Tidemand klar för WRC2 i Italien, Flodin showar i Moskva(?), Nevs till STCC och startordningen i RS-DM lite svår…

Publicerad den 17 april 2014 klockan 15:02 av tommy.svensson

Det blev som planerat WRC Rally D´Italia Sardegna som blir nästa och andra anhalten i BloggPontus kopiaPontus Tidemands WRC2-äventyr. Rallyt startar den 5 juni med målgång söndagen den 8 och då förhoppningsvis med Pontus och co-driver Ola Floene som vinnare i WRC2.

*
Trots att krigshotet hänger tungt över Ukraina och grannen Ryssland planerar man ändå att i helgen köra den fjärde upplagan av ”Russian Rally Masters Show”. Ett namnkunnigt startfält bjuds och där gamle WRC-friskusen Markko Märtin får mitt hjärta att klappa lite fortare. Det var ju Märtin som körde olycks-Peugeoten när co-drivern Michael ”Beef” Parks omkom i Rally GB 2005. En tragisk händelse som gjorde att Märtin direkt slutade med rally på toppnivå.
På plats i Moskva enligt mina uppgifter ska även Patrik Flodin finnas. På Patriks hemsida står dock inget om en Rysslandresa så om detta är riktig eller ej, är oklart. Japanen Toshi Arai är också anmäld och så klart hemmahoppet, fjolårsvinnaren Evgeni Novikov. Både Märtin och Novikov kör WRC-Focus medan Arai och Flodin litar på Subaru.

*
Först Ramona Karlsson med Saab i Rallycross och nu presenteras Nevs som bilen för PWR Racing Team i årets STCC. Daniel Haglöf, STCC Göteborg 20130629”Bilen” blir så klart en Saab 9-3 men vem som ska köra ”svensken” är ännu inte klart utan ska presenteras inom kort. Blir man nog tvungen till då serien startar i början av maj…
Teamchef och VD Daniel Haglöf är glad över det nya samarbetet som han ser som ett viktigt steg i utvecklingen för PWR.
– Jag är väldigt glad att vi har fått förtroendet att köra Saab 9-3 och representera Nevs i STCC. Vi har båda en framtidsvision för samarbetet och en gemensam syn på vad vi förväntar oss under säsongen.
Den andra delägaren av PWR Racing Team, Peter ”Poker” Wallenberg Jr är lika entusiastisk.
Både Nevs och PWR är unga företag och vi vill nu hjälpas åt att växa.

*
Hade en liten fågel som kvittrade i mitt öra och kvittret handlade om startordningen i Sturupsprinten. Till årets RS-DM beslöts att inte dela på förar och bilklasser, t.ex går alla förare i D1 (VOC med mera) ut enligt följande C-B-A. Därefter kommer t.ex, D2 C-B-A. Detta för att uppnå största möjliga rättvisa då alla förarklasser kör om samma DM-tecken/klass. Ett system som funkade i premiären men som redan i deltävling två nu på Sturup verkar ha kraschat.
Här körs istället med alla C-förare först, sedan B och sist A-förare. Kollar lite på DM-reglerna och för mig är dom solklara, så här står skrivet,                     ”Startordning. Förarklasserna startar enligt C-B-A förare där dessa sammanslås i resp fordonsklass. Arrangören bestämmer vilken ordning fordonsklasserna går ut”. Det arrangören själv kan bestämma är alltså endast i vilken ordning bilklasserna startar, men alla ”VOC:are t.ex, kör ihop. Hur kunde det bli så här?

*
Har idag fått många ”glada påskhälsningar” då detta sammanfaller med ”Opels nationaldag”. Enligt Mr President Servin är dagen ”Skärtorsdag” uppkallade efter att den berömda Opelmotorn skulle skära. Stenkorkat!
Saab-lovern Bertil G. skickade den käcka ”Bli belåten med Opel, se naturen genom plåten.”. Detta kommer alltså från en som dagligen kör ”kommunalgrå” Saab 9-5.?
Då värmde det desto mer när BloggOplarCarsten Magnusson skickar en bild på något som närmast kan liknas vid ”heaven”. En lokal fylld av ”Opelvärstignar” och frågan är om en lokal kan bli vackrare…

*
Häromdagen visade jag en bild på en Opel Manta CC, ett resultat som måste bero på en osedvanligt blöt personalfest nere i Rüsselsheim. En annan parameter till det totala designfiaskot kan också vara att man av någon outgrundlig anledning vände sig till golfare.OLYMPUS DIGITAL CAMERA Jan Perden har skickat den fina dekalen som för mig är sista pusselbiten i fiaskot. Kan man skylla på alltför många ”jäger” innanför ”der lederhosen”…

*
Har nu gått igenom långfredagens ”jobblista” och det behövs ingen ”raketforskare” att räkna ut att någon Motorblogg hinns inte med mellan all konst, fotboll, dragspel och annat ”upplyftande” som ska fotograferas. Men vi hörs påskafton!
Glad Påsk

 

Meeke vill ha WRC på hemmaplan, Hässleholms-Mattias ende skåning i STCC och Picko Troberg utmanar EU!

Publicerad den 16 april 2014 klockan 18:35 av tommy.svensson

Deppige Kris Meeke BloggMeeke kopiatycker att hans ”hemmatävling” och ”next stop” för ERC, Cirquit of Ireland helt klart borde ingå i WRC. Det Belfast stationerade asfaltrallyt borde sikta högre än ERC menar Meeke.
- Klart att jag är lite självisk i min önskan men att få chansen att köra på hemmaplan vore så klart ”awesome”, menar Meeke som bor i Dungannon på den ”gröna ön”.
Två gånger har WRC besökt ön 2007 och 2009 och arrangören har sedan dess försökt att utveckla sitt rally ytterligare för att blidka WRC-promotorn.
- Något man inte alls hade behövt, menar Meeke och fortsätter.
- ”The Cirquit” är det näst äldsta rallyt i världen och kan jämföras med både Monte Carlo och RAC (Rally GB nuförtiden) med en anrik historia vilket jag tycker borde betyda en hel del…
När ERC drar in i Belfast kommer Meeke att finnas med som Jonas Kruses motsvarighet, alltså expertkommentator i Eurosports sändningar. Meeke avslutar.
- Vägarna här på Irland är enastående, ” absolutely mega”. Jag har åkt sträckor runt hela världen och vet hur fina sträckor vi har här ”and they definitely have a place in the world championship.”.
- Dessutom har jag bara två timmars bilfärd hit, konstaterar den sympatiske Citroénåkaren.

*
På tal om sträckor, South Swedish Rally-gänget har som stående på agendan att medverka som funktionärer i ADAC Rallye Deutschland. Sträckan är kanske den allra mest kända i Tyskarnas WRC-bidragPanzer-platte”, 31,3 respektive 42,2 kilometer långa då de körs två gånger under lördagen. Panzer-platte klassas som en av de riktigt stora utmaningarna under WRC-säsongen och där de dj-ulska ”hinkelsteinarna” eller vad det nu heter i plural är extremt fruktade. Något helt annat att köra på än en sketen kon i Express-Specialen…
I dag släppte tyskarna vilka sträckor som ska användas i augusti och föga förvånande finns ”Pansar-plattan” med. Ny är däremot ”Waxweiler-sträckan” som körs i de tuffa Eifel-bergen. Två gånger körs sträckan som stryker precis intill Belgiska gränsen och då även Thierry Neuvilles hemstad St Vith. Totalt arton sträckor med en sammanlagd längd av 326 kilometer.

*
Trefaldige vinnaren av det brittiska rallymästerskapet Mark Higgins får förtroende att ratta JRM-temaets helt nya BloggSubaruGrupp N-Subaru WRX STI i tre deltävlingar i ERC. JRM jobbar officiellt med Subaru Tecnica International (STI) borta i Japan och anmäler Higgins till deltävlingarna i Belgien, Tjeckien och Schweiz. Higgins är nöjd med nya Subarun.
- Som en Grupp A bil från ”yeasteryear” i sitt uppträdande…

*
Andreas Wernersson, Mattias LindbergHelt plötsligt fick STCC nytt liv när Brovallen Design idag presenterade Hässleholmaren Mattias Lindberg som en av förarna i sitt nya ”KIA-märkta” team. Vd Tobias Johansson är glad både med sina nya talanger och med samarbetet med KIA.
- Vi ställer upp med det yngsta STCC-teamet genom tiderna och vi gör det tillsammans med Kia, ett starkt varumärke på frammarsch.
- Kia har inte tävlat på den här nivån i Sverige tidigare och det är bra för svensk racing när det kommer in nya, engagerade partners, säger Johansson.
 Team Kia bidrar på ett påtagligt sätt till generationsväxlingen i svensk elitracing med två förare födda 1994, där den andre föraren är Andreas Wernersson.
Mattias Lindberg son till ”GA-Lindberg” i Vankiva har gjort sig känd som en pallplats-plockare av rang i juniorserierna. Nu får han testa sin talang på allvar.

- Det absolut största steget i min karriär, säger Mattias och han hoppas och tror att han snart ska komma underfund med STCC-bilen.
Jag har tävlat i Formel Renault som är en snabb bakhjulsdriven bil, jag tror att det är lite samma känsla i STCC-bilen. Att Andreas lyckades så bra i finalen känns också bra, det visar att det går att gå från JTCC till STCC och göra bra resultat, säger han.

Tobias Johansson och Mattias Lindberg började diskutera ett samarbete under vintern.

-Brovallen Design presterade bra på finalen i höstas och det är ett team som har kapacitet att slåss i toppen, säger han.
Att detta är stort ja även extremt stort, förstår jag först när till och med P4 Radio Kristianstad gör en ”live intervju” med Mattias. Radio Kristianstad intervjuar en motorkille, sist detta hände var det som i bibeln, där gick upp en stjärna i öster…

*
Mer STCC eller rättare sagt BloggRydellWTCC, Rickard Rydell gör comeback efter ett sabbatsår och detta med Honda och NIKA Racing.
- Jag har fystränat inför min VM-comeback och är verkligt sugen på att få tävla igen. Bilen har visat sig snabb, jag har stora förhoppningar men också en realistisk inställning. Det blir knallhårt, som alltid i VM, säger Richard Rydell.
Rydell körde två tävlingar för svenska NIKA Racing i serien förra året men har inte tävlat på heltid sedan 2009. Rydell har fem segrar WTCC på meritlistan och har även blivit mästare i BTCC och STCC.

*
Picko Troberg BloggPickomejlade idag med en ny ”teaser” inför Knutstorp Revival den 24-25 maj. Menyn enligt Picko består här av ”350 stycken klassiska och anrika tävlingsbilar ifrån bland annat Maserati, Alfa Romeo, Bugatti, Austin och Morris som kommer att varva ute på Knutstorpsrakan”. Till dessert föreslår ”racermustaschen ”motorcykeluppvisningar i dödstunnan, flyguppvisningar, historiska trampcyklar, antikmarknad, jazzmusik”.
BloggBugattiSom körsbäret på ”cupcaken” kommer elva Buggatis att finnas på Knutstorp, vilket aldrig tidigare inträffat. Picko surrar vidare.
- Som pricken över i:et kommer den Bugatti som deltog i både Rämenloppet och Vrams Grand Prix att delta.
- Det är även fler förkrigsracers anmälda än någonsin i svensk motorhistoria. I skrivande stund är 32 förkrigsracers anmälda och fler väntas…
Vad ska kunna stoppa en folkvandring till Knutstorp den här majhelgen? Tror inte att varken EU-valet eller Kristianstads 400-års firande kan jämföras med en äkta ”Picko-happening”!

*
Berättade igår att min ”matte-kunskaper” är så där (katastrof enligt lektor Persson) och en som håller med lektorn är Dennis Tillgren i Trelleborg och detta angående mina uträkningar om Rally-DM kontra RS-DM. Dennis skriver,” Hej Tommy. Tja, det beror ju på hur man räknar antalet anmälningar. Som jag ser det, är det fler anmälda till Kongen än vad som kom till start i Simrishamn. Räknar du bort en skock med debutanter, ett antal regularityekipage och en drös med föråkare, då finner du att 166 kom till start i Simrishamn och i Kongen är det noll debutanter, tre föråkare och kvar till startlinjen blir hela 180 rallybilar. Eller drygt 8 % fler anmälda i Kongen. Så illa är det att vara kalenderbitare. Man måste kolla…
En glad påsk önskar
Dennis Tillgren i Trelleborg”.
Känns som att du och ”lektor Persson” är överens men en Glad Påsk önskar jag er båda (Joel i sin himmel) ändå!

Skänningeolyckan rullar vidare, östgötska WRC-åkare kommenterar och halva RS-gänget sviker…

Publicerad den 15 april 2014 klockan 16:44 av tommy.svensson

Föga överraskande rullar ”Skänningeolyckan” vidare och då mest i östgötsk lokalmedia. Lika lite överraskande är också att inte mycket nytt om själva olyckan framkommer. Alla avvaktar nu polisen respektive SBF:s olycksutredningar som jag tror/hoppas kommer att visa att detta var en av dessa helt onödiga olyckor som man dessvärre aldrig helt kan gardera sig emot.
Läser dock kloka ord från extremt rutinerade rallyåkarna  i allt från WRC till 2WD-bilar, östgötarna Pelle Sääw och Jari Saarinen som uttalar sig i Östgöta Corren. Reportern frågar Sääw om han inte ändå tycker att sådana här tävlingar ska stoppas och Pelle svarar.
”– Absolut inte. Däremot är det viktigt att man gör en ordentlig utredning och lär av den här händelsen så att något liknande inte sker igen.”.
Pelle undrar istället vad övrig publik gjorde för att undvika att olycka skedde.
”– Bevisligen fanns det folk i närheten som såg att de här ungdomarna stod illa till och det förvånar mig att ingen visat civilkurage nog att se till att de kom därifrån?
- Om det är en pågående misshandel på Ågatan i Linköping eller fara för människor på en rallytävling måste vi ju agera för att hjälpa varandra. Jag blir rätt förbannad när jag ser att det inte gjorts i det här fallet.”.
Här sammanfaller Pelle och mina åsikter att det hos rallypubliken måste finans ett större mått av ”egenansvar” än i många andra sporter. Först och främst ska man så klart ställa sig själv säkert sedan blir nästa uppgift att se till att andra gör likadant. Hade så skett i Skänninge hade detta aldrig behövt skrivas…

*
Även Jari Saarinen BloggJariär intervjuad av ”Corren” och är inne på samma linje.
– Visst, det är väldigt lätt att vara efterklok, men om det är personer som funnits i närheten och inte agerat så är det anmärkningsvärt. Samtidigt har arrangören brustit i säkerheten och jag tycker det är bra av klubben och deras ordförande Olof Kånge att inte hymla med det och försöka hitta bortförklaringar.
– Men det viktiga är att alla, förare, arrangörer och förbund, nu går igenom det här ordentligt för att snäppa upp säkerheten ännu mer.”.
Jaris sista ord är kanske det allra viktigaste budskapet i den här tragedin. För handen på hjärtat, nog har vi väl alla någon gång sett brister i säkerheten. Något som man som arrangör säkert är helt omedveten om. Dessutom finns kanske också den väldigt farliga och förrädiska tanken, det gick ju bra i fjol…

*

Fick en liten hint att kolla anmälningarna i Sturupsrinten gentemot Express-Specialen. Källan hade gjort så och upptäckte då att ungefär hälften av de som är anmälda till Sturup inte körde premiären i Hörby. Med detta i huvudet innebär det att det finns runt sjuttio aktiva RS-åkare här nere, men alla väljer inte att köra samtidigt. Så ser det ju inte ut i Rally-DM där det i stort sett är samma förare i samtliga tävlingar. Antalet deltagare skiljer då inte heller så värst mycket från tävling till tävling, t.ex har ”Kongen” nu 184 anmälda mot Simrishamn som kom upp i 199 om jag inte minns helt fel. Möjligen är där fler åksugna på våren än på hösten, men ingen dramatisk skillnad. Så frågan är vad som gör att RS-åkarna är mindre lojala mot sitt mästerskap än grusåkarna? Någon som har en idé…

Loeb vann direkt i WTCC, PG i Polo, ny ”notklass” i TINTER CRC, grön skånsk BMW i Tudor och tack DTM-Mattias!

Publicerad den 14 april 2014 klockan 17:05 av tommy.svensson

Niofaldige WRC-mästaren Sebastien Loeb fick en flygande start med sitt nya WTCC-team. BloggLoebPremiären i Marrakech dominerades av Citroén från första stund, vilket även blev fallet i ”skarpt läge”. I race ett tog ”vinkelförarna” Lopez, Loeb och Muller hand om pallplatserna. I lopp två råkade Yvan Muller illa ut i en krasch med röd flagg som följd. Efter detta kämpade sig Loeb upp i en ledning han sedan höll fram till att ”the chequered” viftades och med Lopez som tvåa.
Bossen för Citroén Racing, Yves Matton var nästan lite rörd över succén som påminde om när teamet tog sig an WRC 2003 med inledande trippelseger i Monte-Carlo Rallyt.
- Det är inte samma sport eller tid men där är ändå likheter mellan de här båda stora händelserna i Citroén Racings historia, konstaterade Matton.

*
Mer franskt, PSA eller Peugeot och Citroén har som bekant stora problem med ekonomin. Nu har nye ”basen för basset” Carlos Tavares pekat ut färdriktningen för koncernen under mottot ”Back in the race” för att uppnå forna tiders storhet.
Tavares tänker dela upp koncernen i sex olika regioner där Europa självklart blir en och gemensamt för alla sex är att de ingår i FIA och deras ”Regional Rallie”. Därför ser bedömare en möjlighet att PSA till och med kan tänkas utöka sin rallysatsning. Peugeot är officiellt team i ERC medan Citroén håller till i WRC och i såväl det australiensiska mästerskapet som i Argentina tävlar båda märkena sida vid sida.
Tavares konstaterar också att ”rallying is still in the DNA”, vilket i mina ögon ger hopp för framtiden. BloggpPSANär han besökte Lissabon i samband med WRC-tävlingen där ställde han upp i hop med hela ”rallygänget” på en bild. Nu är Tavares inte helt okunnig om rally, senast han körde själv var i fjolårets historiska Monte Carlo-Rally. Kan man misstänka att det var i en Pegga eller Cittra?

*
BloggPGHar tidigare skrivit om PG Anderssons ”nya sport” rallycross och nu kom där ett officiellt meddelande om samma sak. PG kommer att köra för Marklund Motorsport och detta i en VW Polo för Rallycross-SM. Nu ska värmlänningen köra ”testbilen” vilket dock inte bekymrar.
- Marklund Motorsport vill att jag ska vara med och utveckla deras bil och låter mig köra ett antal SM-deltävlingar i deras testbil, säger P-G och lägger till.
- Det här ska verkligen bli skitkul!
Marklund Motorsport kommer att köra två Supercar-bilar i VM, i den ena Anton Marklund och den andra körs av finländaren Toomas Heikkinen. PG kommer även han att köra en Polo RX Supercar i värstingklassen under SM. En av årets höjdpunkter för PG kan bli framträdandet på hemmaplan enligt teamchefen Jan Marklund.

- Det är mycket troligt att vi kan få se P-G i Höljes!
Ni som åker till ELMIA-Mässan och Bilsport Custom i Jönköping i påskhelgen har chansen att träffa PG och Polon.

*
Efter första deltävlingen i TINTER Classic Rally Cup blev det ”litta ihoparört” när det visade sig att fyra förare använt noter i tävlingen. Något som skedde helt öppet och absolut inte i något försök att fuska. Efter detta blossade upp en liten debatt där Vimmerbys Kjell FranssonBloggKjell (bilden) deklarerade att han absolut ville ha noter även för de klassiska klasserna. Något som varit tillåtet i cupen sedan ”urminnes tider” men i år förbjudits efter en omröstning i höstas. Cupledningen (inklusive mig själv) delade Kjells åsikter och gjorde som jag brukar plädera ”gör om, gör rätt”.
Därför har det idag bestämts att inrätta en ny klass, ”Notklassen” i TINTER CRC och detta med retroaktiv verkan. Klassen körs helt utanför övriga klasser och deltagarna kommer heller inte att läggas in i totaltabellen och kämpa om prispengarna. Alla klasser sammanräknas i ”Notklassen” som består av fyra deltävlingar, i resterande fyra är noter överhuvudtaget inte tillåtna. En liten morot finns dock, två tusen spänn utgår till klassegraren. Nästa deltävling i cupen är Rallytravels Kong Christian Race den 26 april.

*
Nu har det ökat på i antalet anmälningar till annandagens Tudor City Race, 57 ekipage anmälda och en av dessa är Svedalas snabbe BMW-åkare Mats Lundahl. BloggMatsHan skrev till mig, ”Hej.
Jag läste om anmälda i Älvbygdens MK i din blogg och som jag förstått gillar du inte gröna bilar? I detta fall är även en grön BMW anmäld till tävlingen. Jag var fjärde anmälda A-förare till tävlingen innan dom andra asfaltexperterna blev anmälda. Men jag ska ändå försöka representera asfalts åkarna ifrån söder på ett bra sätt hoppas jag!! (även om bilen är grön !)
Med vänlig hälsning
En ilsken grön BMW (men inte en ilsken förare)”.
Ber om ursäkt Mats att jag missade ditt namn i anmälningslistan och självklart kommer du att anföra skåningarna med flaggan i topp!

*
När vi ändå är inne på mina misstag så måste jag be Emil Bergkvist och Sofie Lundmark om ursäkt för gårdagens korta rapport från Tyskland. Redan i realskolan konstaterade lektor Joel Persson.
- Svensson, Svensson det här med matematik är nog inget du ska syssla med!
Ännu ett bevis på detta framkom när jag fick ihop Yannick Neuvilles sträcktider till att ha slått Emil och Sofie om han inte fått tidstillägg. I själva verket var Neuville 58 sekunder efter ”svensk-Opeln” och alltså långt ifrån en seger. Tack Janne Lorentzon och Håkan Hessel för att ni rättade mig…

*
Däremot var jag bättre på det när jag förutsåg en anmälan från Roland och Black Beauty till Sturupsprinten. En dryg halvtimme före anmälningsstopp kom Rolands besked om deltagande den 27 april. Därmed stannade man på 49 anmälda, ett mer än i Express-Specialen, är trenden bruten?

*
- Tack Mattias för ”DTM-godiset” som kom med posten i dag och det var kul att du uppskattade min lilla hjälp!BloggMattias
Nu är ni naturligtvis oerhört nyfikna på vilket sätt jag har kunnat hjälpa DTM-stjärna Ekström och det får ni fortsätta att vara. Kan dock avslöja så mycket, det handlade inte om hur man hanterar en tävlingsbil på asfalt…

 

Tankar kring Skänningetragedin, ”WRC-Toyotan” tog andra raka, Thorén ny SBF-bas och Emil vann Opel-test!

Publicerad den 13 april 2014 klockan 16:01 av tommy.svensson

Chocken har fortfarande inte släppt efter tragedin i Skänningeknixen och då är detta så klart inget mot vad alla känner som var direkt inblandade. I efterhand känns alltid sådana här händelser ”onödiga” men icke desto mindre är de verkliga. Det går inte att skruva tillbaka klockan för att rätta till misstagen, om det nu ens var några misstag vill säga…
En avåkning är inget ovanligt och tyvärr inte heller felplacerad publik, det är när händelserna sammanfaller som tragedin kan vara ett faktum. Tack och lov tillhör det som hände i helgen en extremt liten del av sporten, men när det ändå händer känns det ofattbart. Det som skulle bli en trevlig tillställning förbyttes på någon sekund till värst tänkbara.
Allas tankar går naturligtvis till de närmast inblandade och då ej att förglömma olycksföraren och kartläsaren. Nu har jag inga detaljer om vad som hände och tänker inte heller efterforska några men jag vill ändå trycka på en sak. När en rallyförare startar på en sträcka/prov är han/hon mer eller mindre avskärmad för yttervärlden och vad som sedan händer är en del av sportens hjärta, att köra så snabbt som möjligt. Ibland går det bra, ibland går det sämre och i allra värsta fall som i Skänninge. Men föraren kan enligt mitt förmenande aldrig lastas när en olycka händer och har enbart gjort sitt ”jobb”. Han eller hon bakom ratten ”äger” just då sträckan och går det överstyr ska detta kunna ske på ett ”säkert” sätt. Som förare måste man kunna utgå från att ”avåkningszonen” är fri!
Rally blir aldrig hundra procent ofarligt varken för tävlande eller publik. Jag är också tämligen säker på att arrangören gjort allt man kan tänka sig för att uppnå så hög säkerhet som möjligt. Alla som är inne i sporten vet dock att det är omöjligt att placera ut funktionärer med ”ögonkontakt” längs en specialsträcka/prov. En stor del kanske den allra största biten i säkerhetsarbetet, måste istället överlämnas till den enskilde i publiken. Man måste kunna lita på att denne besitter både sunt förnuft/självbevarelsedrift och placerar sig så säkert som möjligt. Att t.ex som i helgen placera sig i en ytterkurva är så klart helt förkastligt och i det här fallet rent livsfarligt. Uppenbart brast publikansvaret i lördags, då olycksoffren placerat sig på ett ställe där arrangören inte ens förväntade sig att få se några åskådare. BloggPublikPå bilden ett av mina värsta ögonblick från Svenska Rallyt 2001. En italienska kliver helt obekymrat ut på sträckan precis framför Tommi Mäkkinen, ruggigt nära en olycka kan jag lova.
Att leta syndabock för det inträffade känns både meningslöst och olustigt, låt istället händelsen mana till eftertanke. Säkerheten får aldrig nonchaleras och kan heller aldrig bli för hög…

*
BloggToyotaToyota ligger inte på latsidan utan verkar jobba på fint med utvecklingen av nya WRC-Yarisen. Sydafrikanska Castrol Team Toyota som verkar vara lite av ”provbänk” för projektet kunde i helgen räkna in andra raka totalsegern för Yarisen. Leroy Pulter vann Sasol Rally Mpumalanga nästan två minuter före Super 2000-Fiestan i händerna på Enzo Kunn.
Nu hoppas många att Toyota trycker ner gasen ytterligare och skyndar på homologeringen av Yarisen. Man menar att världens två största biltillverkare och syftar på VW och Toyota borde utmana överallt, inte enbart i antalet sålda bilar utan även på rallysträckorna. Håller jag med? Bajsar björnen i skogen…

*
Jan Kopecky fick sträcka flagg i premiären nav Asia Pacific mästerskapet i Rally of WhangareiNya Zeeland. Tjecken fick ge sig för Skodakompisen och regerande mästaren från Indien, Gaurav Gill. Kopecky som ledde efter första dagen fick till slut ge sig med 11,9 sekunders marginal upp till indiern.
Team MRF Skoda dominerade totalt och enligt bedömare är det också dom som kommer att köra hem mästerskapet, resten är enbart statister. Någto som är svårt att säga emot då trean, australiensaren Mark Pedder i en Mitsubishi EVO 10:a var 8 minuter och 22.sekunder långsammare. Än värre är det att fyran Tom Wilde hade ytterligare fem minuter sämre tid. Som sagt statister!

*
ADMV Rallye Erzgebirge utgjorde testtävling två för Emil Bergkvist och Sofie Lundmark i tyska Opel Adam Cup. Ett test som slutade med svensk seger före 3,6 sekunder före hemmaföraren Julius Tannert och 2,7 sekunder före ”lillebror” Neuville, Yannick i förnamn. Han var dock allra snabbast men fick tidstillägg med tjugo sekunder.
Totalt kom femton ”Opel Adam-åkare till start” så det är ingen tvekan utan att Emil och Sofie kommer att tillhöra toppskiktet när väl cupen drar igång på allvar om några veckor.

*
Då har Svenska Bilsportförbundet fått ny ordförande efter rörläggaren från Åstorp KåGe Schildt. Tidigare viceordföranden Kenneth Thorén hoppar upp ett snäpp och blir ny ”herre på täppan”.BloggSBF
Schildt som efter tio år som ordförande har sedan länge aviserat sitt avsked fick sin ersättare vid dagens Förbundsmöte i Sundsvall. Thorén har jobbat i styrelsen sedan tio år tillbaka och är därmed ”tämligen väl insatt” i vilka frågor som behöver drivas framöver.
- Känns kul att få förtroendet att nu få leda detta förbund. Jag har under tio år i styrelsen fått en bra utbildning genom att arbeta så nära Kåge och den erfarenheten känns bra att ha med sig i rollen som ordförande, säger nye ordförande Thorén.
- Vi kommer fortsätta det arbete som vi i styrelsen gjort de senaste åren tillsammans med föreningar och distrikt, att fortsätta arbeta med ett förbund och en idrott som ska växa sig ännu starkare med fler utövare!
Ny i styrelsen blev norrbottningen från Kalix, Daniel Nyman.

*
Sturupsprintens anmälan stänger snart och nu närmar man sig antalet i premiären med Express-Specialen. Just nu fyrtiofyra anmälda och där behövs ytterligare fyra bilar för att komma ”even” med Hörby. Skulle inte förvåna mig om Roland och Black Beauty dunsar in en anmälan i ”elfte timmen” i sin ständiga jakt på Tyko Nilssons skalp…

Tragedi i Skänninge, Citroén dominerar i WTCC, Mats Jonsson till ”Kongen” och grattis Carlos meste WRC-åkaren!

Publicerad den 12 april 2014 klockan 18:33 av tommy.svensson

Precis när jag sätter mig ner framför datorn rapporterar Sportradion om en allvarlig publikolycka i samband med Skänningeknixen, premiären för RS-serien i Östergötland. Kort efter kom också det tragiska beskedet att en ung kvinna  i publiken omkommit i olyckan. Går in och läser på Corren.se men där finns inte så mycket mer än vad som redan sagts i radion. Corren skriver ”Tre personer ska ha blivit skadade, varav en allvarligt som har förts till Universitetssjukhuset i Linköping, enligt räddningstjänsten. Enligt ett vittne som Corren pratat med ska olyckan ha skett i en vänstersväng då rallybilen kom upp på två hjul och körde av vägen. Den allvarligt skadade personen ska ha hamnat under bilen.
- Det stod kanske tiotalet personer i kurvan, några hann inte reagera.
Ordförande i VÖMK som arrangerade, Olof Kånge var fåordig men berättade ”att tävlingen omedelbart avbröts.”.
Nu tänker jag inte fördjupa mig i den här tragiska olyckan förrän jag fått mer kött på benen, men reagerar ändå lite på Aftonbladets rubrik, ”bil upp på två hjul och körde rakt in i publikmassan”. Enligt Corren stod där tio personer i kurvan och detta får ”sanningsjägarna” på Aftonbladet till ”publikmassan”, sorgligt. Tankarna går nu så klart till alla inblandade och då i synnerhet till den omkomnas familj och vänner. Alla i rallysvängen tänker på er!

*
Ingen är väl förvånad över att Citroén dominerar i WTCC:s första tidsträning i marockanska Marrakech. Konstigt nog var inte Sebastien Loeb snabbast utan teamkompisenBloggCittra Yvan Muller med 43 hundradelar tillgodo på José Maria Lopez även han i en Cittra. Trea kom så Loeb, ”hela” 64 hundradelar bak Muller. Racet startar på söndag och visas live i Eurosport.

*
Läste igenom inbjudan till South Swedish Rally där Silver-VOC:en eventuellt ska förgylla tillställningen. Noterar då att man har maximerat till hundra startande i asfaltsprinten på torsdagen. Inget fel i detta, måste vara hanterbar storlek på startfältet. Blev bara lite konfunderad över hur gallringen skulle ske. Förare med förtur var de som tänkte köra hela ”South Swedish Rally weekend” och inte vilket jag tycker vore mer naturligt, de som kör hela Asfaltcup där sprinten ingår. Alltså kan förare rent teoretiskt visserligen, som kör hela cupen gallras bort till förmån för en ”jippoförare” som bara är med för att showa lite. Dessutom finns ytterligare ett tillägg, arrangören förbehåller sig rätten till fri gallring. Känns detta okej…

*
Nu är ”deadline” passerad för Rallytravels Kong Christina Race, och en av de senaste att trycka på ”enterknappen” var min klubbkompis Ola Wingren som ska lufta ”nya” Silver-Grisen” och blev därmed nummer 158 i listan. Ännu senare var Opelåkaren Mats Andersson som blev 168 att anmäla.
Kul var att Stoffe Nilsson och Joachim GrahnBloggJocke (tack för hjälpen med bild Thorleif Olsson) får riktigt motstånd den 26 april. Mats Jonsson gör nämligen ännu en start i ”Kongen” och äntligen får ”himmapågarna” sig en riktig värdemätare.


BloggSainzHappy birthday, säger jag till Carlos Sainz som i dag fyller 52 år. Världsmästaren 1990 och 92 laddar nu för nästa äventyr, Dakarrallyt med Peugeot i januari 2015.
Vad man kanske glömt var att Carlos var förste icke skandinav att vinna Rally Finland. Fortfarande innehar han dessutom rekordet i antal WRC-starter, 192 gånger har Carlos rullat av en startramp i WRC. Bilarna han kört var fem olika märken, Ford, Toyota, Lancia, Subaru och Citroén. Alla har varit vinnarbilar för Madridföraren utom Lancian som han aldrig lyckades ta till någon seger. Annars blev det 26 WRC-segrar under arton tävlingsår, den första i Akropolisrallyt 1990 och den sista (tror inte han gör comeback och vinner någon mer WRC-tävling…) kom i Argentina 2004. Louis Moya i högerstolen var bästa vinnarkombinationen och tjugofyra av segrarna kom med landsmannen. I de två sista var det Marc Marti som lotsade Carlos rätt .
I morse twittrade Carlos,”Thank you for remember this day. Still here with the same passión at 52. I owe a lot to this sport, give me everything”.

*
I dag var det vår på riktigt i Skåne och därmed traditionell uppsnyggning utanför SMK Hörbys klubbhus. Stämmer talesättet ” den Gud älskar låter han solen lysa över” så ligger jag och mina klubbkompisar riktigt bra till där uppe. För solen flödade när klubbhuset och tomten fixades och som vanligt avslutades dagen med korvgrillning BloggSMK(bilden). Den uppmärksamme ser att BloggServinMr President Lars Servin (bilden från Simrishamn där han tyckte det gick bra…) saknas på bilden och detta trots att det är korvgrillning på gång. Vad som kan locka Servin från en grill fylld med korvar måste vara något mycket speciellt och svaret kommer, en SM-final i Innebandy. Som jag brukar skriva, va f-n är det som händer????

 

 

 

Ford skickar WRC-åkare till ERC, Meeke deppar, två R5-Cittror till Sverige, SSR/RS får bakläxa och helgtips på två hjul!

Publicerad den 11 april 2014 klockan 17:36 av tommy.svensson

 

Malcolm Wilson tänker inte sitta med armarna i kors och överlämna ERC (Rally-EM) till R5-bilarna från Peugeot och nya Citroén. M-Sport och Fiestan BloggR5Fordvann första deltävlingen i Österrike med Robert Kubica bakom ratten men sedan har det gått tyngre både för Ford och Kubica. Ende Fordåkaren med R5-Fiesta i ERC-toppen är polacken Kajetan Kajetanowicz på fjärde plats i tabellen som leds av Peugeotföraren Craig Breen. Samme Breen som även körde hem senaste vinsten i ERC i Rally Akropolis.
Nu planerar, inte omedelbart men framöver Wilson och M-Sport att slänga in WRC-förare även i ”lillebror-serien”.
- Inga direkta planer just nu, men där finns inget som säger att t.ex Ott Tänak skulle kunna skifta från WRC2 till ERC, menar Wilson.
- Jag måste försäkra mig om att våra bilar vinner allt som är möjligt, så någonting kommer vi antagligen att få göra…
Nu är det ingen ”ko på isen” för tvåan i serien, unge Sverigebekante ryssen Vasily Gryasin skuggar Breen i tabellen. Men Gryasin kör en ”omodern” Super 2000-Fiesta och det är såklart inte optimalt att en ”gammal” variant är före den modernare. Senast Wilson skickade över en förare till ERC som då var IRC, var 2010 när Mikko Hirvonen vann S2000-Fiestans debut i Monte Carlo Rallyt. Hittar Wilson ingen sugen WRC-åkare, kanske Pontus Tidemand vore ”the man to beat” framöver i ERC…

*
Har alltid gillat Kris Meeke och blev därför glad när han i år fick chansen hos Citroén. En chans som han hitintills inte förvaltat så väl måste jag erkänna. Monte-Carlo gick bra med plats på pallen men sedan har det mesta dj-lats för nordirländaren. Efter detta har det rullats och haft sig för stackars Meeke. BloggMeekeNågot som så klart bekymrar honom.
- För tillfället är det troligtvis min ”all time low”, avslöjar en lite deppad Meeke.
- Jag jobbar stenhårt för att få den här chansen att fungera, men verkar som vi behöver ”a big reset” för att komma framåt.
Han analyserar vidare.
- Det är inte brist på försök till bra tider, jag försöker allt och förbereder mig noga. Kanske måste jag försöka något annat…
Själv tror han kanske att han sätter för stor press på sig själv och menar att han är nästan desperat över att förvalta sin chans på bästa sätt. Meeke avslutar med att titta bakåt.
- Historiskt sett är där många förare som haft jobbiga första år innan de hittat rätt balans. Hoppas att det är samma sak för mig så att jag framöver kan ” put it all rigth”!
Ta det lugnt Kris, jag känner ofta samma sak i Silver-VOC:en

*
I år kör inte tjecken Jan Kopecky i ERC utan är ”förflyttad” till FIA Asia Pacific Rally Championship där premiären körs i helgen. På shake down i Nya Zeeländska ”Rally of Whangarei” var Skodaföraren snabbast. Tvåa var teamkompisen och regerande ”Asien-mästaren” Gaurav Gill. Totalt kämpar nio team om om mästerskapet medan hela tävlingen bara innehåller knappt femtio bilar. Ungefär som en RS här hemma alltså fast ändå inte.

*
Svedala MK:s Sturupsprinten den 27 april har fram tills nu trettiofem anmälda vilket måste ses som en liten och märklig besvikelse. Nu går tiden för anmälan ut på söndag, men inte tror jag att där springer in ytterligare ett tjugotal asfaltryttare till dess. Om det nu är som många säger inklusive mig själv, en allt för omfattande DM-serie måste detta rättas till 2015. Det berömda ”gör om, gör rätt” får bli mitt råd i frågan!

*
Medan Simrishamnsmixen låg och snurrade runt tvåhundra anmälda ganska tidigt är det fortfarande lite trögare i Rallytravels Kong Christian Race den 26 april. I detta läge, nästan exakt tjugofyra timmar innan snöret dras är där 134 anmälda vilket känns orättvist i mina ögon. Detta då Kristianstads MK alltid bjuder på förstklassigt arrangemang plus något av det bästa i ”rallyväg” som kan hittas i detta land. Så varför inte lika många är som det var i Simrishamn, verkar intresserade att betvinga ”Göingeskogarna” är helt obegripligt?

*
Undrade igår vilken svensk som skulle bli först med nya Citroén i R5-versionen och det dröjde inte länge förrän ”ett av mina öron” mejlade. Enligt ”örat” är där inte bara en bil beställd hit utan två som ska köras i samma team med tänkt premiär när Rally-SM dundrar in i Kolsva. Nu vill jag inte förstöra någons ”julafton” och släppa namnen i förtid, men bara så ni vet, så vet jag!

*
Idag öppnade anmälan för årets stora ”rallyevent” här nere South Swedish Rally, med tävling i tre dagar. Själv är jag mest intresserad av att köra asfaltsprinten på torsdagen i Tingsryd, vi får se om Silver-VOC:en är lika sugen?
Kollade på lördagens ”grusdel” det som ändå får räknas som huvudtävling den här helgen, sista i maj. Undrar då hur många klassiker som nappar på att köra med tanke på den i mina ögon helknasiga klassindelningen för gammelbilarna. Två klasser körs och detta då enligt Smålands DM-regler vilket betyder 0-1600 kubik upp till 1990 års modell plus samma åldersgräns men 1601kubik och uppåt. Hur tänker man här? Thomas Theorin i sin segerrika Volvo Amazon från 1965 ska alltså tävla på samma villkor som en nybyggd högpotent Volvo 240 med runt dubbla hästkraftsantalet. Eller ännu värre om Tom Axelsson t.ex kommer ner med sin Audi quattro som även den hamnar i”Amazon-klassen”. Tyvärr Thomas du får nog mer att tugga i dig än vad du förmår svälja och det är inte ditt fel. Ger SSR samma råd som RS-arrangörerna i Södra, ”gör om, gör rätt”…

*
Nu är det helg och vad passar då bättre än en riktigt finBloggOpel annons ”Opelbild” för att komma i rätt ”mood”. Jan Perden skickar en snygg annons med en Opel Rally Kadett i rätt färg och dessutom just ”hemkommen från jobbet”. På något sätt visar detta tyvärr hur lågt i status svensk rallysport befinner sig för tillfället. För, när såg du en svensk rallyförares bil på en helsidesannons senast? Jag kan inte minnas det iallafall…

*
Janne Lorentzon vill hemskt gärna se Silver-VOC:en i Tudor City Race och har till och med ”fotoshopat”BloggTudor ihop en bild för att egga mig till anmälan. Tack för erbjudandet Janne men tyvärr, jobbet lägger hinder i vägen!

*
Till sist ett helgtips som verkligen sticker ut här på Motorbloggen, det handlar nämligen om motorcyklar. Ta er till Hässleholm och Hovdalafältet lördag och söndag då det här körs Hovdalajakten. En två-dagars Enduro-tävling och det säger jag, mycket häftigare kan inte motorsport bli. Själv är min erfarenhet av enduro begränsad till en Novemberkåsa på samma ställe för ett antal år sedan 2003 11 21 Håkan Johansson FMCK Blekinge. Bild. Tommy Svensson(bilden). En sak är säker, om man tycker att rally är tufft och häftigt då kan det nästan jämföras med att sjunga i kyrkokören mot enduro…

 

 

 

 

Citroéns WRC-lillebror tävlingsklar, Mattias A. fick blodad tand i Frankrike, Emil till Opel Adam Cup och bruna Oplar, nej tack!

Publicerad den 10 april 2014 klockan 15:58 av tommy.svensson

Medan Citroéns WRC-bilar oftast fungerat som rena urverken verkar det ha varit lite motigare när nya R5:an skulle plockas fram. BloggR5Försening på försening men nu verkar dock allting vara klart och dagen för Rally Portugal blev homologeringen klar. Tyvärr för premiärföraren Sebastien Chardonnet som egentligen skulle ha kört bilen i Portugal. Istället blev det italienaren Rudi Michelini som tog Cittran till sin första start och sjätte plats i Rally di San Remo.
För Chardonnet blir det nu debut i WRC Rally Italia Sardegna i juni som blir hans första start i sinn ”sex tävlingars program” som han vann genom att fjolårets framgångar i WRC2.
Med detta kan nu Citroén erbjuda rallybilar i samtliga klasser från R1 till WRC och redan nu har man fått order på trettio R5-bilar. Vem blir först i Sverige?

*
Från Citroén är det enkelt att glida över till Mattias Adielssons Frankrike-äventyr i helgen. Från Torslanda till Catdemac, femton mil från Toulouse i södra Frankrike där Mattias begick premiären i den franska Peugeot-Cupen är det exakt 210 mil enkel resa. Ändå ett avstånd som Mattias och co-driver Patrik Barth tyckte var helt okej och som man dessutom planerar att göra om längre fram på säsongen. Anledningen är enkel, SM-vinnaren i Otrimmat 2WD 2013 fick så kallad blodad tand.
- Jätteskoj och oerhört utvecklande, berättar Mattias i andra änden av mobilen.
- Vi slutade tia i cupen, trettonde 2WD-bil och 28:a totalt av 126 startande, något jag är nöjd med.
- Fast vinnarskallen var så klart ändå inte nöjd, man vill ju alltid vinna!
Hemmamotståndet var faktiskt tuffare än vad Mattias väntat sig, det åktes grymt fort på de stenhårda franska grussträckorna, berättar han.
- Vi åkte på Michelins hårdaste grusdäck, hårdare än de vi använder hemma och ändå blev det till att åka på ”slicks” mot slutet…
Ett par topp-tre tider fixade Mattias i Rallye Terre des Causses som innehöll tio sträckor på totalt 13,5 mil. Kände också att han hade mer att ge och vill därför väldigt gärna åka några cuptävlingar ytterligare. Cupen hade även lockat två finnar och en engelsman annars var det bara fransmän i startlistan. Men trots språksvårigheter vill Mattia tillbaka och visa ännu mer vad den svenske ”Peggan” kan.
- Det var väldigt proffsigt och nu tror jag också att vi presenterat oss…

*
Glider smidigt över till Emil Bergkvist och Sofie Lundmark som gör sig startklara för andra framträdandet i tyska Opel Adam Cup. Tävlingen körs i Erzgebirge i närheten av tjeckiska gränsen och blir test nummer två inför cupsäsongen som startar om två veckor i Vogelsberg.
Helgens testtävling består av totalt 108 km asfalt, fördelade på 12 specialsträckor. Asfaltträning är något som Emil fått en ordentlig dos av för två veckor sedan.
– Vi hade ett lyckat asfalttest i Tyskland där jag fick ställa in bilens inställningar, det känns bra inför säsongen, säger Emil.
Under de tyska tävlingarna har Emil och Sofie stor uppbackning på plats i Tyskland.
– Vi får väldigt bra stöd från Anders Anderholm från Trelleborg, som på senare tid agerat koordinator i teamet, säger Sofie.
Anderholm (bilden) BloggAndersholmpratar flytande tyska och har följt med Emil och Sofie på de senaste eventen. Han är dessutom en profil som ofta figurerar i rallysammanhang hemma i Sverige, bland annat som tävlingssekreterare i South Swedish Rally.
Han är en stor tillgång och ett stort språkligt stöd, säger Sofie.
Utöver Anderholm får teamet stor uppbackning av Opel, som alltid finns på plats under tävlingarna. Både ingengörer, kontaktpersoner, cupgeneral och mediefigurer finns tillgängliga på tävlingsområdet för att stötta och hjälpa de startande i Opel Adam Cup 2014.
– Vi vill passa på att tacka alla som ställer upp och hjälper oss, både ekonomiskt, socialt och kunskapsmässigt. Er tid och ert engagemang är ovärdeligt för oss och utan er hade det här aldrig varit möjligt, säger Emil.

*
Debatten huruvida ”guldfärgad” Opel Rally Kadett är rätt eller fel rullar vidare. Inte helt oväntat har Rune ”Runes Roliga Rallyresor” Nilsson mer att tillföra. Rune skriver,BloggRUNE2Om jag förstår rätt så har Perden (han är vår Opelkompis) skickat dig en bild på en guldfärgad Kadett, men jag är så snäll och har med en silverfärgad på mitt foto.
Men folk säger ju att silverfärgade bilar är bara grundmålade???
Vilken bilfärg gillar du?????/ Rune”.
Vad gör man när även modellbiljätten Revell ställer sig på ” the goldlovers” sida och tillverkar både silver och guldfärgad Rally Kadett. Som tur är finns det även en ”snygg” Kadett i deras serie, en ”Sprint-gul” som jag själv har hemma i bokhyllan.LOTTOMMY Vad som är min favoritfärg på bil undrar Rune? Röd så klart, allt annat är egentligen istället för…
Dock måste jag erkänna att precis som att jag ”tävlar” med en Volvo trots att jag gillar Opel, har inte heller favoritfärgerna präglat mina rallybilar genom åren. Först en grön Saab V4 som byttes till en röd 73:a. Den i sin tur fick se en ”Indisk gul” som arvtagare som sedan efter den lömska målsvängen på ”Broslätt” blev ljusblå. Följdes upp med en Chamonix-weiss Kadett och senast en Laupiz-blau. Men en röd VOC-244:a hanns även med innan det blev Silver-VOC:en…

*
Plötsligt kommer där ett yxhugg från högst oväntat håll (hade det kommit från Fordnästet i nordväst Skåne eller Volvo HQ på Hörby Bil hade jag inte blivit förvånad) men detta kom som en blixt från klar himmel med Opelälskaren/samlaren Jan Perden som avsändare. Han ”hugger” med ”Hej, skönheten kommer inifrån har någon sagt och det stämmer säkert. Kan hålla med om att bruna bilar inte är så snyggt, men guld är något helt annat! Även om jag haft ett par bruna Oplar… :)”.
OLYMPUS DIGITAL CAMERAMed mejlet bifogas bild på det som jag tror både jag och designgänget i Rüsselsheim helst vill förtränga, Opel Manta Combi Coupé. Måste faktiskt erkänna att här lyckades man inte fullt ut med linjespelet. Ska jag var ärlig så ser den för d-lig ut…

*
Till slut blev det i hastigheten fel namn på Conny i Älvbygdens MK och Tudor City Race. Conny heter Andersson i efternamn och inget annat. Ber om ursäkt…

 

 

Det blev Sordo i WRC-Hyundai nr 2, PG sadlar om till rallycross och rally allt längre bort, asfaltexperter till Tudor City Race!

Publicerad den 9 april 2014 klockan 15:10 av tommy.svensson

Bara minuter efter att jag tryckt på ”publicera” för gårdagens Motorblogg kom där mail från Hyundai och basen för deras WRC-satsning Michel Nandan. Här berättades att man beslutat att låta BloggSordoDani Sordo ta Juha Hänninens plats i ”Hyundai 2″ i nästa WRC-event, Rally Argentina. Sordo var lite sur över att man inte verkade uppskatta hans två sträcksegrar i Portugal och menade istället att han självklart skulle bli Neuvilles ”sidekick” i Sydamerika. Uppenbarligen klarade inte Nandan att stå emot och Hänninen får kliva ur och nu nöja sig med att köra ”reccien” och ur kul är det på en skala…
Egentligen hade man hoppats på tre bilar i Argentina, men logistiken satte stopp för detta. Nandan vill förklara sitt beslut.
- Kände att det vore orättvist att inte ge Dani en andra chans med tanke på hans ” excellent performance in Portugal”.
Spanjoren tackade så klart och tog emot.
- Är mycket tacksam att teamet gett mig chansen att tävla i Argentina och hoppas på mycket ”support” från mina fans.
- Min förhoppning är att jag ska hjälpa till ytterligare i i20:ans utveckling…
Hänninen var politiskt klok och ”surade” inte över de ändrade planerna.
- Stöder helt beslutet även om jag hade älskat att själv tävla där. Nu får jag istället inrikta mig på att supporta Thierry och Dani innan jag själv är tillbaka i Rally Italy Sardegna!
Vet inte om Spanien och Finland någon gång befunnit sig i krig med varandra? Om inte så är det säkert inte långt borta nu…

*
Stridsyxan från Rally Portugal mellan WRC-teamen och promotorn är inte nergrävd, tvärtom verkar det som. Innan månaden är avslutad ska parterna träfas och reda ut problemet med ”filmerna” från bilarna.
En källa menar.
- Det som hände i Portugal krossade förutsättningarna om en uppgörelse och nu står vi längre i från varande än på länge!
Var och när mötet ska äga rum är inte spikat men båda parterna är överens att inte lämna ”bordet” förrän man nått en överenskommelse.
Ska jag vara helt ärlig så förstår jag faktiskt inte riktig vad dom bråkar om trots att jag läst igenom artikeln i Autosport flera gånger. Det handlar om för vem och när materialet från bilarnas ”in och out cameras” ska vara tillgängligt. För detta är man beredd att riva upp himmel och jord, inte utan att ”VOC-såpan” får lite perspektiv. Menar om VM-gubbarna kan tjafsa om trams, varför ska man inte kunna göra det längre ner i näringskedjan…

*
2014 blir ett hektiskt år för Richard Göransson med GT-körande, STCC och Rallycross på programmet. Tyvärr råkade Richard ut för en krasch redan under premiärtestet av GT-MersanNürburgring. En sån där olycka som bara kan inträffa på Nürburgring då hela banan var torr men en enda kurva var blöt utan förvarning och räckena står nära.
- Det var grymt olyckligt. Jag klarade mig utan skador men bilen blev ordentligt stukad. Att fara in i räcket i drygt 170km/tim är inget man vill göra frivilligt, konstaterade Göransson efteråt.
Nytt för i år är att Richard kör BloggGöranssonMercedes SLS AMG GT3 för teamet ROWE Racing istället för den BMW Z4 GT3 som han kom tvåa i förra årets 24-timmars med. En ny typ av bil som kräver lite träning att bli van med.
- Mercedes bilen har framförallt lite längre hjulbas och större motorvolym (6,2 liter). Bilen har ett betydligt lugnare beteende på banan och det är mer vrid i motorn än vad jag är van vid. Men det har gått bra och jag tycker att farten börjar komma!

*
Äntligen lite nytt från PG Andersson, men tyvärr inget på rallysidan. PG slår följe med Ramona & Co och provar rallycross under 2014. BloggPGPå bilden är det dock PG som visar Richard Göransson hur man kör rally på snö.
Nu ser det inte ut att bli full satsning utan till att börja med bara tre tävlingar i SM och kanske EM på Höljesbanan.
Det är hos hårdsatsande Marklund Motorsport som P-G Andersson får möjlighet att åka rallycross med en VW Polo. Det officiella Volkswagen-teamet i rallycross-VM, kommer även att köra en bil här hemma jämte VM-åkandet som sköts av Anton Marklund och Toomas Heikkinen.
PG körde senast rallycross i EM-deltävlingen i Höljes för två år sedan med en åttonde plats som resultat. Tre tävlingar är klara för året, men det kan bli en fortsättning förklarar PG för Värmlands Folkblad.
Det är fortfarande inte helt klart, men de tre första kommer jag köra i alla fall, berättar Årjängsåkaren och fortsätter.
Även om Supercar- klassen i SM kanske inte blir så stor ska det bli riktigt kul att få mäta sig med bland andra Johan Kristoffersson, det är en av de absolut snabbaste förarna vi har. Jag hoppas på bra fajter!
Som avslutning kommer det som jag känner som ett riktigt nackslag mot oss ”rallylovers” när PG svarar på frågan om det är rallycross som gäller framöver?
Ja, rally känns helt borta. Dyker det inte upp något fantastiskt erbjudande så är det rallycross som jag siktar in mig på.
Alltså va f-n är det det som händer, måste alla helt plötsligt satsa på rallycross? Inte utan att det känns lite som i mitten på sjuttiotalet då massor av rallyåkare bytte spår till ”nymodigheten” . Vad hände,  jo det gick inflation i både tävlingar, banor, förare, bilar och inte minst bråk vilket fick till följd att publiken svek. Är vi på väg mot samma bubbla igen?

*
Måste erkänna att jag hade lite dålig koll på Tudor City Race som körs på Rollsbo Industriområde utanför Kungälv den 21 april/annandagspåsk. En asfaltsprint på totalt 22,5 km där varvet är 2,5 kilometer och det körs tre gånger tre. Ansvariga är Älvbygdens MK och Göteborgs MF. I dag är där fyrtiofem anmälda och glädjande nog även tre snabba skåningar. BloggAndersEslövs Fordåkare Anders Karlsson (bilden, kan hända fel bil då han har byggt ny Escort…) får sällskap av Hässleholmsduon Ebbe Nilsson och Rolf Grybb.
Arrangören vill ha ännu fler förare till Kungälv för att dela på det digra prisbordet och Conny Hansson tycket till och med att ”Silver-VOC:en” hade gjort sig där. Conny skrev bland annat ,”Vi har ett stort prisbord som presenteras på Tudors hemsida + mer från andra sponsorer. Du är välkommen att åka så vi får fler asfaltsexperter från söder, några har redan anmält sig.”.
Där ser du Roland en kille som har klart för sig, eller hur tolkar man annars ” …fler asfaltsexperter från söder”. Sug på den du!

Sordo vill köra WRC i Argentina, rallyarrangörer dåliga mot publik och Rally Kadett i Ullared-dress!

Publicerad den 8 april 2014 klockan 15:48 av tommy.svensson

Dani Sordo verkar lite ”putt” över att inte Hyundai anmält honom till nästa WRC-tävling, Rally Argentina. Han menar att sträcksegern i Portugal mer än väl visar att han har mycket kvar att ge som ”grusåkare”. World Rally ChampionshipTill detta har bossen Michel Nandan varit lite tvivlande till och därför anmält Juho Hänninen som planerat vid sidan av Thierry Neuville.
- Förstår inte varför jag inte ska med till Argentina, undrar spanjoren.
- Har både stor erfarenhet av tävlingen där och dessutom massor av fans i Sydamerika…
Sordo menar att det är helt upp till Nandan vem han vill ska köra Hyundaien men vill ändå ”hinta” lite om sin inställning. Om nu inte Nandan lyssnar blir det först i Tyskland som Sordo återigen får chansen och då på asfalt.
- Anledningen till att Dani fick chansen i Portugal var att se om han fortfarande var konkurrenskraftig på grus, berättar Nandan och tillägger lite kritiskt.
- Med Citroén i fjol trodde man att han kanske glömt hur det är med grusrally…
Anmälningstiden går ut idag och då får vi se om Sordo lyckas putta ut Hänninen eller om Hyundai kör en tredje bil. Ett tredje alternativ blir nog att Sordo ges tid att rensa naveln från lite ludd…

*
Fick igår ett tänkvärt samtal från Christer Rehnberg i Åhus. Christer är rallyintresserad åskådare och efterlyser en bättre inställning hos rallyarrangörerna mot sin publik.
- Planerade att åka till Simrishamn i helgen, men lyckades inte hitta varken var tävlingen startade eller första start,  fick åka ner lite på vinst och förlust, berättar han.
Mycket rallypublik på specialsträcka ett vid Eriksdal i SimrishamnsmixenFör oss som sitter ”djupt i skiten” känns detta så klart som ett ”icke problem. För andra som kanske åker på en eller två tävlingar om året är däremot frågan av högsta vikt. Självklart ska fakta finnas att läsa på arrangörens hemsida i god tid före tävlingsdagen. Där borde/måste finnas var, när och hur man kan köpa karta och program.
Får jag sedan önska, så borde t.ex Södra BF:s hemsida vara uppdaterad på första sidan med ”Vad händer i helgen”, tid och plats för vad som händer i distriktet. Känns som en ganska lätt sak att fixa, eller?
Sedan finns det en märklig inställning hos rallyklubbar som innebär att man aldrig sätter ut minsta lilla annons om sin tävling i de lokala medierna. För en division sex klubb i fotboll är det självklart att annonsera om sina hemmamatcher. En rallytävling med mångdubbelt större publikintresse försiggår dock lite mer i skymundan. Verkar bara vara de redan ”frälsta” som man vänder sig till. Christer avslutade.
- Med lite annonser och annat hade säkert ännu fler hittat rätt i rallyskogen med merförsäljning av både program och grillad korv!
- Dessutom måste större publik gillas av både tävlande och sponsorer…

*
Vet inte vad det är för fel på folks färgseende? Förstår t.ex inte vad man ser för snyggt i gröna rallybilar och det allra senast hemska här på bloggen, guldfärgade Rally Kadetter. Mötte ju en sådan på Express-Specialen och då förklarade jag min inställning till guld på en sådan skönhet. Ungefär som att sätta en träningsoverall från Ullared på ”Vänner-skådisen” Jennifer AnistonBloggAniston. Det funkar men känns lite som ”synd på så rara ärtor”…
En som inte håller med är Opel-freaken Rune Nilsson från Hässleholm som dessutom öppet erkänner att han tävlat med en ”guldfärgad” Kadett. Han skriver,BloggRuneVisst är guldfärgade Kadetter granna, även med bred rand. Jag och frun i början på 70 talet, har frun kvar men tyvärr inte bilen.” . Vad säger man mer än att det är modigt att ”våga komma ut” med ett sådant erkännande…

*
Inte helt oväntat fick jag lite återkoppling om ”VOC-såpan” från igår där vissa stöttade Fransson-gänget medan andra tyckte att Rallyutskottet stod för den rätta linjen. Själv väljer jag att vara lite som FN, eftersträvar mest att det blir en fredlig lösning på problematiken. En tyckte t.ex att VOC:arna skulle stanna hemma fram tills att frågan är löst. Lite ironiskt menade han att detta enbart skulle vara positivt.
- Tänk så bra att få ner startfälten med mellan 50-70 bilar. Kortare tävlingstid, mindre vägslitage, bättre för miljön enda nackdelen är så klart att det blir mindre pengar i kassan hos arrangören, enligt förslagsställaren.
- Fast det kan kanske kompenseras med att Grupp F-åkarna betalar dubbel avgift…
Detta kan jag direkt konstatera inte skulle fungera om man tittar på Simrishamnsmixen. Här startade fyrtiofyra VOC Mekonomen Rally-bilar men bara en enda i Grupp F FWD. Kan så klart ha varit någon F- RWD bland ”VOC:arna” men jag tvivlar. BloggVOCTill exempel så körde Christian Juhlin med dekalförsedd VOC…

*
BloggOlaOm en knapp månad är det dags för Ola Nilsson att premiärköra sin nya Porsche i tyska Porsche Carrera Cup. Premiären körs på Hockenheim den 3-4 maj och nu pågår förberedelserna som intensivast. Först och främst två officiella Porsche test-dagar på Hockenheim innan Ola åker till Red Bull Ring i Österrike samt Hungaroring i Ungern.
- Det blir ett intensivt resande kommande veckor, men självklart ser jag extremt mycket fram emot att verkligen få sätta tänderna i Porschen igen, menar Ola.
- Nu kommer vi in i en väldigt viktig fas där fokus under testerna kommer att ligga på kvalsimulering då det kommer att vara extremt viktigt att få till just kvalen…
Blir spännande att följa ”Hasses påg” framöver!

Motorbloggen
Kristianstadsbladets fotochef Tommy Svensson är tidningens mest populära bloggare. Han har varit intresserad av motorer sedan barnsben. Här bloggar han om bilar, trafik och motorsport på fyra hjul. Har du några frågor som rör bilar från 50-, 60- eller 70-talen kan kanske Tommy hjälpa till.
Mejla Tommy på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Kategorier

Sidor


Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu