ett bra tag sedan hon läste noter senast. Ordinarie högersittare Jesper Johansson tar istället plats i Stoffe Nilssons Subaru för att utöka poängskörden i Sydsvenska Rallycupen där tävlingen också ingår.
Det är Team Nybe ställer upp med sin potenta Volvo 240 med nybyggd motor och ombyggd bakhjulsupphängning, en potent 240 att tygla för Patrik som hälsar.
- Första start på lördag är klockan elva och vi försöker hålla hemsidan uppdaterad ”live” så logga gärna in här.
- Hela teamet ser fram emot att vara med i ”cirkusen” igen, det blir liksom ett gift…

*
Plingade till i mejlkorgen och det var då från ”The Tillgrens” i Trelleborg som även bifogade en bild.BloggCar I mejlet stod,” Hej Tommy.
Tänk att det måste bli ett förtydligande när det gäller en Opel, att det verkligen rör sig om en bil alltså…..
Hälsar VW-gänget i Trelleborg genom Dennis”.
Så olika man kan läsa saker. Tillgrenarna svårt infekterade med VW-virus, läser ”CAR” som ett förtydligande till att Opeln verkligen är en bil. Jag  däremot läser in ”CAR” att detta verkligen är ”bil” till skillnad från en del annat…

*
Så ”dagens rättelse”, jag hade fel om antalet klasser i ”min egen” tävling, TV-Svängen. Det finns inte 27 klasser att välja på utan ”bara” 24 klasser den 13 september. Vet inte varför men av någon anledning finns inte ”Klass 3- 6- 10″ med i listan. Med andra ord, det finns utrymme för ytterligare minst tre klasser, förslag?

*
Redan nu larmar jag om att det med största sannolikhet inte blir någon Motorblogg onsdag och anledningarna är flera, men de främsta är att det nu pågår en sorts orienteringstävling runt O-Ringen i Vånga.Kristianstad, O-Ringen eller ”fem-dagars”. I morgon är det ”vilodag” för orienterarna, dock inget som smittar av sig hos oss fotografer. Istället ska där göras en ”sju h-e:s” massa ”vanliga” jobb enligt nyhetschefen (sportchefen är inne i någon sorts koma efter all sport på Täppetcabana” och är knappt kontaktbar i ämnet). Hur som helst, det blir svårt att även pressa in en Motorblogg i schemat där även kartåkarna på Åsum Ring ska besökas inför helgens EM-tävling.

*
Inne på tidningen har det inte kunnat undgå någon att det finns runt 20 000 orienterare i trakten. När de så ska förflyttas mellan de olika tävlingsplatserna ute ”i grönskan” blir det problem, stora problem skulle jag vilja säga. Bitvis flyter trafiken ungefär som rusningstid i Mexico City står helt still. Trafikradion går också ut med jämna mellanrum och ber folk undvika vägarna kring tävlingsplatserna. Därför blir man minst sagt förvånad när en av våra sportreportrar som är ledig men ändå delvis inblandad i arrangemanget, ringer sina arbetande kollegor med inte så lite skadeglädje. Till saken hör att dagens etapp avgjordes i Friseboda alldeles intill stranden. Reportern som är från Tollarp är alltså tämligen väl (eller borde vara…) insatt i den skånska geografin.
- Tjenare, har ni mycket att göra, frågade RN  i sin ända av mobilen.
- Själv är jag på väg till Friseboda för att sola och bada lite, lovar att jag ska tänka på er…
I andra ändan av mobilen frågade den svettige kollegan?.
- Friseboda, är det så smart med tanke på att här är tjugotusen människor som springer orientering just nu?

”Fågelholken” blinkade förvånat.
- Visst f-n, det är O-Ringen nu det hade jag glömt…
Så är min vardag!

Subaru dominerar USA-rally, efteranmälan i Rally- SM (?) och 27 klasser att välja på i TV-Svängen!

Publicerad den 21 juli 2014 klockan 17:37 av tommy.svensson

En tunn ”motormåndag” och då kan det ju passa bra med en kort rapport från det amerikanska rallymästerskapet som avslutades i helgen. Lite märkligt att ha final redan i juli men då jag besökt landet i väster ett antal gånger vet jag att där finns mycket som inte känns helt genomtänkt…

Britten bördig från Isle of Man, David Higgins tog hand om mästerskapstiteln efter att ha vunnit New England Forest Rally med sin Subaru WRX STi. Ingen direkt nyhet för Higgins, detta var hans fjärde raka titel. Nu var det ingen ”walk in the park” för Higgins efter att han kört på ”a rock” på SS10. Under reparation av hjulupphängningen hände något, bilen fattade eld som utlöste eldsläckaren och fyllde kupén med skum. Man fick halta tillbaka till service medan tidsgapet till teamkompisen Travis Pastrana, vinnare 2006 – 09 minskade kraftigt.

- Vi hade ändå en helt Ok ledning när vi kom ut med fixad bil, menade Higgins.
- Avslutade med tre sträcksegrar och det viktigast, vi vann mästerskapstiteln!
Medan Subaru tråkigt nog tappat mycket rallymark här hemma, nu är det snart bara Stoffe Nilsson och Jerker Axelsson som tar in Subaru i vinnarcirkeln, är det helt annat i USA. Subaru tog hand om placeringarna ett till fem och först på sjätte plats bröts den japanska dominansen av Andrew Comrie-Picard i sin Ford Fiesta och han vann även 2WD-mästerskapet.

*
Slog en koll på anmälningslistan till Snapphanerallyt. Blev då mycket förvånad när jag upptäckte att SM-fältet fyllts på med två nya namn efter att anmälan stängde den 18 juli klockan 18.00. Jag hade absolut för mig att i Rally-SM var det inte tillåtet med efteranmälan?

*
Min efterlysning efter försvunna TV-Svängs program har givit resultat och nu har jag fått napp på både programmen från 1971 och 1981. Tack till såväl Ingvar Hansson, Arlöv och Eve Håkansson, Vä för att ni bemödade er att leta i era gamla lådor efter de försvunna för klubben, dyrgriparna. Tack!

*
Lite mer om TV-Svängen då Tävlingsinbjudan i dag publicerades på Resultatservice och därmed öppnade även anmälan för 50-åringen. Nu blir det alltid lite knepigt det här med hur man räknar, första TV-Svängen kördes den 2 oktober och medBloggÅke Åke ”Bryggaren” Andersson och Bo Thorszelius som vinnare. Åke körde Saab Sport en långnos som då var ny för året. Lite märkligt så använde Åke en äldre ”kortnos” året därpå då han återigen körde hem en TV till Uppsala.
En sak som man kan reagera emot när man läser inbjudan, det snackas om för många klasser i svensk rallysport, är det så farligt egentligen? I TV-Svängen den 13 september finns 27 olika klasser att välja emellan och det är väl inga större problem att hålla reda på detta (OBS. Ironi…)!

 

 

Motorbloggen
Kristianstadsbladets fotochef Tommy Svensson är tidningens mest populära bloggare. Han har varit intresserad av motorer sedan barnsben. Här bloggar han om bilar, trafik och motorsport på fyra hjul. Har du några frågor som rör bilar från 50-, 60- eller 70-talen kan kanske Tommy hjälpa till.
Mejla Tommy på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Kategorier

Sidor


Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu