Rallysäkerhet men hur, ”Asfalt-lovern” Mattias i DM-final, GT+STCC=sant och verkligheten kom i kapp…

Publicerad den 30 oktober 2014 klockan 16:40 av tommy.svensson

Ska väl inte säga att jag utsatts för mejlbombning eller att telefonen gått varm, men onekligen har många velat ventilera detta med avåkning i och omkring mållinjenBloggMål (bilden har inget samband med texten…). Man kan säga att där är två skolor, den ena menar att det är föraren/co-driverns mer eller mindre ensak att anpassa farten efter verkligheten. Den andra skolan tycker, att det är verkligheten som ska ändras alltså att arrangören ser till att det är rakt efter målet. Egentligen tror jag att det allra bästa är om bägge får rätt i framtiden, att man anpassar farten samtidigt som man undviker kurviga målpartier…
En som har en klar åsikt i frågan är Mårten Heartley från Linköping som menar,” Ser diskussionen ang avåkningar efter mål. Men jag förstår inte varför det är ett problem..
Om det är onotat så måste vi som aktiva sluta tro att det är ett 100-meters sprintlopp där man alltid kan satsa 110% över mållinjen. Nästan så att en del stänger av hjärnan och bara fokuserar på att komma förbi målskyltarna, vad som händer sen blir till en överraskning… Ofta måste man bromsa före en målskylt för att klara nästa sväng.
När det är notat så är noterna skrivna fram till stop-bilen på sträckan, alltså ca 300 meter efter målskyltarna är vägen beskriven . När jag läser noter så kollar jag alltid innan start på sträckan vad som händer efter målskyltarna, bara för att vara beredd på ev lurigheter där också och då kunna göra en säkrare uppbromsning.
Visst bör man försöka ställa målskyltarna för att i största möjliga mån eliminera ev risker men framförallt så måste vi aktiva skärpa till oss och inte sluta köra bil/slappna av så fort vi passerat mållinjen. Det är rally vi håller på med och då svänger det för det mesta både före och efter ev målskyltar.
Sedan tycker jag att man bör försöka få bort folket ifrån vägen på just denna del av sträckan, det är en farlig plats att vistas på och ibland är det t.om barnvagnar som folk går med utmed kanten.”.
Har även tagit del av ett mejl som Västras Säkerhetsrådgivare Kenneth Ax skrev i somras efter en ”målkrasch” i Laxårallyt. Då skrev Ax kloka ord enligt mitt sätt att se på saken, ”… återigen hade arrangören placerat målskyltar på SS i en sväng. Detta fenomen hände ju även i Karlstads tävling, tror att det har hänt ytterligare i en tävling nyligen?
Vet att detta tas upp på tävlingslednings kurser, men kan vi på nåt sätt påminna arrangörer att se till och inte göra dessa misstag. Detta eftersom några procent släpper gasen eller slutar läsa noter när målskyltar har passerats?
Visst kan vi ifrån VBF, trycka på detta till distriktet men kanske någon central påminnelse på nätet eller??
Givetvis får vi Domare kolla detta för varje tävling också. Fundera på detta!!
Sedan var det en sak till som inte är bra för sporten, olycksbilen som i detta fall räddningstjänsten var tvungen att klippa taket på, lastades på trailern senare, som då servicepersonalen åkte med utan att täcka över rallybilen. Som Ni förstår blev detta en stor allmän beskådning….Kan vi på nåt sätt få ut att vi måste ta ansvar och ha en presening för övertäcknig av bilen?
Gäller vid dödsolyckor men på nåt sätt måste vi ha detta i bakhuvudet, för räddningstjänsten jobbar ju på detta vis.”.
Tycker som sagt att både Kenneth och Mårten har kloka synpunkter och frågan är så klart, vad händer nu hos Rallyutskottet?

*
Vill önska Mattias Adielsson lycka till den danska rallyfinalen Danboring Rally Denmark som körs nu fredag-lördag. Som ensam svensk har BloggMattiasMattias ett hårt tryck på sina axlar inför de danska asfaltsträckorna.
- Det här ska bli riktigt häftigt. 14 mil på mitt favoritunderlag asfalt, säger Mattias Adielsson och fortsätter.
- Självklart kommer jag att ladda så mycket jag kan och det ska bli roligt att se hur arrangemangen är i Danmark. Vi kommer under torsdagen köra ett test i Danmark och hoppas få till bilen på bästa sätt.
Säger lycka till och som alla vet så gäller det passa sig om ”rabbaten er blød”!

*
Måste säga att jag är lite imponerad av VOC Mekonomen Rallys prisbord som skingrades vid helgens prisutdelning i Örebro. Utlovat var 200 000 kronor, en summa som under resans gång ökat med 30 000 kronor till 230 000 kronor. Har inte full koll, men detta måste ändå vara den största prispotten för en enskild klass i år? Inte illa av en klass som haft det minst sagt väldigt motigt…
Roger Fransson, general berättar också om en ny nivå på VOC-tävlandet 2015.
- Vi är stolta att tillkännage att VOC Mekonomen Rally drar igång ett formaliserat arbete, ett mentorskap, för några av klassens mycket lovande juniorer. Vi tar kort sagt den utvecklingsroll för svenska rallytalanger som klassen haft i ett par årtionden till en ny spännande nivå.
Applåder från mig och samtidigt ställer man sig ju frågan vad som händer med SBF:s egna juniorsatsningar?

*
BloggGtSTCC spänner mer och mer muskler och inför 2015 tar man över de riktigt häftiga racerbilarna i Swedish GT. I Swedish GT deltar sportbilar av klassiska märken som Aston Martin, BMW, Audi, Porsche, Ferrari, Ginetta och Lotus.
Vi ser Swedish GT som en spännande, färgstark och viktig klass i svensk racing och vår ambition är att den ska fungera som ett komplement till de övriga klasserna som körs under vårt paraply, säger Jonas Lundin, VD för STCC.
- Nu tar vi ett grepp om Swedish GT för att klassen ska få det lyft den behöver för att bli en del av STCC.
Leif Lindström grundade Swedish GT 2010 och har sedan dess varit ansvarig för klassen i Sverige. Nu är det dags att växla upp för att serien ska blomma ut ordentligt, menar han.
Jag har sedan en tid tillbaka letat efter en organisation som bättre skulle kunna tillvara ta klassens intressen och STCC erbjuder det som behövs, säger Leif Lindström.
Leif Lindström kommer dock inte att försvinna,  istället kommer han att fortsätta fylla en viktig funktion för mästerskapet.
– Leif har stor kompetens och erfarenhet som vi vill ska komma serien tillgodo även fortsättningsvis, säger Jonas Lundin. Leif har också ett oerhört stort internationellt kontaktnät som är viktigt för oss att ha tillgång till. Sedan kommer Leif också att finnas med som speaker på våra tävlingar, något som vi vet är mycket uppskattat både bland deltagare och publik.
En viktig kugge i detta är Autoropa som med sitt team Scuderia Autoropa också tävlar i mästerskapet. Finalen för Swedish GT kommer därför också att köras i samband med Autoropa Racing DaysRing Knutstorp nästa år.

*
Idag kom verkligheten ikapp och då i form av vår duktiga praktikant Elin Iversens avskedspresent, en läckert röd ask Aladin. BloggAlladinInte ont anande lyfte jag på locket, siktade direkt in mig på körsbär i likör och väntade på en stunds njutning. I h-e heller blev det njutning, gökungen i Aladinboet den nya ”Fläderblom” gav absolut inte samma njutning som klassikern med körsbär. För mig är fläder nästan enbart en hygglig ingrediens i en kall sommargrogg, utspädd med lite vodka. Men i choklad, nej tack.
Har även fått lite reaktioner på helgerånet att byta ut inte bara körsbär i likör utan även ”trillingnöt”. En som reagerat är Magnus Bräutigam, ”Körsbär i likör och den där i mitten på båda lagren med vit choklad får dom för min del, skicka dit där dom bor som kommer på dessa dumheter.”.
Signaturen ”Tomas” håller med mig och Magnus, ”Som vän av ordning och dessutom en normsättare vill jag poängtera vissa saker: Att trillingnöten försvinner ser jag som ett personligt nederlag, Det var Susannes (min fru) första jobb som 16-åring att montera ihop denna ljuvliga skapelse och jag kan inte begripa detta påhopp som drabbar hela befolkningen
Smaken är bekant som baken, delad. Jag kan inte få in i min skalle hur någon över huvud taget kan tycka om ”körsbär i likör”, den mest hatade av samtliga sötsaker som produceras på denna jord. Den är vämjeligt äcklig men Magnus kanske kan kontakta Marabou och be att få köpa upp något restlager ty han lär vara ensam om att uppskatta fanstyget.”.
Det började bra Tomas, men på slutet spårade du ju ur totalt…

*
Med detta tar Motorbloggen några dagars ”time out” och återkommer om en dryg vecka. Nu råkar denna uppdatering sammanfalla med att alla tre tidningarna i Skånemedia, Kristianstadsbladet, Ystads Allehanda och Trelleborgs Allehanda från och med tisdag gör en digitalstorsatsning i syfte att kunna läsa tidningen i alla kanaler både papper och digitalt. En del av detta inenbär att allt innehåll inte längre blir gratis på webben, vill du läsa allt vad tidningarna producerar måste du bli prenumerant. Men lugn, Motorbloggen kommer fortfarande att vara ”öppen” för alla så ”I´ll be back”!

*
Trevlig helg.

Loeb kör WRC-DS, krävs tjejer för lite ljus på motorsporten, fakta om 13-Kadetten och ”konserverad gröt”…

Publicerad den 29 oktober 2014 klockan 17:08 av tommy.svensson

Verkar inte som Sebastien Loeb har ”gjort slut” med rally, i nästa månad ska han köra franska Rally Du Var och nu flaggar den niofaldige VM-vinnaren även för en WRC-come back i samband med 2015-premiären i Rallye Monte Carlo. Inhoppet som blir högst tillfälligt om jag förstår franskan rätt, ska vara ett led i PR-kampanjen när Citroén lägger ner och DS uppstår som nytt franskt WRC-team. Troligtvis blir det hans gamle co-driver Daniel Elena som sköter noterna i DS:en.
Ryktena säger även att Loeb ska ta mer aktiv del i den nya rallysatsningen som sker under namnet DS, men inte som förare utan mer som ”testpilot”. Det är ju ingen större hemlighet att Citroén numera befinner sig i samma B-lag som Ford och kanske även Hyundai. Ensam i A-laget är som bekant VW och detta är säkerligen inget som gillas hos fransoserna.
Något som är riktigt synd är att Loeb inte kört full säsong samtidigt med Ogiér i Polon. I fjol körde Loeb fyra WRC-race, vann två och blev tvåa i Sebastien Loeb i Rally SwedenRally Sweden(bilden). Finalen i hemmatävlingen Rally France vill han däremot säkert glömma då det slutade med rullning. Men visst hade det varit en värdemätare för både Citroén och VW om ”The King” hade kört. Detta hade obarmhärtigt avslöjat om Cittran var så slut som vinnarbil som det känns med Meeke och Östberg som chaufförer. Eller om det helt enkelt handlar om att det är bakom ratten det brister…

*
Visst är det konstigt att det måste till tjejer för att motorsporten ska få lite ljus på sig i riksmedia. Är det inte Ramona Karlsson så är det ”ökenråttan” Annie Seel som nu är klar för deltagande i Dakar-Rallyt. Dessutom inte på motorcykel som hon använt vid de fem tidigare starterna där hon 2010 vann Damklassen, utan den här gången med fyrahjul under häcken. Till tävlingen som 2015 körs i Chile är hon anmäld för brittiska Rally Raid UK.
100705 Annie Seel. Bild. Tommy SvenssonHar träffat Annie några gånger och bland annat när hon för fyra år sedan gjorde ett serviceuppehåll i Broby vid en endurotävling. Inte så mycket att orda om, men att där finns en vilja som kan försätta berg i hennes lilla späda kropp undgick mig inte. Det är väl också det som skiljer de här målmedvetna tjejerna mot många av killkompisarna, viljan och dj-anammat brister…

*
Inte bara Loeb och Seel som är rallysugna i helgen körs klassiska Nässjötävlingen ”Novemberskölden” och i år med snudd på rekordfält, 142 anmälda. Tävlingen är final i Bilsport Rally Cup och med årets upplaga är det 63 år sedan Erik Karlsson och Gunnar Persson tog allra första inteckningen i vandringspriset. Ett pris som vandrade till 1982 när Björn ”Nalle” Johansson tog hem det genom tre raka segrar. Vandringsköld nummer två vandrade kortare tid, 1990 var det BloggEsaOpel-friskusen Esa Kotola (bilden) som vunnit tre gånger. Det  tredje och nya priset har man nu bestämt ska vandra för alltid.
Toppnamnen i Bilsport Rally Cup är så klart anmälda men mest lyskraft har ändå rallyvärldsmästaren från 1984, Stig Blomquist. I par med Robert Jakobsson ska han slänga runt en mäktig Ford Falcon på de sju sträckorna på totala 31 kilometer. Blir säkert sevärt.
Första start är klockan 11.00.

*
BloggSimon17-årige Simon Larsson från Bjärred gjorde så bra i från sig i årets tyska Volkswagen Castrol Cup att han efter måndagens testkörning på Lausitzring imponerade så pass att det 2015 blir vassare Golf R Cup för ”Bjärredspågen”. Här kan han få sällskap med Sebastian Vettels lillebrosr som även han testade i måndags.
- För mig handlar det om utveckling och att hitta bästa möjliga racing serie där jag kan förbättra mig som förare. Efter att ha kört den 260 hästkrafter starka Golf R Cup bilen på Lausitzring och dessutom ha möjligheten att ha kvar förarcoachen för Volkswagen, Fabian Plentz så har jag bestämt mig för att detta är bäst för mig, menar Simon.
- Jag är grymt taggad inför 2015 och tränar stenhårt hela vintern för att ha bästa möjliga fysik och kondition inför säsongsstarten.

*
Tog inte lång stund förrän Opel-gurun Jan Perdén visste besked om ”13-Kadetterna” som jag skrev om i går. Jan berättar, Blogg13” Hej Tommy, lite koll har vi allt på C Kadetterna. Det finns alltså ett nummer eller bokstav pressat i bagagegolvet (se lista nedan)
Tyvärr räcker inte ”13” för att avgöra om det är en GT/E 2 ur ”1000-serien” för även Rallye 2,0 E har 13 i bagaget.
GT/E 2 ”1000” serien började tillverkas 1977 och gjordes för att klassa in i Grupp 1, men efterfrågan var så stor så det gjordes 2234 stycken.
1000 serien hade 2,0 EH motor med 115Hk, ZF låda, diffbroms med 3,89 utväxling, förstärkt framvagn samt enklare instrumentering och enklare stolar (som ändå skulle bytas ut till rally stolar) m.m
Mvh
Janne”.
Då fanns verkligen de här Kadetterna på riktigt, men mycket märkligt att jag aldrig hört talas om detta? Jan hade även mer tekniska specifikationer i sitt mejl som jag kommer att överlämna direkt till Peter, så att hans ”heliga graals” släktträd blir komplett. Tack Jan!

*
Nu är det ingen hemlighet att herr Perdén är mer än normalbegåvad, han är ju Opel-älskare så han förstod direkt vad ”Lyngby-Björn” meade med Kadetten i sitt mejl. Det var ju inte på bilden i mejlet utan på hemsidan som det stod en Kadett i bakgrunden. Perdén förklarade, BloggKadettADär fanns en A Kadett tillsammans med GT och B Kadett (USA) under länken http://www.opelsunlimited.com/Showroom””.

*
Ännu mer Opel och den här gången från Leif Nilsson, Maglehult närmare prestation överflödig. BloggRekord1 BloggRekord2Under hösten har han renoverat en Opel Rekord Coupé från 1966 och nu är bilen färdig. Leif mejlar och berättar, ” Fick den här färdig nyligen, ser bra ut va? 6218 mil.”. Ser bra ut, är väl ungefär som med Peters Kadett, finare än nytt…

*
Nu är inte alla enbart Opel-lovers det finns även andra, en sådan är signaturen ”Ottosson”.
BloggPoloHej Tommy!
Åter igen ett stort tack för Din blogg som du lägger mycket tid för oss läsare. I alla fall för mig nästan ovärderlig, för den ger mig som rally och motornörd det mesta av de nyheter som jag behöver, samt även ”mysig läsning.
Som Du är jag väl i grunden oxå Opelfreek , men man kan ju även gilla J-M Latvala
och för det skaffa sig något kul, ja i stil med hans ”kärra”. Ja, i stil med, men ändå så långt
ifrån.
Sänder Dig en vad jag tror och enligt VW-handlare, en unik bild på L-M J kopior. Ja ett 90-tal lär finnas i Sverige (VW Polo R WRC, 220 hk/350 nm … bara rå styrka, eller som dottern uttryckte det. – Den är stygg pappa), men bara dessa två som är stripade alá VW Motorsport och samlade på samma ställe för en stund.
Ser fram mot mera ”Tommy´s Blogg””.

*
Redan på 40-talet skrev Ulf Peder Olrog visan om ”Konserverad gröt” bland annat med textraderna, ”allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp, konserverad gröt”. Frågan är dock om man inte överträffar Olrog när man gör reklam för kinesiska lågprisdäcket ”Sailun”. I en annons skriver man med stor text ”Sailun gör succé i Aftonbladets däcktest”, längre ner konstaterar man ” Salilun sätter flera etablerade namn på plats” och fortsätter ”Nu vet även Aftonbladet och det svenska folket det vi redan visste. Sailun är ett däck att räkna med, både nu och i framtiden”. So far so good, som engelsmannen säger men man ska kanske även kolla vad Aftonbladet verkligen skrev om ”succédäcken” innan köp?
BloggSailn bI testsummeringen skriver AB, ” Sailun är ett kinesiskt däck med relativt bra vintergrepp för pengarna, men köregenskaperna är sämre. Det är svårt och nervöst att köra och tappar greppet lätt, antingen fram eller bak. Samma sak på asfalt, relativt bra grepp men nervöst och svårkört. Som lök på laxen, bullrigt och trögrullat”, så långt Aftonbladets test. För att vara helt säker så kollade jag på Wikipedia vad ordet ”succé” egentligen betyder och där står att läsa ”stor framgång”. Vet inte om ”stor framgång” riktigt passar in på Sailun…

*

Har fått många mejl och även telefonsamtal om detta med säkerhet kring målet på specialsträckor. Att det är en aktuell och het fråga går inte att ta miste om, ber att få återkomma i ärendet i morgon.

 

Mer om målsäkerhet i rally, KRC-kalendern klar, Emil firade Opel-triumfen och pedantrenoverad ”13-Kadett”!

Publicerad den 28 oktober 2014 klockan 16:31 av tommy.svensson

Fick flera återkopplingar på det här med ”krokig uppbromsningssträcka” efter gårdagens blogg. En som hörde av sig direkt var rutinerade rallyräven Janne Lorentzon från Göteborg. Janne menade att det var helt åt h-e med kurvor efter mållinjen och hade även en enkel lösning på problemet.

- Gör lite som i RS-tävlingarna, sätt ut hinder typ halmbalar eller annat som gör att vägen smalnar av rejält över mållinjen, menar Janne.

- Då tvingas föraren att sakta in och då spelar det inte längre någon större roll om det är spikrakt eller inte bakom målskyltarna!

Ett bra förslag kan jag tycka, men det finns säkert många andra lösningar på hur säkerheten kan höjas från mållinjen fram till TK:n. För det är inget snack om att just den här biten är en väldigt osäker del av specialsträckan. Jag vet detta av egen erfarenhet, när jag rullade minBloggFina Standard B-Saab efter målgång i Lundatrofén 1978. Under de två varven i luften hann man fundera en del bland annat.

- Hur kunde detta hända, jag har ju för f-n gått i mål?

Handlar nu inte bara om förare/co-drivers säkerhet, på den här sträckan går dessutom publik. Publik som är övertygade att detta är ju inte inne på sträckan, här behöver man inte alls vara lika uppmärksam som längre fram. Inget kan vara mer felaktigt med tanke på årets olyckor. Själv tycker jag att det är jättebra att säkerhet diskuteras i rallyskogen. Ingen vill att allvarliga olyckor inträffar, i synnerhet om det är relativt enkelt att undvika att de ens händer…

*

Idag presenterade Klassiska Rallycupen tävlingskalendern för 2015 och precis som i år blir det nio deltävlingar. Tyvärr fick några utgå under året men detta hopas alla så klart inte ska upprepas till nästa år. Man väljer att dela upp kalendern i tre avdelningar, vinter, vår och sommar.

Vintertävlingar:

10/1 Offerdalingen Offerdals MK

24/1 Bergslagsrallyt Hällefors MK

7/3 Tennstånkan Kolsva MS

Vårtävlingar:

1/5 Nässjörundan Nässjö MK

23/5 Oknörundan Mönsterås MK,

6/6 Lars Erik Torph Memorial Säffle MC

Hösttävlingar:

29/8 Gruvrundan Åtvidaberg MK,

19/9 Hårdingen Vara MK

17/10 Rikspokalen SMK Örebro.

*

Rapporterade ju redan igår om Emil Bergkvists succé med totalseger i ADAC Opel Adam Cup. Lite senare på kvällen kom där både bilder och annat från teamet, känner att Emil är väl värd ytterligare några rader och låter hans mediekontakt Kerstin Bergkvist berätta, ” Alla vi tillresta från Emil Bergkvist Motor tillsammans med Audex Motorsport som vi representerar i Mästerskapet åker till målet på sista sträckan för att vänta in Emil och Jocke. Spänning är olidlig, svenska flaggorna är uppspända och till slut så kommer de in med hel bil till sträckmålet där vi tar emot killarna under stort jubel, vi åker sedan efter in till målrampen och firandet tar fart på riktigt. BloggEmil1 BloggEmil2Efter en festlig kväll med prisutdelning så kommer till slut programmet fram till att nominera föraren som ska representera ADAC Opel Juniorteam 2015. Vi hör en bil som startar upp ute på gården, en port åker upp och in kommer en hjulspinnande Opel Adam R2 i ett rökmoln. När röken lagt sig går det snabbt och till slut så tillkännager Opel och ADAC att det är den svenska 20-åriga rallyföraren Emil Bergkvist som blivit utvald att representera Opel och ADAC. Emil går fram i ett jubel som inte går att beskriva med ord och sedan bara rullar det på med intervjuer m.m…………. Emil Bergkvist Motor ser det här som en stor ära och jättechans att få köra direkt för Opels fabriks team och ser med spänning fram mot hur en uppgörelse med program kommer att se ut för just Emil.”. Måste erkänna att ståpälsen kändes ända upp till nackhåren när jag läste om firandet. Att Emil tog ett stort kliv mot än större uppgifter måste vara helt klart, snart väntar kanske en WRC3 plats …

*

En gång hårdsatsande Opelåkare med såväl Ascona A som Manta B tillhörde Simrishamns Peter Nilsson kategorin förare som sällan prutade på gasen. Fortfarande talas det om när han modifierade en rosa Manta i Ekratten någon gång på åttiotalet. Inga detaljer men den var mycket snyggare innan den tog sig an Blekingeskogen… Efter detta har det lugnat ner sig och istället har Peter valt att bygga rallybilar för Appendix K och först ut var en mycket snygg och välbyggd orange Volvo 142 av 73-års modell. Efter detta kände Peter att nu var det ”back to the roots” och köpte på sig grejor för att bygga en Opel Kadett 2,0E. Det som bland ”ungdomar” helt felaktigt brukar kallas ”Rally Kadett”. BloggSprintFör att förtydliga, en Opel Rally Kadett (väljer med 1900-motor för att förenkla) tillverkades under åren 1968-72. Oftast i kulörerna, röd, gul eller silver. Sedan fanns det även mer tvivelaktiga färgval som blåmetalic, guldfärgad (???), ljusgrön, brandgul och så en märklig för att inte säga ful brunorange. Fanns även vit och vad jag minns var det gamle Opelmekanikern Olle Palm som var en av få att använda en sådan i rally. Såg honom live vid någon sorts varvlopp i Växjö i slutet av sextiotalet och tycke då att det var riktigt fränt med ”vit Rally Kadett”. Nåväl ett sidospår, efter många timmar i garaget har nu Peter fått ordning på KEH 760 och kan visa upp en bil i rent utställningsskick. Trots detta har han faktiskt vissa planer på att lufta den i tävling framöver, snudd på helgerån som jag ser det. Kul är att bilen från början köpts och kördes av en klubbkamrat till mig, Bo Hansson dessutom pappa till min personliga servicetekniker på Subarun,Sigge Hansson”. Bo använde bilen flitigt främst i RS-tävlingar och plockade hem många segrar, bland annat vann han Lille Mats med bilen. Efter detta hamnade den bland annat hos den bredsladdande publikfavoriten från Everöd, Tony Andersson som tyvärr senare omkom i en flygolycka vid Norra Rörum. Bilen gick vidare till Rolf Brontz, Lunds AC eller kanske var det Rolf som hade den före Tony, minns inte riktig. Efter detta försvann bilen ur min hårdisk och inte förrän den hamnade hos Peter i Köpingebro har jag återsett Opeln. BloggPeterLite kuriosa dök upp under tiden Peter renoverade då man hittade siffran ”13″ inslaget i kofferten. Enligt en Opelexpert ska den här siffran visa att bilen är en av tusen tillverkade bilar som var ämnade för tävling. ”13-bilarna” specialbyggdes direkt som tävlingsredskap redan nere i Rüsselsheim där kunderna bland annat  kunde välja mellan fyr eller femväxlad låda och även med några extra hästkrafter under den vita huven. Dessutom sakandes isolering och annat skit som bara tyngde ner enligt experten. Själv hade jag aldrig hört tals om de här ”13-bilarna” och därför vänder både jag och Peter mig till Opel-nördar ute i landet som kan berätta mer om den här udda bilen. Antar att Rune Nilsson i Hässleholm eller Jan Perdén i Sjöbo kan allt i ämnet…

Stefan och Sofie mår bra efter SSRC-finalen, Pärn kör WRC2 2015, Skoda fajt i ERC-final och udda Opel!

Publicerad den 27 oktober 2014 klockan 17:47 av tommy.svensson

SSRC-finalen i lördags blev nu inte den festliga tillställning som planerat sedan två olyckor inträffade på sträcka två respektive fyra. Först var det hemmaföraren Stefan Ottosson med Sofie Adolfsson som kraschade våldsamt med Grupp E-Golfen strax före mål när sträckan kördes första gången. I Vetlanda-Posten förklarar Stefan vad som hände, eller rättare sagt berättar det han minns från den kraftiga avåkningen.
– Jag minns ju hela vägen ända fram till olyckan. Men vi har varit av vägen och slagit i några trän. Folket var snabbt framme och tog hand om oss och det är jag tacksam för, berättar Stefan för VP.
Stefan tappade medvetandet för en god stund men var vaken när ambulansen kom till platsen. Både han och Sofie fick åka vidare till sjukhus i Eksjö. Från sjuksängen säger Stefan.
- Jag har varit kvar över natten för observation då man befarade en lättare hjärnskakning. Det är klart man känner sig lite mörbultad så här efteråt men efter omständigheterna känns det rätt bra.
Även sambon Sofie mår efter omständigheterna bra och fick lämna sjukhuset redan på lördagskvällen.

*
Vet inte helt säkert men det känns som att just den här olyckan har haft flera liknande föregångare i år. Minns t.ex att samma sak hände uppe i Karlstad och även i Snapphanerallyt (bilden) BloggMål kopiadär det dock som tur var inte behövdes ambulanstransport till skillnad från den i Karlstad. Även i Jubileumsdelen för TV-Svängen på fredagskvällen skedde en olycka efter målskyltarna som krävde ambulansinsats.
Nu var det alltså dags igen, dock är jag inte helt säker på om Stefan och Sofies krasch skedde strax före eller direkt efter mållinjen. Hur som helst verkar det som att både arrangörer och tävlande måste upp på tå framöver för att förhindra att sådant här sker. I mina ögon borde det kanske bli ett absolut krav att efter mållinjen ska det vara en raksträcka, något som många tyvärr redan tror. Ett krav som kan innebära att sträckor kan kortas för att uppnå den säkerhet som en rak väg trots allt innebär gentemot ”varning krokig uppbromsningssträcka” i roadbooken/noterna. En tro hos vissa förare/kartläsare att detta krav redan finns kan innebära att man håller stumt över mållinjen samtidigt som man slappnar av lite. En kombination som kan visa sig ödesdiger…

*
När man väl fått ordning på sträckan för att köras som SS4 tog det inte mer än en dryg handfull bilar innan det var dags igen, den här gången var det Simrishamns C-förare Andreas Persson i huvudrollen. Med nyinköpt VOC-940 antingen överskattade han och co-driver Bengt Persson nyinköpet, eller underskattades farten, oavsett vilket blev det som man skrev på ”you tube-klippet” ”Brutal. Avåkning!”. Avåkningar i ”högerfemmor” slutar sällan lyckligt och Andreas bidrag utgjorde inget undantag…
Med 940:an liggande i ett djupt hål vid sidan av vägen fattades ett snabbt beslut av tävlingsledningen, stryk sträckan. Dels var avlysningstiden på väg att rinna ut och samtidigt la dessutom kockarna sista handen vid prisutdelningssupén inne på Ädelfors Konferenscentrum. Alltså inget snack, bara att gilla läget och styra om. Man kan väl kalla årets SSRC-final för ”fest med förhinder”…

Extra trist för Andreas som var snabbast i klassen i bägge körningarna. Men utan att lämna in tidkortet vid slutmålet blev det tyvärr ”brutit”  istället för seger.

*
Esten Sander Pärn klarade av att köra hem DMACK Fiesta Trophy BloggDMACKvilket är starkt gjort med tanke på hans unga ålder, tjugotvå år är som man säger ”ingen ålder på en häst”. BloggPärnNu gick finalen enbart på säkerhet för Pärn som klarade av att hålla nerverna i styr och kan nu räkna med att nästa år köra en R5-Fiesta i WRC2 i minst sju deltävlingar av WRC. Att Pärn var nöjd med priset gick inte att ta fel på.
- Priset är en fantastisk möjlighet att gå vidare i karriären!
Det man tycker är lite synd är att ingen svensk förare hoppat på DMACK-tåget. Okej det är ingen billig biljet för att deltaga, men kan man hitta villiga sponsorer i Estland borde det inte var helt omöjlig att kunna hitta någon svensk motsvarighet.

*
Det blir en intern Skoda-uppgörelse om EM-titeln mellan Esapekka Lappi och Sepp Wiegand, dock med klar fördel Lappi. Med 34 poängs försprång till Wiegand och med bara ytterligare 39 poäng att köra om måste finnen antingen bryta eller köra bort sig själva om det ska bli tyskt guld.
- Jag kan köra utan press på Korsika så utan tvekan var helgens seger årets viktigaste, menade Esapekka.
Senast en finsk förare vann och det var inte så länge sedan, 2012 var det Juho Hänninen som lyckades med bedriften. Betydligt längre är det sedan en tysk kunde lyfta EM-bucklan i luften, mer exakt tretton år sedan Armin Kremer vann.

*
Fick ett mail från en Opel-Spottare på andra sidan Atlanten,Lyngby-Björn” som brukar ha ögonen öppna inte bara för Opel utan även för andra mer udda fordon. Björn skriver ( för att behålla det internationella stuket på mejlet är det som vanligt utan å,ä,ö),Camera 14MP-9PC Camera 14MP-9PC ”Hej Tommy

Sag denna Opel Sportswagon pa Pomona Swap meet forra helgen. Kanske inget spektakulart, men paret som korde den, har en hemsida http://www.opelsunlimited.com dar de visar en Opel GT cab och en Opel GT med masvingedorrar. En Kadett A skymtar ocksa i bakgrunden.”.
Inte ens den mest inbitne älskaren av Opel Ascona Voyager kan väl påstå att den blev snyggare i amerikansk tappning med sina gigantiska stötfångare. Kan tänka mig att stötfångardesignern nere i Rüsselheim hamnade i fosterställning sedan han sett Voyagern kompletterad med amerikanskt säkerhetstänk. Eller på ren svenska, ser ju för dj-ligt ut!
Sedan påpekar Björn att där står en Kadett A i bakgrunden, men detta fullblod har jag inte lyckats upptäcka. Däremot står där en klassisk Chevrolet Belair från 1955 och här ser man klart släktskapet med den mer berömda Opel Kadett A i linjespelet. Kan det vara så att det är Chevan Björn menar?

 

 

 

Ogier grejade andra WRC-guldet, DS-WRC nytt märke, Emil tog hem Opel Adam Cup, Blomberg/Olsson vinnare i SRC och en äkta Opelman!

Publicerad den 26 oktober 2014 klockan 18:00 av tommy.svensson

Det var väl egentligen inte någon som på allvar trodde på att Jari-Matti Latvala skulle kunna rubba Sebastien Ogiér från kungatronen i WRC? Själv har jag hållit alla tummar som fanns för att det skulle bli en finsk världsmästare i år, men innerst inne har man ändå insett att loppet var kört någon gång i våras. Med elva sekunders marginal punkterade fransmannen nu spänningen inför WRC-finalen Rally Wales GB med utgångspunkt från Deeside i Wales den 13-16 november.Rally Spain 2014
Med ett glädjeskutt upp på Polotaket visade Sebastien och co-driver Julien Ingrassia att detta var en seger som man verkligen ville ha.
- Det var mitt mål i början av året att visa att min titel förra året inte var en engångsföreteelse och jag klarade det. Jag är så lycklig, konstaterade Ogier.
Rally Spain 2014Därmed tog han också sin 23 WRC-seger, elfte i år och klev in i det åtta man exklusiva sällskapet som vunnit Förar-VM mer än en gång. Upp till landsmannen Loeb har han nu ”bara” sju vinster till för att de ska bli lika!

*
Tyvärr innebär ”dagens pall” att all spänning i finalen är som bortblåst. Det blir tre gånger VW-förare i årets VM, Ogier, Latvala och Mikkelsen som får klä sig i smoking för att ta emot sina medaljer lite längre fram.
Mikko Hirvonen knep årets andra tredjeplats och visade att Fiestan inte är helt väck, frågan är bara om det hjälper honom till en fortsatt WRC-sits 2015? Kanske inte så man ska ställa frågan, mer rätt är om Mikko vill ha en sits 2015. Experter menar att han saknar den rätta motivationen och detta är inte så konstigt då man ser att Mikko nu är inne på sin trettonde säsong i WRC. Har varit tvåa fyra gånger och trea två gånger under de här åren. Enda som saknats är en VM-titel och den kommer tyvärr Mikko aldrig att få…

*
I WRC2 tog Nasser Al-Attiayah ett stort kliv mot slutsegern när han helt ohotad körde hem klassen.

*
Ett chockbesked levererades inför starten av Rally de Espana och detta kom från Citroénbasen Yves Matton som förklarade att Citroén drar sig ur WRC från och med den här säsongen. Nu var det inte riktigt så chockartat som man först trodde, istället ska man tävla med nya ”loggor” på Cittrorna. Under en tid har fransmännen börjat utveckla och dessutom redan sälja en helt ny bilserie med namnet DS, en mer exklusiv variant. Ungefär som att Lexus säljs för sig själv och inte bara som en lyxigare Toyota. För att ytterligare understryka det exklusiva med DS är det under deras flagg som man väljer att gå in i WRC framöver.
Det troliga är väl ändå att nya WRC-DS till största delen är en Cittra DS3 under skalet och samma sak med nya R5 och R3-bilarna. Vem som ska köra i det nya DS-teamet väntas Matton berätta i Wales om drygt två veckor. Mitt tips Kris Meeke och helgens femma och bästa BloggSordoHyundai Dani Sordo, den sistnämnde garderar jag upp med Mads Östberg...

*
I och med Marknadsnatta är också Svenska Rallycupen avslutad och det blev SMK Trollhättans Robert Blomberg som vann 4WD-klassen med en enda futtig poäng före Ljusdals Mitsubishipilot Patrik Åkerman. Som trea och som ett kvitto på hur tokigt det blev med finalkrocken med Sydsvenska Rallycupen, hamnade Stoffe Nilsson från Vinslöv. Med denna i mina ögon helt onödiga tävlingskrock fick inte Stoffe någon sportslig chans att ens försöka vinna. Jag skulle inte sagt något om krocken om de här två cuperna levt två helt egna liv. Men nu var det ju faktiskt så att man samkörde i South Swedish Rally och då måste ändå andemeningen ha varit att det skulle vara möjligt att satsa på bägge cuperna om man så önskade. Men med finalerna samtidigt punkterades  något som egentligen kunde blivit riktigt bra…

*
I 2WD var det helt och hållet Jimmy Olsson-show med den svart/röda 940:an och tvåan Gullabos Max Svensson, var elva poäng efter. På samma poäng men efter särskiljning hamnade Johan Svensson, Valdemarsvik.

*
Fick lite fina bilder från Pierre Skytt på bland annat BloggKastenmanKristianstads Johan Kastenman i den vita 240:an som blir allt stabilare i sin körning och så BloggNalleOpelikonen Björn ” Nalle” Johansson. Roger Arvidsson bidrog med en snygg actionbild på BloggBerglundArlövs Pontus Berglund och detta före ”ombyggnaden”…
Nu är det så att jag har oinskränkt makt över vilka bilder som publiceras på Motorbloggen, därför har skåningar och Oplar företräde!

*
Stort grattis till Emil Bergkvist som trots usel upplandning febersjuk som han var veckan före finalen i ADAC Opel Adam Cup, 3-Städte Rallye. Nu fixade Emil och kartisen Joakim Sjöberg ändå totalsegern i cupen även om det bara blev en blygsam sjunde plats i finalen.Blogg3STÄDTE
Emil inledde annars bra även om det var cupledande dansken Jacob Madsen som tog ledningen. Det danska ”hygget” fick ett abrupt slut på sträcka fem där Madsen rullade och bröt. Samtidigt gick där en drivaxel på Emils Opel, dessutom med en sträcka kvar att köra före service. Nu fixade det sig och när även andra konkurrenter fick problem blev det svenskseger i cupen till slut. Efter de åtta deltävlingarna med bland annat WRC Rally Deutschland tar Bergkvist 215 poäng och segern. Tretton poäng fler än Patrick Pusch och fjorton före Dominik Dinkel som trea, som dessutom vann den avslutande tävlingen och klättrade två placeringar.
- Vilken dag, en berg-och dalbana av känslor, sa Emil i ett utskick från ADAC och fortsatte.
- Efter vårt problem tänkte jag, det är över nu. Men vi tog bilen tillbaka till servicen där Audex teamet åter igen gjorde ett kanonjobb, de förtjänar ett särskilt tack.
- Mästare i ADAC Opel Adam Cup låter bra, ikväll blir det en riktig fest!
Nästa år väntar Opel Junior Team 2015 på Emil, exakt vad det innebär återstår att se. Mycket talar för en fri styrning med Opel Adam R2 i det Tyska Mästerskapet. Tänk så bra det kan bli, bara men kommer ur ”Volvoträsket” i tid ( min anmärkning)…

*
En som aldrig varit där är BloggKadettÖsten Svensson från Sölvesborg, en äkta Opel-man som ställde ut sin fina Opel Kadett Coupé från 1967 i samband med Kulturdagarna i Sölvesborg. Själv har jag hygglig koll på Oplar som ni kanske märkt och jag undrade om detta med tvåfärgad Kadett?
- Mitt eget påhitt, dels tyckte jag det blev snyggt och sedan blir ju inte bilen så varm på sommaren, avslöjade Östen belåtet.
Vid sidan av den blå/vita stod någon sort ”Jänkebil”, en Chrysler tror jag men där var inte många som kollade in det järnet. Enligt min bedömning var Kadetten dagens stora ”showstoper” och inte ens den ”chamonix weiss-lackade” A-Kadetten från 1964 i bakgrunden kunde konkurrera. Då förstår ni själva!

 

Ogier mot VM-titel två, Lappi mot första i ERC, avslagen SSRC-final, Mats Vann SRC, ”Pär tog SM för VOC” och Renault söker kartisar!

Publicerad den 25 oktober 2014 klockan 18:53 av tommy.svensson

Nu är Sebastien Ogier bara fyra sträckor kvar från sin andra VM-titel och leder WRC Rally de Espana med 27 sekunder före Jari-Matti Latvala.
- Målet var att ha en tjugo sekunders ledning inför söndags etappen, avslöjade Ogier efter dagens avslutning.
- Nu blev det ytterligare sju så det är klart jag är nöjd!
Nu tror jag inte att Latvala kommer att pressa sin Polo-kompis sista dagen, utan nöjer sig nog med att bli tvåa. Men minsta lilla misstag från Ogiers sida så att tidsgapet skulle minska mellan de båda, då tror jag att hornen skulle växa fram igen i den finska pannan…

*
Gissa om jag håller tummarna för Mikko Hirvonen som nu är på pallen. Finns det någon liten rättvisa och om han där uppe har lite hjärta så låt honom för f-n behålla den här tredje platsen!
Mads Östberg är den som närmast hotar men inte ska han väl kunna köra in en halv minut imorgon?
Hemmafansen favorit Dani Sordo har haft det motigt på sin hemmaplan men är åtminstone bästa Hyundai, alltid något. Ligger femma, 2.40 bak Ogier och nästan minuten före Thierry Neuville i ”Hyundai ett”. Rally Spain 2014En förarglig punktering för Andreas Mikkelsen gör att han får inrikta sig på att mer komma förbi Neuville än att klättra upp på pallen. Tolv sekunder har han fram till Hyundaien.

*
I WRC 2 är det Nasser Al-Attiyaha som leder med sin RRC-Fiesta före en R5-variant som körs av Julien Maurin och som trea, ytterligare en Fiesta, körd av Robert Barrrable.  Esten Karl Kruuda har haft det motigt och ligger sjua, men hoppade snyggt gjorde han…

*
Det blev finskt i topp i näst sista deltävlingen i ERC, Rallye du Valais och då så klart med Esapekka Lappi bakom Skoda-ratten. BloggLappiEsapekka ledde från stort sett första metern till sista och efter den 19:e och avslutande kunde han äntligen pusta ut med utökad ledning i mästerskapet..
- Vi är i en bra position för att kunna vinna hela mästerskapet, konstaterade Lappi nöjt.
Helgens tävling har varit väldigt svårkörd med tanke på det nyckfulla vädret med allt från torr asfalt, till blöt. Som sedan övergått i snö och is där det inte varit grus och lera. Som ytterligare bonus var det bitvis dimmigt på dagens avslutande sträckor.
- I fredags gjorde vi flera bra tider, menade Lappi.
- I dag däremot handlade det bara om att överleva…
Tvåa slutade till sist Craig Breen med sin för en gångs skull krångelbefriade Peugeot 208 T16. Var 42 sekunder efter vinnar-Skodan i mål och utan punkteringen i fredags, kunde det mycket väl ha blivit seger menade Breen men fick nu istället gratulera finnen.
- A great drive by Esapekka!

*
Polacken Kajetan Kajetanowicz var stabil tvåa fram till sträcka sexton där det utbröt eld i motorn på R5-Fiestan. En eld som släcktes snabbt men som omöjliggjorde fortsatt tävlande. Bättre gick det för den tyske Skodaåkaren Sepp Wiegand som slutade trea och precis som Breen, fortfarande har en teoretisk chans att snuva Lappi på ERC-guldet. Kajetanowicz är dock helt borta från guldstriden om jag räknat rätt. Finalen körs den 6-8 november och det är i klassiska Tour de Corse som medaljerna ska fördelas.

*
SSRC-finalen i trakterna kring Vetlanda blev en lite avslagen historia då det till slut bara blev en enda sträcka som kördes, visserligen två gånger men ändå. Sträcka 2/4 fick strykas sedan två olyckor inträffat, dock oklart hur allvarliga. Kan ändå notera att Stoffe Nilsson och Christopher Zeijlon vann A 4 respektive 2WD. I Voc-klassen var det Hörbys Volvokanon Tom Kristensson som var värst och i grupp E, klubbkompisen Thobias Svensson. För övriga resultat hänvisas till Resultatservice.

*
I finalen för Svenska Rallycupen Marknadsnatta var det Mats Jonsson som helt väntat var snabbast och detta före en Lancia körd av Jan-Olof Marklund. Tänk, måste vara minst tjugo år sedan man sist noterade en Lancia i toppstriden i en svensk rallytävling.
I 2WD var det Jimmy ”940″ Olsson som hade mest motivation den här lördagen och vann. halvminuten före Kristian Johansson.
Hittade två skåningar i startlistan och där det lyckades allra bäst för Kristianstads Johan Kastenman i B 2WD. Fick tjugo sekunders tidstillägg och slutade tia i klassen, men utan detta hade Johan blivit sexa med sin vita Volvo 240.
Sämre gick det för Arlövs Pontus Berglund som gjorde en rejäl avåkning med nya 940:an och Pontus konstaterade på FB.
- Just nu känns rally inte så kul!

*
Nu var inte Pontus ensam om att få ge upp i Östergötland, räknade fram till nästan fyrtio olycksbröder/systrar. Bland dessa lite udda orsaker som Subaruåkaren Anders Lundqvist, ”Bilen går som en påse nötter” eller Robert Hjalmarssons i Grupp E Asconan som drabbades av ”fyrhjulspunka”.
Allra mest synd var det dock om Peter Encrantz från Skutskär. När han vaknade upp på hotellet i Linköping kunde han bara konstatera att hans svarta Subaru Impreza stulits under natten. Peter skickade ut en efterlysning:” En rallybil har blivit stulen vid Scandic Linköping inatt. Vi skulle ha kört Marknadsnatta. Bilen har setts körande vid Hycklinge vid 7.30 i morse. Bilen är en svart Subaru Impreza N12. Reg nr DRS808.

*
I Odensvängen avslutades Sverige-Serien för VOC Mekonomen Rally och även här blev det favoritseger genom MK Rattens Pär Nordahl.BloggNordahl I slutet av förra månaden vann Pär West Euro Cup och nu” SM för VOC:are”. Vid sin sida har han Björn Nilsson och Pär var glad efteråt, fattas bara.
- Glädjen är helt obeskrivlig nu, målet var att hålla upp farten och kamma hem segern även i Sverigeserien och vi lyckades, säger Pär med ett nöjt skratt.
- Det har varit ett kanonår med seger i både Sverigeserien och Europaserien!.
Sverige Serien, VOC Mekonomen Rally slutade så här:
1. Pär Nordahl
2. Anton Brorsson
3. Patrik Adolfsson

*
Är du sugen på att bli kartläsare hos Renault och åka Monte Carlo Rallyt 2015? Då jäktar det för sista ansökningsdag är på fredag den 31 oktober. Nu handlar det inte om WRC-premiären utan om den historiska delen där Renault ska fira att man fyller 50 år. Tvåa Renault 16 har anmälts med förare men utan kartis och man startar den 29 januari i Paris och går i mål den 5 februari i Monaco.BloggRenault
Ett litet krux är där, för att komma i åtanke som kartläsare, krävs att du även själv äger en Renault 16. Tänkte annars på Roland B. som är en duktig kartis, men även om han har ägt många skumma bilar tror jag aldrig där har stått någon Renault i hans garage. Men det återstår ju ytterligare några dagar så än hinner han fixa en 16, men det är inte lönt att leta på Blocket för där finns noll bilar till salu…

Ogier leder WRC i Spanien, tätt mellan tåvan och femman, Lappi i ERC-topp, ikonens hemliga nybygge och sitter inte i SBF:s knä!

Publicerad den 24 oktober 2014 klockan 17:40 av tommy.svensson

Än så länge håller mitt tips inför WRC Rally de Espana, Rally Finland 2014Sebastien Ogiér är på väg mot både seger och sin andra VM-titel. Efter fredagens sex bitvis extremt dammiga grussträckor håller fransmannen ledningen 36,6 sekunder över en väldigt förvånad Jari-Matti Latvala. Rally Australia 2014Förvånad då tvåan Thierry Neuville gjorde ett misstag på dagens sista sträcka och dängde in höger bak på Hyundaien. På köpet fick han punktering, stannade och bytte på sträckan med över två tappade minuter som resultat. Hissen stannade inte förrän på nionde plats…
Annars är det extremt tätt mellan tvåan Latvala och sexan Robert Kubica, bara 21 sekunder skiljer mellan Polon och Fiestan. Fast allra tuffast är det mellan Latvala och femman Mikko Hirvonen, bara 4,8 sekunder mellan de bägge finnarna. Så här nära en pallplats har väl Mikko knappast varit under hela året vad jag minns?
Tråkigt för Mads Östberg som startade efter Neuville och fick tugga Hyundaidamm på dagens sista sträcka.
- Precis min vanliga tur, suckade Mads tungt vid målet.
Utan det koreanska dammet hade Mads legat tvåa då han har 0,7 sekunder upp till Latvala inklusive damm.
BloggMeekeÄnnu sämre gick det för Citroén-kollegan Kris Meeke som körde punktering på sträcka tre, slet bort framskärmen och tvingades bryta. Startar om på lördagen, men långt borta från allt vad pallplatser heter.

*
I WRC2 är det Nasser Al-Attiyaha som leder medan resten av gänget verkar ha mest problem. Tvåan Sebastien Chardonnet med nya R5-Cittran fick kylproblem och försvann bakåt. Än mer bakåt kommer esten Karl Kruuda, närstan halvtimmen efter Al-Attiyaha.
Nu är grusdelen avslutad och i morgon väntar sex rena asfaltsträckor med start klockan 09.08.

*
I ERC Rallye du Valais är det finskt i topp genom Esapekka Lappi som med Skodan håller en sexton sekunders ledning till Fiesta-åkande polacken Kajetan Kajetanowic. Trea är Sepp Wiegand, tio efter medan hårdsatsande irländaren Craig Breen är väck från segersnacket på sin fjärde plats. Bromsproblem på Peugeoten med en punktering som extra bonus gör att han är över minuten efter Lappi.
Vädret är tufft i Schweiz och fler har fått bryta efter avåkningar beroende på isfläckar(!)…

*
I all hemlighet har Per Eklund jobbat med ett häftigt nybygge hemma i Arvika och för en gångs skull inget Saab-baserat. Istället har Per satsat på att bygga på en VW Beetle, ett bygge som Per menar har skett med VW:s och Jost Capitos goda minne. Till Värmlands Folkblad berättar ikonen hur det började när VW-ledningen visade intresse för att börja tävla i USA och Global Rallycross i en VW Beetle Supercar.
- Jag frågade dem när de tänkt sig. Nästa år svarade de och då sa jag att ”då är det bara att börja att bygga”, berättar Per.
- Hade kontakt med dem under bygget, skickade bilder. Men jag fick inga besked. Och plötsligt kom det kontraorder, säger Eklund som behöver VW:s godkännande för att få tävla med bilen.
Nu har altså ”Beetlen” inte kört en enda tävlingsmeter vilket så klart Per tycker är trist då svensken Samuel Hübinette med en storsponsor i ryggen hade finansieringen i praktiken klar för att under 2014 köra hela Global Rallycross-mästerskapet.
BloggBeetleIstället valde VW Motorsport att inte vänta på Pers bygge utan utvecklade själv parallellt sin egen ”Rallycross-Beetle” som redan gjort debut borta i USA. Detta medan Pers bil står och samlar damm i ett hörn. Hela tiden har han hållit projektet hemligt men nu väljer han att visa upp nybygget med en film från när den testkördes på Westombanan.
- Bilen är klar att användas. Och nu när de visat upp sin bil tycker jag inte de ska behöva neka oss att köra med vår, säger värmlänningen till VF som medvetet hållit låg profil i sammanhanget, allt för att inte reta upp tyskarna.
Medan rallycross karriären är över för 68-åringen körde en tävling i år är han fortfarande aktuell när det handlar om historiskt rally. Den 7–8 november kör han tyska stortävlignen, ADAC Rally Köln-Ahrweiler i den historiska klassen.
- Jag var där och vann tävlingen 1982 i en Toyota och de vill ha tillbaka de gamla segrarna. Nu har de byggt en likadan Saab som jag vann Svenska Rallyt i 1982 så jag ska ner och köra den.

*
Tänker inte analysera de två stora rallyfinalerna för Svenska Rallycupen och Sydsvenska Rally Cupen. Kan bara konstatera att det inte verkar så övertänkt att köra dessa samtidigt. Finns trots allt ganska många lediga helger så här i slutet på säsongen så en krock borde ha kunnat undvikits. Önskar alla lycka till i morgon!

*
Kollade på Motorsport i Värmlands Rallyforum där Åke Andersson gjort ett inlägg, angående ”RM-cirkusen”. Åke skriver, ”Sände för 14 dagar sedan en fråga till ordf. i Rallyutskottet och frågade om beslut i Rally-SM. Har inte ens fått svar att mitt meil mottagits.
Talade i fredags 17/10 med en person i Rallyutskottet som lovade att undersöka läget för SM i Rally och komma igen. Har inte hört något sedan dess.
RM samma fundering varför inte först på SBF:s officiella organ. Där kan man ju tycka att även Tommy gjort fel som tagit in uppgifter som inte kommit från utskottet.
Nog var det bättre för då off. meddelanden kom i IB. en gång i veckan. Det är för många operatörer i farten idag.”.
Måste reagera på ”Tommy har gjort fel” då jag utgår från att Åke syftar på mig. Hur han kan få det till att jag gör fel som skriver om nyheter i rallybranschen har jag svårt att förstå. Att sitta i SBF:s knä och vänta på godkännande är långt ifrån vad Motorbloggen står för. Så tyvärr Åke, även i framtiden kommer du att få läsa ” av SBF icke godkända nyheter” på Motorbloggen.

 

*

Brukar ofta tänka på vad som hänt om SBF och motorsporten hade utsått samma mediagranskning som t.ex fotboll och hockey. Då hade det nog varit liv i luckan, om man hade börjat vända på lite stenar i den här mer eller mindre helt insynsskyddade verkstaden…

*
Avslutar med en träff medBloggMattias Mattias Lindberg som visade upp sig själv och STCC-Kian utanför Maxi i Kristianstad idag. En hel del intresserade ställde frågor till Mattias om både bil och STCC och när Jonathan Escobar kom fram fick han så klart ett signerat idolfoto av STCC-åttan. Fast ska jag vara helt ärlig så lockade nog bjudgodiset 3-åringen mer än fotot…
Trevlig helg

Sebastien Ogier klar för VW 2015, Neuville snabbast på shake down, Breen samma i ERC och en Rolls bland vävdamerna!

Publicerad den 23 oktober 2014 klockan 16:55 av tommy.svensson

Klockan 18.08 rullar näst sista deltävlingen i WRC 2014 i gång, Rally de Espana med en superspecial inför storpublik i BarcelonaBloggSalou och där planen hos Sebastien Ogier säkerligen är att säkra sin andra raka titel. I morse avslöjades också att Jost Capito kan köra med samma ”line up” även nästa år med WRC Rallye AustraliaOgier, Latvala och Mikkelsen i WRC-Polon.
Sist att bestämma sig i trion var som bekant Ogier och idag medgav han att han kunde ha lämnat besked tidigare.
- Men det har aldrig varit någon tvekan hos mig utan att stanna kvar hos VW. Varför skulle jag byta från det bästa teamet, undrade Ogier lite retoriskt när han blev pressad inför förmiddagens shake down.
VW-bossen Capito var nöjd.
- Vi har fortfarande de för tillfället tre bästa rallyförarna i världen och kontinuitet är en viktig faktor för succé i motorsport.
- Jag är helt säker på att detta kommer att innebära ännu mer framgångar framöver för vårt team!
Varken Capito eller Ogier själv vill avslöja för hur lång tid man skrivit kontrakt, själv tror jag på ett-års kontrakt. ”Seb” vill säkert ha en ny chans att om ett år  fylla på kassaskrinet med lite nya euro…

*
Med dagens besked försvann också en stor del av rockad möjligheterna till 2015. Om Mads Östberg flyttar till Ford som det ryktas skulle jag kunna tänka mig att Dani Sordo ligger bra till för att återigen få en Citroén-ratt i händerna till 2015. Där får han Kris Meeke som teamkompis såvida han inte går bort sig totalt i Spanien och England.
Östberg och, ja vem då hos Ford? Mikko Hirvonen känns tyvärr vara nära ”the end of the line” och jag blir väldigt förvånad om han sitter i en WRC-bil med fullt program efter nyår. Kanske någon av Hyundai-åkarna ersätter, tänker närmast på Juho Hänninen som gjort några fina inhopp hos M-Sport tidigare. Dock även några bottennapp, men det har kanske Malcolm Wilson glömt…

*
Eller varför inte ett helt nytt namn och samtidigt som jag skriver detta, plingar det i mejlkorgen från en tipsare som önskar att vara anonym. Källan skriver: ”Enligt rykten från säker källa ska Pontus Tidemand redan vara klar för en ”fabriksstyrning” nästa år. Ryktet spreds från säker källa…
Kanske Du redan visste detta men det är ju en god nyhet för din väldigt trevliga motorblogg som jag läser med stort intresse. ”.
Känns lite avlägset men varför inte, Pontus har ju inte gjort bort sig, tvärtom vill jag påstå de gånger han fått chansen under Mr Wilsons vingar.

*
I förmiddags pröjsade WRC-åkarna vägtull som synes på Twitterbilden som alla andra på väg ut från BloggVägtullSalou till knappa tre kilometer ”ner skaknings-sträcka” och här var det Hyundai i topp genom Thierry Neuville. 0,3 sekunder efter var Ogier och ytterligare två tiondelar långsammare nästa Hyundai i händerna på ”local hero” Dani Sordo.
Att vara tvåa på uppvärmningen bekymrade inte blivande världsmästare Ogier, dessutom fjolårsvinnare i Spanien.
- Känner ingen press, har redan en VM-titel och nu leder jag med 27 poäng så varför skulle jag känna detta?
- I morse handlade det bara om att känna så att Polon var okej, inget annat…BloggWRCSPAIN

*
Överraskning nummer ett var Robert Kubica som fyra och ukrainaren Yurij Protoasov i sitt andra WRC-framträdande på femte plats.
VW-åkarna Mikkelsen och Latvala körde sin som sexa och sjua. Topp-tio avslutades med Mikko Hirvonen, 2,6 sekunder långsammare än belgaren i topp. Märkligt nog finns ingen Citroén-åkare bland de tio snabbaste. Hade man kanske inte pengar till vägtullen så man fick vända igen…
Tipset inför Rally de Espana.
1. Sebastien Ogier Polo
2. Dani Sordo Hyundai
3. Andreas Mikkelsen Polo
4. Mads Östberg Citroén
5. Thierry Neuville Hyundai.
Latvala saknas i tipset och jag tror inte på honom den här gången.

*
Även inför Rally du Valais ingående i ERC kördes ”shake down” i förmiddags och det blev irländskt i topp genom Craig Breen. Inte bara en utan två Peugeot 208 T16 i topp då Breens märkeskompis Kevin Abbring var näst snabbast. ERC-ledaren Esapekka Lappi klockades för tredje tid med Skodan. Vädret i Schweiz är inte riktig som här hemma, lite småkyligt och det virvlade faktiskt snöflingor i luften när förarna körde på det som klassades som ” a tricky stage”. Berättas även att de flesta sträckorna är rena, men på några har snön lagt sig. Rally du Valais startar ikväll med tre sträckor på totalt drygt tre mil, fortsätter sedan över fredag och lördag.

*
En stor liten rallynyhet är att BloggDMACKDMACK Fiesta Trophy byter motorer från den fyrcylindriga 1600-kubikaren i dagens R2-Fiesta till tre cylindrar, 1000-kubik och turbo i EcoBoost-motorn. Malcolm Wilson berättade i Salou att testerna med nya motorn börjar nästa månad och till premiären för DMACK Fiesta Trophy, Rally Portugal i slutet av maj ska nya motorn vara färdigutvecklad.
- Även om motorn är mindre är vridmomentet högre och vi är helt övertygade att den kommer att bli mycket konkurrenskraftig i klassen, menade Wilson.
DMACK kör vidare med samma koncept som i år, fem tävlingar där vinnaren får en fri säsong i WRC2. I år har tolv förare kört i ”Trophyn” och till nästa år hoppas man utöka till sexton. Kanske kan till och med en svensk förare bli aktuell? Finns ju några tänkbara kandidater, tänker t.ex på Mattias Adielsson och Emil Bergkvist.

*
Finbesök blir det på Gran Turismo Expo i Göteborg i början av november då F1-förare Marcus Ericsson kommer på besök. Mässan satsar i år på en stor Formel 1-salong där den svenske F1-stjärnan gör ett av sina få framträdanden i Sverige. Precis som tidigare år får mässbesökarna också uppleva några av världens mest exklusiva sportbilar, Maseratis 100-årsjubileum och flera sportbilspremiärer för Sverige.
Arrangören berättar också stolt: ” Gran Turismo Expo är även en livsstilsmässa med bilen och det goda livet i fokus.”. Hoppas man inte glömt bort att bjuda livsnjutarna Fridolin/Romson

*
Idag skickade nyhetschefen mig på den 31:a upplagan av ”Vävdagarna” i Glimåkra. Känns tämligen långt, väldigt långt från att hamna i Motorbloggen. Men ingalunda, istället var det klockrent.
När jag skulle plåta en senegalesisk manlig vävare som gjorde sitt hantverk utomhus, stack där plötsligt fram en omisskännlig front. Kylaren hos en Rolls Royce är ju svår att missa och frågan var så klart, vad gjorde den här bland vävintresserade damer i övre medelåldern? Tog inte så lång stund innan jag spårat ägaren som visade sig vara gotlänning och så klart verksam i väveribranschen. Den lycklige ägaren till den brittiska aristokraten hette Oscar Almgren och var mer än villig att berätta om sin ”Rolls”.
- Det är en Rolls Royce Silver Cloud från 1960, importerad från USA och som jag ägt sedan 1996, berättade Oscar.
BloggRollsDet roliga med bilen var att den fungerade som bruksbil, dessutom oftast med husvagn på dragkroken.
- Runt tusen mil om året kör jag med bilen ofta med husvagnen bakefter och den är faktiskt inte så bränsletörstig som man kan tro, fast det klart den är ju inte snål…
Bilen är en så kallad ”rullande renovering” och det mesta har blivit utbytt under tiden som Oscar stått som ägare. Till exempel är den omlackerad i den av Oscar själv komponerade två-färgade kombinationen gräddvit och vinrött.
- Från början var den helvit men jag tyckte detta var snyggare…
Är det inte dyrt att ha en Rolls Royce som vardagsbil undrade jag?
- Inte alls, den är skattebefriad och försäkringen kostar under tusenlappen om året, berättade Oscar men tillägger.
- Reservdelarna däremot är ruskigt dyra och när jag skulle ha två nya vindrutetorkare kompletta med armar och allt ville man ha 6 000 kronor stycket för original.
- Visade sig att Biltema hade nästan exakt likadana för 227 spänn styck, lite skillnad…

 

Petter Solberg kör DM-finalen med Toyota, Mattias ende svensk, Opel-Emil krasslig, DMACK -final i helgen och Rookie-Robin laddar om!

Publicerad den 22 oktober 2014 klockan 18:09 av tommy.svensson

Nu värker det i rallytarmen hos WRC-vinnaren 2003, BloggPetterPetter Solberg (bilden). Först blev det klart med en start i Belgien med en äldre WRC-Citroén och nu tar Petter ytterligare ett kliv bakåt i historien. Till finalen i ”Danska Mesterskabet”, ”Danboring Rally Denmark” är Petter anmäld med en Toyota Celica GT4, en bil som han och Henning började sin färd mot WRC i början av nittiotalet.
Tävlingen körs i trakterna av KjellerupMidtjylland med start fredagen den 31 oktober. För Petters del blir det att gå ut som bil nummer två efter Esben Hegelund som sitter i rallyts häftigaste bil, en WRC-Fiesta med nummer ett på dörrarna.

*
BlogggMattiasEnde svensk i startlistan är nykorade svenske mästaren Mattias Adielsson, Göteborg som fått smak på asfalt med sin Peugeot 208. Den här gången med Christoffer Bäck i högerstolen och paret går ut som tjugonde bil av totalt 49 anmälda.

*
Det lyckades inte för Emil Bergkvist att få ihop budget för en start med en Opel Adam R2 i SM-finalen, Rally Uppsala, utan det blev en Grupp H 940 som ersatte. Hans värste konkurrent i tyska Opel Adam Cup, ledaren Jacob Madsen hade bättre tumme med plånböckerna och kommer till start i DM-finalen med just en sådan Opel Adam R2 som Emil hade hoppats på. Störst hjälp med stålar har Jacob fått från Opel Danmark (hur mycket var Opel Sverige beredda att gå in med för Emil till Rally Uppsala kan man ju undra?).
Madsen som bara är 19-år korades i januari till ”Årets talang” av det Danska Bilsportförbundet ”DASU”. Nu ska han via sin talang genom att vara snabbare än nykorade danske och norske rallymästaren i klassen, Kim Madsen respektive Steve Rökland.
- Det bliver spændende at skulle kæmpe med Kim og de udlændinge ( t.ex Mattias Adielsson) som kommer. Så må vi se, om vi overhovedet kan være med, menar Jacob Madsen (hoppas ni förstår lite danska?).
Första tillfället för Jacob att prova R2:an blir på fredagskvällens ”rallyshow”. Men farten lär han ha i kroppen då han i helgen som kommer ska försöka försvara sin Cupledning i finalen ADAC Drei-Städte-Rallye. Även om en Adam Cup-bil är tamare och med sämre bromsar än R2:an så är där ändå många likheter menar Jacob, som inte är orolig varken inför finalen eller gästspelet på hemmaplan.
- Hade inga som helst förhoppningar att leda Adam Cup när vi började i våras, avslöjar han.
- Målsättningen var att ”ikke blive till grin”, för det är stor skillnad att köra här hemma mot konkurrenter i olika bilar. Här är vi tjugo förare i exakt likadana bilar…

*
På plats för att köra ”Tre stads rallyt” i Bayern är så klart även tvåan, Emil Bergkvist.BloggEmil kopia viktig tävling för Emil där inte bara totalsegraren i Cupen kommer att koras. Utan rallyt är även final för de observationer och tester som gjorts för att ta ut en ung talang till ADAC Rallye Opel Junior Team 2015. Nu har inte uppladdningen varit optimal för Emil som har varit sjuk i feber med magproblem sedan i fredags förra veckan. Detta har medfört att han tappat i vikt och mår allmänt dåligt. Trots detta åkte han till Tyskland för att vara med i de tester som var planerade förra helgen inför uttagningen till ADAC Rallye Opel Junior Team 2015. Tråkigt nog kunde han inte fullfölja alla moment på grund av sjukdomen. Med den bakgrunden måste det betecknas som ren bonus om det leder till en styrning i ADAC Rallye Opel Junior Team inför 2015.
- Tråkigt att inte kunna göra sig själv rättvisa under testerna förra helgen, men det är inget jag själv kunnat påverka då jag blev sjuk före avresan. Känner mig fortfarande inte helt ok, men jag väljer att se positivt på det hela då det fortfarande är några dagar kvar till tävling, hoppas Emil.
- Jag ser optimistiskt fram mot ett tillfrisknande då jag vet att vi har farten som behövs för att nå dom mål vi satt upp för säsongen.

*
När vi ändå är inne på de lite ”lamare” rallybilarna så har jag inte skrivit så mycket om nya ”Fiestacupen” eller som det mer korrekt heter BloggDMACKDMACK Fiesta Throphy. I helgen är det dags för final i samband med WRC Rally de Espana och leder nästan ointagligt om jag räknar rätt, gör unge estländaren Sander Pärn. Okej det skiljer 29 poäng ner till tvåan Tom Cave och det ska köras om totalt 42. Så visst kan Pärn tappa segern men det ser onekligen ganska bra ut i Spanien som bjuder på både asfalt och grussträckor. BloggSandorPärn är spänd men laddad inför uppgiften.
- Min taktik blir att köra exakt så fort som krävs för att säkra cupsegern. Kommer att hålla stenkoll på Cave och köra efter hans tider. Kommer absolut inte att ”push too hard”…
Blir Pärn bara trea eller bättre är segern hans vilket i sin tur innebär sju deltävlingar i den DMACK sponsrade Fiesta R5:an i nästa års WRC2.

*
Hade ju tjuvkikat lite i nästa års rallykalender för Södra BF vilket fick SGA Patrik Persson att reagera. Patrik påpekade att detta enbart var en preliminär kalender, inget är spikat. Bland annat var jag lite för snabb med min slutsats att RS-DM skulle bantas till mer mänskliga tio deltävlingar. Patrik menar istället,
” Det ser ut att bli 11 – 12 RS tävlingar men inget är bestämt än, återkommer när det är bestämt.”.
Även vad gäller namnbytet på Sydsvenska RallyCupen är inget klart, frågan har diskuterats men det är allt, påpekar Patrik.

*
Fick ett mindre hjärnsläpp igår när jag räknade upp alla rallytävlingar som krockar i helgen som kommer. Glömde så klart en av de allra största, finalen i Svenska Rally Cupen, VÖMK:s klassiker Marknadsnatta med 184 anmälda. Självaste Mats Jonsson kommer där på besök och lär även få finna sig i att vara favorit till totalsegern.

*
Ingen säger väl emot om jag utnämner min klubbkompis Robin Svensson till ”Årets Rookie”. I våras hade han inte suttit i en rallybil, premiären avverkades i South Swedish Rallys Asfaltsprint med klasseger direkt i den ”Pierre Fransson grå 240:an”. En tävling som inte ingick i RS-DM utan här blev det premiär i juni i Eslöv med ny klasseger och sedan har det gått som tåget för Robin, ofta med unge Viktor Hansen i högerstolen. Med den sena starten innebar det att det tappades tre poängmöjligheter direkt och då är det en bragd att ändå knipa DM-bronset bakom ”asfalträvarna” Erik Andersson och Tyko Nilsson.
BloggrobinNu verkar det som att Robin känner att 240.an inte riktigt räcker till utan idag landade han en nyinköpt 940 ämnad för guldjakt 2015. Han skickade även en passning till mig, helt utan respekt för sin lite äldre kamrat.
- Du är kanske sugen på att köpa en vinnarbil, undrade Robin och syftade så klart på ”den grå”. Svalde skymfen, vinnarbil har ju för f-n ”Silver-Voc:en” hemma i garaget. Dessutom har jag hört att 240:an inte är till salu, Robins pappa Mikael lär ha första tjing. Den äldre Svensson har dock lägre målsättning än sonen och informerade mig att till nästa år skulle jag inte vara för säker.
- Då ska vi slåss om sista platsen, lovade Mikael.
Kämpa om sista platsen blir en helt ny upplevelse för mig, i år har det gått som på räls…

 

 

Tomelillaseger för Loeb, blir Breen förste irländare att vinna, tjuvkik på Södras kalender och säsongens första dubb inlägg!

Publicerad den 21 oktober 2014 klockan 16:27 av tommy.svensson

Vilken braksuccé det blev för Tomelillas racingförare Jimmy Eriksson när han gjorde debut i Sebastien Loebs långloppsbil, Oreca 03R LMP2. På Estoril-banan i Portugal blev det seger i finalen för European Le Mans-serien bestående av ”fyra timmars lopp” runt om i Europa. Jimmy delade på körningen med teamets ordinarie förare Vincent Capillaire och det blev seger.
BloggJimmy”Svenskbilen” låg på sjätte plats, 45 sekunder från ledningen när Capillaire som är ordinarei förare i bilen lämnade över till Jimmy. Tomelilla bet tillbaka, stod för en massiv offensiv och arbetade sig upp till andra plats. Capillaire i kraft av en bra strategi kunde slutligen överta ledningen under sitt sista körpass.
Nu vanns loppet drygt 35 sekunder före Morgan-trion Gary Hirsch, Pierre Ragues och den förre Formel 1-föraren Christian Klien. Segern som gör avtryck i historieböckerna var första segern överhuvudtaget för Sébastien Loeb Racing i European Le Mans Series (ELMS).
– En riktigt, riktigt häftig upplevelse, säger Jimmy Eriksson.
- Jag gick in i den här helgen mer eller mindre utan någon som helst kunskap om långloppsracing, och att åka härifrån med seger i mitt första ELMS-race känns både fantastiskt och förvånande!
Jimmy vill också tacka Loeb för chansen som måste vara en perfekt dörröppnare för resten av karriären.
- Ett stort tack till Sébastien Loeb Racing för möjligheten att få bredda mina perspektiv inom motorsporten och för allt de lärt mig den här helgen. Att hantera alla varvningar och långsammare trafik var något helt nytt för mig, men det föll sig riktigt väl.
Fortfarande är det formelbilsracing som är huvudfokus för Jimmy som redan i dag deltar i veckans officiella tester för World Series by Renault på spanska Jerez-banan. Han kommer att köra för det regerande mästarteamet DAMS under testets båda dagar.
- Nu kommer jag att ha fullt fokus på formelbilsracingen den närmsta tiden, menar Jimmy men tilläger.
- Jag har definitivt fått upp ögonen för en ny del av sporten och jag kör gärna fler långlopp i framtiden!

*
Från racing till rally och nu verkar det stå klart att det även 2015 körs Rally Sweden Historic. Närmare detaljer har ännu inte släppts om den tredje upplagan men lär komma inom kort. BloggPetterEn som säkert ser framemot detta är Petter Solberg som vunnit de två tidigare upplagorna med fru Pernilla som kartläsare. Det norsk/svenska paret med den välpreparerade Escorten lär bli svårstoppad även till nästa år.

*
Snacka om rallykrock i helgen, inte nog med att det final i Sydsvenska Rallycupen i Näshult utanför Vetlanda. Sedan är det final i VOC Mekonomen Rally med Odensvängen i trakterna kring Örebro (känns det inte som att det är lite väl mycket rally i Örebro för tillfället, förra helgen var det Rikspokalen och nu…). För att ytterligare spä på helgens rallyflöde så körs det WRC i Spanien med Rally de Espana och ERC i schweiziska Rally du Valais.
BloggBreen kopia 4I ERC är där fyra förare med vinstchans med två tävlingar kvar. En av dessa är otursförföljde Craig Breen som ligger fyra inför Valais, men har absolut ändå inte gett upp kampen om en guldmedalj.
- Detta var planen från start, att köra hem guldet, berättar Breen på ERC:s hemsida.
- Men saker och ting har inte gått helt enligt planen så därför är jag ändå glad över att vi fortfarande är med i guldstriden.
Ett tungt tryck ligger på den 24-årige irländarens axlar, ingen landsman har någonsin vunnit en ”internationell rallytitel” tidigare.
- En dröm att bli den förste så klart men viktigast är ändå att komma i mål. När man bryter ofta är det väldigt lätt att ens namn försvinner, oavsett hur många sträcksegrar du tagit innan…
På frågan om vem som har störst vinstchans förutom honom själv svarar Breen.
- Bara tanken på att någon annan ska vinna får min mage att vända sig, men måste jag nämna ett namn så är det så klart Esapekka Lappi som leder.
- Men så får jag inte tänka, måste koncentrera mig själv på att vinst är det enda som gäller!
Fick igår en hastig blick på den preliminära tävlingskalendern för Södra BF 2015 och den såg väl bra ut kan jag tycka. Mest uppskattade jag den ”tillnyktring” som skett hos RS-arrangörerna och att det till nästa är bara Trelleborgs MK och Svedala MK som ansökt om två tävlingar i RS-DM. Serien skulle enligt det här förslaget bestå av tio deltävlingar. Nio rena asfalttävlingar och så Österlensprinten Svampabanan med både grus och asfalt. Dessutom ser det som att Hässleholms Lille Mats Rallysprint den 3 maj står utanför DM-serien. I så fall ett klokt beslut då tävlingen är så mycket större än resten av DM-kollegorna. Lille Mats Rallysprint, norrmannen Rune Danneborg vann med sin WRC-Mini.Wilke & Co behöver ingen draghjälp av DM-status för att fylla anmälningslistan, utan tror jag utvecklas ännu mer utan att behöva ta hänsyn till DM-regler.
En tävling som saknas i serien är Asfaltsprinten i Tingsryd som körs samband med South Swedish Rally. I mitt huvud utan tvekan årets roligaste tävling så SGA-Persson, låt den ingå i DM!

*
På grusfronten alltså Rally-DM, är det sextävlingar planerade och nykomlingar mot i år är Snapphanerallyt i Hässleholm och Ekratten i Karlshamn. Den första med SM-status i år medan Asarums MS valde Bilsport Rally Cup istället för DM. Till nästa år blir det återgång till det ”normala”. Förutom detta tillkommer fyra tävlingar i Sydsvenska Rallycupen som verkar byta namn till Sydsvenska Rally Mästerskapet då det i listan förkortas SSRM?

*
Till avdelningen positivt utveckling måste även nämnas att Olofströms MK gör comeback som rallyarrangör och planerar att första helgen i oktober köra en ”Rallysprint på grus”, Holjesprinten. Riktigt kul att blekingarna är tillbaka, förr när man körde sin lilla trevliga tävling var den för mig ihop med Ekratten en av årets två höjdpunkter.
Mer Asarum som även dom tänker damma av en klassiker, Karlshamnspecialen annandag påsk. Även här handlar det om en grussprint.

*
Så här i slutet av oktober är det snart dags för byte av däck, till vinterdäck och med dubb så klart om du frågar mig. Idag publicerade Aftonbladet sin stora däcktest och jag ska inte trötta er med några detaljer. Väljer att enbart citera ur testchef Robert Collins sammanfattning.
Det skiljer skrämmande mycket i prestanda. I stan, i 50 kilometer i timmen stannar de bästa däcken på drygt 30 meter, de sämsta på 55 meter. 25 meter till, nästan dubbla bromssträckan. Eller sex normala billängder.”
051121 Halkolycka på Härlövsängaleden. Bild. Tommy SvenssonLängre ner konstaterar Collin att den gamla välkända sanningen men som av vissa ändå förnekas, ”Jo det bästa däcket på is är förstås dubbat. Och det sämsta odubbat. Det vet vi av alla års erfarenhet, dubb är det enda som biter på frosthalkan”.
Frågor på detta?

*
På tal om däck så fick jag en fin present med mig hem från söndagens ”recce” till Eslövs MK:s ”Kanonen”. Troligen ute på provet på soptippen i Rönneholm hittade mitt nästan splitternya höger bakdäck en lång plåtskruv. BloggDäckMärkte det när vi kom hem, där var lite luft i bakdäcket och på morgonen var det helt platt. Stefan dök upp med kompressor och grejor, en punka lagas ju ändå rätt snabbt, trodde jag. Inte den här gången, den där dj-la skruven hade lyckats borra sig rätt genom däcket och nästan ut genom sidan. Höll alltså inte luft, bara att köpa nytt. Kul, fast det är klart det hade ändå rullat ett par hundra mil…

 

Motorbloggen
Kristianstadsbladets fotochef Tommy Svensson är tidningens mest populära bloggare. Han har varit intresserad av motorer sedan barnsben. Här bloggar han om bilar, trafik och motorsport på fyra hjul. Har du några frågor som rör bilar från 50-, 60- eller 70-talen kan kanske Tommy hjälpa till.
Mejla Tommy på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se


Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu