Neuville kraschade i WRC shake down, ingen Mikkelsen till Australien, The Fling Norwegian har slutat flyga och en riktigt säker Opel!

Publicerad den 21 augusti 2014 klockan 16:37 av tommy.svensson

Har klurat länge på ett riktigt ”experttips” inför WRC ADAC Rallye Deutschland som startar fredag morgon. Inte på vinnaren, tror faktiskt stenhårt på Sebastien Ogiér den här gången, utan på resten av gänget. I fjol imponerade Thierry Neuville nere i Moseldalen även om det bara blev en andra plats i Fiestan. Frågan var om belgaren mörkat sin och Hyundais asfaltform och om Citroéns Kris Meeke fått så mycket självförtroende efter Finland att han kan vara mogen att skugga Ogier? BloggNeuvilleSvaret kom direkt på dagens shake down där Neuville rullade kraftigt, sex varv i sin tredje vända och detta 1,7 kilometer från målet i en dubbel vänster-höger kurva, allt enligt en kommentar från Hyundaiteamet. Varken Neuville eller Nicolas Gilsoul skadades utan kunde lugnt lämna resterna av Hyundaien bland vinrankorna där det tog stopp, bilderna från Twitter. Bilen blev dock kraftigt skadad, speciellt högersidan fick mycket stryk och frågan är nu om mekarna nere i Trier hinner få ordning ”på skrotet” tills starten i morgon? Till kvällens ceremoniella start behövs ingen bil, där kan Neuville och Gilsoul promenera över startrampen utan problem…

* Rally Germany 2014

Nu satte Jari-Matti Latvala bästa tid med Ogier och Mikkelsen strax bakom. Bäste ”icke-polo” blev Kris Meeke med Cittran och därefter Dani Sordo, Hyundai och Mikko Hirvonen. Stoppar nu in de här senaste uppgifterna i ”tipsmaskinen”, blandar med tidigare resultat och toppar med lite av eget tänk och då ser vinnarraden ut så här. 1. Sebastien Ogiér Polo 2. Kris Meeke Citroén 3. Jari-Matti Latvala Polo 4. Dani Sordo Hyundai 5. Mikko Hirvonen Ford.

*

Någon start blev det inte för irländaren Craig Breen, FIA-läkaren satte stopp för detta. BloggBreenDet var i Finland (bilden) som Breen landade alltför tungt efter ett hopp och skadade ryggen. Direkt efter sträckmålet klev han ur bilen och mer eller mindre föll ihop av smärta. Nu har inte ryggen tillfrisknat så pass att läkaren ville ge klartecken. Frågan är om den blir så pass mycket bättre till nästa veckas för Breen och Peugeot viktiga ERC-tävling i Tjeckien, Barum Rallye? Nu handlade detta inte bara om Breens rygg utan FIA ser mycket allvarligt på detta med att tävla utan att vara helt frisk. I fjol kraschade polacken Michal Kosciuszko kraftigt i Tyskland och bara någon vecka senare körde han på nytt i ERC-tävlingen i Polen och slutade fyra. Dock har han inte kört en enda tävling efter detta och enligt utsago på grund av en krånglande rygg. Det nya programmet som FIA Institute ligger bakom fokuserar speciellt på ryggskador i motorsporten.

*

Som lite uppvärmning inför morgondagen rekommenderar jag ett kul filmklipp som jag hittade på ”F1-bloggen”. VW-gänget lyssnar på motorimitatören Daniel Jovanov också känd som “Human Sound Machine” och ska sedan gissa vilka bilar han imiterar. Kul!

*

Idag släppte FIA anmälningslistan i WRC Rally Australia och där det mest anmärkningsvärda var att inte Andreas Mikkelsen fanns med i VW:s ”line up”. Chris Atkinson tar plats i Hyundais andra bil efter Sordos inhopp i Tyskland. Hayden Paddon kompletterar i Hyundai nummer tre. Totalt är bara elva WRC-förare anmälda.

*

Vi som hoppats på en comeback i WRC för Marcus Grönholm nu när han anslutit sig till VW Motorsport, vi kan sluta hoppas enligt Marcus själv.

- Min roll hos VW är enbart ”testing”, definitivt inget steg i riktning mot comeback, säger han till autosport.com

Synd, hade varit kul att se Marcus, åtminstone en enda gång till i hetluften och detta i en riktig WRC-Polo. Tror jag mejlar basen Matton och ber honom stöta på? Frågan är ju fri som man säger…

*

I lördags blev Norge av med en av sina stora ”rallykjører” då Trond Schea avled, 84 år gammal. Med smeknamnet ”The flying Norwegian” menades han vara den dominerande Fordföraren i Europa i slutet av sextiotalet. En mångsidig förare då han behärskade både rally, racing och isbana med sina olika Fordar. Han var inte direkt rädd av sig, bland annat körde han bil nerför den olympiska bob-banan i Cortina d´Ampezzo. Sista tävlingen för Trond var 1997 och efter detta körde han ofta bilar i olika filmer, t.ex ”Olsenbanden og Dynamitt-Harry”. Schea var även aktiv kommunpolitiker hemma i Drammen. BloggTrondMitt första möte med den snabbe norrmannen var i Värmland Runt 1971 då han körde högerstyrd Ford Escort Twin Cam (bilden). Minns fortfarande det häftiga ljudet från Escorten, är nästan säker på att han var ensam om att åka en sådan i rallyt.

*

Skämsfilten hänger nu på tork efter mitt önsketänk i ARC-Rallyt där jag felaktigt utsåg finske D:Usersmagnus.brudigamPicturesRallybilderARC-14.JPGOpelfriskusen Juha Selänne till vinnare i Klass 1. Nu har en av mina ”riktiga” vänner Magnus Brüdigam skrivit och tröstat, ” Hej Tommy! Ta nu av dig skämsfilten för du vet väl att även den bästa kan ha fel och även om dom justerar minutfelet så blir den lilla fina Kadetten trea och den framfördes som dagens finska WRC chaufförer brukar säga Flat out och med Finsk Sisu, mycket trevligt att se och höra. Sedan har jag viktiga saker att förmedla via dig och bloggen. Har haft lite hjälp med denna Opel spaning för han som håller i ratten är en man som på lördag 23/8 blir 70 år ung och idag åker kartis med sonen som står och ser fundersam ut framför farsans svårt demolerade Rekord -66. Denne man har även suttit bredvid Harry Joki och nästan mist livet när Harry satte högersidan på Toyota Celican i ett träd under Barumrallyt -84. BloggOlof1 BloggOlof2 BloggOlof3 BloggOlof4Ynglingen som står böjd och tittar in i vraket är kartläsaren vid kraschen Gunnar Hjertström lillebror till Kent Hjertström. Mannen jag beskriver är Olof Lindelöf och den lille gossen då 4 år är Fredrik Lindelöf som har varit i farsans bildarkiv och lånat mig bifogade bilder. Lite om bilderna den från Ydrerundan-76 är premiärtävlingen med Rekorden, vurpan skedde under en tävling i Enköping på hösten samma år, bilden från -77 är med nya tag, ny kaross och för säkerhets skull även ny färg ( dock ej grön) så alla vi som känner honom höjer ett leve och ett 4-faldigt ”Svenskt” Hurra för honom. Ha det bra. Magnus Har studerat bilden på den röda Opel Rekorden och som vad jag kan se inte har någon båge överhuvudtaget. Ingen tvekan utan att Olof var mycket tacksam för att han satt i en bil där säkerheten var inbyggd redan för nästan femtio år sedan. Hade det inte varit för att höger bakskärm går i bakhjulet hade antagligen Olof fortsatt tävlingen, kanske t.o.m vunnit klassen. Motorbloggen sällar sig till gratulanterna och lyfter på hjälmen för än idag unge Olof Lindelöf.

Vem skuggar vem i WRC, Flash i premiärtest, Linn ville mer på Knutstorp och stor skånsk rallyprofil har gått bort!

Publicerad den 20 augusti 2014 klockan 17:55 av tommy.svensson

Känns inte riktigt bra att skriva ” i skuggan av WRC ADAC Rallye Deutschland” när det handlar om Emil Bergkvist och två deltävlingar i Opel Adam Cup. Frågan är vad som skuggar vad i Tyskland till helgen (är jag lite färgad tycker ni?)…
Inför tiotusental åskådare kommer det här att bli en helt ny upplevelse för Emil, den här gången med Joel Ardell med rutin från VM tävlingar sedan tidigare vid sin sida. Tävlingen drar igång på fredag med deltävling fyra i Opel Adam Cup, sex sträckor genom Moseldalen.
Dagen efter är det ny tävling, deltävling fem från ördag morgon till söndag eftermiddag totalt tolv tuffa asfaltsträckor.
Emil kämpar inte bara om dubbla prispengar utan även om dubbla cuppoäng. Bonuspoäng för de tre första på en så kallad ”Power Stage” kommer att delas ut två gånger, det vill säga på fredag på SS6 och på söndag på SS18.
Emil leder inför helgen med tolv poäng före Jacob Lund Madsen Danmark och arton poäng före den för tillfället bästa tysken Dominik Dinkel.
- Nu gäller det att köra taktiskt och försöka ta så många poäng som möjligt under helgen inför avgörandet i den totala cupen under hösten, är Emils recept för att betvinga de tyska sträckorna.

*
BloggFlashNu har Janne ”Flash” Nilsson avverkat första testpasset i Team Tidös Saab 9-3 inför sin STCC-comebackSolvalla. Ett test som kördes på Gelleråsen.

- Så glad som jag har varit idag minns jag inte när jag var sist, menade ”Flash”.
- Det var sjukt roligt att köra. Bilen går bra fort och det är en riktig utmaning att köra, det är det här motorsport handlar om.

Teamchefen för Team Tidö, David von Schinkel, följde testet på plats och var lika nöjd som ”Flash” med dagen.

- Det syntes att Janne tyckte det var kul att köra bil igen och det märks att han har kört mycket bil. Det tog inte lång tid för honom att komma in i det.

I teamet ingår också Richard Göransson just nu femma i mästerskapet och fyrfaldig STCC-mästare. Även Göransson är förstås en gammal bekant.

- Vi körde ihop i tre år så det är också mammas gata för mig, säger ”Flash”.
- Även om vi båda är tävlingsmänniskor så hjälper vi varandra – ingen av oss är med för att bli frånåkt även om jag får medge att Richard har ett litet försprång just nu.

I helgens STCC-tävlingar på Ring Knutstorp  kommer Team Tidö till start med Richard Göransson och Roger Samuelsson, ”Flashen” får vänta till den 5-6 september innan det blir allvar på Solvalla i Stockholm.

*
Inför helgens race döpt efter huvudsponsorn STCC Kvällsposten News Race anordnades i dag en ”mediadag” på Ring Knutstorp där STCC-åkaren Mattias Lindberg från Vankiva satt i en högerstol i sin Kia för att kunna skjutsa sugna journalister. På rallycrossidan var det BloggRallycrossSkånetrion Tobias Brink, Linus Leise och så blott fjortonårige William Nilsson som hade samma uppdrag med sina Rallycross Lite-bilar. Nu var det knappast ”lapp på luckan” inför eventet men på plats fanns så klart Kristianstadbladets åksugna reportrar Linn Nordström och Simon Sjöstrand. Ytterligare några tidningar fanns på plats, däremot saknades representanter från huvudsponsorn. Var det inte här chefredaktör Martin Kroon framhöll hur bra hans lilla kvällstidning var på motorbevakning? En hälsning till Martin, snacka mindre och bevisa det istället!
BloggLinn1Första åkturen fick Linn i Brinks Fiesta och att hon gillade åkturen på ett ”nyregnat” Knutstorp var helt klart när hon pionröd i ansiktet efteråt krånglade sig ur bilen.
- Fy f-n vad häftigt, jag vill åka mer, var Linns spontana känsla.
Visst måste det vara skillnad mot hennes egen lätt bedagade lilla Rover dessutom med sprucken toppackning. BloggLindbergNästa stol som fick besök av Linn var Mattias Lindberg och upplevelsen var absolut inte sämre, kanske till och med snäppet bättre än i rallycrossbilen.
- Detta var ännu häftigare och detta hade jag lättare att översätta till vanlig bilkörning, analyserade Linn.
- Fast så fort skulle jag så klart aldrig våga köra!
Hör till saken att hon helt problemfritt tog tidningens Peugeot rakt igenom en fartkontroll i Linderöd på vägen till Knutstorp…
Vill du läsa ännu mer om Linns äventyr inför helgens STCC-tävlingar på Knutstorp så spana in återkommande Kristianstadbladets Motorspecial på lördag. Dessutom kommer även min ”lista” med ”Fullvarv och Motorstopp”.

*
Över till något betydligt tråkigare, välkände ”skånske” rallyprofilen Einar Karlquist, SMK Örkelljunga har lämnat oss. Hans trogna vapendragare Anders Graneskog meddelar mig detta tråkiga besked, ”Hej Tommy! Hoppas allt är bra, som trogen läsare till din förträffliga blogg kände jag att du borde veta att rallyprofilen Einar Karlqvist igår lämnade oss efter 1,5 års kamp mot sin cancer. Einar hade en ca 25 år lång karriär bakom sig i rallyspåret och började som kartläsare och fortsatte därefter som förare. Han tävlade framgångsrikt med både fram och bakhjulsdrivna bilar, dessutom både på grus och asfaltunderlag.
Einar var också en bilbyggare som få kunde mäta sig med, det var ordning och reda på allt och en finish som det flesta bara kunde drömma om. Hans kunskap och hjälpsamhet saknade motstycke och många är vi som fått hjälp med råd och dåd under årens lopp. /Anders”.
För oss med lite perspektiv tillhörde Einar helt klart de absolut bästa skånska rallyförarna ända sedan debuten i slutet på sextiotalet fram till han la hjälmen på hyllan på nittiotalet. Nu skriver jag utan ”goggel” utan från min egen hårddisk och mitt första minne av Markardyskillen var efter TV-Svängen 1969 när hans grön/vita Cooper S med de små svarta ditmålade fötterna på taket stod kvar på ANA-Motor dagen efter tävlingen. Minns att vi var och kollade in bilen då Einar fått bryta under natten och att ett av framhjulen var helt annat än friskt.
Efter Coopern körde Einar en pilgrön VW 1302S ( se bilden) och var i stort sett oslagbar när det kom till RS och asfalt. BloggEinarVärste utmanare var väl Bertil Andreasson från Höör och de båda utkämpade många tuffa fajter. Har sedan en lucka innan Einar tog en fabriksits i Svenska Fiats satsning på Rally-SM med Fiat 131:an i Standard B-klassen. Har för mig att han fick någon SM-medalj men är inte helt säker. Efter Fiat äventyret var det Johan Kressners vassa Opel Ascona B som Einar valde att köra och i mitt minne var detta också sista bilen i hans långa karriär. Allra sista gången han körde rally var när han lånade Bo-Göran Fredins svarta Lancia Integrale och är jag inte helt ute och cyklar vann han, åtminstone Grupp N-klassen.
Einar skulle fyllt 71 år om två dagar. Saknaden efter honom är stor från alla oss som både tävlat mot honom eller bara stått i rallyskogen som åskådare. Som jag brukar säga, ” they don´t make thoose anymoore”…

Monte-tvåan kör WRC i Tyskland, Tidemand sitter i R5-Fiestan, dansk i WRC3 och Alfred från Tomelilla fick pris av prinsen!

Publicerad den 18 augusti 2014 klockan 15:52 av tommy.svensson

Blir onekligen spännande att se vad franske testpiloten i Hyundais WRC-team Bryan Bouffier kan göra i ADAC Rallye Deutschland när han nu får chansen att visa upp sig i skarpt läge så att säga. Att Bouffier är snabb är ingen hemlighet, andra platsen i en privatanmälda Fiesta i årets WRC-premiär Monte Carlo Rallyt är bevis nog för mig åtminstone.
Nu blir det så klart svårt för 35-åringen att upprepa detta i helgen även om han har en del testmil med Hyundaien i kroppen, men vad som ligger honom i fatet är att detta blir premiär för honom i det tyska WRC-bidraget.
- Jag har aldrig tävlat i Tyskland förut, men förra året körde vi grusnoter (grusnoter det är ju asfalt, min anmärkning) så jag vet vad som väntar mig på sträckorna, förklarade Bouffier för wrc.com
- Du kan aldrig lära dig dom här sträckorna så reccen blir väldigt viktig och det blir helt avgörande att göra bra noter för den här tävlingen…
BloggbouffierNu har ju Bouffier redan en seger med Hyundai, dessutom märkets enda så här långt med nya i20:n då ha vann Rallye Antibes i Franska Mästerskapet (bilden).
- Sedan vi vann Antibes har bilen utvecklats betydligt för asfalt, märktes tydligt på vår ”pre-event test”, avslöjar Bouffier.
Riktigt på hugget är fjolårsvinnaren Dani Sordo som egetnligen har två mål i Tyskland. Det första är så klart att ta en pallplats men det andra är viktigare, att ta sig i mål. I sina tre första försök med Hyundaien har han brutit samtliga, men nu känner Sordo att han är med i matchen på riktigt.
- Jag har sett framemot att få köra Hyundaien på asfalt ända sedan årets början och detta är en tävling som jag verkligen känner självförtroende inför.
Vi får väl se sa den blinde, som min far brukade säga…

*
Säger som Fylking brukade utbrista när Nobels litteraturpristagare avslöjades, äntligen! I Rallye Deutschland är det äntligen dags för (vi snackar ju nästan come back…) för Pontus Tidemand i Rally-VM. Han tar återigen plats i FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2014 - PORTUGAL RALLYM-Sports Ford Fiesta R5.
- Det ska bli hur kul som helst att köra VM-rally igen. Det har varit mycket bilkörande och tävlingar de senaste månaderna och det hoppas jag kan vara en fördel, säger Pontus som fick sin första vinst på asfalt i Junior-VM i just Rally Deutschland förra året.
Rallyt anses som ett av WRC-seriens svåraste, tekniskt krävande och med faktorer såsom oförutsägbart väder. Men även den växlande vägkaraktären är ofta avgörande för utgången. Sträckorna består i huvudsak av tre olika typer, vindlande smala vägar genom Moseldalen och vingårdar. Sedan Saarlands mjuka landsvägar där bilarna går med full attack och så de tuffa militärområdena med välkända Arena Panzerplatte i spetsen. En sträcka med varierande typ av asfalt och så de stora fruktade betongblocken, ”Hinkelstein”. Det här blir den andra tävlingen med bilen, men också den första på asfalt. Med sig har han den nygamla och erfarna kartläsaren Emil Axelsson.
I helgen som gick har de testat en R5:a på tyska vägar som det sista och viktigaste steget i förberedelserna.
- Rally Tyskland är ett tufft rally på många sätt, berättar Pontus.
- För att kunna vara med och kämpa om toppositionerna måste man snabbt hitta balansen mellan fart och taktisk körning oavsett underlag eller väder. Konkurrensen kommer vara stenhård och många av de andra har kört hela säsongen och kommer med VM-tempot i kroppen.
- Men det här är den första tävlingen på asfalt och det innebär en omställning för alla…
Rallye Deutschland inleds med shakedown på torsdag och tävlingen startar med de första specialsträckorna på fredag morgon. Målgång sker i värdstaden Trier på söndag eftermiddag och totalt omfattar rallyt 326,02 km uppdelat på 18 sträckor.

*
En annan skandinav som ska utmana de tyska sträckorna är dansken Simon Larsen från Nykøbing Falster som därmed gör WRC-debut. En debut som sker i WRC3-klassen med en Citroën C2 R2 Max. Vid sin sida har Simon inte sin vanlige tyske co-driver Michael Wenzel som är upptagen på annat håll, utan f.d danske mästaren Henrik Skott. Nu är Simon mest i Tyskland för att lära, Cittran är inte på långa vägar tillräckligt konkurrenskraftig menar Simon.
- Det är inte den nyaste bilen vi kör och med tjugofem konkurrenter i klassen varav 10-12 med VM-erfarenhet plus tre fabriksteam blir det tufft.
- Men jag skulle bli riktigt glad om vi hamnade på den övre halvan av resultatlistan!

*
Det var Dai Roberts som läste noterna när Timmy Cathcart omkom i samband med helgens Ulster Rally. Dai skadades men enligt sjukhuset där han fortfarande befinner sig för vård, kommer han att bli helt återställd. Familjen Roberts är hårt drabbad då Dais bror var den som omkom när Craig Breen kraschade på ERC-tävlingen Targa Fiori år 2012. Breen har nu engagerat sig starkt i att stötta såväl skadade Dai som Cathcarts familj i deras svåra stund.

*
Ingen lyckad helg för ”Hasses påg”, Ola Nilsson från Hässleholm när Porsche Carrera Cup Deutschland i helgen nådde Nürburgring i de alltid lika vädermässigt lynniga Eifelbergen.
BloggOlaOla kastades direkt in i ett tufft träningspass där regnet inledningsvis stod som spön i backen ( inga problem Ola, vet hur det känns jag körde ju i Örkelljunga under samma förhållanden…). Han visade dock lovande fart i vätan ( till skillnad från mig…)  och fanns med i topp fem innan nederbörden avtog och banan så sakteliga torkade upp.
Lördagen inleddes i regn, men förhållandena förbättrades snabbt och ett byte från regndäck till slicks blev nödvändigt. Dessvärre förlorades dyrbar körtid när han blev stående i depån längre än planerat och fick nöja sig med placeringar i mitten av det 37 bilar starka startfältet.
I helgens första heat tvingades han sedan bryta med trasigt styrstag efter en lättare kollision och i söndagens Race 2, på helt torr bana tog Ola sedan målflagg på 13:e plats efter att ha avancerat stadigt under loppets 23 varv.
Rent resultatmässigt var det här inte vad jag hade hoppats på, men i ett mer långsiktigt perspektiv har detta varit en oerhört värdefull helg för mig, säger Ola.
Nästa deltävling för Porsche Carrera Cup Deutschland körs också den avgörs på EuroSpeedway Lausitz den 12-14 september som vanligt ihop med DTM.

*
Prins Carl Philip gästade i helgen Lidköpings Motorstadion för att dela ut Prins Carl Philips Racing Pokal till segrarna i karting klasserna J60, KF Junior och KZ2. BloggPrinsAlfred Nilsson från Tomelilla MK, Anton Haaga från Team 13 och Freddie Carlsson från Åmåls MK, heter årets segrare i Prins Carl Philips Racing Pokal.
Helgens pristagare har gjort fantastiska prestationer på banan och jag hoppas att priset kommer att hjälpa dem vidare i karriären, säger prins Carl Philip.

 

 

Tiondelsdramatik i Örkelljunga men Opel överst, synd om Toyota-Jeppe, skämsfilten framplockad, igen!

Publicerad den 17 augusti 2014 klockan 20:00 av tommy.svensson

Känns lite tokigt att snacka om allt ljus på SMK Örkelljungas RS-tävling Skyttesvängen med tanke på de mörka regnmoln som täckte himlen mest hela dagen. Först i årets RS-DM/Asfaltcup att helt avgöras som ”wet race” blev alltså Örkelljungas fina bidrag i serien. Oroliga blickar från tror jag samtliga deltagare mot himlen och frågan, skulle det bli regn tillräckligt för att lägga på eventuella regndäck fanns på läpparna. Första racet av de tre var det mest lite våt asfalt och där chansade bland annat Mats Andersson på att köra på sina vanliga slicks. BloggJockeJocke Kristiansson tänkte helt annorlunda och valde i likhet med de flesta regndäck. Jocke fick rätt och tvålade till Mats med 2,6 sekunder och trean Mats Lundahl var ytterligare efter. Till andra körningen hade det torkat upp lite och Mats fortsatte envist med att inte lägga på regndäck och den här gången tänkte Eslövselektrikern rätt. Med utväxta horn klämde han dit Jocke i Corsan med 2,3 sekunder och inför det sista och avgörande heatet skilde tre tiondelar i Hörbyförarens favör. Dessutom tilltog regnet. - Nu får jag nog f-n ändå lägga på regndäck men det känns inte bra, menade Mats. - Har aldrig kört en meter på regndäck, vet ju inte alls hur bilen uppför sig… Protonen uppförde sig bra kan jag berätta och med regnsulor var Mats tre tiondelar snabbare än Jocke vilket betydde dött lopp. De båda var helt lika in till sista tiondelen och det blev ett febrilt letande efter tävlingsinbjudan för att se hur särskiljningen skulle ske. Jocke hittade den förlösande raden. - Vid lika sluttid är det snabbast tid på första provet som avgör och där var ju jag snabbast, pustade han ut. BloggMatsMats tog förlusten som en man, unnade verkligen Jocke en fullträff efter en motig säsong. Han menade att han mer eller mindre bjöd på segern genom att vara så envis med att inte lägga på rätt däck från början. - Men spelar ingen roll Jocke körde bra idag och jag är den förste att gratulera, sa Mats inför prisutdelningen. Stor i motgången frågade jag dagens tvåa? - Så är det och det ska man vara men det är bara lite ovant, kontrade Asfaltkungen ödmjukt… * Motgång fick Vinslövs Jesper Larsson med sin nybyggda ex. Kristianstadsbladets fotoavdelnings tjänstebil, en silverfärgad Toyota Corolla. Premiären i Silverratten innebar en fjärde plats, placeringen bakom lillebror Hampus och nu skulle det tas revansch var det tänkt. Redan innan jag såg Toyotan förstod jag av motorljudet att döma att någon bromspunkt fanns inte alls under Jespers hjälm. BloggJeppe1 BloggJeppe2 BloggJeppe3Mycket riktigt kom han hasande förbi det trånga inhoppet till asfaltsplanen och kort därefter det omisskännliga ljudet av japansk plåt som träffar något solitt svenskt material. Några sekunder senare tittar den tilltufsade japsen fram med ett helt annat frontstuk än när den lämnade Japan någon gång i slutet av nittiotalet. Jesper fullföljde heatet och vi servicen väntade ”klanen Larsson” på att få rätta till ”vraket”. Farbror Nicke tittar inte på Jesper som man skulle kunna misstänka av ansiktsuttrycket att döma, utan önskar bara större slägga och mer silvertejp. Tyvärr fick kulbulten för mycket stryk så det blev till att kasta in handduken vilket jag verkligen tyckte var synd för Jesper (obs. ingen ironi eller skadeglädje, bara vanlig medmänsklighet och empati vilket är lite av mitt adelsmärke…). * I ”huvudklassen” VOC Mekonomen Rally var det stenhårt mellan A-föraren Tyko Nilsson, B-föraren Erik Andersson och i C-klassen Robin Svensson. Kan också nämna att jag och Tyko körde nästan exakt lika på första rundan. Sedan missuppfattade jag och Stefan upplägget och trodde det gällde att köra så lika som möjligt. Den fajten vann jag överlägset som hade samma tid inpå tiondelen i både första och andra åket. Tyko var helt väck och missade målet med fem sekunder så egentligen borde det varit Silver-VOC:en som ledde men nu hade man alltså ett helt annat upplägg än vad jag trodde. I sista åket fortsatte Tyko i samma stil och var även den här gången snabbare men nu började även jag fatta så en halv sekund skilde nu mot mina två första åk. Bäste VOC:are blev nu Hörbys Erik Andersson i B medan Robin Svensson höll på att missa seger i C-klassen genom att träffa en kon och få fem sekunders tillägga. BloggEdquistBloggRobinNu blev det kan han konstatera på bilden ändå vinst med en futtig tiondel före Simrishamns Axel Wigren. Nu hängde inte Tyko med huvudet trots att han fick däng av Erik och Robin. BloggTykoEn hamburgare placerades i det glada Hästvedaansiktet innan han startade resan mot Karlskrona för att där hämta en kran och köra den till Helsingborg. Klockan 07.00 måndagsmorgon var där något som skulle lyftas enligt Tyko som tillade – De du Tooommy det är joooobb, annat än att springa runt med en liten kamera! * Avslutningsvis måste jag berömma SMK Örkelljunga för tävlingen, helt klart en av årets höjdpunkter. Bra arrangerat, trevliga funktionärer men till nästa år så försök fixa lite bättre väder. * Som avslutning på detta så kan jag även berätta att det gick riktig bra för SMK Hörby även om nu Roland ”vek ner sig” och tillbringade söndagen hemma i soffan istället för att hjälpa mig i fajten mot Tyko. Sex klassegrar, Jocke Kristiansson, Bengt Bengtsson, Erik Andersson, Johan Edquist (väldigt snålt spårval med Golfen eller…), Robin Svensson och till sist vinnaren i C 2WD, Polestarmeckaren Markus Lindström. Markus satt i en bil på väg till dans i lördagskväll för att njuta av Perikles när mamma Malin ringde och undrade om han ville köra med ”Ford-Uffes” bil, då även han gjorde ”en Roland”.

- Inget att tveka om så det blev vatten hela kvällen till Perikles, förklarade Markus nöjt. * Skämsfilten är framplockad, Saab-älskaren Roger Rooth har hört av sig med anledning av gårdagens ARC-Rally. ”Det är farligt skriva bloggar på felaktiga resultatlistor, jag kan inte se att den där Finnen i Opel Kaputten ens varit i närheten av mina polare som kom 1:a och 2:a i klassen, däremot har dom missat att ta bort hans minutfel på SS 4 som fortfarande är kvar…. Så nu förväntas ju en korrigering av gårdagens blogg och en stor runda med skämsfilten, ja, för att russelheimaren var ju frånkörd med RÅGE av 2 hopplösa Saabar!!!! :o) Med YTTERST Ödmjuka hälsningar från Korrekturavdelningen.”. Skämsfilten är jag invirad i och struten har jag på huvudet, vad begär du mer glädjedödare? * BloggNilssonDesto roligare är det att läsa mejlet från 2xNilsson, Rune och Andreas från Hässleholm.Hej Tommy, Hörde en gång ett ”pip” att du inte fick några rapporter från våra tävlingar i Danmark. I går, lördags, var vi i Roskilde och körde regularitytävling. Närmare bestämt Oresund Rally som ingår i Nordic Regularity Cup, Öppna Svenska Regularity Cup samt danskarnas FDM DASU Classic serie. Trots att det var ganska exakt ett år sedan vi körde regularitytävling senast och att vi dessutom klassat upp oss till näst högsta klassen inför tävlingen blev det seger. Noterbart är även att vi endast hade 1 sekund mer tidsprickar än totalvinnaren. Vi är givetvis mycket nöjda med resultatet men vinnarskallar som vi är så kan det inte hjälpas att det känns lite bittert att vara 1 sekund från totalsegraren efter 25 mil och 7,5 timmars körning… Givetvis genomfördes denna bedrift i en Opel (som inte är grön). Hälsningar 2xNilsson” Vad säger du om den Roger?

Stoffe tog hem Silverratten för alltid, Volvo-Magnus vassast 2WD-åkare, finsk uppvisning i Almunge och ung rallytalang omkom i krasch!

Publicerad den 16 augusti 2014 klockan 18:46 av tommy.svensson

Då gick det somBloggStoffe Stoffe Nilsson önskade, det fina vandringspriset i Silverratten hamnar nu i den redan tidigare digra prissamlingen hemma i Vinslöv. Det var egentligen aldrig något snack om saken, Stoffe vann fem av de sex sträckorna och släppte bara den allra sist till tvåan Anders Jonasson från Växjö. Här lyckades Mitsubishin vara 2,3 sekunder snabbare än Subarun. Egentligen ganska ointressant då segermarginalen totalt blev 19 sekunder i Stoffe och Jesper Johansson till höger favör.
Trea slutade Mats Adielsson och fyra Hässleholmaren Ingvar Andersson. Kan tänka mig att Urban Stacke är lite besviken, tappade fjärde platsen på allra sista sträckan. Än mer besviken är säkert också Åke Jacobsson som fick ge upp med WRC-Focusen.
I och med segern är det fortsatt stenhårt i toppen av Sydsvenska Rallycupen då alla tre som slåss om cupsegern, förutom Stoffe, Emrik Smedberg och Ola Schön även de vann sina klasser.

*
En jättefajt var det däremot i 2WD ungefär som jag förutspådde i fredagens blogg. Till slut och jag ber om ursäkt BloggMagnusMagnus Johansson för att jag ”bara” hade dig som trea i tipset, blev det äntligen säger många Volvo-seger i årets cup. Magnus och Mattis Olsson i Toyotan bytte sekunder och inte förrän på allra sista kunde hemmahoppet sätta in den avgörande stöten och vinna med minimala 1,3 sekunder. Inte långt efter var min vinnare David Bellborg på tredje plats och som skuggades i mål av Kullingsvinnaren Pierre Fransson. Sist i topp-fem var även detta en Volvo i form av Thomas Grönberg. Måste tacka min ”stringer” (tidningslang för utrikeskorre) uppe i Älmhult, Kurt Andersson för bilderna. Själv tyckte sambon att ett besök på Plantagen i Lund var mycket mer motiverat än att åka till Älmhult. Håller med, märklig prioritering!

*
Måste även nämna min klubbkompis Tom Kristensson med Mikael Ottosson vid notblocket som vann A-förare VOC Mekonomen Rally. Inte nog med att Tom verkar vara säkerheten själv, det går även fort när han kör, rättare sagt riktigt fort. Förutom klassegern med över femton sekunder till godo på en annan fortåkare Magnus Gad innebar även Toms tid 21:a totalt. Efter sig fanns åtskilliga A-kompisar med Grupp H-bilar vilket mer än väl visar hur fort det går att åka med en ”sketen VOC:are”…
Nämner jag Tom så måste jag i rättvisans namn även nämna vinnaren B-klassen, Kim Nilsson Osby Mk som vann före Ola ”Silvergrisen” Wingren. Kims tid placerade honom exakt tio placeringar längre ner i totallistan än Tom. Före Kim tidsmässigt placerade sig dock vinnaren i C-klassen för VOC:are, Simon Karlsson från Gullabo, riktigt bra kört!

*
En som struntade i Silverratten var stjärnskottet Markus Theorin med den lilla Cittran. Istället för att åka till Älmhult valde han att ta den långa resan från Småland till Nyköping och köra Jubileumssprinten där. Trots allt fick Markus lön för mödan med en fin andra plats med sig hem och det var bara Toyotaföraren Janne Pettersson som var snabbare i 2WD-klassen. Totalvann gjorde Eric Johansson före Mikael Holmgren, men Janne körde in som trea och Markus fyra totalt.


I Almunge samlades Klassiska Rallycupen för ARC-Rallyt och där var det inte helt oväntat Tom Axelsson i Audi quattron som var snabbast i klassikergänget. Tom i all ära men det lär ha varit finnen Juha Selänne (detta är obekräftade uppgifter visserligen) som stal hela föreställningen i Almunge. Klassegern var kassaskåpssäker, över sju sekunder före tvåan och han hade ännu mer att ge enligt uppgift. Vinnarbilen var så klart en Opel Kadett A med knappt tusen ystra kubik. Med detta fullblod avrättade Juha Mikael Lööv med den potenta Anglian och efter honom en hel hög hopplösa Saabar. Bara att ställa upp med en Trollhätteprodukt när det fanns en Rüsselsheimare anmäld tyder nästan på någon sorts fakirblod i ådrorna….
Att bli tvåa den här lördagen för släkten Theorin var tydligen det som gällde. För en gångs skull fick Thomas med den gröne Amazonen ge sig för Lasse Drotz, men det var tufft bara 1,6 sekunder skilde.
Opelseger blev det i paralleltävlingen Tennkannan genom Patrik Åhman med Corsan före Mattias Jirvelius och Erik Davidsson.

*
Brittisk rallysport skakas av en ny dödsolycka i samband med helgens mästerskapstävling Ulster RallyNordirland. BloggCathcart20-årige hemmaföraren Timothy Cathcart omkom efter en högfartsavåkning på sträcka tre i asfaltsrallyt. Co-drivern klarade sig dock men med så svåra skador att han fick föras med helikopter till sjukhus för vård.
Cathcart gjorde sin andra säsong i Brittiska Mästerskapet och körde en Citroén DS3 i R3-utförande och betecknades som en stor talang. Riktigt vad som hände i den svaga högerkurvan strax före mål ska nu utredas av såväl myndigheter som av MSA som sköter rallymästerskapet. På bilder av bilen och från olycksplatsen ser det ändå ut som att buren/karossen är ganska intakta. Men vid rullningar i hög fart utsätts kroppen av stor påfrestning så att bilen ser ganska okej ut betyder egentligen inte så mycket. Rallyt avbröts omedelbart.

*
Kan gott erkänna att efter att ha läst om den här olyckan känns det inte riktigt lika kul att ha lastat Silver-VOC:en inför morgondagens RS-äventyr i Örkelljunga. När dessutom Roland ligger på soffan med kraftig nackspärr och är extremt tveksam till start i morgon är man så där lite ”off”.
- Kan för f-n inte ens röra vid nackmuskeln utan att det för dj-ulskt ont, förklarade han från sjuksoffan för en stund sedan.
- Att bara tänka sig att köra i Örkelljunga utan att kunna röra huvudet är inte att änka på…
Jag försökte muntra upp med att det är ju asfalt, att han inte behövde köra med sladd och därför behöva kika ut genom sidorutan för att se vägen, på vilket han svarade.
- Du är ju ett klokhuvud, kan ju inte ens lägga bältet på axeln utan att det gör ont!
Vi får hoppas att någon helande ande dyker upp ovanför Roland under kvällen, om inte så blir jag ju ensam om att behöva ta upp fajten med Tyko Nilsson. Ska sanningen fram vet jag inte om jag ännu är riktig mogen för den uppgiften…
Kollade väderleksrapporten från yr.no över Örkelljunga och om jag säger som så, det ser inte så där bra ut. Lätt regn från klockan 09.00 som sedan ökar för att kulminera runt lunch. Därefter blir det åter igen lite lättare ”vann från himlen”. Okej Tyko, regndäcken är lastade och så är väl också dina så inte ens den lilla fördelen kan jag längre räkna med!

 

 

VW måste få WRC-revansch på hemmaplan, Flash gör comeback, tipset inför Silverratten och hur många dörrar?

Publicerad den 15 augusti 2014 klockan 15:41 av tommy.svensson

 

Nästa veckas WRC ADAC Rallye Deutschland är utan tvekan lite av VW Motorsports ”key-rally” i år för att sudda ut fjolårets katastrof, enda WRC-tävlingen där ingen ”Folkvagnsförare” fanns på pallen. Ett resultat om Jost Capito absolut inte accepterar att det upprepas och det finns ju heller inget som talar för att så skulle ske.
- Vi har ”en gås oplockad (min egen översättning från engelska) med Rally Germany efter fjolåret då vi missade pallen, inget kul minne, menar Capito.
- Att vinna inför hemmapublik är alltid något speciellt, ingen tysk biltillverkare har någonsin vunnit på hemmaplan och nu har vi chansen att bli lite historiska!
Capito är optimist men är samtidigt medveten om hur tufft WRC är.
- Vi vet våra styrkor men vet också att man inte kan ta succé för given i den här sporten oavsett hur många segrar man kört hem tidigare…
Nu tror jag inte han behöver vara orolig, detta missar inte nygifte Rally Germany 2013Sebastien Ogier (bilden), i synnerhet som fjolårstvåan Neuville redan förklarat sig inte sikta på pallplats. Att Sordo skulle hota tror jag inte och i Fordgänget verkar inte harmonin total. Till exempel lyckadesBloggEvans Elfyn Evans ”lägga” en Fiesta på testerna inför rallyt, dock utan att skada sig själv eller kartisen (bilden från Twitter).

*
Gissa hur mycket ATA-band som tyskarna tänker spänna upp till helgen? Svaret är ofattbara 250 000 meter och till detta 41000 meter plaststaket som kompletteras med ytterligare 12 500 meter metallstaket. Lite att fixa för funktionärerna…

*
Byter fokus och siktar istället på Sydsvenska Rallycupen, Rally-DM för Södra och Småland eller sammanfattat Älmhults klassiker ”Silverratten” i morgon. Runt hundrafemtio startande ( sextio förare från Södra BF) och med Stoffe Nilsson som skyhög favorit i egenskap av ”segermaskin” och ledare i Sydsvenska Rallycupen. Stoffe själv har dock en mer ödmjuk inställning inför morgondagen, även om han medger att siktet är inställt på seger.
- Vill hemskt gärna ta hem vandringspriset för alltid och egentligen borde detta ha skett redan i fjol då jag vann totalt, berättar Stoffe.
Då firade tävlingen 50 års jubileum och arrangören hade bestämt att inteckning i vandringspriset skulle den snabbaste klassikern i jubileums upplagan få och därmed försvann Stoffes namn.
- Inget att säga om detta, man profilerade sitt jubileum men nu gör vi ett nytt försök. Det är ju ett pris med många kända vinnarnamn före mig, Ingvar Carlsson och Kenneth Eriksson till exempel, berättar Stoffe.
- Helt klart skulle det platsa bra i min prishylla!
Över till tipset.
4WD
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Anders Jonasson Mitsubishi
3. Åke Jacobsson Ford
4. Ingvar Andersson Subaru
5. Mats Adielsson Mitsubishi
Lite tuffare att hitta rätt i 2WD, kan väl säga att runt tio namn är kapabla att vinna klassikern.
2WD
1. David Bellborg Golf
2. Pierre Fransson Golf
3. Magnus Johansson Volvo
4. Mattis Olsson Toyota
5. Patrik Johansson Volvo
Håller Mattis lite lågt den här gången, är lite oklar på hur hans motor mår efter Snapphanerallyt där han fick bryta på grund av ”engine”. Samma sak med Johan Green, vad finns under den blå Golfhuven i morgon?

*
Jim Nilsson dök upp på motorklubben med sin nystrukna 940. Roland konstaterade att trädet på Myrarpsträckan” i lördags klarade sig bevisligen bättre än 940;an vid träffen, Jim kunde inte annat än hålla med. BloggJimDäremot var han tacksam för Volvos kraschvänliga konstruktion med djupgående koffertlucka.
- F-n så mycket enklare att bara behöva byta lucka istället för hela bakstammen, menade Jim.
Nu är det tävling i morgon och det ryktades obekräftat visserligen, att pappa Rolf redan låst in nycklarna till sin ex.Telehagen-940 inför Vimmerby om två veckor…

*
I dag blev det bekräftat att 53 år fyllda Janne ”Flash” Nilsson gör comeback i STCC och kör de två sista racen för Team Tidö. På frågan från TT vad han tror att Björk, Ekblom och Göransson säger när han nu gör comeback gör Flash analysen.
- Nej, fy fan, är han tillbaka?
- Här har vi haft lugn och ro och bytt lite segrar mellan oss och så kommer han och förstör eller, nej jag tror nog mest de är skraja för att jag ska köra ifrån dem, hehe.
Om det är jättekul att köra på Solvalla och Mantorp, vad händer då i framtiden?
- Jag har redan klart med sex lopp i en annan serie i september och har fått förfrågningar från utlandet för nästa säsong. Förare som Ekblom och jag har ju fått våra utbildningar innan teststoppen infördes, vilket gör att vi kört väldigt mycket bil. Det är vad stallen vill ha.
- De unga har inte riktigt förstått, det regnar nästan förfrågningar på mig.
Grattis STCC säger jag, känner redan nu att tempen stiger!

*
Kollade runt lite efter Opel-objekt till salu på Blocket och sprang då på en riktig värsting, en BloggKadettV8 försedd Opel Kadett från 1967. Vad säger ni nu alla Volvofantaster, här skulle ni fått svårt att hänga med då där springer runt 550 hästar under huven…

*
Att det är valtider har väl inte undgått någon och igår skickade nyhetschefen ut mig till de djupa skogarna kring Sibbhult. Där huserar rallyentusiasten och tillika skogsägaren Stig Lundström ( han kan berätta när Tom Trana körde en sträcka bakom hans gård på sextiotalet t.ex) och dit hade det bjudits ut blivande riksdagskandidater för att kika närmare på modernt skogsbruk. BloggPerPlötsligt lösgjorde sig en kandidat och klev med bestämda steg fram till mig.
- Hej Tommy, känner du igen mig, undrade kandidaten.
Nu måjag vara lite upp i åren, men minnet är ganska okej så jag tog det på volley.
- Per-Arne Håkansson, f.d motorskribent på saligen avsomnade Malmötidningen Arbetet, kontrade jag.
Mycket riktigt var det så och när tidningen gick graven år 2000 satsade Per-Arne som bor i Åstorp på politiken, närmare bestämt den socialdemokratiska. Nu lovade han att lyfta upp motorsporten, om han kom in i riksdagen alltså. Han menade att motorsporten har haft väldigt svårt att göra sig hörd i de här sammanhangen något han gärna ville ändra på. Vi får väl se hur det blir med detta dagen efter TV-Svängen eller söndagen den 14 september.
Två frågor  kan du ta tag i direkt Per-Arne, att Trafikverket släpper sin tuffa attityd mot att låta rallyklubbarna utnyttja allmänna vägar för tävlingsändamål. Detta och så sätt minst två tummar i ögat på de militära myndigheter ( inte alla tack och lov men de skånska i det här fallet) som styvnackat och högst omotiverat inte tillåter motorsport på sina övningsområden. Fixa detta Per-Arne och vi får se den 14:e…

*

BloggWehlinAvslutar med en delförstoring på Mikael Wehlins nya Subaru från Snapphanerallyt. På motorklubben i går krävdes en rättelse i motorbloggen av två personer, den ena ganska högt upp i hierarkin i klubben ( kör en röd/vit 240…).

- Du har skrivit att Wehlins bil är tvådörrars och nybyggd, den har fyra dörrar och är enbart omlackerad, enligt ”messerschmitarna”.

 Nu är det så att jag kan se med egna ögon och då även räkna dörrar som är två till antalet. Vad gäller om bilen är ny eller ej, så litar jag mer på Mikael som hävdar så. En lösning kan ju vara att sätta dit ”attrapphandtag” på bakskärmarna” så blir alla nöjda…

Trevlig helg!

 

Neuville tror inte på pallen i WRC-Deutschland, Tiger till Tomelilla, Jonas rallysug minimalt och omvänd ”gröning”!

Publicerad den 14 augusti 2014 klockan 15:46 av tommy.svensson

Redan nu har BloggNeuvilleHyundaiåkaren Thierry Neuville klart för sig att det inte blir någon segertårta att dela för honom och co-driver Nicolas Gilsoul efter WRC ADAC Rallye Deutschland. Detta trots att han i fjol ledde rallyt inför sista sträckan, då i en M-Sport Fiesta och detta tre sekunder före nuvarande Hyundaikompisen Dani Sordo, då i Citroén. Vid sista spliten på sista sträckan skilde fyra sekunder till belgarens fördel men då bestämde sig Thierry för en noggrannare kontroll av de tyska vinstockarna. En punka gjorde att han gled av vägen men lyckades ändå bärga andra platsen medan Sordo tog sin första WRC-seger.
Nu har inte Thierry någon större asfalterfarenhet med i20:n, å andra sidan var fallet ungefär det samma 2013 och då gick det ju ändå hyfsat bra.
- Asfaltrally är helt naturligt för mig och jag kommer att vara snabb även om det kanske inte räcker hela vägen, menar Hyundais första namn.
- Att ta en pallplats känns inte riktigt aktuellt, vi är ännu inte mogna att slåss om dom i varje tävling…
Nu går rallyt nästan inne i Belgien, en sträcka går bara tre mil från Thierrys hemstad St. Vith något som sporrar lite extra.
- Hoppas få se många bekanta ansikten bland publiken vilket alltid är jättekul!
Nu skiter jag i vad Neuville säger, kommer nog ändå att klämma dit honom på en pallplats i mitt tips nästa vecka. Eller ska jag klämma dit ”testpiloten” erkänt snabbe asfaltspecialisten Bryan Bouffier istället som i Tyskland gör sitt första WRC-framträdande i Hyundaien.

*
Fint rallycrossfrämmande får Tomelilla MK på Svampabanan på lördag då det körs Folkrace till förmån för Barncancerfonden. Kalix snabbe BMW-åkare Fredrik Tiger är en av de som står på startlinjen men med vilken bil är oklart. Enda som ”generalen” Kent Sjöstrand vill avslöja att det blir framhjulsdrivet för ”Tigern”.
- Det skall bli riktigt skoj att få komma ner till Tomelilla och köra Folkrace för Barncancerfonden. När klubben ringde behövde jag inte lång betänketid, tävlingen är ju för att samla in pengar till Barncancerfonden, och kan jag bidra på något vis gör jag gärna detta, berättar Fredrik.
- Dessutom har jag en liten lucka i mitt eget tävlande så de passade fint för mig. Jag gillar Tomelilla och Svampabanan, där jag vunnit i Rallycross SM, men nu är det en ny slinga med en framhjulsdriven bil, något jag aldrig kört innan.
Tävlingarna börjar klockan 13.00 och beräknas vara avslutade tre timmar senare.

*
Fick mejl från Ola Nilsson i dag där han ville summera första halvan av tyska Porsche Carrera Cup.
- Att utvecklas som racingförare är definitivt en av huvudpunkterna för året. Det är bara att konstatera att det är ett av världens tuffaste racingmästerskap jag tävlar i för tillfället, och jag lär mig extremt mycket, säger Ola och fortsätter.
- Jag har också fått rätt förutsättningar för att just utvecklas, med teamet Project 1 bakom mig. Deras arbetssätt och helhetstänk fortsätter att imponera på mig, och de problem (tekniskt) vi haft under säsongen gås grundligt igenom, för att inte upprepas.
Ola är också ödmjuk inför mötet med sina i många fall mer rutinerade konkurrenter
- Har många att tacka för att jag får vara huvudpersonen på den här resan, ni vet vilka ni är. Jag blir för varje dag som går mer och mer övertygad om att vi är på väg mot något riktigt stort, och även om det är många & stora utmaningar som ska tacklas på vägen, så vet jag att vi fixar dom tillsammans.
Han avslutar med kloka ord från pappa Hans.
- Han brukar vara duktig med att påminna mig om att njuta av stunden lite och visst, ibland ska man nog stanna upp och göra precis det!

*
Snackade med Jonas Olsson, Åhuskärr idag och där rallykänslan för tillfället var tämligen iskall och det var så klart motorraset i samband med Sprinten i South Swedish Rally som orsakade kylan. Jonas Olsson, Hässleholms mKGrejorna till Pumamotorn finns nu hos Jonas, egentligen bara att sätta ihop ”skiten”. Men den rätta motiveringen saknas hos Jonas. När bilen inte var hel till Sprint-SM i Borås gick luften ur honom.
- Var ute och kikade på Snapphanerallyt i helgen och kände ingen åklust överhuvudtaget, avslöjar han.
- Men det är klart att motorn ska sättas ihop, jag siktar på C4-Specialen i Kristianstad sedan får vi se…
Helt klart inte Åhuskärrs år i rallyvärlden, först Jonas motorras och sedan grannen Jocke Grahns två olyckliga motorbränder i WRC-Focusen och Jonas konstaterar lite bittert.
- Tänkte knalla över till Jocke och fråga om vi inte ska bilda ett schacklag istället…

*
Fick ett mejl från BLOGGGRÖNTGöte Karlsson som spinner vidare på detta med gröna bilar (själv kör han giftgrön Ascona A). Göte skriver: Hej, Tommy!
Eftersom Mitsubishi har varit mitt levebröd under många år, och jag som bruksbil har en Mitsubishi så får jag mig tillsänt en tidning med nyheter o reportage från märket. Jag skickar en bild på den trevliga bilen Space Star, som Tomas Weng håller på att göra R5 bil av. Men det intressanta är den text som syns i den svarta rundningen. Jag citerar Mitsubishitidningen: ”Bilvärlden är på väg att bli lite färggladare. Enligt en trendanalys från Kemibolaget BASF så ser man att den gröna färgen är på frammarsch vad gäller bilfärger. En modig färg, som bland annat symboliserar individualitet”. Hur blir då framtiden för bloggare Svensson? Kanske fosterställning med snuttefilten i ett krampaktigt grepp?
Mvh Göte K.”.
Någon fosterställning för att gröna bilar blir”lite” populärare blir det inte, däremot kan jag tänka mig ett besök på toa…

*
En som jag ( är inte säker på det men tar ändå åt mig äran) har lyckats omvända är Hässleholms Subaruförare Mikael Wehlin.BloggWehlin Tidigare körde han en ”grönaktig” Subaru med fyra dörrar men i Snapphanerallyt visades nybygget upp. Borta var två dörrar och den fula lacken, istället kör Mikael nu allt vitt. Ytterligare några besök hos terapeuten och han är mogen att även plocka bort de tunna gröna dekorlinjerna på sidan. Förstår att det inte kan vara helt lätt att helt lämna det ”gröna helvetet”…

WRC-Porsche på gång, Wilke vill köra Svenska Rallycupen, Ola och Micke i ”det gröna helvetet” och bildskatt från Rally Bore!

Publicerad den 13 augusti 2014 klockan 16:03 av tommy.svensson

Läser på Ericsson Motorsport att det blir ny Porschestart i WRC och redan nu i ADAC Rallye Deutschland. Även i Rallye Monte Carlo fanns en Porsche i startlistan men den här gången är det inte Mark Duez som kör utan Richard Tuthill, son till den välkände engelske klassikerbyggaren. I helgen körde Tuthill förbil och om två veckor ärdet skarpt läge med Porsche 911 GT3:an.
Den nya RGT-klassen i WRC är än så länge tämligen avslagen men Tuthill hoppas att den ska växa och då finna ny marknad för sina Porschar. Inom kort hoppas man kunna presentera bilar för privatteam som i sin tur ska generera order. Så är det tänkt iallafall…

*
Om en dryg månad är det dag för en stora brittiska motorshowen Rallyday i Castle Combe Circuit . En fullspäckad dag med allt från rallybils utställning till körning av häftiga grupp B-bilar. Bland de som redan är klara för deltagande finns både Markku Alén och Björn Waldegård. I dag släppte man ytterligare två välkända namn, Harry Toivonen, lillebror till tragiskt omkomne Lanciaföraren Henry och så estländaren Markko Märtin.
Toivonen kommer att finnas med för att fira MG Metro 6R4:ans 30 års firande. En bil han körde i några WRC-tävlingar 1986 men även det Brittiska mästerskapet.
Marrko Märtin kommer att köra en riktig klenod en f.d Colin McRae Subaru Impreza. Märtin slutade köra efter olyckan som tog hans kartläsare Michael ”Beef” Parks liv i det engelska VM-rallyt 2005. Numera jobbar han mycket för en annan död rallyprofil Richard Burns och dennes minnesfond.
- Kommer att bli kul och en stor upplevelse att köra en av McRaes gamla bilar, menar Märtin.
- Jag vet att gamla Imprezas är speciella i rallyvärlden och plockar fram massor av minnen hos alla som var med när Colin körde dom…
Rallydays arrangeras lördagen den 20 september, en kanske inte helt optimal dag. Samma lördag är det dags för den sydsvenska klassikern Ekratten i år som deltävling i Bilsport Rallycup och Tinter Classic Rally Cup och detta i Asarums MS regi. Blir till att välja…

*
Tog inte lång stund för CG Wilke ordförande i Hässleholms MK att hugga på betet från Svenska Rallycupen. Till 2015 är inte Rally-SM aktuellt utan nu sneglar Wilke både på den  Sydsvenska såväl som Svenska Rallycupen den 8 augusti. Ansökan till Svenska Rallycupen avslutar Wilke med sanningen, ”Tävlingen är väl så pass känd att vidare presentation inte är nödvändig. Annars får ni höra av er, så skall jag naturligtvis informera mera! MVH C G”.
Något som han säkerligen slipper, alltså att informera om vad Snapphanerallyt är för en tävling…

*
I helgen är det dags för Porsche Carrera Cup Deutschland att inta klassisk motormark, anrika Nürburgring i de tyska Eifelbergen. BloggOlaFör Hässleholmaren Ola Nilsson rör det sig om en delvis ny, delvis beprövad erfarenhet då han aldrig tidigare har kört Porsche i ”det gröna helvetet”..
Det ska verkligen bli spännande att äntligen få ta sig an Nürburgring bakom ratten på en Porsche; en klassisk bana i en klassisk bil, menar Ola.
- Det har fungerat bra för mig där i andra klasser genom åren, men Carrera Cup Deutschland är det tveklöst tuffaste mästerskapet jag någonsin har kört och jag förväntar mig ännu en stor utmaning i helgen.
Kvalet till helgens tävlingar blir väldigt viktigt och svårt menar Ola
–Vi är nästan 40 bilar på banan, och en tiondel kan vara skillnaden mellan tredje och tionde plats. I ett så stort startfält är det lätt hänt att hamna i trafik och att få ett bra varv förstört.
- Jag tycker att jag har haft lite för mycket oflyt år och då är det dags att reagera. Vi kommer att använda en lite annorlunda approach i kvalet den här gången, och förhoppningsvis ger det bättre resultat. Jag känner mig grymt laddad!

*
Ljungbyhedsprofilen och f.d STCC-föraren Micke Olsson kommer att nästa helg köra på Nürburgrings Nordschleife för Audi Race Experience i 6-timmars VLN . Skåningen kommer att köra en BloggMickeAudi R8 GT3 i snabbaste klassen VLN.
- En fantastisk möjlighet för mig, menar Micke Olsson och fortsätter.
- Redan ifjol när jag började tävla med Team Häggenäs Auto på Nürburgring, så togs en tidig kontakt med Audi. I oktober 2013 genomförde jag ett test på Nürburgring tillsammans med Audi och TKL Motorsport.
Ett vanligt VLN-race drar cirka 70 000 åskådare och ingen annanstans finns en bana lik Nürburgring.
-Publiken vallfärdar dit för att se snabba bilar och hårda krascher, under tiden man grillar och dricker pilsner, konstaterar Micke.

*
Flitige rallyfotografen Pierre Skytt har rotat i familjealbumen och hittade där en del kul bilder.
Hej Tommy.
Kollade igenom familjearkivet och fann storheter som besökte Eskilstuna och Sundbyholmsslott 1964. Jag själv var lååångt ifrån påtänkt, detta fotades och noterades av min far ( RAUL SKYTT ) som var på plats och bevakade rallyt från mopedsadeln.
Tävlingen, Rally Bore gick av stapeln den 7-8 februari -64, arrangerades av Sjuklubbars-organisationen och ingick i Nordiska mästerskapet.”.
Nu har jag inte riktigt plats för alla de fina bilderna Raul Skytt tog från mopeden utan har valt några stycken. Av en ren händelse så visade det sig att de tre snyggaste visade sig innehålla två Oplar och en Hundkoja Först är det som Pierre skriver,BloggBore1 ”Fränaste bilen i startfältet Opel Kadett, Bertil Söderström som slutade 3:a i klassen upp till 1000cc. Men var anmäld i klassen 1300-1600cc.”.
BloggBore2Nästa bild är en splitterny Opel Rekord Coupé som kördes av ”Ove från Busta By” mer känd som Bus-Ove Eriksson. Till sist för att göra ”Slöjdläraren” glad plockar jag en bild påBloggBore3 Harry ”Sputnik” Källströms Koja. ”1964 snö på skogen men snöfattigt vid slottet, hur var det med den där globala uppvärmningen?”.

*

Nu är ju semestrarna i det närmaste slut och häromdagen dök en kollega upp med en hälsning från Anders Nilsson i Arboga. Under semestern besökte kollegan Anders bilfirma där en Saab fanns till försäljning. På lite konstiga vägar hade man plötsligt hittat minsta gemensamma nämnaren, alltså undertecknad. Nu är det inte så att jag och Anders ringer varandra eller så men sedan ett SAPA-Rally tror det var i början av nittiotalet, finns han för alltid i min hårddisk.BloggAnders1 BloggAnders2 BloggAnders3 Anders gjorde en fruktsvärd högfartsrullning framför min kamera med en röd Opel Kadett GSi som inte alls mådde bra efter landningen. Anders var dock i gott sällskap, ute på åkern stod redan Tomas ”Gullabo” Janssons Audi och Karlskogas Mats Persson Ascona B. Då hade dessutom Stig-Olof Walfridsson linkat ut från den tuffa ”vänster på krön” som verkligen bet tillbaka.

 

Marcus Grönholm ny i VW:s WRC-team, Svenska Rallycupen söker arrangörer, inte är ”Bertil i Bor” bortglömd och Opel-Tom sladdar på!

Publicerad den 12 augusti 2014 klockan 17:16 av tommy.svensson

Nu kopplar Jost Capito in finländsk expertis för att ”få mer fart” på WRC-Polon. BloggMarcusDet är minst sagt rutinerade Marcus Grönholm som ska hjälpa Ogier, Latvala och Mikkelsen, men till vad undrar jag, att bli ännu mer överlägsna eller?
Den 46-årige finnen med två VM-titlar, trettio WRC-segrar och totalt hundrafemtio starter i den allra högsta serien är så klart ett fint tillskott hos VW Motorsport. Om inte annat så är han ju ett perfekt ansikte utåt. Capito är glad över nytillskottet.
- Vi är förtjusta att ha Marcus ”on board” som testförare i vårt WRC-projekt.
- Tack vare hans fördjupade kunskaper i tekniskt hänseende och hans analytiska förmåga har han förmågan att ge våra ingenjörer värdefull input, menar VW-bossen.
Även Grönholm verkar gilla att vara ”on board” på VW-skeppet.
- Att sätta sig bakom ratten i ett VM-vinnande team är en stor möjlighet och jag ser verkligen fram emot att få vara med och utveckla Polo R WRC ytterligare.
”Bosse” har redan börjat sitt nya ”kneg” och var med på grustester nu i början av augusti, tester som gjordes i Sydfrankrike. Men en sak fattar jag inte, varför ringde inte Capito till mig om det här jobbet, jag erbjöd mig ju redan i samband med årets Monte Carlo Rally? F-n, han har ju så klart av misstag raderat mitt nummer i telefonboken…

*
Svenska Rallycupen laddar redan för 2015 och är redan nu ute och raggar arrangörer. Inte nog med att man vill ha intresseanmälan från klubbar, man efterlyser även namn på personer som är intresserade att förstärka organisationen. ”Grundkravet på tävlingsarrangörerna är som i år: Svenska RallyCupen ska vara ”huvudnumret” om fler ingående serier/cuper finns med i tävlingen. 1-dagarstävling, ok med fri besiktning fredag kväll. Önskemål om runt 50km SS. Arrangörer skall minst kunna ta emot 180 startande, gärna en bit över 200 startande. Erlägga mindre del i marknadsföringsbudget, samt att 100 kr/startande läggs till cupens prispott. Gärna ”liveresultat” eller delresultat som webbpubliceras. Tänk på att deltagarintresset från de aktiva är stort, det går kanske inte att ha med ett antal cuper och serier i er tävling.”.
Cupen har ett motto som lyder,” Det skall vara enkelt och positivt att vara både arrangör och tävlande i Svenska RallyCupen.”. Nu vet jag inte riktigt hur enkelt det är för många arrangörer att både hitta fem mil special och dessutom en startplats som kan hysa över tvåhundra bilar? Känns som att min egen klubb SMK Hörby skulle få väldigt svårt att bli arrangör i Svenska Rallycupen…

*
På tal om SMK Hörby så jobbas det för fullt med att sy ihop säcken till TV-Svängens jubileumsupplaga den 13 september. En del av firandet är att samtliga tjugotvå segrare sedan 1965 är inbjudna till tävlingen. Tråkigt nog saknas allt för tidigt bortgångne Lars-Erik Thorp som vann 1984 med en Opel Ascona.BloggBertil Har inte full koll på åldern på de första vinnarna men tror ändå att Saabåkaren Bertil (Bertil i Bor)  Johansson SMK Värnamo som vann 1967 är äldst, 80 plus. Blev därför väldigt glad när Bertil ringde upp mig i dag och tackade för inbjudan.
- Jag kommer och tar även med mig min kartläsare Anders Fransson, berättade Bertil i andra luren och fortsatte.
- Riktigt kul att någon kommer ihåg en gammal man som jag, det är ju några år sedan jag körde där nere…

*
Mer gammalt, fick ett uppskattande mejl av Tom Hansson, gammal Opelåkare som framgår av de här fräna bilderna. Tom skriver, BloggTOM1 BloggTOM2 BloggTOM3Hej Tommy!
Läser alla dina artiklar (åtminstone rallybitarna) och tycker mig ha förstått att du av någon svårbegriplig anledning placerat Opel närmast ditt hjärta. Själva kör vi VOC Mekonomen Rally men det slog mig att jag faktiskt producerat några reportage där din favorit finns avbildad.
Hälsningar,Tom Hansson”.
Godbitar både i form mer av bilder och text hittar du på www.tomhansson.net

 

Emil tvåa i tyska Opel Adam Cup, STCC PR-värt över tvåhundra miljoner och är avsaknad av profiler enda orsaken?

Publicerad den 11 augusti 2014 klockan 16:55 av tommy.svensson

Medan kompisarna körde Rally-SM och AM Snapphanerallyt valde Emil Bergkvist ADAC Cosmo Wartburg Rallye och Opel Adam Cup. Den här gången med Joakim Sjöberg i co-driverstolen.
Lördagens sju sträckor slutade med en klassledning med 17,3 sekunder före Julius Tannert och halvminuten före Thierry Neuvilles brorsa Yannick.
Söndagen bjöd regnvåt asfalt vilket Emil har liten erfarenhet på, så redan på första sträckan blev det dikeskänning och man tappade ledningen när bilen inte fungerade som den skulle. Efter service fungerade allt igen och tempot skruvades upp.
Julius Tannert segrade dock men Emil/Joakim blev tvåa och vann dessutom åtta av de sexton specialsträckorna. Var tvåa på ett antal av de resterande samt tog extra poäng på powerstage vilket innebär serieledning.
Noterbart är att Emil åkte jämt med VM ledande Sander Pärn från Estland i en motorstarkare Ford Fiesta R2, där även Emil slog honom på en hel del sträckor. Nästa tävling körs 21—24 augusti och detta i riktigt fint sällskap då man kör ihop med ADAC Rallye Deutschland.

*
Kom ett pressmeddelande idag från STCC som enligt medianalysföretaget Mediapilot ökar sina PR-värden i traditionella medier rejält för 2014. Värdet för STCC som mediaplattform är i år uppe i 217 miljoner kronor efter bara två genomförda tävlingar och därmed nästan i nivå med helårsresultatet för 2013.
– Det är fantastiskt bra siffror och med en bra avslutning på året kan vi komma upp i nivå med rekordåret 2011 då vi passerade 500 miljoner, säger Jonas Lundin, nytillträdd VD för STCC oc htillägger.
- Då hade vi ändå fler tävlingar och större startfält än vad vi har idag… 
Bland förarna är det förstås de etablerade stjärnorna som Thed Björk, Fredrik Ekblom, Richard Göransson och Fredrik Larsson som skapar de största värdena men nya stjärnor, som finländskan Emma Kimiläinen, har också låtit tala om sig i tidningsspalterna.
- STCC har genomgått något av ett generationsskifte i år och det har kommit in flera nya unga förare från upplageområden där det tidigare inte har skrivits så mycket om motorsport.
STCCTill årets säsong införde STCC också ett nytt reglemente som innebär att startordningen i det första heatet är omvänd mot det poänggivande första kvalet. Flera av de nya namnen, som Mattias Lindberg bilden, Erik Jonsson och Philip Forsman har också tagit sig upp överst på prispallen i år.
- Det har naturligtvis inneburit att de nya förarna har fått en bättre exponering i media än vad de annars hade fått, fortsätter Jonas Lundin.
- Det har också bidragit till mer spänning och dramatik i racen vilket också har skapat rubriker, som när Emma Kimiläinen och prins Carl Philip kraschade i premiären.
Nystartade rallycrossmästerskapet RallyX kör ihop med STCC som promotor och har fått ett stort uppsving både internationellt och nationellt senaste året. Jonas Lundin ser en stor tillväxtpotential i media för RallyX som i sin första mätning kommer upp i ett PR-värde på 16 Mkr.
– Med STCC som plattform har vi som ambition att RallyX ska växa i media framöver. Nu väntar två spännande tävlingar i RallyX-kalendern med Ring Knutstorp närmast om knappt två veckor, sedan är det dags för en spektakulär RallyX-final på Solvalla den 5-6 september där vi får en bra möjlighet att exponera rallycrossen för storstadspubliken och media.
För STCC återstår tre tävlingshelger. Förutom Ring Knutstorp och Solvalla där STCC och RallyX delar på programmet återstår också den stora finalen för STCC på Mantorp Park den 19-20 september.

*
BloggKadetterTackar Mikael Andersson för den fina buketten på riktiga fullblods Oplar, i synnerhet den orange Rally Kadetten väcker habegäret till livs. Under mitt besök på Solliden promenerade vi runt i trädgården utanför det lilla fina slottet. Men tyvärr Kung Carl Gustav den här trädgården var i mina ögon betydligt finare…

*
OLYMPUS DIGITAL CAMERAHar ju varit ”cabb-väder” mest hela sommaren och vad vore då lämpligare att njuta detta väder med än i en Opel Kadett Aero från 1978  (färgen kan vi lämna därhän…). Opelentusiasten Jan Perdén från Sjöbo hittade den ovanliga bilen på Classic Days i Tyskland.

*
BloggBrandLite mer illasinnad verkar Kenneth från Kristianstad vara när han lyckades plåta Skillingarydsföraren Tomas Wernersson i målet på Hovdala 2. Kenneth skriver och jag spårar viss skadeglädje ,” Hej Tommy nu var det inte bara Jockes bil som brann. Även Wernerssons ”host” Opel hade en liten mindre brand vid målet på SS 8.”.

*
Det snackas ju om att ett av rallysportens stora problem är att det saknas profiler. Det är väl bara att hålla med och det är väl så att BlogggMatsMats Jonsson är den sista av de ”stora profilerna” som fortfarande är igång. På något sätt tillhör Mats samma profilgäng som Björn Waldegård, Stig Blomquist och Per Eklund, där kan väl ändå ingen snacka om att lyskraften saknas eller? Det jag vill komma till är om inte allt snack om att det saknas profiler skulle vara orsaken till att sporten befinner sig i medieskugga, egentligen är mest skitsnack.?
Lyssnade på Sportradion i eftermiddags där reportrarna redan nu började arbeta upp falsetten och exhalteringen inför stundande Friidrotts-EM i Zürich. Nu är jag ingen friidrotts fan men när man började räkna upp namnen på de stora svenska medaljhoppen i Schweiz var där i princip inte ett enda namn jag kände igen. För mig är profiler sådana som man känner till även om man inte är speciellt intresserad av sporten i fråga. När jag hör uppräkningen i radio så är det istället helt tomt i skallen istället för igenkänning.
Detta hindrar dock inte att mediabevakningen är total på de här friidrottarna och detta utan att någon riktig profil finns med i gänget. Är nog inte så att det handlar om profiler eller ej, handlar istället mer om vad sportredaktionerna tycker är viktigt/kul att bevaka. Viktigare än vad folk kanske egentligen vill höra/se/läsa…

Motorbloggen
Kristianstadsbladets fotochef Tommy Svensson är tidningens mest populära bloggare. Han har varit intresserad av motorer sedan barnsben. Här bloggar han om bilar, trafik och motorsport på fyra hjul. Har du några frågor som rör bilar från 50-, 60- eller 70-talen kan kanske Tommy hjälpa till.
Mejla Tommy på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Kategorier

Sidor


Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu