WRC-sladder, Märtin vann i Moskva, Tidemand i Ekströms team, Ola testar Porsche och ”Footkhana” med ”Blocken”!”

Publicerad den 23 april 2014 klockan 16:18 av tommy.svensson

Lite ”WRC-sladder” i påskveckan samlade Hyundai hela sitt WRC-gäng i fabriken utanför Seul i Sydkorea. Här fanns då Thierry Neuville, Dani Sordo, Juho Hänninen, Chris Atkinson och färskaste föraren, nyzeeländaren Hayden Paddon. ”The Kiwi” hade dessförinnan gjort sina första testmil med i20:n på både grus och asfalt i Frankrike. Premiären för honom blir i Rally d Ítalia Sardegna och vad jag förstått var Paddon mycket nöjd med Hyundaiens beteende.
Thierry Neuville var imponerad efter besöket i Seul.
- Faktiskt riktigt känslosamt att se allt detta och så ambitiöst koreanerna jobbar, speciellt hur WRC-satsningen presenteras på hemmaplan!

*
Inte f-n var där någon Patrik Flodin på plats när det i helgen kördes Rally Masters Show i Moskva.BloggMärtin Var arrangören fått tag i detta begriper jag inte? Istället var det f.d WRC-åkaren Marrko Märtin som dominerade med en elva år gammal Ford Focus RS WRC. Märtin var efter de sex asfaltsträckorna inne på Olympiastadion (?) 2,6 sekunder snabbare än hemmahoppet Vasily Gryazin i en Fiesta S2000. Trea slutade en annan ryss, Timmu Körge med en modern R5-Fiesta. Japanske storåkaren Toshihiro Arai hade problem med två punkteringar på Subarun och slutade som sextonde man.

*
Lite överraskande men samtidigt inte, Pontus TidemandFIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2014 - PORTUGAL RALLY tar platsen som försteförare i Mattias Ekströms nya Rallycrossteam EKS. Teamets mål är att köra så många VM-tävlingar som möjligt och ”på sikt bli bäst i grenen”. Ingen dålig målsättning för en 23-årig värmlänning som vid sidan av detta har ungefär samma målsättning i WRC…
- Jag är jätteglad att få chansen att köra rallycross för EKS, säger Pontus.
- Det är en motorsportgren som är på framfart världen över och det känns motiverande att få vara en del av ett team som siktar mot att vinna. Dessutom är det ett bra komplement till min rallysatsning.
Mattias Ekström själv är så klart nöjd med sitt förarval, konstigt vore det annars.
- Vi har valt Pontus som vår försteförare och han är en av de mest lovande unga förarna i rally och är helt övertygade om att han kommer att leverera, slår Mattias fast
- Ambitionen är att få bil, förare och team till en enhet som verkligen fungerar!
BloggPontus1Projektbilen som håller på att byggas är en Audi och går under namnet Audi S1 EKS RX Concept.
- Vi utvecklar den helt på egen hand, med stöd av många duktiga medarbetare och samarbetspartners från hela Europa. Vår strävan är självklart att bygga den bästa bilen, hur väl vi lyckas det vet vi snart, säger en leende Mattias Ekström.

*
Lite mer jordnära men ändå på en hög nivå, Nyköpingsföraren Oscar Johansson och co-driver Martin Andersson inleder nu sitt äventyr i tyska Opel Adam Cup. Premiären sker i ADAC Hessen Rallye, första av åtta deltävlingar som alla körs på asfalt. Dessutom körs två av dessa i hop med s WRC Rally Deutschland i augusti. Tidigare har paret kört Volvo Original med en 940 och då även besökt lite tyska asfalttävlingar. I rallyt får Nyköpingsparet sällskap av Emil Bergkvist och Sofie Lundmark.

*

Håller oss kvar i Tyskland men nu med Porsche och BloggOlaOla Nilsson som de senaste veckorna besökt Hockenheim, Oschersleben, Red Bull Ring samt Hungaroring, alla banor i Porsche Carrera Cup Tyskland.
Ola Nilsson, som behöver all körning i den nya Porsche 991 Cup bilen som möjligt och även träning på banorna ha legat i. Mycket arbete gjorts tillsammans med teamets ingenjörer och mekaniker för att arbete fram så bra grundplåt med setup och inställningar som möjligt inför säsongsstarten.
- Det känns så här långt fantastiskt bra inledningsvis på säsongen. Testerna har varit väldigt produktiva nu mot slutet, och min körning kan jag inte vara annat än nöjd med såhär långt, menar Ola från Hässleholm.
- Fartmässigt är jag på en nivå som ser vettig ut, men ärligt talat kan man inte säga något säkert förrän vi är på Hockenheim och kör kvalet den 3:e maj!

*
Igår kväll tipsade Anders ”Snövit” Hasselgren om en för mig åtminstone, ny film med Ken Block i ena huvudrollen. I den andra var det Barcelonas Neymar da Silva Santos Jr som trixade med en fotboll medan Block gjorde samma sak med sin Fiesta. Detta mixades ihop till ”Footkhana” och för första gången vad jag vet, har högklassig bilåka kombinerats med fotbollar. Kan avslöja att slutresultatet blev 3-3…
Gå in på ”You Tube”, sök på ”Footkhana”, skruva upp ljudet och njut!

*
Dagens ”Opel-Spottare” är ”Regularity-gurun” Jonas Öhman som bjuder på en bild från SM i Bilorientering i Vara 2013 tagen av Krister Bergkund. BloggopelKan bara konstatera att en Opel skämmer aldrig ut sig oavsett vilken omgivning den än befinner sig i.

*
Igår skrev jag om hur svårt det är att få tag i info om rallytävlingar. Därför ska jag ge Kristianstad MK en hjälpande hand och informera lite om lördagens Rallytravels Kong Christian Race. Första start är klockan 11.00 och tre kvart senare startar första sträckan. Första bil i mål strax efter klockan tre på tävlingcentrat Metropol ute på Högskolan Kristianstad på Näsby. Totalt fyra sträckor bjuds de 186 anmälda på enligt källan, tävlingsledare Björn Larsson.

 

Solberg vill åka resten av WRC, Peugeot problem, Fredrik bäste skåning i Kungälv, ”är det rally?” och varför är klassiskt rally så dyrt?

Publicerad den 22 april 2014 klockan 16:54 av tommy.svensson

Nu ”skruvar ” Henning Solberg, bäste privatförare i WRC upp planerna inför resterande säsong. Planen är att köra återstående åtta deltävlingar efter Argentina. Henning säger till wrc.com.BloggHenning
- Malcolm Wilson har en bil för mig till Sardinien och vi är nära att få ihop det, berättar Henning.
Man tänker inte på det direkt men den 42-årige norrmannen är faktiskt en av WRC:s mest meriterade förare med 113 starter under sexton år.
- Rally är min passion, den viktigaste motorsporten för mig, menar Henning.
- Jag är så pass snabb att jag kan vara med i ”topp-tre” om jag bara får rätt bil.
Han avslöjar också sin dröm, högst realistisk dessutom.
- Hoppas fortfarande att åtminstone bli nummer två i ett fabriksteam. Detta är min dröm och att verkligen kunna visa hur snabb jag är…

*
Man kan nog utgå från att det ”rynkas många pannor” hos Peugeot Sport. Anledningen till ansiktsgymnastiken är så klart att både Craig Breen och Kevin Abbring fick bryta i ERC-tävlingen Irland dessuom för andra gången i rad för Breen med nya 208 T16. Samma fel bägge gångerna, kylaren plus att Breens bil den här gången plötsligt bara stannade. Kylaren har man inget svar på men att bilen stannade hoppas teknikerna berodde på ett elfel.
- Dom är alltid ”tricky” att hitta men det måste vi göra, konstaterar man.
Som om detta inte vore nog dök där även upp ett annat problem på bilen, bakrutorna spricker. Breen fick byta två rutor efter lite tunga landningar vilket så klart inte är okej. Kan bidraga med ett tips som inte ligger långt bort. När Renault började tävla med R8 Gordini uppstod samma problem fast där ”poppade” rutan helt enkelt ut. Leta upp en pensionerad Renaultmeckare så kan han kanske hjälpa till? Ett tips bara…

*
Kommer hela tiden nyheter från STCC och det senaste är att serien får sin första tjej på femton år, finskaBloggEmma Emma Kimiläinen. Emma ska köra Saab för PWR Racing Team.
– Jag är både glad och tacksam för chansen som PWR, Saab och teamets alla partners ger mig, säger Emma.
-Fick direkt en väldigt bra kontakt med PWR och känner mig redan hemma i teamet och är övertygad om att vi tillsammans med Nevs kan utveckla detta till något mycket bra.
teamchef.
Temachef Daniel Haglöf släpper dessutom en liten ”teaser”.

- Jag kan nu lägga fokus på att utveckla teamet långsiktigt tillsammans med Nevs och våra övriga partners. Samtidigt utesluter vi inte att starta med ytterligare en Saab 9-3 under året.
Än lever liket och då syftar jag inte på STCC utan på Saab!

*
Mer STCC, Falkenbergsåkaren Fredrik Larsson återvänder till STCC med ny adress hos West Coast Racing. Med två unga lovande debutanter, Erik Jonsson och Philip Forsman, i teamet är Dick Jönsson Wigroth glad att Fredrik Larsson kan inleda säsongen med teamet och bidra med sin erfarenhet.
Det har varit mycket jobb med att få vår tredje bil klar till start men det känns väldigt bra att Fredrik kan inleda säsongen med oss, säger Dick.
- Vår ambition är självklart att Fredrik ska kunna köra hela säsongen och vi arbetar just nu tillsammans hårt på att göra det möjligt för oss att köra med tre bilar hela året.

*
Efterlyste resultatlista från Tudor City Race och idag hittade jag den. Allra snabbast körde Klas-Göran Ryrhlén med sin extremt fina MK1 Escort. Escortåkaren var en knapp sekund före veteranen Håkan Svensson, Fägre i Mitsubishin. På tredje plats då Mats Lundahl från Svedala men egentligen var faktiskt Mats den moraliske vinnaren. På första körningen kom den gröna BMW:n i kapp en medtävlare och här tappades tid, massor av tid. Drygt sju sekunder mot Ryrhlén och sedan hjälpte det föga att BMW:n satte de bästa tiderna i de två återstående racen. Trea totalt och cirka två sekunder från vinnaren blev resultatet för Mats.
En skånsk klassvinnare blev det när Hässleholms Fredrik Dehlin utklassade motståndet i C-förare Grupp E. Drygt tretton sekunder till tvåan talar sitt tydliga spåråk…

*
På lördag är det dags för ”rallyfest” i nordost Skåne när Kristianstads MK kör Rallytravels Kong Christian Race. Drygt 180 startande där det förväntas stenhård fajt mellan Fordtrion, Mats Jonsson, Jocke Grahn, Åke Jacobsson och så Subaruåkaren Stoffe Nilsson. Stoffe Nilsson, Hässleholms mK på väg mot sin femte seger i TV-SvängenMen hur hur gör man nu om man vill kolla på tävlingen? Frågan ställer jag efter att ha fått följande mejl från Mick Oscarsson,
Hej.
Har missat din blogg ett par gånger nu så du kanske redan tagit upp det men jag ställer frågan ändock. Eftersom jag tidigare varit engagerad inom motorsporten så får jag titt som tätt frågor om var och när saker och ting händer. I helgen kom en bekant och ville ta med sig sin familj på rally och då föreslog jag Kong Christian som ett lämpligt mål nästa helg.
Nästa steg var att ta reda på var detta går av stapeln men där gick jag bet. Det måste väl ligga lite i klubbarnas intresse att marknadsföra sig mot de inte redan insatta personerna i vår härliga sport? Den billigaste marknadsföringen borde vara att lägga upp infon på hemsidan men det enda vi hittade var en länk till inbjudan.
Har du några tips på hur man som oerfaren publik ska gå till väga för att hitta ut i skogarna?Hälsningar
Mick Oscarsson

”.
Den här frågan tog jag upp efter Simrishamnsmixen om varför rallyarrangörer ingen nämnd ingen glömd, alla mer eller mindre anser att vår sport inte behöver varken annonseras eller på annat vis informera ut till publiken. Verkar som att man utgår från att alla rallyfans är helt fullärda och vet exakt var och när tävlingar startar. Min egen klubb skiljer sig absolut inte ut sig, även om vi faktiskt försöker ha lite info på hemsidan. Med Micks undran i skallen, ställer jag mig frågan, är det egentligen så konstigt att media misshandlar oss? Hur mycket bjuder vi själva till…

*
Om ganska exakt två månader är det dags för Rallyklassikernas egen tävling ”Classic Rally” med start och mål i Eskilstuna. Läser Tävlingsinbjudan och ser då att det inte är något billigt race precis. Anmälningsavgift på 500 kronor och till detta en startavgift på ytterligare 7 000 loppor. Då ingår visserligen både mat och lite annat för besättningen. Samma sak erbjuds även medföljande mekaniker och då kostar detta 1200 kronor för två personer. Med 83 kilometer specialsträcka kan man lite svepande säga att sträcklängden motsvarar två deltävlingar i Södras Rally-DM, vilket skulle kostat cirka halva avgiften. Varför är det så, att så fort orden ”Classic” eller ”Appendix K” finns med i en tävling då skruvas prislappen upp?
Nu blir det så klart spännande att se vem av de två, Classic Rally sista helgen i juni eller Midnattsolssrallyt två veckor senare som får flest deltagare. Själv vågar jag inte ens gissa utan önskar båda arrangörerna så mycket lycka till jag bara kan!

 

Albert fick en ”Cittra”, Meeke sitter säkert i WRC, Lundahl bästa skåning och blir Nalle frisk igen…

Publicerad den 21 april 2014 klockan 19:54 av tommy.svensson

Känns som att det för tillfället är mest drag kring Citroén när det kommer till WRC-teamen. I går avslöjade Yves Matton att man kommer att finnas kvar i ”Rally-VM” till minst 2015. I dag slog man på stora trumman och överlämnade Sebastien Loebs sista DS3:a till prins Albert av Monaco att placera i sitt bilmuseum. Bilen vann Loeb Rally Monte Carlo med 2013, BloggLoeb(på min bild kommer ”gåvan” på berömda sträckan Col De Turini ) den sjunde i rallyt sedan 2003. Lite kuriosa, co-drivern Daniel Elena bor numera i det lilla furstendömet och klassas som dess ”most decorated sportsman” med sina 78 VM-segrar och nio VM-titlar. Stort med tanke på hur många världsstjärnor som trängs i minilandet.
BloggAlbertPrins Albert fick DS3.an när han i helgen besökte Citroén Racing i samband med WTCC Paul Richard. Han fick dessutom åka ett par varv i en ”två-sitsig” WTCC-racer med Loeb bakom ratten. Nu var detta inget nytt för prinsen som själv tävlat på samma bana, men han tyckte att det gick ett snäpp fortare med Loeb bakom ratten. Självklart blev han också glad över att få Loebs vinnarbil till den samling som hans pappa Furst Rainer grundade för många år sedan.
Matton ville styra över uppmärksamheten till Elena som han menade var den som gett ide´n till gåvan.
- Daniel är synonym med vårt team och det är ” a kind of tribute to him be giving a Citroën DS3 WRC to the Monaco Top Cars Collection.”.
Tänk om de kunde tänkt på en stackars fotograf istället, tror att prinsen själv kunde köpt en DS3:a om han så ville…

*
Mer Citroén och då med stackars Kris Meeke i huvudrollen. De som spekulerar i att han snart får sparken med tanke på de senaste tidens trista krascher, kan sluta hoppas. Matton har inga som helst planer på att kicka nordirländaren.
- Vi visste att det skulle bli svårt för Kris i början av säsongen så vi jobbar vidare tillsammans för att utveckla honom til en stabil förare så snabbt som möjligt.
Hos teamet finns en hel stab med ”hjärnskrynklare” och dessa träffar nu Kris med jämna mellanrum.
- Sedan december har han tränat här och han blir bättre och bättre, menar Matton.
”Spark-spekulationerna” tog extra fart när man på in-car filmen från rullningen i Portugal hörde Kris själv säga.
- Det var min karriär det!
Matton menar dock att detta inte betyder något, istället en naturlig reaktion efter ett misslyckande.
- Vi var inte ”happy” efteråt men han vet att vi inte har gett honom jobbet enbart för att köra fyra-fem tävlingar åt oss. Kris är med oss för hela mästerskapet…

*
Helt klart är det Citroén Racing som ser ut att dominera WTCC och på Paul Richard var det Yvan Muller som tog segern i race ett från sin ”pole position”. Trots att Loeb och Lopéz fick starta sist körde de upp sig igenom hela fältet och slutade tvåa respektivefyra. In i ”Vinkeltrion” trängde sig Gabriel Tarquini.
I andra racet där de första tio förarna från kvalet startar i omvänd ordning var det även då Citroén i topp. Loeb ”got stuck” och fick nöja sig med att bli sexa. López vann före Muller och Tiago Monteiro. López leder efter två deltävlingar på 85 poäng. Loeb, tvåa med 73 poäng och trea ligger Yvan Muller på 65 poäng.

*
Har letat förtvivlat efter resultat från dagens Tudor City Race i Kungälv, men än så länge förgäves. Ser det därför som en skänk från ovan när Ebbe Nilsson på väg hem från tävlingen ägnar sig åt ”Opel-Spotting” och skickar en bild på en fin Kadett från tidigt femtiotal.BloggKadett Kolla gärna in reg.plåten, sällan har väl en sådan varit mer passande, ”LYX…”, så rätt, så rätt. Ber om en kort rapport och det visar sig då att vi som skåningar inte behöver skämmas. Bäst gick det för Mats Lundahl  i den gröna (!) M3.an som slutade tvåa i klassen och trea totalt. Ebbe själv körde in som fyra och placeringen efter tog klubbkompisen i Hässleholms MK, Rolf Grybb.

*
Allt ”Porschetugg” blev för mycket för värmlänningen Thomas Eriksson som istället ville visa upp sin ”nya” Audi quattro.BloggAudi BloggAudi2 Thomas skriver, ” Hej Tommy. Ser att du skriver om Apendix K-byggen och min Audi Urquattro kanske kommer ut i sommar. Bara jag får till det sista, før appendix-klassning. Har nu hållit på sedan 2008.
Thomas Eriksson Mk Team Westom Arvika”.
Din Audi ser onekligen fin ut och vad jag kan tyda mig till i den norska artikeln så är bilen väldigt speciell…

*
För någon timme sedan stängdes portarna till årets stora motorhappening, på ELMIA i Jönköping. På plats här fanns den Hörbyboende ”Hässleholmaren” Jens Persson med sin fina Grupp F FWD Volvo S70. Jens skickade en bild där han på något mystiskt sätt lyckats få in Björn ”Nalle” Johansson i Volvon. BloggNalleVisserligen började Nalle sin karriär i en vit Volvo Amazon i början av sjuttiotalet men har sedan dess blivit mer eller mindre ”friskförklarad. Jag är nu rädd för att detta tillfälliga inhopp i en Volvo kan innebära en ny och lång rehabilitering för Opel-ikonen. Med detta i tankarna hoppas jag att du i natt sover gott Jens…

*
Avslutar med lite plock från resultatlistan från Bilsport Performance show i ELMIA. ”Best car 2014″ gick enkelt kan man dessutom förmoda, till BloggCaravannLars Rundqvist, Gränna med Opel Olympia Caravan 1955. Frågor på detta?

Citroén stannar i WRC minst fram till 2016, Loeb straffad, danska R5-Peggan premiärkörd, ingen RS i Köpingebro och Jesper vinnare redan för Kongen!

Publicerad den 20 april 2014 klockan 16:33 av tommy.svensson

En riktig påskpresent levererades idag från bossen för Citroén Motorsport och därmed även WRC tävlandet, Yves Matton.
- Citroén kommer att fortsätta att tävla i FIA World Rally Championship minst till och med säsongen 2015.
- Vi har kontrakt fram till dess så inget kan ändra våra planer förrän tidigast 2016…
BloggCittraMatton avslöjade också att utvecklingen av den nya WRC-bilen redan börjat.
- Vi kan inte så här tidigt berätta vad som ska utvecklas men vi har börjat fundera och dessutom är det en lång lista med förändringar att vänta!
- Dessutom har vi en uppdatering på DS3:an för asfalt, på grus fungerar bilen redan bra så där är inget nytt.
Ett riktigt chockbesked för de ”experter” som hela tiden hävdat att detta var fransmännens sista år i WRC och att allt krut istället skulle läggas på WTCC med Sebastien Loeb i huvudrollen. Sorry grabbar, fel igen…

*
Gick åt skogen för Loeb och José Maria Lopez när det var kvalificering på Paul Ricard och andra deltävlingen i WTCC. Efter kvalet var Citroénpiloterna Loeb etta, Lopez tvåa och Yvan Muller trea men vid kontroll av bilarna visade det sig att en ventil till deras” safety cut-off system” inte fungerade. En ventil som ska se till att bränsle inte pumpas fram vid en krasch och märkligt nog var samma ventil helt OK på Mullers identiska bil?
Som straff startar nu Loeb/Lopez sist medan Muller har fått ”pole” i dagens race.

*
Mycket franskt nu, på Långfredagen var det premiär på nordisk mark för den nya Peugeot 208 T16 som finns hos det danska Peugeot Sport Dealer Team DK ( när får vi se Peuget Sport Dealer Team SE?) och körs av Christian Jensen. Premiären avverkades i den stora rallysprinten i ”Rally Grand Prix” Kongensbro medan det blir riktigt skarpt läge i slutet av månande när det är dags för deltävling i årets ”Danmarksmesterskab” i rally. Förresten ett tips, kolla så att kylaren håller tätt…
Premiären gick bra även om det inte blev seger utan enbart en andra plats för Jensen. Vann gjorde istället veteranen Ib Kragh i en äldre version av en ”Pegga-värsting”. Jensen skyllde på ovana vid bilen och lite rattrost.
- Jag kunde gott märka att det är fyra-fem månader sedan sist jag satt i en rallybil och kunna ge full gas så i skenet av detta tycker jag resultatet är ”rigtigt godt”!

*
Här hemma var det ”Himmelstalundsprinten”Påskafton utanför Norrköping som var det stora rallyeventet. 120 deltagare plus stor publik gladde i det fina vädret och här fick man se Eric Johansson köra hem hela klabbet, 075 sekunder före Niklas Hägg och skånebekantingen Björn Persson. Bästa 2WD-åkare blev Mikael Stark.

*
”Stigs påg” eller som han troligen hellre vill bli känd, Tom Blomquist tog sin allra första Formel 3 seger i helgen. FIA Formula 3 European Championship, round 1, race 1, Silverstone (GBR)Segern i den Volkswagen preppade Dallaran kom på hemmabanan Silverstone. Tom vann heat ett, följde upp med en fjärde plats i andra heatet och slutade sexa i sista racet.
16-årige holländaren Max Verstappen son till f.d F1-åkaren Jos Verstappen slutade tvåa i sista racet, lite anmärkningsvärt då detta var hans livs tredje Formel 3 lopp.
Efter premiären ligger Tom trea i serien som leds av fransmannen Esteban Ocon i en Dallara-Mercedes.

*
Lider med min ”kollega” Marcus Ericsson som slutade sist när Formel 1-gänget drog in i Kina. Tror att alla unnar honom en riktigt framgång snart för som Sportradions Fredrik af Petersén konstaterade.
- Marcus är en duktig racerförare!
Kollega, undrar ni? Inget konstigt, jag brukar ju också komma sist!

*
En som gör en resa har altid något att berätta, säger det gamla ordspråket. Det räckte att ta sig till Degeberga för att få lite nyheter att berätta. Bakom ett bord med gamla Saab-prylar hittade jag tävlingsledaren för Sjöbos RS-tävling i Köpingebro, Bertil Sköld. Dock ingen glad Bertil visade det sig när jag undrade lite om årets upplaga.
- Det blir ingen RS i Köpingebro den 26 juli!
- Totalstopp för all verksamhet inne på det gamla sockerbruksområdet, förklarade Bertil besviket.
BloggKöpingeAnledningen till stoppet är höstens driftingtävlingar som orsakade klagomål från grannarna. Området ägs av Ystad Kommun som nu inte längre ger tillstånd och i en artikel i Ystads Allehanda förklarade Kerstin Wullf, chef på samhällsbyggnadskontoret anledningen till det tråkiga beslutet.
- Det kom ett par klagomål efter träningen med bilar som ägde rum i oktober i fjor på sockerbruksområdet.
- Detta plus polisens negativa inställning till verksamheten bidrog till beslutet!
Nu har ännu inte Sjöbo Mk kastat yxan i sjön utan letar efter ett nytt alternativ.
- Men chansen att hitta ett sådant är litet, mycket litet, konstaterar Bertil.

*
I andra änden av samma marknadsbord stod Svedala MK:s ”starke man” Bengt Persson som passade på att tacka Motorbloggen.
- Nu har vi ändrat startordningen i Sturupsprinten på söndag så den stämmer med DM-reglerna, bra att du påpekade detta i så god tid, menade Bengt.
- Klart lättare att fixa detta så här långt före än att hålla på och klydda på söndag…

*
Hoppsan det verkar var lite ”proppen ur” vad gäller Porsche 924 i rallyskogen efter Aronsson/Larssons nybygge. Mats Angland mejlade och berättade att även han håller på med ett liknande bygge, BloggPorsche Jag hoppas också att firma Aronsson / Larsson lyckas. Inte för att jag bygger en GTS, men väl en 924 turbo!
Nu kommer svallvågen av välbyggda 924or. Äntligen ser vi vad Barth och company såg för länge sedan. Bra väghållning, 50% viktfördelning och en sju särdeles turbokicka att hantera. Sen står man där överst på pallen och undrar vad som hände : )
Just nu i Sverige byggs det 3 931or. Aronssons GTS, Alexander Janssons, min, Lars äkta Carrera GT samt en annan bygg 931 körd av en Sören i MSR för 3-4 år sedan. Alltså en värsting GTS, en äkta Carrera GT samt en smal 931 (Janssons) och två 931 som är breddade (min och den Sören körde)
Spännande!!!!
Min räknar jag med ha klart till vintern!
Trevlig påsk!!”.
Nu gäller det bara för er ”Porschister” att överbevisa för mig och andra att det är en vinanrbil som producerats i Stuttgart!

*
Håkan Grosch rättade mig också via mejl, det var ingen Escort som Mats Jonsson använde i Midnattsolssrallyt 2012 utan en Toyota Celica. Tack Håkan, klart att det var så…

*
Rune Nilsson tillbringade en del av påsken på Jylland och gissa vad han och sonen Andreas kollade in? Danska påskägg, några fina kyrkor eller annat finkulturellt, glöm det. ”2xNilsson” hittade så klart någon form av Opelsamling och skickade en bild på en riktig godbit, en Ascona 400. Blogg400Tyvärr var bilen för dyr för deras plånböcker men ändå kul att kolla på menade de två Opelfreaksen.
När jag ser det vita fullblodet med den gul/svart/grå strajpningen ställer jag mig frågan eller rättare sagt mer ett konstaterande.
- Finns det någon rallybil som är snyggare lackad än en äkta fabriks-Opel med denna diskreta utsmyckning? Knappast…

*
BloggJesperAvslutar som jag inledde med en riktigt glad påskpresent och ett jättegrattis till en av mina allra senaste klubbkamrater i SMK Hörby Jesper Henriksson. Igår skrapade Jesper fram en Trissvinst på totalt 1,8 miljoner kronor i TV4 Nyhetsmorgon. I tio år får den 23-årige snickaren 15 000 kronor extra i månaden. Detta räcker ju en bit när det gäller att hålla igång den Grupp E-Golf han och Sara Palmquist ska köra sin allra första tävling med i nästa helgs Rallytravels Kong Christian Race…

 

 

 

 

 

 

WRC nästa för Lappi(?), Mats ”Mr Rally” Jonsson kör Porsche, Ekström fixar eget rallycrossteam, snygga Oplar och en Saab!

Publicerad den 19 april 2014 klockan 18:06 av tommy.svensson

ERC-tävlingenIrland, Cirquit of Ireland gick helt i finnen Esapekka Lappis tecken. Finländaren vann, dessutom enkelt det knixiga asfaltsrallyt cirka 1.50 före Sepp Wiegand som precis som Lappi kör en något tamare Skoda Fabia S2000 mot trean hemmaföraren Barrables R5-Fiesta. Med en sådan dominans över de arton sträckorna undrar jag när första WRC-styrningen kommer för jättelöftet?
Man kan nog tänka sig att Peugeots kylarleverantör får ett samtal på måndag sedan de bägge nya 208 T16 fått bryta med ”Radiator” i ”retiredkolumnen”. Först Kevin Abbring på sträcka åtta och sedan utmanaren om ERC-titeln Craig Breen på sträcka elva. Kolla på Mekonomen, där köpte jag själv kylare när vi bytte till elfläkt på Silver-VOC:en, ett tips bara…

*
Alla med lite intresse av historisk rallysport vet väl vid det här laget att duktige bilbyggarna Mattias Aronsson och Ralf Larsson under ett par år hållit på med en riktig värsting, en Porsche 924 Carrera GTS. En kopia på den bil som Walter Röhrl (gammal Opelförare…) körde i några få tävlingar hösten 1981. En bil som skulle bli Porsches språngbräda in i Rally-VM sedan 911:an blivit allt mer omsprungen. Nu blev det inte så, det kom någon sorts ”Jeep-bygge” från Ingolstadt i vägen och Porschen förpassades till ”arkivet”.
Nu har de bägge frågat landets ”Mr Rally nummer ett” Mats Jonsson om han vill ta ut Porschen och vinna Midnattsolssrallyt? Mats verkar ha svarat ja och ska som vanligt ihop med ”äkta hälften” Johnny Johansson, lovat göra ett försök. Fast vinna blir nog inte så lätt om det blir samma motstånd som vanligt i Midnattsolssrallyt, kan tänka mig att t.ex Kenneth Bäcklundh har en helt annan åsikt om vem som ska stå överst på pallen i mitten av juli…
Nu vet jag inte heller om Porschen är en riktig vinanrbil, firma Aronsson/Larsson menar definitiv att det är så men ändå är jag lite skeptisk. Har (som vanligt skulle min kompisar nog säga) inga som helst fakta för att påstå motsatsen, det bygger mer på känsla. Troligen beror detta på att jag inte kan påminna mig att någon gång ha sett en 924:a på grus. Med tanke på att jag brukar ha fel i mina tips/förutsägelser bäddar detta alltså för succé för nya Porscheteamet.
Mats och Johnny gjorde ett inhopp för något år sedan i Midnattsolssrallyt med en Escort som slutade med ”retired” efter något tekniskt fel. Annars tror jag att 1985 var senast som de 18-faldiga SM-vinnarna suttit i en bakhjulsdriven bil och då i ”ERS-Asconan” som tog dom till massor av segrar. BloggMatsPå bilden lyfter Mats segerbucklan från TV-Svängen detta år medan Johnny är lite mer cool vid sidan av. Året därpå var det FWD som gällde med nya Kadett GSi:n och ”the rest is history” som man brukar säga. Hur som helst önskar jag Mats & Co ett jättestort lycka till!

*
Nu drar Mattias Ekström igång ett eget rallycrossteam, dock inte med sig själv som chaufför. Mattias skriver, ”EKS är en hyllning till allt jag älskar med motorsport: passionen, entusiasmen, glädjen och professionalismen. Ett race avgörs i verkligheten månader innan startflaggan faller och är alltid en laginsats.
EKS har sin bas i Stockholm och jag har plockat ihop ett fantastiskt team. En del nya bekantskaper och en del gamla vänner som alla förstår vad som krävs för att ”komma först fram”. Förutom viljan att vinna delar vi också mitt motto: ”Go hard or go home”.
BloggMattiasRallycrossdepåer var mitt andra hem under 80- och 90-talet då min pappa Bengt tävlade i EM. Det som inte redan fanns i generna trängde in genom huden under de här åren. Allt det jag lärt mig från den här tiden, plus de senaste 20 åren i DTM, STCC, NASCAR, V8 Supercars, Le Mans, WRC och rallycross, tar jag nu med mig in i EKS.
Men planen är definitivt inte att göra som alla andra redan gjort. Snarare tvärt om. Erfarenhet och vilja kommer bjuda fansen på spektakulär racing på asfalt och grus – i en av världens snabbaste bilar. Reglerna är enkla och justa – inget krångel. Och tack vare arrangören IMG kommer intresset för sporten att öka både på lång och kort sikt.
Rallycross är en sport utvecklad för fansen och det är något jag älskar!
Just nu jobbar hela teamet hårt för att få alla bitar på plats inför säsongen. Bil, partners och tävlingskalender – allt måste funka som en helhet. Håll ögonen öppna och följ oss i sociala medier så missar du inget. #eksrx och #gohardorgohome”.
Riktigt kul och dessutom positivt för motorsporten här hemma. Mattias till skillnad från en del andra ”internationella stjärnor” väljer att betala tillbaka och utveckla motorsport på hemmaplan. För andra i samma position verkar det mer intressant att hellre utveckla egna plånboken…

*
I går inleddes dagen med ett jobbesök på den stora Veteranmarknaden i Degeberga. Efter att ha strosat runt ett tag bland allt ”gammalt skit” som någon uttryckte det tog jag en sväng bort till ”finbilsparkeringen”. RuneopelHär och nästan som på ett podie stod en skinande blank Opel Ascona B, så klart omöjlig att bara passera. Upptäcker snart att det är Hässleholms Opelfantast nummer ett Rune Nilssons Ascona och i vilket skick, minst lika fin som när den en gång lämnade portarna i Rüsselsheim. De halvsunkna grannarna, allt från Cadillac, Chevrolet till Volvo Amazon såg ut som de borde få enkel biljett till ”Pelle i Vä” alltså skroten i jämförelse. Runes bil var dessutom försedd med matchande röd ”Recaroinredning” och här kan vi verkligen snacka om ”påskgodis”. Lite längre bak stod den ”guldfärgade” Rally Kadetten som tidigare spökat i bloggen men den förbleknade i jämförelse…

*
Lite längre i raden fram dök där upp en minst lika fin röd Saab V4. Där det finns fina Saabar gäller det att bara titta runt för du kan vara helt säker på att i närheten finns garanterat BloggSaabKarlshamnsbröderna Bengt och Göran Karlsson. Mycket riktigt båda Saab-älskarna dök upp bak en buske och då visade det sig att den röda var Bengts ”nya kärlek”.
- En 73:a, precis en sådan som jag köpte ny och började åka rally med, berättade den stolte ägaren.
Nu var inte V4:an i detta skick när Bengt fick tag på den utan där ligger många timmars slit bakom förvandlingen från vrak till ”nyskick”. Göran däremot hade valt en mer ”bruksig” kusin som färdmedel den här dagen.
- Mina ”Indiskgula” får vänta hemma i garaget, konstaterade Göran innan ”jakten” på ännu mer gamla Saabprylar inne på marknaden tog sin början…

*
Hade mina ”kamrater” i motorklubben på ELMIA och Bilsportmässan igår medan jag mest fnattade runt bland konst och fotbollar. Därför kändes väldigt bra när BloggNalleKurt Andersson skickade en bild på Björn ”Nalle” Johansson och hans fina Opel Kadett GT/E. Kurt var dock bekymrad över att mina andra ”kamrater” skulle poängtera att den stod med motorhuven öppen. Inga problem Kurt, alla vet att även ett fullblod kan behöva lite extra frisk luft.

*
Flitige Opelspottaren Carsten Magnusson MMS:ade en bild på en extremt snygg BloggCaravannOpel Rekord Caravan från 1955. Säger bara, vad är en V70 eller annan Volvokombi mot detta och dessutom formgiven för över femtio år sedan? Ungefär som att jämföra Mona Lisa i Paris mot ”dagisteckningen” hemma på kylskåpet…

 

 

 

 

Tidemand klar för WRC2 i Italien, Flodin showar i Moskva(?), Nevs till STCC och startordningen i RS-DM lite svår…

Publicerad den 17 april 2014 klockan 15:02 av tommy.svensson

Det blev som planerat WRC Rally D´Italia Sardegna som blir nästa och andra anhalten i BloggPontus kopiaPontus Tidemands WRC2-äventyr. Rallyt startar den 5 juni med målgång söndagen den 8 och då förhoppningsvis med Pontus och co-driver Ola Floene som vinnare i WRC2.

*
Trots att krigshotet hänger tungt över Ukraina och grannen Ryssland planerar man ändå att i helgen köra den fjärde upplagan av ”Russian Rally Masters Show”. Ett namnkunnigt startfält bjuds och där gamle WRC-friskusen Markko Märtin får mitt hjärta att klappa lite fortare. Det var ju Märtin som körde olycks-Peugeoten när co-drivern Michael ”Beef” Parks omkom i Rally GB 2005. En tragisk händelse som gjorde att Märtin direkt slutade med rally på toppnivå.
På plats i Moskva enligt mina uppgifter ska även Patrik Flodin finnas. På Patriks hemsida står dock inget om en Rysslandresa så om detta är riktig eller ej, är oklart. Japanen Toshi Arai är också anmäld och så klart hemmahoppet, fjolårsvinnaren Evgeni Novikov. Både Märtin och Novikov kör WRC-Focus medan Arai och Flodin litar på Subaru.

*
Först Ramona Karlsson med Saab i Rallycross och nu presenteras Nevs som bilen för PWR Racing Team i årets STCC. Daniel Haglöf, STCC Göteborg 20130629”Bilen” blir så klart en Saab 9-3 men vem som ska köra ”svensken” är ännu inte klart utan ska presenteras inom kort. Blir man nog tvungen till då serien startar i början av maj…
Teamchef och VD Daniel Haglöf är glad över det nya samarbetet som han ser som ett viktigt steg i utvecklingen för PWR.
– Jag är väldigt glad att vi har fått förtroendet att köra Saab 9-3 och representera Nevs i STCC. Vi har båda en framtidsvision för samarbetet och en gemensam syn på vad vi förväntar oss under säsongen.
Den andra delägaren av PWR Racing Team, Peter ”Poker” Wallenberg Jr är lika entusiastisk.
Både Nevs och PWR är unga företag och vi vill nu hjälpas åt att växa.

*
Hade en liten fågel som kvittrade i mitt öra och kvittret handlade om startordningen i Sturupsprinten. Till årets RS-DM beslöts att inte dela på förar och bilklasser, t.ex går alla förare i D1 (VOC med mera) ut enligt följande C-B-A. Därefter kommer t.ex, D2 C-B-A. Detta för att uppnå största möjliga rättvisa då alla förarklasser kör om samma DM-tecken/klass. Ett system som funkade i premiären men som redan i deltävling två nu på Sturup verkar ha kraschat.
Här körs istället med alla C-förare först, sedan B och sist A-förare. Kollar lite på DM-reglerna och för mig är dom solklara, så här står skrivet,                     ”Startordning. Förarklasserna startar enligt C-B-A förare där dessa sammanslås i resp fordonsklass. Arrangören bestämmer vilken ordning fordonsklasserna går ut”. Det arrangören själv kan bestämma är alltså endast i vilken ordning bilklasserna startar, men alla ”VOC:are t.ex, kör ihop. Hur kunde det bli så här?

*
Har idag fått många ”glada påskhälsningar” då detta sammanfaller med ”Opels nationaldag”. Enligt Mr President Servin är dagen ”Skärtorsdag” uppkallade efter att den berömda Opelmotorn skulle skära. Stenkorkat!
Saab-lovern Bertil G. skickade den käcka ”Bli belåten med Opel, se naturen genom plåten.”. Detta kommer alltså från en som dagligen kör ”kommunalgrå” Saab 9-5.?
Då värmde det desto mer när BloggOplarCarsten Magnusson skickar en bild på något som närmast kan liknas vid ”heaven”. En lokal fylld av ”Opelvärstignar” och frågan är om en lokal kan bli vackrare…

*
Häromdagen visade jag en bild på en Opel Manta CC, ett resultat som måste bero på en osedvanligt blöt personalfest nere i Rüsselsheim. En annan parameter till det totala designfiaskot kan också vara att man av någon outgrundlig anledning vände sig till golfare.OLYMPUS DIGITAL CAMERA Jan Perden har skickat den fina dekalen som för mig är sista pusselbiten i fiaskot. Kan man skylla på alltför många ”jäger” innanför ”der lederhosen”…

*
Har nu gått igenom långfredagens ”jobblista” och det behövs ingen ”raketforskare” att räkna ut att någon Motorblogg hinns inte med mellan all konst, fotboll, dragspel och annat ”upplyftande” som ska fotograferas. Men vi hörs påskafton!
Glad Påsk

 

Meeke vill ha WRC på hemmaplan, Hässleholms-Mattias ende skåning i STCC och Picko Troberg utmanar EU!

Publicerad den 16 april 2014 klockan 18:35 av tommy.svensson

Deppige Kris Meeke BloggMeeke kopiatycker att hans ”hemmatävling” och ”next stop” för ERC, Cirquit of Ireland helt klart borde ingå i WRC. Det Belfast stationerade asfaltrallyt borde sikta högre än ERC menar Meeke.
- Klart att jag är lite självisk i min önskan men att få chansen att köra på hemmaplan vore så klart ”awesome”, menar Meeke som bor i Dungannon på den ”gröna ön”.
Två gånger har WRC besökt ön 2007 och 2009 och arrangören har sedan dess försökt att utveckla sitt rally ytterligare för att blidka WRC-promotorn.
- Något man inte alls hade behövt, menar Meeke och fortsätter.
- ”The Cirquit” är det näst äldsta rallyt i världen och kan jämföras med både Monte Carlo och RAC (Rally GB nuförtiden) med en anrik historia vilket jag tycker borde betyda en hel del…
När ERC drar in i Belfast kommer Meeke att finnas med som Jonas Kruses motsvarighet, alltså expertkommentator i Eurosports sändningar. Meeke avslutar.
- Vägarna här på Irland är enastående, ” absolutely mega”. Jag har åkt sträckor runt hela världen och vet hur fina sträckor vi har här ”and they definitely have a place in the world championship.”.
- Dessutom har jag bara två timmars bilfärd hit, konstaterar den sympatiske Citroénåkaren.

*
På tal om sträckor, South Swedish Rally-gänget har som stående på agendan att medverka som funktionärer i ADAC Rallye Deutschland. Sträckan är kanske den allra mest kända i Tyskarnas WRC-bidragPanzer-platte”, 31,3 respektive 42,2 kilometer långa då de körs två gånger under lördagen. Panzer-platte klassas som en av de riktigt stora utmaningarna under WRC-säsongen och där de dj-ulska ”hinkelsteinarna” eller vad det nu heter i plural är extremt fruktade. Något helt annat att köra på än en sketen kon i Express-Specialen…
I dag släppte tyskarna vilka sträckor som ska användas i augusti och föga förvånande finns ”Pansar-plattan” med. Ny är däremot ”Waxweiler-sträckan” som körs i de tuffa Eifel-bergen. Två gånger körs sträckan som stryker precis intill Belgiska gränsen och då även Thierry Neuvilles hemstad St Vith. Totalt arton sträckor med en sammanlagd längd av 326 kilometer.

*
Trefaldige vinnaren av det brittiska rallymästerskapet Mark Higgins får förtroende att ratta JRM-temaets helt nya BloggSubaruGrupp N-Subaru WRX STI i tre deltävlingar i ERC. JRM jobbar officiellt med Subaru Tecnica International (STI) borta i Japan och anmäler Higgins till deltävlingarna i Belgien, Tjeckien och Schweiz. Higgins är nöjd med nya Subarun.
- Som en Grupp A bil från ”yeasteryear” i sitt uppträdande…

*
Andreas Wernersson, Mattias LindbergHelt plötsligt fick STCC nytt liv när Brovallen Design idag presenterade Hässleholmaren Mattias Lindberg som en av förarna i sitt nya ”KIA-märkta” team. Vd Tobias Johansson är glad både med sina nya talanger och med samarbetet med KIA.
- Vi ställer upp med det yngsta STCC-teamet genom tiderna och vi gör det tillsammans med Kia, ett starkt varumärke på frammarsch.
- Kia har inte tävlat på den här nivån i Sverige tidigare och det är bra för svensk racing när det kommer in nya, engagerade partners, säger Johansson.
 Team Kia bidrar på ett påtagligt sätt till generationsväxlingen i svensk elitracing med två förare födda 1994, där den andre föraren är Andreas Wernersson.
Mattias Lindberg son till ”GA-Lindberg” i Vankiva har gjort sig känd som en pallplats-plockare av rang i juniorserierna. Nu får han testa sin talang på allvar.

- Det absolut största steget i min karriär, säger Mattias och han hoppas och tror att han snart ska komma underfund med STCC-bilen.
Jag har tävlat i Formel Renault som är en snabb bakhjulsdriven bil, jag tror att det är lite samma känsla i STCC-bilen. Att Andreas lyckades så bra i finalen känns också bra, det visar att det går att gå från JTCC till STCC och göra bra resultat, säger han.

Tobias Johansson och Mattias Lindberg började diskutera ett samarbete under vintern.

-Brovallen Design presterade bra på finalen i höstas och det är ett team som har kapacitet att slåss i toppen, säger han.
Att detta är stort ja även extremt stort, förstår jag först när till och med P4 Radio Kristianstad gör en ”live intervju” med Mattias. Radio Kristianstad intervjuar en motorkille, sist detta hände var det som i bibeln, där gick upp en stjärna i öster…

*
Mer STCC eller rättare sagt BloggRydellWTCC, Rickard Rydell gör comeback efter ett sabbatsår och detta med Honda och NIKA Racing.
- Jag har fystränat inför min VM-comeback och är verkligt sugen på att få tävla igen. Bilen har visat sig snabb, jag har stora förhoppningar men också en realistisk inställning. Det blir knallhårt, som alltid i VM, säger Richard Rydell.
Rydell körde två tävlingar för svenska NIKA Racing i serien förra året men har inte tävlat på heltid sedan 2009. Rydell har fem segrar WTCC på meritlistan och har även blivit mästare i BTCC och STCC.

*
Picko Troberg BloggPickomejlade idag med en ny ”teaser” inför Knutstorp Revival den 24-25 maj. Menyn enligt Picko består här av ”350 stycken klassiska och anrika tävlingsbilar ifrån bland annat Maserati, Alfa Romeo, Bugatti, Austin och Morris som kommer att varva ute på Knutstorpsrakan”. Till dessert föreslår ”racermustaschen ”motorcykeluppvisningar i dödstunnan, flyguppvisningar, historiska trampcyklar, antikmarknad, jazzmusik”.
BloggBugattiSom körsbäret på ”cupcaken” kommer elva Buggatis att finnas på Knutstorp, vilket aldrig tidigare inträffat. Picko surrar vidare.
- Som pricken över i:et kommer den Bugatti som deltog i både Rämenloppet och Vrams Grand Prix att delta.
- Det är även fler förkrigsracers anmälda än någonsin i svensk motorhistoria. I skrivande stund är 32 förkrigsracers anmälda och fler väntas…
Vad ska kunna stoppa en folkvandring till Knutstorp den här majhelgen? Tror inte att varken EU-valet eller Kristianstads 400-års firande kan jämföras med en äkta ”Picko-happening”!

*
Berättade igår att min ”matte-kunskaper” är så där (katastrof enligt lektor Persson) och en som håller med lektorn är Dennis Tillgren i Trelleborg och detta angående mina uträkningar om Rally-DM kontra RS-DM. Dennis skriver,” Hej Tommy. Tja, det beror ju på hur man räknar antalet anmälningar. Som jag ser det, är det fler anmälda till Kongen än vad som kom till start i Simrishamn. Räknar du bort en skock med debutanter, ett antal regularityekipage och en drös med föråkare, då finner du att 166 kom till start i Simrishamn och i Kongen är det noll debutanter, tre föråkare och kvar till startlinjen blir hela 180 rallybilar. Eller drygt 8 % fler anmälda i Kongen. Så illa är det att vara kalenderbitare. Man måste kolla…
En glad påsk önskar
Dennis Tillgren i Trelleborg”.
Känns som att du och ”lektor Persson” är överens men en Glad Påsk önskar jag er båda (Joel i sin himmel) ändå!

Skänningeolyckan rullar vidare, östgötska WRC-åkare kommenterar och halva RS-gänget sviker…

Publicerad den 15 april 2014 klockan 16:44 av tommy.svensson

Föga överraskande rullar ”Skänningeolyckan” vidare och då mest i östgötsk lokalmedia. Lika lite överraskande är också att inte mycket nytt om själva olyckan framkommer. Alla avvaktar nu polisen respektive SBF:s olycksutredningar som jag tror/hoppas kommer att visa att detta var en av dessa helt onödiga olyckor som man dessvärre aldrig helt kan gardera sig emot.
Läser dock kloka ord från extremt rutinerade rallyåkarna  i allt från WRC till 2WD-bilar, östgötarna Pelle Sääw och Jari Saarinen som uttalar sig i Östgöta Corren. Reportern frågar Sääw om han inte ändå tycker att sådana här tävlingar ska stoppas och Pelle svarar.
”– Absolut inte. Däremot är det viktigt att man gör en ordentlig utredning och lär av den här händelsen så att något liknande inte sker igen.”.
Pelle undrar istället vad övrig publik gjorde för att undvika att olycka skedde.
”– Bevisligen fanns det folk i närheten som såg att de här ungdomarna stod illa till och det förvånar mig att ingen visat civilkurage nog att se till att de kom därifrån?
- Om det är en pågående misshandel på Ågatan i Linköping eller fara för människor på en rallytävling måste vi ju agera för att hjälpa varandra. Jag blir rätt förbannad när jag ser att det inte gjorts i det här fallet.”.
Här sammanfaller Pelle och mina åsikter att det hos rallypubliken måste finans ett större mått av ”egenansvar” än i många andra sporter. Först och främst ska man så klart ställa sig själv säkert sedan blir nästa uppgift att se till att andra gör likadant. Hade så skett i Skänninge hade detta aldrig behövt skrivas…

*
Även Jari Saarinen BloggJariär intervjuad av ”Corren” och är inne på samma linje.
– Visst, det är väldigt lätt att vara efterklok, men om det är personer som funnits i närheten och inte agerat så är det anmärkningsvärt. Samtidigt har arrangören brustit i säkerheten och jag tycker det är bra av klubben och deras ordförande Olof Kånge att inte hymla med det och försöka hitta bortförklaringar.
– Men det viktiga är att alla, förare, arrangörer och förbund, nu går igenom det här ordentligt för att snäppa upp säkerheten ännu mer.”.
Jaris sista ord är kanske det allra viktigaste budskapet i den här tragedin. För handen på hjärtat, nog har vi väl alla någon gång sett brister i säkerheten. Något som man som arrangör säkert är helt omedveten om. Dessutom finns kanske också den väldigt farliga och förrädiska tanken, det gick ju bra i fjol…

*

Fick en liten hint att kolla anmälningarna i Sturupsrinten gentemot Express-Specialen. Källan hade gjort så och upptäckte då att ungefär hälften av de som är anmälda till Sturup inte körde premiären i Hörby. Med detta i huvudet innebär det att det finns runt sjuttio aktiva RS-åkare här nere, men alla väljer inte att köra samtidigt. Så ser det ju inte ut i Rally-DM där det i stort sett är samma förare i samtliga tävlingar. Antalet deltagare skiljer då inte heller så värst mycket från tävling till tävling, t.ex har ”Kongen” nu 184 anmälda mot Simrishamn som kom upp i 199 om jag inte minns helt fel. Möjligen är där fler åksugna på våren än på hösten, men ingen dramatisk skillnad. Så frågan är vad som gör att RS-åkarna är mindre lojala mot sitt mästerskap än grusåkarna? Någon som har en idé…

Loeb vann direkt i WTCC, PG i Polo, ny ”notklass” i TINTER CRC, grön skånsk BMW i Tudor och tack DTM-Mattias!

Publicerad den 14 april 2014 klockan 17:05 av tommy.svensson

Niofaldige WRC-mästaren Sebastien Loeb fick en flygande start med sitt nya WTCC-team. BloggLoebPremiären i Marrakech dominerades av Citroén från första stund, vilket även blev fallet i ”skarpt läge”. I race ett tog ”vinkelförarna” Lopez, Loeb och Muller hand om pallplatserna. I lopp två råkade Yvan Muller illa ut i en krasch med röd flagg som följd. Efter detta kämpade sig Loeb upp i en ledning han sedan höll fram till att ”the chequered” viftades och med Lopez som tvåa.
Bossen för Citroén Racing, Yves Matton var nästan lite rörd över succén som påminde om när teamet tog sig an WRC 2003 med inledande trippelseger i Monte-Carlo Rallyt.
- Det är inte samma sport eller tid men där är ändå likheter mellan de här båda stora händelserna i Citroén Racings historia, konstaterade Matton.

*
Mer franskt, PSA eller Peugeot och Citroén har som bekant stora problem med ekonomin. Nu har nye ”basen för basset” Carlos Tavares pekat ut färdriktningen för koncernen under mottot ”Back in the race” för att uppnå forna tiders storhet.
Tavares tänker dela upp koncernen i sex olika regioner där Europa självklart blir en och gemensamt för alla sex är att de ingår i FIA och deras ”Regional Rallie”. Därför ser bedömare en möjlighet att PSA till och med kan tänkas utöka sin rallysatsning. Peugeot är officiellt team i ERC medan Citroén håller till i WRC och i såväl det australiensiska mästerskapet som i Argentina tävlar båda märkena sida vid sida.
Tavares konstaterar också att ”rallying is still in the DNA”, vilket i mina ögon ger hopp för framtiden. BloggpPSANär han besökte Lissabon i samband med WRC-tävlingen där ställde han upp i hop med hela ”rallygänget” på en bild. Nu är Tavares inte helt okunnig om rally, senast han körde själv var i fjolårets historiska Monte Carlo-Rally. Kan man misstänka att det var i en Pegga eller Cittra?

*
BloggPGHar tidigare skrivit om PG Anderssons ”nya sport” rallycross och nu kom där ett officiellt meddelande om samma sak. PG kommer att köra för Marklund Motorsport och detta i en VW Polo för Rallycross-SM. Nu ska värmlänningen köra ”testbilen” vilket dock inte bekymrar.
- Marklund Motorsport vill att jag ska vara med och utveckla deras bil och låter mig köra ett antal SM-deltävlingar i deras testbil, säger P-G och lägger till.
- Det här ska verkligen bli skitkul!
Marklund Motorsport kommer att köra två Supercar-bilar i VM, i den ena Anton Marklund och den andra körs av finländaren Toomas Heikkinen. PG kommer även han att köra en Polo RX Supercar i värstingklassen under SM. En av årets höjdpunkter för PG kan bli framträdandet på hemmaplan enligt teamchefen Jan Marklund.

- Det är mycket troligt att vi kan få se P-G i Höljes!
Ni som åker till ELMIA-Mässan och Bilsport Custom i Jönköping i påskhelgen har chansen att träffa PG och Polon.

*
Efter första deltävlingen i TINTER Classic Rally Cup blev det ”litta ihoparört” när det visade sig att fyra förare använt noter i tävlingen. Något som skedde helt öppet och absolut inte i något försök att fuska. Efter detta blossade upp en liten debatt där Vimmerbys Kjell FranssonBloggKjell (bilden) deklarerade att han absolut ville ha noter även för de klassiska klasserna. Något som varit tillåtet i cupen sedan ”urminnes tider” men i år förbjudits efter en omröstning i höstas. Cupledningen (inklusive mig själv) delade Kjells åsikter och gjorde som jag brukar plädera ”gör om, gör rätt”.
Därför har det idag bestämts att inrätta en ny klass, ”Notklassen” i TINTER CRC och detta med retroaktiv verkan. Klassen körs helt utanför övriga klasser och deltagarna kommer heller inte att läggas in i totaltabellen och kämpa om prispengarna. Alla klasser sammanräknas i ”Notklassen” som består av fyra deltävlingar, i resterande fyra är noter överhuvudtaget inte tillåtna. En liten morot finns dock, två tusen spänn utgår till klassegraren. Nästa deltävling i cupen är Rallytravels Kong Christian Race den 26 april.

*
Nu har det ökat på i antalet anmälningar till annandagens Tudor City Race, 57 ekipage anmälda och en av dessa är Svedalas snabbe BMW-åkare Mats Lundahl. BloggMatsHan skrev till mig, ”Hej.
Jag läste om anmälda i Älvbygdens MK i din blogg och som jag förstått gillar du inte gröna bilar? I detta fall är även en grön BMW anmäld till tävlingen. Jag var fjärde anmälda A-förare till tävlingen innan dom andra asfaltexperterna blev anmälda. Men jag ska ändå försöka representera asfalts åkarna ifrån söder på ett bra sätt hoppas jag!! (även om bilen är grön !)
Med vänlig hälsning
En ilsken grön BMW (men inte en ilsken förare)”.
Ber om ursäkt Mats att jag missade ditt namn i anmälningslistan och självklart kommer du att anföra skåningarna med flaggan i topp!

*
När vi ändå är inne på mina misstag så måste jag be Emil Bergkvist och Sofie Lundmark om ursäkt för gårdagens korta rapport från Tyskland. Redan i realskolan konstaterade lektor Joel Persson.
- Svensson, Svensson det här med matematik är nog inget du ska syssla med!
Ännu ett bevis på detta framkom när jag fick ihop Yannick Neuvilles sträcktider till att ha slått Emil och Sofie om han inte fått tidstillägg. I själva verket var Neuville 58 sekunder efter ”svensk-Opeln” och alltså långt ifrån en seger. Tack Janne Lorentzon och Håkan Hessel för att ni rättade mig…

*
Däremot var jag bättre på det när jag förutsåg en anmälan från Roland och Black Beauty till Sturupsprinten. En dryg halvtimme före anmälningsstopp kom Rolands besked om deltagande den 27 april. Därmed stannade man på 49 anmälda, ett mer än i Express-Specialen, är trenden bruten?

*
- Tack Mattias för ”DTM-godiset” som kom med posten i dag och det var kul att du uppskattade min lilla hjälp!BloggMattias
Nu är ni naturligtvis oerhört nyfikna på vilket sätt jag har kunnat hjälpa DTM-stjärna Ekström och det får ni fortsätta att vara. Kan dock avslöja så mycket, det handlade inte om hur man hanterar en tävlingsbil på asfalt…

 

Tankar kring Skänningetragedin, ”WRC-Toyotan” tog andra raka, Thorén ny SBF-bas och Emil vann Opel-test!

Publicerad den 13 april 2014 klockan 16:01 av tommy.svensson

Chocken har fortfarande inte släppt efter tragedin i Skänningeknixen och då är detta så klart inget mot vad alla känner som var direkt inblandade. I efterhand känns alltid sådana här händelser ”onödiga” men icke desto mindre är de verkliga. Det går inte att skruva tillbaka klockan för att rätta till misstagen, om det nu ens var några misstag vill säga…
En avåkning är inget ovanligt och tyvärr inte heller felplacerad publik, det är när händelserna sammanfaller som tragedin kan vara ett faktum. Tack och lov tillhör det som hände i helgen en extremt liten del av sporten, men när det ändå händer känns det ofattbart. Det som skulle bli en trevlig tillställning förbyttes på någon sekund till värst tänkbara.
Allas tankar går naturligtvis till de närmast inblandade och då ej att förglömma olycksföraren och kartläsaren. Nu har jag inga detaljer om vad som hände och tänker inte heller efterforska några men jag vill ändå trycka på en sak. När en rallyförare startar på en sträcka/prov är han/hon mer eller mindre avskärmad för yttervärlden och vad som sedan händer är en del av sportens hjärta, att köra så snabbt som möjligt. Ibland går det bra, ibland går det sämre och i allra värsta fall som i Skänninge. Men föraren kan enligt mitt förmenande aldrig lastas när en olycka händer och har enbart gjort sitt ”jobb”. Han eller hon bakom ratten ”äger” just då sträckan och går det överstyr ska detta kunna ske på ett ”säkert” sätt. Som förare måste man kunna utgå från att ”avåkningszonen” är fri!
Rally blir aldrig hundra procent ofarligt varken för tävlande eller publik. Jag är också tämligen säker på att arrangören gjort allt man kan tänka sig för att uppnå så hög säkerhet som möjligt. Alla som är inne i sporten vet dock att det är omöjligt att placera ut funktionärer med ”ögonkontakt” längs en specialsträcka/prov. En stor del kanske den allra största biten i säkerhetsarbetet, måste istället överlämnas till den enskilde i publiken. Man måste kunna lita på att denne besitter både sunt förnuft/självbevarelsedrift och placerar sig så säkert som möjligt. Att t.ex som i helgen placera sig i en ytterkurva är så klart helt förkastligt och i det här fallet rent livsfarligt. Uppenbart brast publikansvaret i lördags, då olycksoffren placerat sig på ett ställe där arrangören inte ens förväntade sig att få se några åskådare. BloggPublikPå bilden ett av mina värsta ögonblick från Svenska Rallyt 2001. En italienska kliver helt obekymrat ut på sträckan precis framför Tommi Mäkkinen, ruggigt nära en olycka kan jag lova.
Att leta syndabock för det inträffade känns både meningslöst och olustigt, låt istället händelsen mana till eftertanke. Säkerheten får aldrig nonchaleras och kan heller aldrig bli för hög…

*
BloggToyotaToyota ligger inte på latsidan utan verkar jobba på fint med utvecklingen av nya WRC-Yarisen. Sydafrikanska Castrol Team Toyota som verkar vara lite av ”provbänk” för projektet kunde i helgen räkna in andra raka totalsegern för Yarisen. Leroy Pulter vann Sasol Rally Mpumalanga nästan två minuter före Super 2000-Fiestan i händerna på Enzo Kunn.
Nu hoppas många att Toyota trycker ner gasen ytterligare och skyndar på homologeringen av Yarisen. Man menar att världens två största biltillverkare och syftar på VW och Toyota borde utmana överallt, inte enbart i antalet sålda bilar utan även på rallysträckorna. Håller jag med? Bajsar björnen i skogen…

*
Jan Kopecky fick sträcka flagg i premiären nav Asia Pacific mästerskapet i Rally of WhangareiNya Zeeland. Tjecken fick ge sig för Skodakompisen och regerande mästaren från Indien, Gaurav Gill. Kopecky som ledde efter första dagen fick till slut ge sig med 11,9 sekunders marginal upp till indiern.
Team MRF Skoda dominerade totalt och enligt bedömare är det också dom som kommer att köra hem mästerskapet, resten är enbart statister. Någto som är svårt att säga emot då trean, australiensaren Mark Pedder i en Mitsubishi EVO 10:a var 8 minuter och 22.sekunder långsammare. Än värre är det att fyran Tom Wilde hade ytterligare fem minuter sämre tid. Som sagt statister!

*
ADMV Rallye Erzgebirge utgjorde testtävling två för Emil Bergkvist och Sofie Lundmark i tyska Opel Adam Cup. Ett test som slutade med svensk seger före 3,6 sekunder före hemmaföraren Julius Tannert och 2,7 sekunder före ”lillebror” Neuville, Yannick i förnamn. Han var dock allra snabbast men fick tidstillägg med tjugo sekunder.
Totalt kom femton ”Opel Adam-åkare till start” så det är ingen tvekan utan att Emil och Sofie kommer att tillhöra toppskiktet när väl cupen drar igång på allvar om några veckor.

*
Då har Svenska Bilsportförbundet fått ny ordförande efter rörläggaren från Åstorp KåGe Schildt. Tidigare viceordföranden Kenneth Thorén hoppar upp ett snäpp och blir ny ”herre på täppan”.BloggSBF
Schildt som efter tio år som ordförande har sedan länge aviserat sitt avsked fick sin ersättare vid dagens Förbundsmöte i Sundsvall. Thorén har jobbat i styrelsen sedan tio år tillbaka och är därmed ”tämligen väl insatt” i vilka frågor som behöver drivas framöver.
- Känns kul att få förtroendet att nu få leda detta förbund. Jag har under tio år i styrelsen fått en bra utbildning genom att arbeta så nära Kåge och den erfarenheten känns bra att ha med sig i rollen som ordförande, säger nye ordförande Thorén.
- Vi kommer fortsätta det arbete som vi i styrelsen gjort de senaste åren tillsammans med föreningar och distrikt, att fortsätta arbeta med ett förbund och en idrott som ska växa sig ännu starkare med fler utövare!
Ny i styrelsen blev norrbottningen från Kalix, Daniel Nyman.

*
Sturupsprintens anmälan stänger snart och nu närmar man sig antalet i premiären med Express-Specialen. Just nu fyrtiofyra anmälda och där behövs ytterligare fyra bilar för att komma ”even” med Hörby. Skulle inte förvåna mig om Roland och Black Beauty dunsar in en anmälan i ”elfte timmen” i sin ständiga jakt på Tyko Nilssons skalp…

Motorbloggen
Kristianstadsbladets fotochef Tommy Svensson är tidningens mest populära bloggare. Han har varit intresserad av motorer sedan barnsben. Här bloggar han om bilar, trafik och motorsport på fyra hjul. Har du några frågor som rör bilar från 50-, 60- eller 70-talen kan kanske Tommy hjälpa till.
Mejla Tommy på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Kategorier

Sidor


Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu