Klart med SM-klasserna 2015, nya WRC-bilar i kylskåpet, Sääw kritisk, SSR flyttar och SM-vinnaren stöttar inför C4-Sprinten!

Publicerad den 18 september 2014 klockan 15:43 av tommy.svensson

Pratade med nye SM-koordinatorn Micke LindhSnapphanerallyt i början av augusti och undrade då hur det gick med de nya SM-klasserna. Av svaret att döma dessutom ganska förståeligt, förstod jag att det inte var helt lätt att få ihop SM-puzzlet. Nu har tydligen sista biten fallit på plats och idag presenterar man hur nya Rally-SM kommer att se ut 2015-2017. Inte det stålbad egentligen långt därifrån, som jag menat är nödvändigt för att få riktig fart på SM-skutan, utan mer ett ljummet skumbad kan jag tycka. Största nyheten är att man byter namn till de internationellt mer förståeliga med R-klasser, vilket jag tycker är bra. Så här ser SM-klasserna ut enligt Rallyutskottet:
” Otrimmat 2wd – R2, Fia godkända Grupp N 1601cc upp till 2000cc samt R2B
Trimmat 2wd – R3, oförändrad mot 2014. Utskottet jobbar på en förnyelse av vagnpark som är långsiktig.
Otrimmat 4wd – R4, Grupp N 4wd över 2000cc samt R4. Här följer vi det som FIA precis tog beslut om att dessa två bilklasser kör ihop.
Trimmat 4wd – R5, Grupp A över 2000cc inkl WRC fram till 2005-12-30 samt Nationell special enligt RY-T 8, 4wd, FIA Appendix J. S2000, RRC och R5.”.

*
Det enda ”stålbadsliknande” är att nya WRC-bilar förbjuds att tävla om SM och de senast tillverkade WRC-modellerna vi kan förvänta oss kämpa om SM-guld är tillverkade 2005 eller tidigare. Mats Jonsson kan alltså vara helt lugn, ”Gamla Bettan” sitter säker även till nästa år. BloggHörbingHar inte stenkoll, men Hörbings Focus (bilden) ligger nog lite sämre till, plus så klart de båda Fiestorna som kördes av Ingemar Svensson och Hasse Gustavsson som nu hamnar i kylskåpet.
Motiveringen till beslutet är enligt Lindh/Rallyutskottet, ”Vårt grannland Norge har förbjudit WRC bilar. Finland har stoppat WRC nyare än 2002. Nu tar Sverige steget till att på sikt förnya vagnparken i denna klass. 95% av WRC bilarna som vi har i Sverige har produktionsår 2005 eller äldre. De som har WRC bilar kan alltså fortsätta att åka SM. Men samtidigt som det är möjligt så öppnar vi upp möjligheten för de nya bilarna som på nationell nivå runt om i Europa heter R5, RRC och S2000. Det finns också en ambition från oss och vårt grannland Norge att i framtiden samarbeta på olika plan. Då blir det lättare att följa ett internationellt reglemente för mästerskapens huvudklass. R4 klassen gör så att de Grupp N bilar och R4-bilar vi har i Sverige kan fortsätta tävla på SM nivå i garanterat 3 år till. Vi hoppas därmed på ett ökat antal startande i klassen.”.

*
Största klassen Trimmat 2WD-byter namn till R3 och här menar man att det på sikt kommer att ske en förnyelse av bilparken.
- De aktiva vill bygga nyare bilar och det har vi lyssnat in. Det händer inte på ett år utan vi har en långsiktighet även här.
R2 har under de senaste åren varit en internationell klass och kommer så fortsättningsvis att vara. Grupp-N bilar blir till R2, that´s all.
Junior-SM är enda klassen där förändringarna inte är huggna i sten, här kan bli ändring under tiden fram till 2017.
- Våra framtida stjärnor finns bland juniorerna och under 2014 har vi satt våra juniorer i finrummet genom att låta dem åka först. Det har inneburit garanterad radiotid och att för dessa juniorer bli intervjuade är en övning som få juniorer i andra länder har förmånen att få, enligt rallyutskottet.
- I framtiden kommer vi successivt att sätta dessa juniorer än mer i rampljuset, deras ambition och vilja att utvecklas i sporten på hemmaplan ska hörsammas. Vi ska tillsammans skapa goda förutsättningar för dessa Juniorer.
- Klassen kan alltså att komma ändras till 2016.

*
Ett envist rykte har även gjort gällande att även R1-bilar skulle få egen SM-klass vilket alltså inte blir fallet. Möjligtvis blir det RM-status för ”småbilarna” och då kanske även Grupp E och F kommer att ingå. En annan fågel som kvittrat detta…

*
Hade inte mer än hunnit skriva ovanstående förrän det plingade i mejlkorgen och BloggSääwPelle Sääw meddelade sin åsikt om de nya SM-klasserna.: Hej. Fick info att att nya klasser till 2015 är bestämda: Trimmat 4WD får vi bara ha bilar upp till 2005…..
Vad dom inte fattar är att 2005 var det dom värsta bilarna med fullaktiva diffar, 2-litersmotorer osv. Efter detta så trimmades bilarna successivt ner, dagens WRC är klart mindre avancerade och med mindre hästkrafter men med bättre väghållning. Det var ju styrelektroniken osv som var så avancerad. Så en ny Fiesta WRC är ju inte snabbare….. med den kan vi sköta lokalt. Man fattar ingenting, man kommer inte få in nya bilar.
Sedan vid vårt möte i Köping bestämdes att klasserna inte skulle röras, jag fattar ingenting…”.
Känner mig tvingad att ringa Pelle och höra hans åsikt och det var ingen tvekan utan att hissmontören var irriterad/upprörd.
- Allra mest är jag irriterad över att mötet i Köping inte verkar ha betytt ett smack. Man tar egna beslut över våra huvuden och det känns ju väldigt bra, konstaterar Pelle ironiskt.
Ingen hemlighet att Pelle länge jagat ersättare till Super 2000-Skodan och bland annat sneglat på någon av ”Tommy Sillefallarens” Fiestor.
- Med det här beslutet är det ju en himla tur att det inte blivit någon affär, menar Pelle.
- En sådan Fiesta skulle vi klarat att både köpa och driva, medan de gamla WRC-bilarma som nu blir tillåtna är alltför tekniskt avancerade för oss att meka med.
En R5-bil, då skulle inte det kunna vara ett alternativ, frågar jag Pelle.
- Absolut är det så, men där snackar vi runt 3,7 miljoner inklusive reservdelspaket och moms, frågan är hur många här i landet som har råd till detta?
- Verkar faktiskt inte som man har riktigt klart för sig hur mycket sådana här bilar kostar…
Känns inte som att debatten är avslutad…

*
Föga överraskande ser det ut som att Jost Capito och Sebastien Ogier är mer framgångsrik i sina förhandlingar än Löfvén och hans ”hang arounds”. Enligt Autosport tyder allt på att Ogier stannar hos Volkswagen Motorsport även 2015 och inom kort utlovas ett besked från den snart tvåfaldige världsmästaren.
- Jag är hundra procent övertygad att Sebastien finns hos oss även till nästa år, konstaterar Jost Capito belåtet och fortsätter ändå lite hemlighetsfullt.
- Vi kommer att avslöja namnen på våra förare när vi tycker att tiden är mogen!
Rally Australia 2014Han låter oss dock förstå att det inte finns någon avsikt att ändra på sin ”line-up” till 2015 och vem i dagens WRC-fält skulle kunna ersätta någon i ”supertrion” undrar jag…

*
Gårdagens stora snackis i den här delen av landet var utan tvekan beskedet att Kongen och Silverratten försvinner som enskilda tävlingar och ersätts av ”Rally över gränsen”. Konstaterade då att nytänket måste försvåra för en eventuell återflytt av South Swedish Rally till Kristianstad. Dröjde inte länge förrän en ”fågel kvittrade” i mitt öra och berättade a att detta inte alls var aktuellt längre.
- SSR planerar nu för start i Karlskrona, kvittrade fågeln.
Redan har företrädare för SSR haft möte med likasinnade i Karlskrona och enligt min källa skulle det inte finnas några hinder för en flytt till den gamla sjöstaden. Det är ju ingen större hemlighet att det funnits kritik mot Tingsryd som startplats och att tävlingscentrat på travbanan inte varit så ”flådigt” som man enligt vissa har rätt att förvänta sig. När dessutom hotellet packade ihop och gjorde det omöjligt att bo centralt underlättar så klart inte i kampen för att behålla rallyt i ”hästriket”. Själv blir jag dock lite besviken när jag nås av ryktet om en flytt från Tingsryd vilket så klart även innebär att årets succé ”Asfaltsprinten” även den försvinner vilket jag tycker är väldigt synd. För min del årets tävling i Asfaltcup (detta trots att jag blev omkörd av Peter Holgerssons gröna Escort)…

*
I dagens Helsingborgs Dagblad kan man läsa att Herrevadskloster & Slott KB överklagar miljöförbundets beslut om motorverksamhet på Ljungbyhed Park.
I mitten av augusti fattade direktionen för Söderåsens miljöförbund beslut om nya strängare försiktighetsmått för motorverksamheten på Ljungbyhed park. Herrevadskloster & slott KB anser att motorsport och liknande verksamheter bedrivs olagligt på området och att anläggningen borde ha bygglovprövats för ändrad användning från nedlagd flygbana till motorsportanläggning innan den började användas. Klippans kommun borde ha beaktat nyetableringen av motorsport som likvärdig med en nyanläggning av en permanent bana, skriver bolaget i sitt överklagande.
”Herrevadskloster & slott KB anser att en djupare analys borde ha genomförts för att undersöka verksamhetens konsekvenser på närmiljön, skyddade värden i omgivningen samt människors hälsa och livsvillkor. I ett annat överklagande till länsstyrelsen vill en privatperson att villkoren för motorsportverksamheten skärps. Närliggande företag som satsar på turism och kultur lider skada eftersom aktiviteter som rundvandringar och tillställningar förstörs av motorbullret, enligt privatpersonen.”. Min kommentar, nu får ni väl ändå ge er. På platsen har sedan ”urminnestider” bedrivits mer eller mindre bullrande flygverksamhet. Det lilla buller som de trots allt ganska sporadiska motoreventen nu orsakar är ungefär som att ….. i Mississippi!

*

Storfrämmande blir det på STCC-finalen till helgen på Mantorp Park. Kung Carl XVl kommer förutom att heja fram Carl Philip även agera prisutdelare. Lätt att konstatera, STCC har lycktas betydligt bättre med sin prisutdelare än vad SMK Hörby gjorde i TV-Svängen där jag själv fick äran…

*
Från STCC-finalen till helgen är steget inte så långt till Kristianstads RS-DM/Asfaltcup bidrag C4-Specialen ute på Wendesområdet ute i Åsum. Ingen större hemlighet att jag har lite svårt att hinna med Tyko Nilsson och Roland i ”Black Beauty”. Än värre lär det bli nu när den svarte har nytt franskt gummi på alla fyra inte som tidigare bara på framhjulen till helgen. En kombination, alltså ”franskt x 4″ som även ”Kranis” använder och detta med framgång får man väl säga. Nu gäller det för mig och Stefan att ladda om, men vi satsar inte på att åka franskt. Istället sulor direkt sprungna och utvecklade i WRC2 och duger de på Jari Kettomas Fiesta då måste de fungera även på Silver-VOC:en, resonerar jag. Återstår att se om mitt resonemang håller.
För att ytterligare stärka självförtroendet hade jag igår en date med nyblivne svenske mästaren iBloggJens V8 Thunder Cars, Jens Edman ute på Åsum Ring. Nu ska jag inte gå in i detalj vad som dryftades där ute, men en del tips fick jag av Jens. Inte överköra, något om ”Apex” och så annat som jag håller för mig själv. Själv lovade Jens att skynda ner från lördagens finalrace på Mantorp för att försöka vara i tid för C4-Specialen (startar 10.00 söndag) och på plats coacha mig. När jag summerade råden från Jens så kan de ”kokas ner ” till.
- Inga problem att klippa bägge två, materialåkare (sådana som tror att det är materialet som avgör och inte kunnandet, min anm.) brukar för eller senare falla på eget grepp!
Tyko och Roland, nu är ni förvarnade…

*
En stor morgon i morse ute på Konditori Boulevard i Kristianstad där Thord ”Todde” Johansson huserar. Säsongen började så bra nere på Falsterbofältet med mig i högerstolen och pris hem till Tollarp. Sedan har det varit lite motigt för den gule 940-åkaren fram till i fredags och Jubileumssprinten i Hörby. Utan min medverkan, istället som vanligt Emil Månsson till höger blev det en tredje plats i 2WD. Nu verkade detta att han skulle ha pris vara så främmande för Todde att han missade prisutdelningen som hölls efter TV-Svängen. BloggToddeKände att detta fick jag rätta till och i morse var det ”prisutdelning” i bageriet med en nästan rörd mottagare. Även ”publiken”, alltså personalen var imponerade över chefens bragd. Bättre hälften till pristagaren, Heléne undrade dock lite försynt.
- Är det för bageriet du fått pris?
Det är här som man på teaterspråk beordrar, ridå!

 

 

Kongen+Silverratten=Rally över gränsen, ?? anmälda till Rally-SM finalen, Emil laddar för ”tyska Monte” och Ramonas nya look…

Publicerad den 17 september 2014 klockan 20:07 av tommy.svensson

Dagens stora rallynyhet för oss i Sydsverige och för mig dessutom helt oväntad, levererades av tävlingsledaren i Kristianstad MK:s Kong Christian Race, Björn Larsson.
- Till nästa går vi ihop med Älmhults MK och samkör Kongen med Silverratten, meddelade Björn.
När jag samlat mig efter ”chocken” frågade jag varför?
- Vi vill båda prova något nytt, då kändes detta som något bra och arbetsnamnet på det hela är passande nog ”Rally över gränsen”.
Än så länge är det mesta i sin linda, men bestämt är att det blir Kongens tävlingssdatum som gäller, den 25 april.
Björn menar också att man sneglat på succén med fjolårets Rally Småland och nu vill de båda traditionstyngda klubbarna försöka sig på något liknande. Man ser i detta flera samordningsfördelar ekonomiskt och att man säkerställer arrangemanget med egen funktionärstab så långt det är möjligt. Fortfarande gäller dock att det är ”endagars tävling” som gäller enligt Björn.
- Så blir det, med ”Kongen” som etapp 1 medan Silverratten blir etapp 2.
Ny start och målplats letas det efter, varken Älmhult eller Kristianstad är aktuella.
- Vi söker någonstans mittemellan och rent spontant ligger Osby väldigt bra till, menar Björn.
Än är det mesta på planeringsstadiet men man hoppas på en SS-längd av totalt cirka 70 km. Med kännedom om vägtypen på gränsen mellan Skåne och Småland lär detta bli en riktig höjdare. Både helt nya, några nya gamla plus gamla välkända sträckor utlovas.
- Redan nu har vi klart med olika cuper som säkerställer ett stort, spännande och dessutom internationellt startfält, avslutar Björn som blir tävlingsledare för Kongen medan Kent Rydh får samma uppgift i Silverratts-delen
.

*
Min spontana reflektion, detta är en klart positiv nyhet men några frågetecken tycker jag ändå finns. Till exempel känns det som att Kristianstad blir en allt mer ”utarmad” rallystad, först försvann South Swedish Rally och nu går Kong Christian Race samma väg. Däremot kan jag gratulera Osby som länge varit en vit fläck på rallykartan sedan Osbysvängen försvann på sjuttiotalet ( här har jag faktiskt varit med om att köra hem ett lagpris till SMK Hörby).
Nästa frågetecken, vad händer med den eventuella återflytten av South Swedish Rallyt tillbaka till Kristianstad? Har förstått att det inte varit helt lätt att fixa detta och med dagens nyhet om ”nytt storrally” känns en SSR-comeback till Kristianstad väldigt avlägsen…

*
Först kommer ett pressmejl från Rally-SM inför finalen i Uppsala, ”Anmälan till SM-finalen i rally har stängt och 87 ekipage kommer till Uppsala den 3-4 oktober. Årets rekord är att så många som 20 juniorer jagar de sista poängen.”. So far so good, som engelsmannen säger. Sedan läser jag på Ericsson Motorsport där jag kan läsa att det är 124 anmälda inklusive nio föråkare (varför i hela friden namn behövs nio föråkare?). För att göra min förvirring total går jag slutligen in och kollar på anmälningslistan, hittar då 109 anmälda inklusive de nio föråkarna. Så riktigt hur många som verkligen är anmälda vet jag faktiskt inte…

*
Hittar bara en enda skåning i listan, Johan Green, Hässleholms MK så han får kompletteras med några upphöjda smålänningar till ”halvskåningar” i 2WD, David Bellborg, Oskar Nilsson och Patrik Johansson. I Otrimmat 2WD gör Andreas Sigfridsson SM-premiär med den lilla Renault Twingon.

*
För ”tysken” Emil Bergkvist gäller först deltävling sju, näst sista iBloggEmil ADAC Rallye Opel Cup som går in i en avgörande fas med Rallye Litermont Saar, runt Sarlouis i Tyskland med start på lördag
Rallyt liknar Monte Carlo-Rallyt och kallas i Tyskland för ”Liters Monte”. Rallyt startar lördag och den totala sträckan är 414 kilometer med elva mycket krävande specialsträckor på över 130 kilometer.
I det totala sammandraget inför tävlingen skiljer sex poäng mellan topptrion Julius Tannert 164 poäng, Emil Bergkvist 162 och Jakob Madsen 158.
- Jag och Jocke tillsammans med övriga inblandade har en gemensam bild över hur vi ska genomföra tävlingen för att vara topp tre i slutändan av serien, menar Emil hoppfullt och fortsätter.
- Vi ska försöka att köra lika säkert och snabbt som dom två föregående tävlingarna och om det är läge, lägga lite mer kraft på Power Stage för att erövra bonuspoäng!
Intresset för Opel Adam Cup är stort med otroligt mycket publik runt tävlingarna, vilket för med sig att fler är intresserade av att testa på serien. Därför gör ett nytt ansikte gästspel i cupen under Rallye Litermont Saar, 18-årige Finländaren Emil Lindholm, son till f.d storåkaren Sebastian Lindholm.
- I övrigt så jobbar vi för högtryck med att få ihop det sista för start i Uppsala. Vilken bil det blir hänger ihop med ekonomin, vi har fler uppslag vi jobbar på och kan avslöja att prio ett är att starta med en Opel Adam R2 som vi har klart med att hyra från Tyskland, berättar Emil.
- Får vi inte ihop ekonomin runt detta så är huvudspåret vår vän Ola Axelssons Volvo 240 Appendix K…

*
I måndags var Ramona Karlsson i superheta Skottland (torsdag ska skottarna rösta om man ska bli självständiga och inte längre vara hopknutna med engelsmännen) och testade sin nya Peugeot 208Albatec_208_R5_RX_2014_2a (på bilden kan man se hur bilen kommer att se ut vid tävling) inför VM i Tyskland. På Knockhills racingbana strax utanför Edinburgh fanns Albatec-teamet på plats under två och en halv timme. Ramonas plan var att utnyttja tiden till max för att hitta en bra chassie-setup vilket inte blev så lätt en regnig och lerig kväll och långt i från ”superhet”.
- Tyvärr var inte vädrets makter på vår sida då himlen öppnade sig strax innan testet. Detta gav inte de bästa förutsättningarna till att testa inställningar för torrt underlag som det verkar bli i Tyskland, berättar Ramona.
- Men tid i bilen är givetvis alltid värdefullt och dessutom fick jag ju bra våtunderlagsträning…
BloggRamonaTeamkollegan Andy Scott var även där med sin bil där båda hjälptes åt att testa och jämföra varandras bilar för att utnyttja testet till max.
Tyska Estering är en av de snabbaste banorna i Rallycross-VM och där bilarna kommer upp i hastigheter bort emot 180 km/h. Startkurvan är en mycket omtalad 90-graderskurva och där det brukar ske mycket krascher.
- Målet är att överleva första kurvan och att sedan öka, skrattar Ramona och fortsätter.
- Siktet är inställt på semifinal och jag vet att det kommer att bli tufft med över 40 startande!

*
När Nalle Puh på morgonen hittar en bortglömd honungsburk och konstaterar han enkelt.
- Nu vet man att det kommer att bli en bra dag!
Samma känsla hade jag i morse när jag vittjade postlådan på Kristianstadsbladet.BloggOpel Idag kom även ett annat husorgan, Classic Motor och när den hamnade på frukostbordet ihop med muslin, plus av sambon det beordrade gröna teet, föll blicken på första sidan (bilden). Just då kände jag som Puh, det här blir en bra dag!

*
(Precis när jag skrivit detta om ”bra dag”, brakade helvetet löst och plötsligt blev det ”Error” när bloggen skulle uppdateras. Ni som försökt läsa tidigare har märkt säkert detta.
-Du Puh och bra dag, f-ck you!)

 

Nya WRC-regler 2015, Grupp N ersätts av R4, Rally Sweden flyttar fram och Matton irriterad över okonsekvens…

Publicerad den 16 september 2014 klockan 16:54 av tommy.svensson

Verkade inte som att FIA och WRC-höjdarna alls brydde sig om TV-Svängens jubileum i helgen utan istället lade man pannorna i djupa veck borta i Peking och beslutade lite nytt till 2015. Bland annat att man ökar tidstillägget för ekipage som tvingas avstå att köra sträckor efter någon form av problem. Tidigare har det varit fem minuters tillägg för varje sträcka man hoppar över, nu ökas det till sju minuter. Etappens sista sträcka kostar ännu mer att missa, tio minuter precis som tidigare.
Vidare verkar det som att begreppet Grupp N försvinner helt och i fortsättningen kallas bilarna R4 och detta ”world wide”.

*
VM-kalendern för 2015 spikades enligt följande: 22-25 januari Monte Carlo, 12-15 februari Sverige, 5-8 mars Mexiko, 16-19 april Argentina, 21-24 maj Portugal, 11-15 juni Italien, 2-5 juli Polen, 30 juli-2 augusti Finland, 20-23 augusti Tyskland, 10-13 september Australien, 1-4 oktober Frankrike, 22-25 oktober Spanien, 12-15 november Storbritannien. Att märka är att Rally Monte Carlo, Rally Deutschland och Rally France ännu inte slutet något avtal med WRC-promotorn. Varför vet jag faktiskt inte, men det är väl som vanligt pengar det handlar om…

*
Vad gäller ERC som jag upplever har en stigande statuskurva, gäller fortfarande R5 och Super 2000 som huvudklass. I ERC 2 är det ”Grupp N/R4-bilar” och i ERC3 tävlar R1-R2-R3. Tävlingskalendern bantas från tolv till tio tävlingar varav sju räknas för ERC och ERC2 medan ”småbilarna” i ERC3 bara får räkna sex. ERC-tävlingarna ska ha 200-230 kilometer specialsträcka beslöts i Peking. På dessa blir det tillåtet att använda arton däck för 4WD-bilarna medan ”tvåhjularna” kan lasta fyra färre i servicebilen.
Nu var väl inget av detta något riktigt kontroversiellt utan klubbades utan större diskussion. De andra lite tuffare frågorna, som förslaget om ”shoot out”, slopande av ”split times” under körning och inte minst startordningen för WRC beslöt man troligtvis och i sann rallyanda, att allt lite känsligare  skulle utredas vidare…

*
BloggSvenskaDen uppmärksamme ser också att Rally Sweden tvingats flytta fram en vecka från traditionella vecka sex till vecka sju vilket gör att man kolliderar med sportlovsveckan för Göteborgarna.
Anledningen till detta är att WRC-premiären Rallye Monte-Carlo senareläggs en vecka (kan tänka mig att man vill försöka undvika regnkaoset som rått där de två senaste åren).
– Man gav dem okej till att flytta och tanken var då att vi skulle ligga kvar på samma datum, berättar VD för Svenska Rallyt Glenn Olsson.
- Teamen sa dock blankt nej, man klarar inte av att tävlingarna ligger med endast två veckor mellan utan de behöver sina tre veckor. Därför blev vi pressade att flytta och tvingades acceptera att det var en fajt vi inte skulle klara av, det var bara att acceptera.
Vintern är som bekant alltid ett vågspel och att flytta en vecka närmare våren, känns trots allt lite skakigt. Å andra sidan, det kan också vara en dj-la vinter långt in i mars…

*
Missade som sagt stora delar, nästan totalt om jag ska vara ärlig Rally Australia. Fick dock mig berättat om Kris Meeke och hans ”short cut” som kostade honom lite över minuten i tidstillägg. Nu rasar Yves Matton, Meekes chef över detta och hävdar att domarna stal en pallplats för nordirländaren. Andreas Mikkelsen var bara 1,5 sekund före honom när han genade över ”a grass area” på dagens sista sträcka, SS10. Det Matton hänger upp sig på är att när Mikkelsen gjorde något liknande i Rally Polen fick han istället 5000 euro i böter plus en varning, om det upprepades blev det uteslutning.
- Har ingen kommentar om Kris straff men menar att det måste bedömas lika oavsett vilken förare det än gäller. Nu är där inget vi kan göra utan att hoppas att man är mer konsekvent nästa gång en sådan här sak händer.

*
I helgen blev irländaren BloggMcKennaDaniel McKenna lite historisk när han körde hem Brittiska Rallymästerskapet, det sista på ett tag. Som bekant kommer McKenna inte ha någon möjlighet att försvara titeln 2015 då mästerskapet är inställt. Guldet säkrades i Rally Isle of Man där man körde 24 sträckor uppdelat på två i sektioner i mästerskapet. McKenna med sin R3 Citroén DS3 var lite unik med att vara ende förare i mästerskapet som fullföljde alla 24 sträckorna. Allt medan konkurrenterna hade problem och missade en eller flera. Som vanligt, det gäller att ta sig i mål…

*
Betade av det mesta kring TV-Svängen i går men när jag fick den här härliga stämningsbilden av Bo Bengtsson från starten på SS3 i fredagens Jubileumssprinten, som för övrigt vanns av Johan Green och Stefan Ahl kunde jag inte motstå att visa den för er.BloggNatt Tänk, detta är en bild från en tävling 2014, unikt skulle jag vilja säga med en mörkerbild. För fyrtioår sedan var detta den syn som var den allra vanligaste av rallyskogen, kolmörker och extraljusens lysande fingrar spretande ut i längs sträckan. Nostalgi? Ja, självklart…

 

 

 

 

Lite onyttigt WRC-vetande, ett tidkort betyder så mycket och ”gamlingarna” förgyllde 50:e TV-Svängen!

Publicerad den 15 september 2014 klockan 18:28 av tommy.svensson

Vet inte om Motorbloggen saknats under den här hektiska helgen med för mig fullt fokus på femtionde upplagan av TV-Svängen? Om så är fallet är jag tillbaka nu och känner mig idag piggare än i söndagskväll då känslan närmast kan beskrivas som min far brukade säga ”känner mig som udskeden äpplagrööd…”. Då toppades helgen med att chefen kallade in mig för extra valbevakning 18-24 söndagskväll. Efter en vecka ständigt på ”varvstoppet” med allt jobb inför tävlingen så kändes sängen vid midnatt extremt skön…

*
Rally Australia 2014Tänker inte orda så mycket om WRC Rally Australia som i stort sett gått mig obemärkt förbi. Noterade dock att VW säkrade konstruktörstiteln och att Ogier i praktiken är klar världsmästare. Hörde att tävlingen visades i tv i går och vad jag förstod av mina kompisar var det riktigt häftigt ”down under”.
Kollade in lite kul fakta förmedlad av VW Motorsports mediaavdelning som till exempel, att VW vunnit nitton av de 23 WRC-tävlingar som körts sedan deras debut 2013. Det har körts 428 specialsträckor och av dessa var det en Polo som var snabbast på 297. Poloåkarna har kört sträckor i temperaturer från minus 12 grader i Rally Sweden till plus 34 i Rally Italy och detta så klart i skuggan…

*
Till VW:s-museum i Wolfsburg anländer snart Polo R WRC med chassinummer 11, bilen som tog den allra första WRC-segern i händerna på Ogier och detta i Rally Sweden. Bilen kördes i sex tävlingar efter detta och vann fyra av dessa. Detta gör ”elvan” till den mest segerrika Polon under de här två åren.
Noll är siffran för hur många gånger Polon har råkat ut för motorhaveri under de här åren. De tekniska problemen har varit så få att på listan tar man upp att Andreas Mikkelsens bil råkade ut för att generatorremmen gick av i Rally Argentina. Skicka listan till Peugeotingenjörerna som jobbar med nya R5 208:an, där vore ett sådant fel antagligen inte ens värt att anteckna…

*
Att bygga en WRC-bil är ett utpräglat hantverk och en Polo behöver 350 timmar för att bli färdig från omålad kaross till att trycka på ”the engine-button”. Sedan ska motorn på officiella 315 hästar knattra på i 250 mil specialsträcka plus tusen mil transport innan det är dags för service. Motorn är plomberad av FIA så det går inte att ”kubbla”. Man har 355 millimeter stora Alcon-bromsar som tål hyggligt med värme, 900 grader ska de palla för. För att serva en Polo behövs endast 66 olika verktyg.

*
Till och från WRC-tävlingarna kör VW-teamet cirka tiotusen mil och då ingår inte de 47217 kilometerna sjötransport till de tre ”overseas rallies”. Teamet använder sju lastbilar för allt tekniskt material för att ta sig till tävlingarna. Tillkommer gör tre likadana lastbilar för media, restaurang och toaletter. I restaurangen dricks 1400 burkar Red Bull vid varje tävling plus 240 liter kaffe. Med detta helt onyttiga vetande lämnar vi WRC för dagen.

*
När man jobbar med en rallytävling som TV-Svängen, vet så klart inte hur det funkar i andra klubbar men hos oss pendlar man i ett tillstånd av mellan himmel och helvete, kritvitt och djupsvart, sol och regn och detta oftast flera gånger om dagen. Ena sekunden något strul och man åker rätt ner i källaren, nästa minut kommer något oväntat positivt och känslan av att molnen passeras uppåt i raketfart infinner sig direkt. När Bertil G.(tävlingssekreterare och KIA-ägaren ni vet) gick igenom ”Tidkorten” infann sig himmelskänslan omgående när Södra Sunnerbos Volvoåkare Mikael Andersson med namnen med Johansson i efternamn, när han kollade deras tidkort. BloggTidkoPå baksidan hade man skrivit ner ”Tack SMK Hörby för en fin tävling, många +++”. Förr brukade man säga att ”ett brev betyder så mycket” i det här fallet fyller ett tidkort exakt samma uppgift, stort tack ”Mikaelarna”!

*
Söndagen gick åt till det vanliga, att försöka återställa mer eller mindre svårt regn/rallydäckskadade vägar. Ett tufft jobb då vägskrapan gjort sitt jobb men dessvärre på kuppen skapat rena lervällingen vilket gjorde räfsandet och stenplockningen ännu svårare än normalt. Glädjande nog verkade inte så många ha provat att ”plocka kantareller”, de gula stenarna var nämligen tämligen okörda vilket jag tycker är positivt. Däremot hade man under tävlingen inte bara hunnit projektera utan även byggt helt ny mötesplats på StänkelösavägenBloggväg (bilden). Själva vägen var i stort sett helt okörd, däremot hade de tävlande bestämt sig för att bygga ”ny väg” vid sidan av. Runt två meter rätt ut i Skåneskogen drog man en helt ny vägsträckning. En liten undran, är det så himla konstigt om väghållare är skeptiska till att låna ut sina vägar, bara undrar alltså…

*
Bästa känslan efteråt är när vi avslutar med korvgrillningen på klubben. Den känsla av att trots allt ha gjort ett gott jobb är obeskrivligt skön och det där lilla som gör att vågskålen ändå väger över, för att det troligtvis blir en en 51:a TV-Sväng den 12 september 2105!

*
Mycket skit samlas i skogen vilket vi så klart ser till att plocka med oss hem. En som samtidigt såg både lite skamsen men även lycklig ut över att ha hittat en trofé var Ola Wingren. BloggOlaEn tidigare snygg röd postlåda hade helt annan form efter ett möte med ”Silver-Grisen 2″. En postlåda som enligt min bedömning stod mitt på en raksträcka på sträcka ett, Ola höll inte med.
- Raksträcka, det var en snabb vänster som krävde ett tufft spårval med min hastighet, var B-VOC-tvåans förklaring.
Snabb vänster? Jo så klart, men då är även E22:an norr om Ekerödsrasten ”en snabb vänster”…

*
För mig var inte Stoffe Nilssons sjätte raka och kartisen Jesper Johanssons BloggStoffetredje raka seger höjdpunkten i lördags. Inte heller att jag än en gång misstippade vinnaren i A 2WD Magnus Johansson, Älmhult totalt. BloggTomAtt Tom Kristensson ( på bilden i guldhattar med kartisarna Jenny Söderlund och Mikael Ottosson) försvarade sitt DM-guld, vann A-VOC och dessutom gjorde samma sak i fredagens uppvärmning Jubileumssprinten var inte heller detta den största behållningen. Nej för detta svarade segraren 1965-66 Åke ”Bryggaren” Andersson från Uppsala och så vinnaren 1967 Bertil Johansson från Värnamo. Bertil tog dessutom med sig sin kartläsare från samma år Anders Fransson ner till Hörby för att ta emot vår enkla minnesgåva. Vid deras sida radade sedan upp sig några andra tidigare vinnare, John Nilsson, Leif Nilsson, Bengt-Göran Bergström och så klart Stoffe Nilsson. Tyvärr fick vinnaren 2003 Mats Karlsson, Vimmerby lämna återbud med ögonkrångel på lördagsmorgonen. BloggVinnareNär gänget presenterades och sedan kompletterades med fyra ur den allra första organisationskommittén plus SMK Hörbys enda klassegrare 1965, Gordiniåkaren Nils ”Nicke” Rungstam. Ja, då blev rösten tjock, orden stockade sig i halsen och en tår rörde sig i mina ögon. Känslan av att vara en av många som förvaltat det som en gång (2 oktober 1965) startade på ”ANA-Traktor” gjorde mig faktiskt mer än lite stolt. Nu är jag så klart lite barnslig som låter sådant här påverka, men så´n är jag och det står jag för…

*
Tänker inte trötta er med mer om TV-Svängen, känns ju lite gammalt i dag måndag. Men kan inte utan berätta om Ryds Gert Bengtsson med Ulf Thörjesson i högerstolen på den silverfärgade Amazonen i Klassiska Rallycupen. Gert slutade tvåa men inte i ”Amazonklassen” där omöjlige Thomas Theorin vann utan i den nyare klassen med endast Rune Nilssons Opel Rally Kadett före. Men det är inte detta som är värt att nämna utan istället tror jag att Gert var den i startfältet som kört TV-Svängen tidigast av årets146 anmälda. 1972 med nummer 91 i den 43 bilar stora ”C-förare Grupp ll” , även detta i en grå Amazon fanns att läsa i startlistan, ” 91 Gert Bengtsson/Gunnar Rapp Ryds MK Volvo med starttid 19.43″. Respekt!

*
Är du sugen på lite bilder från TV-Svängen så kolla in på Facebook, https://www.facebook.com/jonas.larsson.1656/photos?ref=bookmarks#!/jonas.larsson.1656/media_set?set=a.796000100460788.1073741961.100001524167137&type=3

*
Lämnar rally för dagen men vill gratulera Evelina Olofsson, Hofors och Opel Corsa till klassegern i B2WD i Rally Norduppland. Fler tjejer behövs i rallysporten!

*
Som ni förstår har jag haft noll koll på allt utom TV-Svängen i helgen. Hade därför ingen som helst susning attBloggJohan Johan Stureson var på RHK-tävlingarna i Falkenberg och körde Porsche. Men så var det och i Bo Strandells Porsche 934 från 1976 vann Knislingesonen.
-Både pole position och seger är ju aldrig fel, kommenterade Johan med ett leende.
-Bilen är mycket potent racebil trots sin årgång. Mycket effekt, lättkörd bil och bra väghållning. Bo Strandell har byggt bilen under det senaste året och detta var första racet och det blev ju en lyckad premiär!

*
Kristianstad Kartingklubbbs Tomelillaboende Alexander Jeppsson körde i helgen SKCC uppe i Jönköping och det blev ny segerkrans i Junior 60. I finalen fick Alexander starta från ytterspår och kom iväg som fyra cirka 30 meter efter ledartrion. BloggAlexander
- Jag lyckades så småningom jaga ikapp försprånget och köra om alla tre och tog därmed hem segerkransen, förklarade Alexander.
Finaltävlingen i serien går i Uddevalla redan nästa helg där han ligger tvåa i serien, 2 poäng efter teamkompisen och regerande svenske mästaren Alfred Nilsson också från Tomelilla. Alexander har redan säkrat titeln Distriktsmästare i Södra Bilsportförbundet samt mästerskapet Kart Cup Väst och leder Aspen Race Fuel Cup även kallad Elitserien med 2 tävlingar kvar att köra.

 

 

Meeke snabbast i WRC-Australien, hur är harmonin hos VW, TV-Svängs tipset och var finns alla ”femtonhundror”…

Publicerad den 11 september 2014 klockan 17:43 av tommy.svensson

Kris Meeke verkar stärkt av det faktum att hans WRC-framtid troligen är säkrad trots missen i Tyskland och försöker nu imponera på Citroén-bossarna genom att var snabbast på dagens shake down inför Rally Australia.BloggAustrilia Inte nog med att nordirländaren var snabb, nästan lika snabb var glädjande nog Mads Östberg med Jonas Andersson i högerstolen. Bara 0.4 sekunder skilde mellan de bägge Cittrorna och lika långt ner var det sedan till trean, Hyundais Thierry Neuville. Först på fjärde plats hamnade bästa VW-åkare, Jari-Matti Latvala med i sammanhanget gigantiska 1,4 sekunder efter Meeke. En tiondel sämre körde så Sebastien Ogier och med samma tid bästa Fiesta-föraren, Mikko Hirvonen.
- Kändes jättebra i morse, konstaterade Meeke efteråt.
Lite konstigt tyckte han det var att bästa tiden kom på sista körningen när han inte alls kände sig komfortabel på sträckan.
- Vi ändrade lite på bakfjädringen vilket inte kändes så lyckat, men konstigt nog var tiden ändå bra…
Trots detta väljer nu Meeke att återgå till den gamla inställningen på fredagens första sträcka. Inte bara fjädringen som krånglade hos Kris, även med vänsterörat hade han problem och fick hjälp av teamets läkare.
- Hörde inget med vänsterörat och det konstaterades en infektion som även påverkade balansen, men detta är nog fixat med hjälp av medicin.

*
Även Mads Östberg var nöjd med sin ”pace” på sträckan.
- Skönt att vara tillbaka på grus igen och det är alltid lite av en chock i första kurvan efter att ha kört på asfalt. Men jag är glad för det vi åstadkom!

*
Undrar egentligen hur harmonin är i VW-teamet med tanke på att Jost Capito nu dementerar att där finns en spricka mellan honom världsmästare Ogier. Det handlar alltså om det som jag skrev igår, startordningen inför WRC 2015 där de båda har helt skilda åsikter. Capito går på FIA:s linje medan Ogier, stöttad av sina teamkompisar vill ha en helt ny startordning. Men även detta att Ogier lär ligga i förhandling om nästa år och då verkar det som han är ute efter ”löneökning”. Tydligen har läget varit lite spänt mellan de båda även om Capito nu menar till Autosport att de är ”back on track”. På den direkta frågan om han tror att Ogier kör Polo även nästa år svarar han.
- I think so!
- För oss finns det ingen anledning att ändra något och samma sak för våra tre förare, finns ingen anledning att ändra, säger Capito.
- Vi är lyckliga med dom och de är lyckliga med oss…
Nu är där nog ingen rök utan eld och mellan raderna kan utläsas att läget varit lite spänt mellan de båda, inte minst efter Ogiers krascher i Finland och Tyskland. Nu stöder dock Capito sin stjärna.
- Vårt samarbete är starkare än någonsin och det är precis vad han behöver just nu. Sebastien måste känna att vi tror på honom vilket jag absolut också gör!
Ogier själv säger inte så mycket men konstaterar att det varit en ”skit sommar” och lägger skulden helt och hållet på sig själv för detta.
- Jag lät olika saker störa mig vilket helt klart gjorde mig svagare, var inte fokuserad nog på vad jag måste göra!
- Men detta har jag jobbat på och kommer hundra procent fokuserad på seger i helgen!
Nu är jag inte någon sorts amatörpsykolog som genom att bara studera folk och utifrån detta utläsa hur deras förhållande är sinsemellan. Men har tillbringat en del tid i närheten av VW-teamet och min bestämda uppfattning är att det finns en helt annan värme mellan Latvala/Mikkelsen och Capito. Där verkar det som att man verkligen uppskattar att vara nära varandra. Medan med Ogier i bilden känns det mera som att man jobbar ihop på samma företag, that´s it. Som sagt jag är ingen psykolog…

*
Dags för tipset.
1. Jari-Matti Latvala Polo
2. Mads Östberg Citroén
3. Sebastien Ogier Polo
4. Thierry Neuville Hyundai
5. Kris Meeke Citroén
Sorry Mikko Hirvonen, men jag tror inte du lyckas klämma dig in på topp-fem, men gudarna ska veta att jag håller tummarna!

*
En dag i förtid lämnar jag tipset inför den 50:e TV-svängen på lördag. BloggTVMed tanke på ”att göra listan” är lång som ett ösregn inför morgondagen är jag inte helt säker på att bloggskrivandet går att pressa in. Med efteranmälan stängd blev det 146 namn i startlistan vilket känns ganska okej och helt i linje med de flesta tävlingar i Sydsvenska Rallycupen där jubilaren är sista deltävling. I 4WD-klassen saknas snabbe smålänningen Åke Jacobsson och istället är det östgöten och SM-trean Joakim Längberg som ska försöka utmana de skånska storheterna.
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Jocke Grahn WRC-Ford
3. Joakim Längberg Mitsubishi
4. Ingvar Andersson Subaru
5. Mikael Wehlin Subaru

2WD.
1. Jocke Kristiansson Opel
2. Mats Andersson Opel
3. Christopher Zeijlon Volvo
4. Pierre Fransson Volvo
5. Johan Green Golf
Frågor på detta?

*
Men innan de här glada gossarna tar sig an TV-Svängens sju sträckor startar där fyrtio klassiker och där jag är speciellt glad för att en verklig Opel-älskare finns med i fältet, Björn ”Nalle” Johansson med sin Kadett GT/E. Närmare presentation känns inte helt nödvändig…

*
En annan sak som slår en när man kommer till klassiskt rallytävlande, varför är det så få ”femtonhundror” (VW 1500S) i dagens tävlingar? Till TV-Svängen är där bara en enda anmäld, hemmaföraren Lars Ohlssons röda medan det 1965 fanns åtta stycken i startfältet. Nu är det inte den här modellen jag brinner speciellt för, men visst är det en tuff rallybil och när man ser Blogg1500Bengt Gyltmans läckra (trots att den är grön…) bil till försäljning på Blocket blir det lite ”vill ha-varning”. Man kan läsa i annonsen, ”Motvilligt så lägger jag ut min Notchback till försäljning.
Bilen är klar AppK bil utom skummad tank, allt övrigt finns , nya godkända stolar och 6-punktsbälten, mockaratt, släckare. 2 förbandskit, bur, ja den är i princip färdig att starta med.
Fyra fräscha grusdäck på och ytterligare två medföljer, skivor fram och fyrbultsfälgar
Homologeringspapper finns.Gatbesiktigad som den rullar. 1965 rallybil från 1980 talet.
Bilen är nyligen ombyggd just för App K, plåtad motorrum och väggen mellan kupé och motor, över tank och aludurkplåt i kupén. Växellådan är en tätstegad ZF med rakskurna drev, mycket behaglig att köra och växla. Ca 80-90 hk vassare kam, bultade vippor och vipparmar, avgassystemet ombyggt original med rensad dämpare och breddade gavlar och korslagda rör i den.
Tidstypiska extraljus Bosch Knick .
Bilen fick juryns pris på VW Historiska Klubbens årsmöte för två veckor sedan.
besiktigad till 2016
Vill vara noga med att jag endast säljer den till en seriös köpare, vill att den ska bevaras och användas till det den är byggd för Klassic Rally eller Regularity eller bara åka på gatan och njuta..
Priset är 70000 eller bästa bud.”.
Visst borde det finnas fler femtonhundror i den klassiska rallyskogen eller har jag fel?

*
Lite lustigt att samtidgt som den 50:e upplagan körs av TV-Svängen så startar en helt ny era på Pekings gator,BloggEl FIA Formula-e. De tävlande kör eldrivna ensitsiga tävlingsbilar med en effekt på 200kW (270bhp). Renault bidrar med Spark-Renault SRT-01E design. Bilen kommer att användas av de tio lag som tävlar i mästerskapet.
Renault är även titelpartner av e.dams teamet som startats upp av Alain Prost och Jean-Paul Driot. Förarna Sébastien Buemi och Nicolas Prost har till uppgift att tävla på uppdrag av e.dams-Renault teamet under de tio tävlingarna den första säsongen av FIA Formula-e mästerskapet.
Nya tider, nya bilar men f-n vet om jag tycker det låter så kul. Det kan åtminstone inte mäta sig med ljudet från en VW 1500S med rensat avgassystem…

 

Ogier & Co tvärs emot bossen om WRC-regeländring, Hirvonen svarar kritikerna, ”semestern” rullar på bland ”gula stenar” som inte är kantareller…

Publicerad den 10 september 2014 klockan 19:43 av tommy.svensson

Nu agerar VW Motorsportstjärnorna Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen inför de planerade förändringar av WRC till 2015. Främst är det startordningen som trion vill förändra gentemot förslagen som ska dryftas på mötet i Peking inom kort. Idag kör WRC-ledaren först inledningsdagen vilket normalt sett är en klar nackdel på snö och grusrallyn. Nu är förslaget att detta ska utökas att även gälla dag tvåa vilket så klart gillas ännu mindre än tidigare regel.
Helsinki Battle Finnland 2014Ogier som tagit initiativet till brevet ställt till FIA-basen Jean Todt menar.
- Som förare tänker jag så klart på min sports framtid och detta har jag diskuterat med mina teamkompisar.
Ingen hemlighet att Ogier varit kritisk till dagens system länge och ser ”nytänket” som ännu sämre.
- Iden är solklar, den bästa föraren ska missgynnas för att minska avståndet till övriga startfältet och därmed skapa mer spänning i mästerskapet, förklarar Ogier.
-Enligt min åsikt är den nya regeln ännu orättvisare än tidigare…
Världsmästaren förslår istället.
- Vi skulle vilja åka efter mästerskapsresultatet dag ett, men med omvänd startordning dag två och sista dagen efter placeringen i tävlingen.
- Detta skulle bli rättvist, konsekvent och lätt att förstå!
För att ytterligare spä på det hela så är inte VW-basen Jost Capito inne på samma linje som sina förare, han har istället backat de nya reglerna.
- Sebastien har sin åsikt om detta och jag kan förstå att han inte håller med mig. Men vi måste ändå acceptera reglerna från FIA och jag är ändå helt övertygad att den snabbaste föraren vinner.
Capito menar också.
- Är du först på vägen som ledare så har du tvåan direkt bakom dig. Det är ju inte så att han startar först som bil tio på sträckan…
Onekligen spetsar detta till Peking-mötet och mitt tips är att Todt och hans ”hang arounds” går mer på Capitos linje än hans anställdas…

*
Sympatiske Mikko Hirvonen sitter nog ganska löst hos M-Sport efter sin tämligen skakiga säsong. Femton WRC-segrar har han i bagaget men i år har det bara blivit en pallplats efter återkomsten med Ford. BloggMikkoTrots alla motgångar menar Mikko i en intervju med wrc.com, att han hela tiden gör sitt bästa trots att kritikerna menar att han saknar motivation.
- I både Finland och Tyskland var jag riktigt nöjd med min körning och jag tror att vi kommer närmare gränsen för vad vi kan göra med den här bilen.
- Problemet av någon anledning är att jag inte kan köra så här hela tiden. I Finland t.ex var där sträckor där jag kände att ”we were absolutely on the limit”.
Malcolm Wilson förklarade efter Mikkos hemmatävling att han var verkligt besviken och menade att inte Mikko njöt av körningen, något som Mikko absolut förnekar.
- Absolut njöt jag av körningen, ”going flat out in the forests” gillar jag verkligen. Men jag skulle vilja vara närmare rallyledarna men ”the VW boys” gör allting så frustrerande. Det är detta som är den stora grejen för tillfället!
Inför Coates Hire Rally Australia, som han vunnit tre gånger förnekar han att VW:s överlägsenhet påverkar inställningen.
- Jag är helt övertygad att göra bra ifrån mig i Australien och att göra det bästa jag kan med min bil, ”that’s all I can do”…
Som jag alltid sagt, ”så länge man gör sitt absolut bästa kan ingen klaga”. Tänk också på detta när ni ser Silver-VOC:en flyga fram…

*
Ser ett märkligt förtydligande på Resultatservice efter East Sweden Rally, ”ESR – förtydligande angående uteslutning.
Då ryktesspridning förekommer avseende uteslutningen av startnr 29, Johan Eklöf/Henrik Fridholm vill Tävlingsledningen göra ett förtydligande:
Startnr 29 har undlåtit att lämna tidkort till funktionär i TC och då uteslutits från prisbedömning.
Tävlingsledare ESR/ Stefan Thaleman”.
Nu har jag ingen som helst aning om vad som hänt i WRC-Skodan, men nog låter det konstigt att man inte vill överlämna sitt tidkort till en funktionär. På något vis känns detta ganska centralt i en rallytävling att lämna ifrån sig tidkortet? Har trots allt ett par hundra tävlingar i mitt cw och därmed även råkat ut för många konstigheter, men kan inte minnas att vi någonsin vägrat lämna ifrån oss tidkortet…


”Semestern” rullar på och idag har det varit ”bandning” och annat sträckfix på ”mina” två sträckor inför TV-Svängen på lördag ( egentligen hade ingen blivit gladare än jag om någon snott ”mina sträckor” ifrån mig?). Började runt nio i morse och vid tvåtiden var jobbet klart och då snackar vi alltså bara två av sju sträckor. Undrar hur många av dagens aktiva som egentligen ens skänker en minimal tanke på allt jobb där ligger bakom en rallytävling? Nu tillhör jag inte alls dom som jobbar mest med TV-Svängen, långt därifrån men även de många små kuggarna måste greppa in i maskineriet, annars blir det tvärstopp. Det är där jag kommer in som den lilla kuggen…
Nåväl jobbet flöt på bra och detta under mestadels regnfri himmel (mer regn behövs absolut inte, i Hörby har kommit runt 45 millimeter sedan i tisdags). Träffade flera positiva boende/markägare och jobbet flöt på bra tills mitt försök att ”dika bort” regnvatten i en uppförsbacke. Smaka på den, leda vatten uppför är inte lätt och jag kan bara konstatera att naturen än en gång vann över människan.

*
I fjol var det lite kritik/gnäll över att ”där fanns sten mitt i vägen” på en sträcka. Okej, vid min kontroll idag visade det sig att ”sten mitt i vägen” visade sig vara stenar mellan 40-60 centimeter från den väg som en gång våra förfäder drog genom skogen öster om Hörby. BloggSten2Nu hade vi dessutom tur, en lantbrukare ”lyckades” tappa två rundbalar väldigt strategiskt. Håller man på lördag samma spår som 2013 så blir en läckande oljesump det lilla problemet…
Nästa ställe för min ”vägkontroll” visade även detta sten på behörigt avstånd från vägkanten, ändå klassad som ”sten mitt i vägen”. Nu fick jag via mobilen höra av en klubbkamrat att jag skulle se till att hålla ”Grupp H-spåret rent”. Bloggsten1BloggSten3Här rådde dock ”hörbarhet nolla”, istället bandade jag både stenen och ingången till kurvan plus att den i likhet med andra av mig bedömda tuffa stenar utanför vägen målades vackert gula. Vill därför poängtera för alla er som ska åka TV-Svängen på lördag, det som lyser så vackert gult i vägkanterna är inte kantareller…

*
Skam att säga det men Opel-Spottingen har kommit lite på skam den här intensiva veckan men Leif Persson i Hällevik vilar inte sina BloggRekordOpel-ögon,” Opel Rekord 1700 1962, stod utanför Lörby Bildemontering MEN den ska inte skrotas allt enligt ägaren.
MVH Leif Persson i Hällevik.”.
Skrotas? Hur tänkte du här Leif, det är väl klart att man inte skrotar en sådan skönhet. En Opel är som fint vin, blir bara bättre med åren…

Ingen teamorder hos VW inför WRC-duell, budkavlen går, Hugh Grant till Knutstorp och är det för många kalsser?

Publicerad den 9 september 2014 klockan 17:53 av tommy.svensson

Måste tycka att VW-bossen Jost Capito är en schyst kille när han inför kommande WRC Rally Australia sätter ner foten och förklarar.
- I duellen Ogier och Latvala har både fått klartecken att slåss om segern!
Rally Portugal 2014Capito hoppas också så klart att Tysklandsfiaskot inte upprepas utan att han kan korka upp champagnen för att fira segern i Märkes-VM redan i Australien. Inget som verkar omöjligt med tanke på att Ogier vann 19 av de 22 sträckorna i fjolårets upplaga. Om så sker blir Volkswagen historiska genom att säkra titeln så här tidigt på säsongen, något som inte hänt de senaste tjugofem åren.

*
I dag kom där mejl från Södra BF:s ordförande Claes G Elofsson där han ville berätta om ”budkavlen” som nu ”kavlar” runt landet. CG skriver: BloggBudI samband med Svenska Bilsportförbundets förbundsmöte, 13 april i Sundsvall överlämnades denna budkavle, i form av en skäktkniv, från MellanNorrlands Bilsportförbund till Södra Bilsportförbundet. Budkavlen är en symbol för att belysa trafiksäkerheten för alla idrottsutövare, idrottaren såväl som funktionären. Södra Bilsportförbundet förvaltar denna under året och kommer att låta den vandra runt bland många av distriktets olika tävlingar/möten/kurser.
Budkavlen har sin grund i en trafikolycka, för cirka 20 år sedan, där ett ungdomslag i bandy var inblandad, vilket tragiskt nog resulterade i flera dödsoffer. Flera andra idrottsförbund har fått liknande skäktknivar och nu skall vi förvalta denna i trafiksäkerhetens tecken under ett år. Vid förbundsmötet 2015 kommer vi att utse och överlämna skäktkniven ett annat distriktsförbund, vilket också blir den sista ’vandringen’. På senhösten 2015 skall nämligen samtliga vandrande budkavlar återlämnas under en stor ceremoni i Ovanåkers kyrka där allt en gång startade.
Det är med stolthet som vi mottagit denna budkavle för att påkalla och uppmärksamma trafiksäkerheten för alla vänner och kamrater inom idrottsrörelsen i allmänhet och bilsporten i synnerhet.
För Södra Bilsportförbundet
genom Claes G Elofsson, ordförande”.
När det gäller att göra säkerheten i trafiken är alla initiativ välkomna, så även detta.


I morgon klockan 16.00 kommer storfrämmande till Ring Knutstorp och detta i form av storstjärnan Hugh Grant som i helgen ska köra Ferrari i samband med Autoropa Racing Day på lördag den 13 september. BloggGrantTävlingen är ett välgörenhetsrace för Barncancerfonden och med Notting Hill-Grant på startlinjen borde det rimligtvis bli en del klirr i fondkassan kan man hoppas. På plats vid pressträffen finns även Richard Göransson. Nog snabbare på banan men kanske något sämre framför kameran…

*
Häromdagen kom ett mejl från en trogen bloggläsare som av hänsyn till eventuell småländsk vedergällning vill vara anonym (jag vet vem han är). Han vill bringa lite balans i bland annat min hyllning av ungeBloggTheorin Markus Theorins J-SM seger i Linköping. Han skriver, ”Hej Tommy!
Har bara en liten synpunkt ang. våra unga talanger i landet. Väljer att skriva den direkt till dig och inte på bloggen så man inte ”trampar nån på tärna”. Du skrev i lördags om Markus Theorin och vilken stor talang han är. Håller med, han är jätteduktig och han överöses också med beröm överallt. Brukar lyssna på rallyradion när det är SM tävlingar och alla hyllar honom hela tiden som vår blivande stjärna och jag hoppas naturligtvis det samma……men….jag tycker vi glömmer ett par andra pojkar:
Gustav Thorsell: Pojken är bara 19 år, alltså 2 år yngre än Markus och det är ganska mycket i den åldern med tanke på den erfarenhet man behöver i rally. Deras bilar måste väl anses likvärdiga, det är ju R2:or båda. Gustav slog ju Markus med nästan 1 minut i East Sweden, eller närmare bestämt 56 sekunder. Det måste väl vara minst lika talangfullt med tanke på hans ålder tillika?
Daniel Röjsel: Också han bara 19 år och alltså 2 år yngre än Markus. Han kör en gammal Opel Corsa som måste vara från 80-talet nästan. Den bör ju vara 20 år äldre än Marcus bil och det kan inte skilja många hästar mellan deras bilar. Läste att Markus skrev någonstans att han hade betydligt fler hästar i Cittran än i Corsan han hade tidigare. Vet att Evelina Olofsson har 170 hk i sin Corsa och då lär väl Markus haft minst detsamma. Har han då mer i Cittran så bör det väl vara cirka 200 då. Tror inte Röjsel kan ha mycket mer i sin gamla Opel. Röjsel slog Markus med 33,5 sekunder i East Sweden med en 20 år äldre bil och som sagt 2 år yngre.
Jag måste säga att dessa två grabbar imponerar minst lika mycket på mig!”.
Med den här analysen framför ögonen är det svårt att inte hålla med skribenten. Men vi kan nog ändå enas om att alla tre tillhör framtida storförare och det är bara att hoppas att såväl bilar som plånböcker funkar framöver. För ska man uppåt i den här branschen behövs som bekant båda delarna…

*
Nästa planerade start för Silver-VOC:en är Kristianstad MK:s RS-tävling C4-Specialen den 21 september. I måndags klockan 18.00 gick anmälningstiden ut och då med 63 namn i listan, en bra siffra kan jag tycka. Något som slår mig när jag kollar på listan är att där finns totalt sjutton klasser i tävlingen. I sju av dessa är antalet anmälda noll och i två bara en i var klass. Med andra ord, det är i mindre än hälften av klasserna som de allra flesta kör. Nu vet jag inte riktigt vad jag vill bevisa, men nog känns det som ett överflöd av klasser när man ser detta? Kanske man skulle hitta på någon form av t.ex golfens handikappsystem så det blev färre klasser, men att alla ändå har vinstchans. Vet inte, men nog verkar det tokigt med så många tunna klasser. Å andra sidan är vi i Sverige och där gäller ju ”allt åt alla”och ingen diskriminering. Alla måste kunna vinna annars är det orättvist och vem vill slå ett slag för orättvisa…

Besvikelse i bild för Jerker, proffsig Haag, Tidemand punkade ändå femma, Kristianstad-Sebbe vann i Göteborg!

Publicerad den 8 september 2014 klockan 16:27 av tommy.svensson

En bild säger mer än tusen ord sägs det. När det gäller bilden på BloggJerkerJerker Axelsson och den strandade R4-Mitsubishin i East Sweden Rally så stämmer det onekligen. Man kan riktigt känna hur besvikelsen rinner längs med overallryggen på Jerker där han sitter bakom ”vraket” och längtar efter WRC-Subarun. Med endast tre kilometer kvar på sista sträckan, släppte bakvagnen i lösgruset i en vänstersväng och det blev ett snopet avslut på tävlingen.
- Jag vet inte riktigt vad som hände. Vi försökte åka i vårt vanliga tempo på sträckan för det är alltid svårt att försöka ta det lugnt men i denna sväng gick det bara rätt i diket.
- Vi satt nog några sekunder och fattade inte riktigt vad som hände innan det gick upp för mig att det var kört, berättar en besviken Jerker.

Det positiva i eländet är det nu är helt öppet inför SM-finalen i Uppsala i början av oktober.
- Det är bara att ta nya tag. Detta är helt klart den största besvikelsen i min karriär men vi har ju bra möjligheter att ta SM-guldet i finaltävlingen då vi är i topp i tabellen trots den tråkiga avslutningen, avslutar Jerker.

*
Vet inte om jag kan tillskrivas det, men något har hänt med rallyfolket och inställningen till media. Nu kommer där betydligt fler rapporter från team/förare efter tävlingarna än bara för ett år sedan. BloggHaagMåste t.ex berömma Philip Haag eller kanske egentligen hans mediafixare som lägger ner en hel del jobb på att få till det hela snyggt (bilden). I helgen slutade Citroénåkaren trea vilket han var nöjd med.
-Fruktansvärt skönt, den här framgången har vi väntat på, konstaterar Philip.
-Jag vill tacka alla i teamet, alla sponsorer och alla andra som hejar på och stöttar oss!

*
Rapporterade igår om Emil Bergkvists öde i Ostsee Rally där han slutade tvåa i Opel Adam Cup. I mediamejlet berättar han att ”hemma-Fiestan” nu är såld och avslöjar att siktet är inställt på SM-finalen med ny bil.
- Det jobbas för fullt i teamet med att leta efter en lämplig bil då vi gärna vill bjuda igen lite till er alla i Rallysverige som stöttar oss i vått och torrt. Om detta går i lås, kommer vi att arrangera en bussresa liknande den vi ordnade förra året, berättar Emil.
- Vad det blir för bil hoppas vi att ha klart med under de närmaste veckorna, framhjulsdrivet, bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet spelar ingen roll, vi har några uppslag men inget är bestämt!

*
Pontus Tidemand följde upp succén från ADAC Rallye Deutschland med en fin körning i Rallycross-VM i franska Loheac. Där var det inget annat än full attack som gällde och efter en inledning som han själv beskriver som den bästa i hans VM-resa så här långt, var både semifinal och final ett faktum. BloggTidemandPallen var inom räckhåll när en punktering slog till i finalen och Pontus slutade femma och tog därmed sin ändå bästa VM-placering. Han belönades också med utmärkelsen Monster Energy Supercharge Award då han var snabbast till första kurvan i Supercar-finalen.
- Jag har haft min bästa helg i Rallycross-VM så här långt, både när det kommer till känslan och topp fem-resultatet, säger Pontus.
- Det är givetvis en besvikelse att vara så nära när oturen kommer, men rallycrossen är så här och det är bara att gilla läget. jag kunde vara bland de tre snabbaste totalt rakt igenom kvalheaten och ta hem en semifinal.
Att intresset för rallycross exploderat står tämligen klart när man ser publiksiffran, nästan 70 000 fans besökte banan under helgen. 1200 kort och affischer delades ut av Tidemand och Edward Sandström som körde Audi #2.
- Det skrevs autografer i en sådan mängd att vi fick skaffa nya pennor vid flera tillfällen, berättar Pontus nöjt.
Nästa stopp blir Estering tre mil söder om Hamburg och med en tredje rak final i bagaget kommer Pontus dit med stärkt självförtroende.

*
Bäste svensk i Loheac blev Timmy Hansen som slutade trea med Peugeot 208:an. Före sig hade Timmy Reinis Nitiss med en Olsbergs-Fiesta och allra längst upp på pallen Petter Solberg med Citroen. Efter åtta av tolv deltävlingar ser det ut som att Petter snart kan infria sitt löfte att blir förste förare att vinna både Förar-VM och Rallycross-VM. Norrmannen leder på 185 poäng före Nitiss på 157 poäng. Toomas Heikkinen med Marklund Motorsports Polo är trea på 146. Anton Marklund är bäste svensk som fyra 59 poäng bak Solberg. På sjätte plats finns Timmy Hansen.

*
Tyngre fick det för Brink Motorsport från Eslöv med Tobias bakom ratten när man drog till Solvalla. BloggBrinkEtt krokigt styrstag satte dock stopp för teamets framfart under semifinalen där man fick se sig besegrad.

- Siktet var inställt mot toppen och att få avsluta helgen efter semifinalen är en stor besvikelse. Vi var klart snabbare än våra motståndare i Knutstorp men den farten har inte funnits här på Solvalla tyvärr. Man lär sig dock av sina motgångar och vi tar med oss väldigt mycket hem efter denna helg, berättar en besviken Tobias Brink.

Teamets första säsong inom rallycrossen är nu avslutat och gett ett lärorikt år för de tidigare racingsmittade bröderna,.

- Rallycrossen har verkligen varit en mycket tuff men också spännande utmaning. Vi har lärt oss massor och bara blivit snabbare och snabbare. Även om det inte stämde för oss under finalen har vi under senare delen av säsongen varit ruskigt snabba, menar teamchefen Ted Brink.
- Vi ser fram mot 2015, då blir vi farliga!


*

I helgen är det som bekant tid för den 50:e TV-Svängen på lördag och dagen före Jubileumssprinten med start klockan 19.00. En tävling där klubben gör ett försök att återskapa lite av stämningen från förr med ”rally i mörker”, även om det bara lär bli på andra omgången som det behövs extraljus. Nåväl en sprinttävling med två korta sträckor som körs två gånger och där enkelhet är lite av nyckelord i sammanhanget. Följaktligen körs inte heller Jubileumssprinten med noter vilket klart framgår på olika ställen i Tävlingsinbjudan där man kan läsa ”Nationellt rally med specialsträckor på samfällda grusvägar. Banans längd ca 35 km varav ca 11 km utgör SS, 2 st. i närheten av Hörby, som körs 2 gånger. Banan körs efter Road-Book. Inga noter. Central serviceplats.” och längre ner i inbjudan, ”16.2 ARRANGÖRSNOTER. Tävlingen körs utan noter.”. Därför blir man väldigt förvånad när tävlingssekreterare Bertil G. hör av sig och berättar.
- Hälften av de fyrtio anmälda har beställt noter vilket måste betyda att man struntar totalt i att läsa igenom inbjudan. Väldigt märkligt, menade Bertil.
Visst får man hålla med i detta, beställa noter till en tävling som körs utan? Skulle vara kul att höra från någon ”lycklig” hur man tänkte vid den beställningen…

*
I helgen skördade förare från Kristianstad Karting Klubb stora framgångar vid landets största och äldst Kartingtävling, Göteborgs Stora Pris. Bland de knappt trettio förarna i finalen för KF 3 togSebastian Persson, Kristianstad Karting Klubb Sebastian Persson (överst) hand om segern medan klubbkompisen Simon Olin, Kristianstad Karting KlubbSimon Olin slutade trea. Mellan de två smet nykorade Svenske Mästaren Isac Valton som var nästan fyra sekunder bakom ”Sebbe”. Grattis!

*
Nu slår vi igen butiken för några dagar, TV-Svängen med alla förberedelser kräver fullt fokus så det får som vanligt bli en semestervecka för att hinna med. Jag gnäller inte, men det är mycket som ska fixas…

Bloggen kommer så klart ändå att skrivas, åtminstone fram till helgen!

Mats vann för ”moosan” Christina, WRC-Jocke berättar, en svensk och tre danska rallymästare klara och Emil jagar på med Opeln…

Publicerad den 7 september 2014 klockan 17:23 av tommy.svensson

Det blev en annorlunda start på dagens RS-DM, Arlövs AMC-Rajset i Dalby när Lars Servin inledde förarmötet med att påkalla en tyst minut för Christina Andersson som så hastigt gick bort i veckan. Som mamma till Mats ”Asfaltkungen” Andersson och fru till veteranen Östen har Christina varit ett givet inslag i alla tävlingar där Mats kört, men den här söndagen var allt annorlunda.

- Det var mycket känslor, konstaterande Servin rörd av stundens allvar och uppmanade sedan startfältet.

- Idag kör vi alla för Christina!

* Allra mest körde inte oväntat Mats med dotter Frida för ”moosan” och farmor. I vanlig ordning och trots alla känslor vann BloggMats kopia 3familjen Andersson överlägset före Mats Lundahl, från Svedala. Trea slutade SMK Hörbys Jocke Kristiansson och på fjärde plats klubbkompisen Tommy ”Krull” Andersson. För den riktiga skrällen i Dalby svarade även det en Hörbyförare, snabbe tjejen Terese Lennartsson med pappa Jan vid sin sida i Kadett GSi:n. Seger i B-förare 2WD och dessutom på en tid som räckte till femte platsen totalt, imponerade verkligen i det stora startfältet.

*

För att undvika ilskna Grupp E-åkare, så vann Johan Edquist SMK Hörby, A-klassen, Mikael Andersson, Kullings MS tog hand om B-klassen medan Hässleholm Fredrik Dehlin var snabbast i C-klassen.

*

Numera är det lite ovanligt med lagtävlan i rally men i AMC-Rajset fanns det och där var SMK HörbyBloggPris bäst med sina totalt fem klassegrare. Jim Nilsson, A-VOC, Erik Andersson B-VOC, Robin Svensson C-VOC, Johan Edquist A Grupp E och så ”the unstopable” Terese Lennartsson i B-2WD.

*

När vi ändå nästan är i Danmark så blev tre av fyra Danska Mästare klara i samband med deltävling fem, Stilo Oder Rally i trakterna kring Århus i lördags. Kenneth Madsen vann ”Tunet national” (Trimmat nationell för er som inte är hemma i danska språket) med en Suzuki. Samma märke körde Kasper Nyman som tog DM-guld i ”Standard national”. Tredje klara ”mesteren” blev Kim Madsen som kör en Peugeot 208 R2-bil. Fortfarande helt öppet i ”stora klassen” där guldstriden står mellan helgens vinnare och tvåan i mästerskapet, Christian K Jensen med nya Peugeot 208T16 och DM-ledaren IB Kragh i den äldre varianten, en Super 2000 208. Kragh slutade tvåa i Århus men leder med tio poäng inför sista deltävlingen.

*

En klar svensk mästare blev det i East Sweden Rally och det blev BloggPetersonLeif Peterson i Trimmat 2WD, Göteborgs MF med Toyota och Toni Sundquist i högerstolen. Två segrar och två andra platser gör honom ouppnåelig för Viktor Henriksson & Co.

*

BloggMattias2Gav inte mycket för Mattias Adielssons chanser att försvara SM-guldet inför Snapphanerallyt som han vann. Med ny seger i Linköping i hop med rutinerade Bosse Holmstrand är det plötsligt högst sannolikt att Mattias tar hand om guldet igen. Visserligen ligger han ”bara” trea med Peugeoten, men de två framför, Gustav Thorsell och Martin Jansson har plockat poäng i samtliga tävlingar och måste börja räkna bort. Mattias däremot kan lägga till alla poäng han kör ihop i Uppsala. Han verkar också klart laddad inför uppgiften.

- Det här är den bästa tävlingen i Rally-SM!

- Arrangören gör alltid ett kanonjobb i Linköping, alltid trevliga och positiva funktionärer vart man än kommer och då höjer man sig själv en del också.

- Nu laddar vi för finalen första helgen i oktober där vi kör helt utan press, avslutar Mattias Adielsson. Tufft blir det också i 4WD-klasserna och utan djupanlys, blir det nog så att snabbast där vinner. Mina tips är att de svenska mästarna heter Jerker Axelsson och Mikael Lindquist…

*

Nådde en mycket besviken Jocke Grahn på telefon i morse som förklarade vad som hände med WRC-Focusen i Linköping.

- På transporten ut till sträcka åtta larmade det för något strul med motorn. Vi försökte lösa det på plats men tyvärr, vi fick sätta oss i vägkanten och bli åskådare istället, berättade Jocke och fortsatte uppgivet.

- Det är precis som allting ska dj-las med oss, har för f-n inte fått åka en enda tävling utan problem på hela året. Jag är dj-ligt. dj-ligt besviken!

Nu är bilen tillbaka i Skara och Bengt Thorsell som ska försöka få ordning på grejorna till TV-Svängen nästa helg.

- Vi håller tummarna för att det är något med tändmodulen och då ska det inte vara något problem att åka i Hörby, om inte… *

Henrik Åkesson tog kameran, åkte i helgen till tyska Opel Adam Cup och Ostsee Rally för att ge mig fräscht material till bloggen, tack Henrik. Med två tävlingar kvar av ”Adamcupen” är det tätt värre mellan ledaren Julius Tannert och tvåan BloggEmilEmil Bergkvist, bara två poäng skiljer. Ner till trean och vinnaren i Grömitz, dansken Jacob Madsen skiljer fyra poäng. Han var 6,3 sekunder snabbare över de elva snabba sträckorna före Bergkvist med Joakim Sjöberg vid noterna. Next stop är ADAC Litermont-Saar den 19-20 september.

*

Totalsegrade i tävlingen gjorde något så ovanligt som en BloggPorschePorsche 911 GT3 i händerna på Ruben Zeltner. Porschen var 1.40 före Herman Gassner i en Mitsubishi medan trean, ännu en bakhjulsladdare Kim Boise i BMW M3 var ännu längre bak. BloggGripHässleholms Saab-entusiast Jan Grip tog den röda V4:an till en åttonde plats i Appendix K-gänget och 41:a totalt.

*

Svensk Mästare och detta för första gången blev BloggEdmanKristianstads Jens Edman i V8 Thunder Cars. Detta var klart redan efter första heatet på Solvalla genom att ta en fjärdeplats bakom trean Alx Danielsson som utgjorde det enda hotet om titeln. Poänggapet ned till Danielsson räckte för att Edman skulle kunna fira i förtid med tre heat kvar att köra av säsongen. Med Edman som klar mästare finns ändå kampen om andraplatsen att gotta sig åt när mästerskapet kör sin sista deltävling på Mantorp Park. Hela sex förare har chansen att ta hem silvret. Alx Danielsson toppar den fajten på 111 poäng, sjuan i tabellen Marcus Palnér har 78 och det finns 50 poäng kvar att köra om.

*

I rallycrossens Supercar Lites-finalen höll Kevin Hansen undan för sin titelrival och namne Kevin Eriksson när finalen avgjordes på Solvalla. Det räckte med att bli trea i finalen trots att Eriksson vann. Hansen har legat i ledning under större delen av säsongen men han har aldrig tagit segern för given.

Det var nervöst inför Solvalla men vi lyckades hålla ihop det, säger Hansen. Han (Kevin Eriksson) ger aldrig upp och jag har känt mig jagad länge. Det var skönt att kunna ta hem segern här inför all publik och alla sponsorer.

Patrik Flodin slutade trea i mästerskapet, en placering som han kanske inte hade räknat med. Men när Richard Göransson, som ju låg trea inför helgen, inte kunde vara med efter fredagens krasch låg vägen till bronset öppen.

*

I Supercar finalen var det dramatiskt och till slut stod där en Ford som vinnare både på Solvalla och i SM-tabellen. Sebastian Eriksson tog hand om guldet före Robin Larrson och Johan Kristoffersson som hamnade på samma poäng. En glad Eriksson och en besviken Krisoffersson som inte ens nådde finalen efter tekniskt strul på Polon.

Inte vad jag hade hoppats på, men jag är minst lika besviken över att jag inte nådde finalen och kunde bjuda publiken och våra egna gäster på en riktig show, sa Kristoffersson.

Så är det ibland i den här sporten. Kanske hade vi inte lyckats ta guldet ändå, men det hade i alla fall varit roligt att få starta i finalen och bjuda publiken på en riktig show i säsongens sista SM-heat.

Rallycrossfinalen, som avgjordes ihop med STCC, blev en stor publiksuccé med över 15.000 åskådare på Solvalla över två dagar.

*

Tomelillapågen Jimmy Eriksson verkade vara ”the man to beat” i GP3Monza det blev champagnesprut för ”the Koiranen GP-driver”. Segern förde upp honom till en femte plats i tabellen där Alex Lynn leder och som slutade sexa i helgen.

Mats Jonsson vann som tippat, larmet gick i Jockes WRC-Focus, Viktor rullade och skånske östgöten ”bara ” trea!

Publicerad den 6 september 2014 klockan 18:27 av tommy.svensson

Idag bytte jag WRC och annat rallyinspirerat mot andra hästkrafter, eftermiddagen har tillbringats på Jägersro och V75-loppen där. Inte så att jag är överdrivet intresserat av trav, men att se det live och även spela någon liten tjuga är faktiskt riktigt roligt, klart inte som när ”riktiga” hästkrafter är inblandade men ändå helt Okej. Skriver bloggen i samband med serviceuppehållet och vi ska snart rulla fram till ”TK-ut” för andra etappen så det blir en kort blogg.

*
Rally-SM i Linköping blev minst sagt dramatiskt. När nu min tippade vinnare Mats Jonsson gick och vann samtidigt som Jerker Axelsson fick bryta med trasig oljekylare är guldstriden fortfarande inte avgjord. Räkna med en tuff uppgörelse i Uppsala!
Tråkigt nog fick Jerker sällskap av såväl hemmafavoriten Per-Arne Sääw som fick tekniska problem på ”Hyr-Fiestan”. Jocke Grahn var inte alls med i matchen och på sträcka åtta gick larmet i bilen och man valde att parkera.

*
I 2WD orsakade en lossnad vattenflaska en rejäl avåkning för Viktor Henriksson vilket öppnade för ny seger för Leif Peterson med Johan Holmberg som tvåa.

*
Även Mikael Lindquist och Per ”Börje” Andersson hade allt för mycket bromsolja i systemet i början av rallyt och då hjälpte det inte att man idiotkörde på sista sträckan, en tredje plats blev resultatet. Vann gjorde Robin Friberg efter en tuff uppgörelse med SM-ledaren Jan-Erik Folkesson.

*
Mattias Adielsson höll sitt löfte och tog andra raka segern i Otrimmat 2WD. Nu har jag itne räknat på poängen, men f-n vet om han ändå inte har chans att försvara SM-titeln i händelse av seger i Uppsala…

*
Markus Theorin är onekligen en talang av rang och segern i Junior-SM med Cittran imponerar. Menn allra snabbaste junior ar så klart en Opel och detta i händerna på Daniel Röjsel och med en 940 som tvåa där Emil Karlsson skötte spakarna.

*
Noterar även att Ukrainakrisen drabbar rallysporten och i dag meddelad arrangören av Yalta-Ukraine Rally att man ställer in sin tävling i FIA European Rally Trophy.

*
I morgon väntar RS i Dalby med Arlövs MC som arrangör. Stort startfält med många grusåkare ska ge sig i kast med det kombinerade grus/asfalt provet. Dock lite avslaget då varken Black Beauty eller Silver-VOC:en finns på plats. Andra åtaganden sätter hinder, men både jag och Roland önskar alla er andra lycka till.

 

Motorbloggen
Kristianstadsbladets fotochef Tommy Svensson är tidningens mest populära bloggare. Han har varit intresserad av motorer sedan barnsben. Här bloggar han om bilar, trafik och motorsport på fyra hjul. Har du några frågor som rör bilar från 50-, 60- eller 70-talen kan kanske Tommy hjälpa till.
Mejla Tommy på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se


Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu