Petter Solberg kör DM-finalen med Toyota, Mattias ende svensk, Opel-Emil krasslig, DMACK -final i helgen och Rookie-Robin laddar om!

Publicerad den 22 oktober 2014 klockan 18:09 av tommy.svensson

Nu värker det i rallytarmen hos WRC-vinnaren 2003, BloggPetterPetter Solberg (bilden). Först blev det klart med en start i Belgien med en äldre WRC-Citroén och nu tar Petter ytterligare ett kliv bakåt i historien. Till finalen i ”Danska Mesterskabet”, ”Danboring Rally Denmark” är Petter anmäld med en Toyota Celica GT4, en bil som han och Henning började sin färd mot WRC i början av nittiotalet.
Tävlingen körs i trakterna av KjellerupMidtjylland med start fredagen den 31 oktober. För Petters del blir det att gå ut som bil nummer två efter Esben Hegelund som sitter i rallyts häftigaste bil, en WRC-Fiesta med nummer ett på dörrarna.

*
BlogggMattiasEnde svensk i startlistan är nykorade svenske mästaren Mattias Adielsson, Göteborg som fått smak på asfalt med sin Peugeot 208. Den här gången med Christoffer Bäck i högerstolen och paret går ut som tjugonde bil av totalt 49 anmälda.

*
Det lyckades inte för Emil Bergkvist att få ihop budget för en start med en Opel Adam R2 i SM-finalen, Rally Uppsala, utan det blev en Grupp H 940 som ersatte. Hans värste konkurrent i tyska Opel Adam Cup, ledaren Jacob Madsen hade bättre tumme med plånböckerna och kommer till start i DM-finalen med just en sådan Opel Adam R2 som Emil hade hoppats på. Störst hjälp med stålar har Jacob fått från Opel Danmark (hur mycket var Opel Sverige beredda att gå in med för Emil till Rally Uppsala kan man ju undra?).
Madsen som bara är 19-år korades i januari till ”Årets talang” av det Danska Bilsportförbundet ”DASU”. Nu ska han via sin talang genom att vara snabbare än nykorade danske och norske rallymästaren i klassen, Kim Madsen respektive Steve Rökland.
- Det bliver spændende at skulle kæmpe med Kim og de udlændinge ( t.ex Mattias Adielsson) som kommer. Så må vi se, om vi overhovedet kan være med, menar Jacob Madsen (hoppas ni förstår lite danska?).
Första tillfället för Jacob att prova R2:an blir på fredagskvällens ”rallyshow”. Men farten lär han ha i kroppen då han i helgen som kommer ska försöka försvara sin Cupledning i finalen ADAC Drei-Städte-Rallye. Även om en Adam Cup-bil är tamare och med sämre bromsar än R2:an så är där ändå många likheter menar Jacob, som inte är orolig varken inför finalen eller gästspelet på hemmaplan.
- Hade inga som helst förhoppningar att leda Adam Cup när vi började i våras, avslöjar han.
- Målsättningen var att ”ikke blive till grin”, för det är stor skillnad att köra här hemma mot konkurrenter i olika bilar. Här är vi tjugo förare i exakt likadana bilar…

*
På plats för att köra ”Tre stads rallyt” i Bayern är så klart även tvåan, Emil Bergkvist.BloggEmil kopia viktig tävling för Emil där inte bara totalsegraren i Cupen kommer att koras. Utan rallyt är även final för de observationer och tester som gjorts för att ta ut en ung talang till ADAC Rallye Opel Junior Team 2015. Nu har inte uppladdningen varit optimal för Emil som har varit sjuk i feber med magproblem sedan i fredags förra veckan. Detta har medfört att han tappat i vikt och mår allmänt dåligt. Trots detta åkte han till Tyskland för att vara med i de tester som var planerade förra helgen inför uttagningen till ADAC Rallye Opel Junior Team 2015. Tråkigt nog kunde han inte fullfölja alla moment på grund av sjukdomen. Med den bakgrunden måste det betecknas som ren bonus om det leder till en styrning i ADAC Rallye Opel Junior Team inför 2015.
- Tråkigt att inte kunna göra sig själv rättvisa under testerna förra helgen, men det är inget jag själv kunnat påverka då jag blev sjuk före avresan. Känner mig fortfarande inte helt ok, men jag väljer att se positivt på det hela då det fortfarande är några dagar kvar till tävling, hoppas Emil.
- Jag ser optimistiskt fram mot ett tillfrisknande då jag vet att vi har farten som behövs för att nå dom mål vi satt upp för säsongen.

*
När vi ändå är inne på de lite ”lamare” rallybilarna så har jag inte skrivit så mycket om nya ”Fiestacupen” eller som det mer korrekt heter BloggDMACKDMACK Fiesta Throphy. I helgen är det dags för final i samband med WRC Rally de Espana och leder nästan ointagligt om jag räknar rätt, gör unge estländaren Sander Pärn. Okej det skiljer 29 poäng ner till tvåan Tom Cave och det ska köras om totalt 42. Så visst kan Pärn tappa segern men det ser onekligen ganska bra ut i Spanien som bjuder på både asfalt och grussträckor. BloggSandorPärn är spänd men laddad inför uppgiften.
- Min taktik blir att köra exakt så fort som krävs för att säkra cupsegern. Kommer att hålla stenkoll på Cave och köra efter hans tider. Kommer absolut inte att ”push too hard”…
Blir Pärn bara trea eller bättre är segern hans vilket i sin tur innebär sju deltävlingar i den DMACK sponsrade Fiesta R5:an i nästa års WRC2.

*
Hade ju tjuvkikat lite i nästa års rallykalender för Södra BF vilket fick SGA Patrik Persson att reagera. Patrik påpekade att detta enbart var en preliminär kalender, inget är spikat. Bland annat var jag lite för snabb med min slutsats att RS-DM skulle bantas till mer mänskliga tio deltävlingar. Patrik menar istället,
” Det ser ut att bli 11 – 12 RS tävlingar men inget är bestämt än, återkommer när det är bestämt.”.
Även vad gäller namnbytet på Sydsvenska RallyCupen är inget klart, frågan har diskuterats men det är allt, påpekar Patrik.

*
Fick ett mindre hjärnsläpp igår när jag räknade upp alla rallytävlingar som krockar i helgen som kommer. Glömde så klart en av de allra största, finalen i Svenska Rally Cupen, VÖMK:s klassiker Marknadsnatta med 184 anmälda. Självaste Mats Jonsson kommer där på besök och lär även få finna sig i att vara favorit till totalsegern.

*
Ingen säger väl emot om jag utnämner min klubbkompis Robin Svensson till ”Årets Rookie”. I våras hade han inte suttit i en rallybil, premiären avverkades i South Swedish Rallys Asfaltsprint med klasseger direkt i den ”Pierre Fransson grå 240:an”. En tävling som inte ingick i RS-DM utan här blev det premiär i juni i Eslöv med ny klasseger och sedan har det gått som tåget för Robin, ofta med unge Viktor Hansen i högerstolen. Med den sena starten innebar det att det tappades tre poängmöjligheter direkt och då är det en bragd att ändå knipa DM-bronset bakom ”asfalträvarna” Erik Andersson och Tyko Nilsson.
BloggrobinNu verkar det som att Robin känner att 240.an inte riktigt räcker till utan idag landade han en nyinköpt 940 ämnad för guldjakt 2015. Han skickade även en passning till mig, helt utan respekt för sin lite äldre kamrat.
- Du är kanske sugen på att köpa en vinnarbil, undrade Robin och syftade så klart på ”den grå”. Svalde skymfen, vinnarbil har ju för f-n ”Silver-Voc:en” hemma i garaget. Dessutom har jag hört att 240:an inte är till salu, Robins pappa Mikael lär ha första tjing. Den äldre Svensson har dock lägre målsättning än sonen och informerade mig att till nästa år skulle jag inte vara för säker.
- Då ska vi slåss om sista platsen, lovade Mikael.
Kämpa om sista platsen blir en helt ny upplevelse för mig, i år har det gått som på räls…

 

 

Tomelillaseger för Loeb, blir Breen förste irländare att vinna, tjuvkik på Södras kalender och säsongens första dubb inlägg!

Publicerad den 21 oktober 2014 klockan 16:27 av tommy.svensson

Vilken braksuccé det blev för Tomelillas racingförare Jimmy Eriksson när han gjorde debut i Sebastien Loebs långloppsbil, Oreca 03R LMP2. På Estoril-banan i Portugal blev det seger i finalen för European Le Mans-serien bestående av ”fyra timmars lopp” runt om i Europa. Jimmy delade på körningen med teamets ordinarie förare Vincent Capillaire och det blev seger.
BloggJimmy”Svenskbilen” låg på sjätte plats, 45 sekunder från ledningen när Capillaire som är ordinarei förare i bilen lämnade över till Jimmy. Tomelilla bet tillbaka, stod för en massiv offensiv och arbetade sig upp till andra plats. Capillaire i kraft av en bra strategi kunde slutligen överta ledningen under sitt sista körpass.
Nu vanns loppet drygt 35 sekunder före Morgan-trion Gary Hirsch, Pierre Ragues och den förre Formel 1-föraren Christian Klien. Segern som gör avtryck i historieböckerna var första segern överhuvudtaget för Sébastien Loeb Racing i European Le Mans Series (ELMS).
– En riktigt, riktigt häftig upplevelse, säger Jimmy Eriksson.
- Jag gick in i den här helgen mer eller mindre utan någon som helst kunskap om långloppsracing, och att åka härifrån med seger i mitt första ELMS-race känns både fantastiskt och förvånande!
Jimmy vill också tacka Loeb för chansen som måste vara en perfekt dörröppnare för resten av karriären.
- Ett stort tack till Sébastien Loeb Racing för möjligheten att få bredda mina perspektiv inom motorsporten och för allt de lärt mig den här helgen. Att hantera alla varvningar och långsammare trafik var något helt nytt för mig, men det föll sig riktigt väl.
Fortfarande är det formelbilsracing som är huvudfokus för Jimmy som redan i dag deltar i veckans officiella tester för World Series by Renault på spanska Jerez-banan. Han kommer att köra för det regerande mästarteamet DAMS under testets båda dagar.
- Nu kommer jag att ha fullt fokus på formelbilsracingen den närmsta tiden, menar Jimmy men tilläger.
- Jag har definitivt fått upp ögonen för en ny del av sporten och jag kör gärna fler långlopp i framtiden!

*
Från racing till rally och nu verkar det stå klart att det även 2015 körs Rally Sweden Historic. Närmare detaljer har ännu inte släppts om den tredje upplagan men lär komma inom kort. BloggPetterEn som säkert ser framemot detta är Petter Solberg som vunnit de två tidigare upplagorna med fru Pernilla som kartläsare. Det norsk/svenska paret med den välpreparerade Escorten lär bli svårstoppad även till nästa år.

*
Snacka om rallykrock i helgen, inte nog med att det final i Sydsvenska Rallycupen i Näshult utanför Vetlanda. Sedan är det final i VOC Mekonomen Rally med Odensvängen i trakterna kring Örebro (känns det inte som att det är lite väl mycket rally i Örebro för tillfället, förra helgen var det Rikspokalen och nu…). För att ytterligare spä på helgens rallyflöde så körs det WRC i Spanien med Rally de Espana och ERC i schweiziska Rally du Valais.
BloggBreen kopia 4I ERC är där fyra förare med vinstchans med två tävlingar kvar. En av dessa är otursförföljde Craig Breen som ligger fyra inför Valais, men har absolut ändå inte gett upp kampen om en guldmedalj.
- Detta var planen från start, att köra hem guldet, berättar Breen på ERC:s hemsida.
- Men saker och ting har inte gått helt enligt planen så därför är jag ändå glad över att vi fortfarande är med i guldstriden.
Ett tungt tryck ligger på den 24-årige irländarens axlar, ingen landsman har någonsin vunnit en ”internationell rallytitel” tidigare.
- En dröm att bli den förste så klart men viktigast är ändå att komma i mål. När man bryter ofta är det väldigt lätt att ens namn försvinner, oavsett hur många sträcksegrar du tagit innan…
På frågan om vem som har störst vinstchans förutom honom själv svarar Breen.
- Bara tanken på att någon annan ska vinna får min mage att vända sig, men måste jag nämna ett namn så är det så klart Esapekka Lappi som leder.
- Men så får jag inte tänka, måste koncentrera mig själv på att vinst är det enda som gäller!
Fick igår en hastig blick på den preliminära tävlingskalendern för Södra BF 2015 och den såg väl bra ut kan jag tycka. Mest uppskattade jag den ”tillnyktring” som skett hos RS-arrangörerna och att det till nästa är bara Trelleborgs MK och Svedala MK som ansökt om två tävlingar i RS-DM. Serien skulle enligt det här förslaget bestå av tio deltävlingar. Nio rena asfalttävlingar och så Österlensprinten Svampabanan med både grus och asfalt. Dessutom ser det som att Hässleholms Lille Mats Rallysprint den 3 maj står utanför DM-serien. I så fall ett klokt beslut då tävlingen är så mycket större än resten av DM-kollegorna. Lille Mats Rallysprint, norrmannen Rune Danneborg vann med sin WRC-Mini.Wilke & Co behöver ingen draghjälp av DM-status för att fylla anmälningslistan, utan tror jag utvecklas ännu mer utan att behöva ta hänsyn till DM-regler.
En tävling som saknas i serien är Asfaltsprinten i Tingsryd som körs samband med South Swedish Rally. I mitt huvud utan tvekan årets roligaste tävling så SGA-Persson, låt den ingå i DM!

*
På grusfronten alltså Rally-DM, är det sextävlingar planerade och nykomlingar mot i år är Snapphanerallyt i Hässleholm och Ekratten i Karlshamn. Den första med SM-status i år medan Asarums MS valde Bilsport Rally Cup istället för DM. Till nästa år blir det återgång till det ”normala”. Förutom detta tillkommer fyra tävlingar i Sydsvenska Rallycupen som verkar byta namn till Sydsvenska Rally Mästerskapet då det i listan förkortas SSRM?

*
Till avdelningen positivt utveckling måste även nämnas att Olofströms MK gör comeback som rallyarrangör och planerar att första helgen i oktober köra en ”Rallysprint på grus”, Holjesprinten. Riktigt kul att blekingarna är tillbaka, förr när man körde sin lilla trevliga tävling var den för mig ihop med Ekratten en av årets två höjdpunkter.
Mer Asarum som även dom tänker damma av en klassiker, Karlshamnspecialen annandag påsk. Även här handlar det om en grussprint.

*
Så här i slutet av oktober är det snart dags för byte av däck, till vinterdäck och med dubb så klart om du frågar mig. Idag publicerade Aftonbladet sin stora däcktest och jag ska inte trötta er med några detaljer. Väljer att enbart citera ur testchef Robert Collins sammanfattning.
Det skiljer skrämmande mycket i prestanda. I stan, i 50 kilometer i timmen stannar de bästa däcken på drygt 30 meter, de sämsta på 55 meter. 25 meter till, nästan dubbla bromssträckan. Eller sex normala billängder.”
051121 Halkolycka på Härlövsängaleden. Bild. Tommy SvenssonLängre ner konstaterar Collin att den gamla välkända sanningen men som av vissa ändå förnekas, ”Jo det bästa däcket på is är förstås dubbat. Och det sämsta odubbat. Det vet vi av alla års erfarenhet, dubb är det enda som biter på frosthalkan”.
Frågor på detta?

*
På tal om däck så fick jag en fin present med mig hem från söndagens ”recce” till Eslövs MK:s ”Kanonen”. Troligen ute på provet på soptippen i Rönneholm hittade mitt nästan splitternya höger bakdäck en lång plåtskruv. BloggDäckMärkte det när vi kom hem, där var lite luft i bakdäcket och på morgonen var det helt platt. Stefan dök upp med kompressor och grejor, en punka lagas ju ändå rätt snabbt, trodde jag. Inte den här gången, den där dj-la skruven hade lyckats borra sig rätt genom däcket och nästan ut genom sidan. Höll alltså inte luft, bara att köpa nytt. Kul, fast det är klart det hade ändå rullat ett par hundra mil…

 

Rally-SM 2015 klart, Rally-RM 2015 oklart, vem vann Asfaltcup som läggs ner och V8:a-förare provade STCC-Kia!

Publicerad den 20 oktober 2014 klockan 16:11 av tommy.svensson

Idag kom SM-koordinatorn Micke Lindh med den spikade kalendern för Rally-SM 2015. Största avvikelsen från tidigare är att premiären i Sandviken flyttat fram till helgen före Rally Sweden, alltså den 6-7 februari.
Att South Swedish Rally flyttar från Tingsryd till Karlskrona är sedan tidigare välkänt för Motorbloggens läsare. Enda deltävling som ”sticker ut” lite är Askersund den 22 augusti som planeras som ”en-dagars tävling”. Möjligtvis blir det ceremoniell start plus ”shake down” eller publiksträcka på fredagen.
Rally-SM 2015 körs enligt följande:
Sandviken: 6-7 Februari
Östersund: 27-28 Februari
SSR: 15-16 Maj
Askersund: 22 Augusti
Linköping: 4-5 September
Uppsala: 2-3 Oktober

*
Fick igår lite mer bränsle på RM-elden där min ”kunskapare” menade att visst skulle Klass Ekonomi bilarna från Norrland köras i nya RM till nästa år. Att de var borta från meddelandet på SBF:s meddelande var bara ett misstag. ”Norrlands-ekonomiarna” ska samköras med Grupp F/Volvo Mekonomen Rally-bilarna och ska då enligt ”kunskaparen” bli helt överlägsna åtminstone i vintertävlingarna. Själv är jag mest förvånad över att en icke SBF-sanktionerad klass kan sorteras in under dess regelverk. Hur ställer sig Teknikerna i distrikten där klassen idag inte är tillåten till att den ändå ska kunna köras med deras godkännande?

*
Tog inte långt stund efter att gårdagens blogg landat innan det börjades SMS:as och ringas runt för att försöka utröna vem som egentligen vunnit Asfaltcup efter den rekordblöta finalen i Eslöv. En som verkligen fick känna på halkan var ”förbilen” min klubbkompisBloggFredrik Fredrik Nilsson med sin nybyggda Grupp H-940. Det släppte på SP2 kan man väl säga… .
Åter till striden om cupsegern som står mellan SMK Hörbys DM-vinnare i Klass D1, BloggErikErik Andersson (bilderna från Henrik Åkesson) och DM-tvåan i D4, Fredrik Dehlin, Hässleholms MK. I går såg det ut som att det var Fredrik som hade marginalen på sin sida, något som dock ändrade sig under kvällen. Till slut kastade Mats ”Generalen” Andersson in handduken och bad om besinning eller rättare sagt att få tid till att kontrollräkna poängen. Så här skrev Mats på Asfaltcups hemsida,
”Då var det slut för i år .
Och alla pratar om vem som vann. Om ……men bara om vi har fått till det med en snabb uträkning, så hamnar Erik och Fredrik på samma poäng i toppen. Då är det inbördes möte som gäller och OM vi har kollar rätt så vinner Erik Andersson. Men detta är bara en snabbkoll och inget fastställt. Vi kommer att publicera en lista så fort vi får tid.
Men en sak är nog klart och det är att Asfaltcupen inte fortsätter i Mats o Koffes regi och alla andra som hjälpt till. Så är det någon som vill ta över så det är fritt fram i cupens namn .
Tack för oss (men vi avslutar givetvis med en brakfest och prisutdelning)”.
Med detta får vi alla vänta ytterligare någon dag innan det är helt klart vem som vunnit cupen 2014. Riktigt tråkigt var avslutningen på Mats inlägg,”… att Asfaltcupen inte fortsätter i Mats o Koffes regi och alla andra som hjälpt till.”. Inget snack utan att Mats fina initiativ gjort sitt till att det i stort sett är enbart i Södra BF som det tävlas aktivt på asfalt i landet. Första året för cupen var 2008 och då blir alltså sjunde upplagan den allra sista. Även om jag inte bidragit mer än till att utöka prispotten genom åren,  känns det mer än lite trist att cupen nu av allt att döma läggs ner. Eller finns det villiga krafter att ta öve efter Mats och Koffe som egentligen heter Kristoffer Malmgren.
Kan kanske vara på sin plats att berätta om vilka som vunnit tidigare år.
2008 – Emil Håkansson, SMK Hörby

2009 – Mats Andersson, Eslövs MK
2010 – Björn Stuhre, Tomelilla MK
2011 – Mats Andersson, Eslövs MK
2012 – Martin Andersson, SMK Hörby
2013 – Mats Andersson, Eslövs MK
Avslutar med att jag ställde en fråga till Mats efter gårdagens final i Eslöv.
- Då ses vi till nästa år, undrade jag.
Mats funderade en stund innan han bekräftade.
- Sebastien Loeb och jag har nu lika många guld, nio stycken och jag vill gärna bli värre än honom så jag får väl satsa på ett tionde!
Behöver väl inte skriva ut att det är VM respektive DM det handlar om…

*
När vi ändå är inne på avslut så har jag och Roland tagit samma beslut som Mats och Koffe vilket betyder att vi efter femton år avslutar vårt engagemang i TINTER Classic Rally Cup. Inget lätt beslut då vi två ihop med Sven ”Kinnarparen” Thuvesson drog igång det hela 1999 under namnet ”3X10 Classic Rally Cup”. Förhoppningsvis fortsätter cupen ändå i någon form då ”Cupgeneralen” Martin Miles fortsätter sitt framgångsrika sponsorarbete och nu söker han ersättare för oss två som lämnar. Sugen, kontakta då Martin.
Anledningen till att vi slutar är att motiveringen till stor del saknas när vi inte längre själv kör i ”Appendix K-klassen”. Ska inte heller sticka under stol med att det varit mycket gnäll de senaste åren på allt från, ”tokiga regler”, ”noter eller ej”, ”felaktiga tävlingar i kalendern” till ”varför får inte just min egen bil en klass så jag också kan vinna”…
Nu har därför alla ”kreativa krafter” möjlighet att kavla upp och stötta Martin i jobbet med ett enklare komplement till Klassiska Rallycupen...

*
I fredags ordnade STCC och KIA ett officiellt test på Karlskoga Motorstadion i syfte får man anta att hitta nya talanger. Förare från Clio Cup och Formel Renault var inbjudna samt Perstorps V8 Thundercars betvingare Patric Sundel.
Hej Mina kontakterPatric gjorde ingen besviken utan var klart snabbast i STCC-Kian men något klassbyte är inte bestämt menar Patric.
- Et förutsättningslöst test som gav mersmak. Bilen passade mig och jag var snabb direkt även om jag körde med stor marginal.
Att ett klassbyte kan vara aktuellt är inte helt uteslutet enligt #83 i årets ”åskbilcup”.
- Vi får höra med våra befintliga samarbetspartners och även nya om det är STCC som ska stå på menyn nästa år? Jag tycker om att köra Camaro och att intresset för V8 Thundercars inför 2015 är fantastiskt vilket inte gör valet enklare…

 

 

Trist rallyavslut i Eslöv, 4WD-seger genom Sune, Fredrik tog Asfaltcup, Mattias vann i DTM igen medan Ola och Mikaela hade det tyngre…

Publicerad den 19 oktober 2014 klockan 18:59 av tommy.svensson

Det blev en minst sagt trist avslutning på rallysäsongen i Skåne, då en av mina medtävlare i Eslövs ”Kanonen” åkte av vägen på SP1 och detta så olyckligt att man träffade ”Faktafunktionärens bil”. Här satt två funktionärer som båda skadades, dock ej allvarligt efter de rapporter jag tagit del av. Båda fördes precis som föraren i olycksbilen till sjukhus i Lund och ungefär där slutar mitt informationsflöde. Klart är att Räddningstjänsten klippte upp taket på funktionärsbilen och att man även fick göra samma sak med sidosträvan i rallybilen. Ingen ska dock ha suttit fastklämd som felaktigt uppgets i olika media. Orsaken till olyckan är inte helt klarlagd, men det regnade häftigt och troligen har det blivit någon form av vattenplaning.
Olyckan orsakade ett långt stopp, provet ströks så klart direkt och en dryg timme försenat kunde Kanonen återupptas.

*
Över Eslöv föll mellan fyrtio och femtio millimeter regn vilket så klart innebar att tävlingen blev lite ”rysk roulette”. Märkligt nog blev resten av dagen helt olycksfri och endast ett ekipage, olycksbilen på ettan bröt. Med de här förhållanden var det nästan lavat för 4WD-seger och min klubbkompis BloggSuneSune Larsson gjorde ingen besviken med Mitsubishin. Totalseger, 3,5 sekunder före redan klara DM-segraren Mats Andersson innebär respekt. Att slå Mats i ”lejonets egen kula” gör inte många, låt gå för att det regnade men det står inte i historieböckerna….
Tvåa bak Mats slutade en annan Mats, men med Lundahl i efternamn och från Svedala, 3,2 sekunder skilde mellan de bägge ”Matsarna”.
Inför Kanonen låg Rolf Grybb, Hässleholm tvåa i DM, men den här superregniga söndagen var inte Opelåkaren alls med i matchen. Slutade blygsam femma och tjugofem sekunder bak Lundahls gröna BMW. Vilket i sin tur betydde att han även smet förbi i DM-tabellen och knep silvret med en futtig poäng om jag räknat rätt vill säga…

*
Måste även nämna en kille som verkligen tycker att rally är kul, Kinds Kristian Johansson. Till Kanonen var han anmäld med Kit-car Skodan” men den trilskades inför Skånefärden. Istället blev det Golfen som fick kliva in och rädda situationen.
- Bara det att vi körde klubbtävling i går på grus så det blev till att bygga om för asfalt under lördagskvällen, berättade Kristian.
- Vi stack hemifrån klockan fyra i morse så det var inte så farligt ändå…
Kämpainsatsen belönades i form av tredje platsen bak BMW:n.

*
Stenhård fajt om DM-guldet blev det i Klass D1 och så klart spelade Roland med ”Black beauty” med i det här spelet. Trots att han inte alls hade med toppstriden i DM att göra kom han ändå att avgöra genom att vinna A-klassen och därmed putta ner Tyko Nilsson till plats två. Erik Andersson, SMK Hörby vann B-klassen men det spelade mindre roll så länge Tyko inte passerade Roland och därmed blev det Hörby-guld genom Erik, en enda poäng klarades guldet med. BloggErikErik gör tummen upp på bilden medan Tyko till höger inte är lika glad som han ser ut. Vi båda enades om att Roland ställer till mycket dj-ulskap…
BloggRobinAllra snabbaste VOC:are var i vanlig ordning min klubbkompis Robin Svensson i C-klassen. Nu blev det DM-brons första säsongen, imponerande? Ja kanske, själv har jag ju inte gått för full maskin, vill ju gärna släppa fram ungdomarna…

*
Stort grattis till Fredrik Dehlin, Hästveda och tävlande för Hässleholms MK. Som vanligt klasseger C-förare D4 (Grupp E) men vad som är ännu större, vinnare av Asfaltcup före Erik Andersson. En enda poäng skiljde mellan de bägge när poängen räknas samman. Dessutom blev Fredrik tvåa i både DM-klassen och i C-förarcupen där Robin Svensson var värst.

*
Kan säga som så om min, Stefan och Silver-VOC:ens säsongsavslutning, roligare kunde den ha varit. Stod i begrepp att starta, en knapp halvtimme återstod när beskedet om olyckan kom. Tiden gick utan något riktigt besked om vad som hänt medan regnet tilltog i styrka, just då var jag mest inne på att lasta och åka hem. Det regnade alltså inte måttligt, runt fyrtio-femtio milmeter skojar man inte bort även om man har regndäck. Till slut kom då besked att sträcka ett stryks och att vi ”VOC:are” startar med tvåan.BloggSilver Det provet är lite av min favorit, men den här gången önskade jag bara att det skulle ta slut så vi kunde åka hem. För att ni ska förstå hur kass jag kände mig, så var detta tror jag första gången som Roland slog mig på just det här provet. Fyra sekunder snabbare, hade aldrig hänt om jag varit i fullt slag.
Avverkade de fyra proven utan dramatik och vill här passa på att tacka alla funktionärer som uthärdade skyfallet över Eslöv. Hade jag fått bestämma skulle ni gemensamt fått ta emot Svenska Dagbladets Bragdguld, tänk från klockan åtta på morgonen till strax efter tre i hällregn. Dessutom var där inte en enda som gnällde över vädret. Stort, ja ännu större!

*
En ny rallytragedi utspelades i gårdagens Down RallyNordirland. Ryan Bradley tappade kontrollen över sin Escort MK2, voltade över en jordvall och landade upp och ner i floden Lough Island Reavy.BloggDown Kartläsaren lyckades ta sig ur bilen medan Ryan blev kvar i vattnet. När räddningstjänstens dykare kom till platsen kunde man bara konstatera att han drunknat.

*
Det blev en snygg avslutning för Mattias Ekström när han i dag vann andra raka segern i DTM. Från seger i nederländska Zandvoort och nu vann Mattias även årets tionde och sista deltävlingen på tyska Hockenheim. Mattias utnyttjade sin fina startposition i första led bredvid spanjoren och stallkamraten Miguel Molina. Sedan tidigare var det klart att han slutar tvåa i sammandraget i sin Audi. Den tyska BMW-föraren Marco Wittmann, femma på söndagen, tog DTM-titeln.

*

Ola Nilsson avslutade premiärsäsongen i Porsche Carrera Cup Deutschland med att köra in på poängplats på Hockenheim.
Ola som är ensam svensk i det 35 bilar stora Porsche-fältet startade det första av helgens två race från 17:e plats på gridden efter ett stenhårt kval. BloggOlaAvancerade stadigt under loppet och tog slutligen målflagg som 12:a, ågot som innebar fyra mästerskapspoäng.
- Det är förstås alltid kul att ta poäng, men jag hade siktat lite högre upp i resultatlistan den här helgen och kan inte vara riktigt nöjd, säger Ola.
-Min akilleshäl i år har varit kvalet, och tyvärr fick jag inte till det den här helgen heller. Jag hade i och för sig en del oflyt och var tvungen att lyfta av på grund av en gulflagg under det som till slut blev mitt bästa varv, men sedan fick jag en chans till och då gjorde jag ett misstag.
På det tredje av loppets 15 varv blev skåningen påkörd bakifrån av holländaren Jaap van Lagen, som efter ett misstag i ingången till Motodromen tappade kontrollen över sin Porsche och torpederade Nilsson i den efterföljande Sachs-kurvan. Båda tvingades bryta.
- Det här har varit den mest lärorika säsongen hittills i min karriär, summerar hässleholmaren.
- Jag är väldigt nöjd med allt vi gjorde fram till och med tävlingarna på Norisring som var min bästa helg. Överlag har det här dock varit en fullständigt ovärderlig säsong, och jag har lagt en enormt bra grund inför framtiden!

*
Fem centimeter är inte mycket och mer skiljde inte mellan succé och katastrof för Mikaela Åhlin Kottulinsky på Hockenheim. Det var i kvalet som det dj-lades för Mikaela.BloggMikaela
- När jag fick informationen i boxen att tiderna strukits p.g.a. att jag var 5 cm utanför banmarkeringen, så körde jag ut och visste att nu gäller det verkligen att köra på marginalen för att försöka få till en så bra tid som möjligt medveten om att däcken inte var bäst, berättar hon.
Det varvet slutade dock i sandfållan och bilen startade inte vilket gjorde att hon fick nöja sig med tiden från utvarvet, 10 sekunder sämre än hennes kvaltid.
- Finns inget att tillägga och när dessutom bärgningspersonal drog i fel knapp så utlöstes brandsläckningssystemet. Både bil och jag full av skum…
Mikaela gjorde en bra start i finalen och plockade redan ett par placeringar och ner mot den första högern vänster kombinationen är det en förare som tappar kontrollen över bilen. Hon tvingas göra en undanmanöver ut på gräset där en reklamskylt står som hon träffar med fronten. Skylten som är gjord av frigolit skulle normalt flugit bort av sig själv men här slutar inte oflytet utan den tejp som fanns på skylten klistrar fast på motorhuven.
- Vi har ingen radiokontakt med depån och min mekaniker Marcus, han har bara en skylt som han kan visa. Såklart inte med texten; – du har en stor skylt i fronten, berättar värmländskan.
Mikaela hade två mål för årets säsong, att vinna ett race och vara topp fem i totalen.
- Jag är självklart både stolt och glad över min historiska vinst på Norisring och är nöjd med att farten finns och att det slut blev en nionde plats totalt.

Inga dramatiska ändringar i WRC 2015, hur gick beslut om nya RM till, Skodaseger i Sveriges största rally och dykare fick jobba när rally stoppades!

Publicerad den 18 oktober 2014 klockan 18:00 av tommy.svensson

Det blev inget av det kontroversiella förslaget med ”shoot out” i WRC, åtminstone inte redan till nästa år. Testet som planerades i årets WRC-final Rally Wales GB kommer kanske ändå att genomföras men enbart rent teoretiskt. Beslutsfattarna tyckte nog till slut att det blev allt för tufft att som många tyckte, ”offra sporten för bättre tv-produktion”…
Därmed kommer nästa års WRC att köras på nästan exakt samma sätt som årets, med en avslutande power stage vid söndag lunch. En sträcka som då ska tv-sändas live precis som i år.
Startordningen har även den varit föremål för ”nytänk” men av detta ”bidde” inte heller mycket. De två första etapperna fredag och lördag, kommer att se VM-ledaren som första bil i spåret. Först på söndagen seedar man om fältet med omvänd startordning där VM-ledaren startar sist.
Rally Germany 2014Just startordningen har varit VW-bossen Jost Capitos stötesten och här gick han emot sina tre förare som inte gillar idén med start efter VM-placering. De talade dock för en tokdöv Capito som enkelt förklarade.
- Leder man Rally-VM och därmed är en av världens bästa rallyförare ska man så klart klara av att även köra först…
Hela cirkusen kan nu alltså sammanfattas med ”mycket skrik för lite ull, sa käringen när hon klippte grisen”.

*
Har fått lite frågor från olika håll hur det gått till när de nya RM-klasserna kom till. Får väl hålla med om att även jag reagerade när jag fick informationen, inte alls via de vanliga SBF-kanalerna utan den kom från helt annat håll. Lite märkligt och har därför nu sökt bland protokollen hos både Rallyutskottet och Förbundsstyrelsen där RM-frågan borde ha behandlats, men har inte lyckats hitta en enda rad om RM för 2015. En som gjort samma iakttagelse, dock precis som jag utan att vara negativ till själva RM:et men frågande till hur det gått till. Hen skriver bland annat, ” Andra paragrafen ur SBF`s stadgar. I just den aktuella frågan om Riksmästerskap är det paragrafens inledande text samt punkten 17 under Förbundsstyrelsens åligganden som är det aktuella. Notera att delegation till tjänstemän att besluta i något BARA kan göras gällande rutinärenden.
Hen förtydligar med utdrag ur SBF:s stadgar, ” §2 STYRELSENS FÖRVALTNING OCH ÅLIGGANDEN [ÄNDR 2012]
Styrelsen förvaltar Förbundets angelägenheter enligt dessa stadgar. Styrelsen utser inom sig ett ar-
arbetsutskott (AU) bestående av ordförande och två ledamöter.
Dessutom skall Förbundsstyrelsen utse erforderligt antal utskott, nämnder och kommittéer.
Förbundsstyrelsen äger delegera sin beslutanderätt till AU, utskott, nämnder eller kommittéer i den utsträckning Förbundsstyrelsen finner lämpligt samt uppdraga åt Förbundets tjänstemän att på uppdrag av Förbundsstyrelsen fatta beslut i rutinärenden eller enligt delegationsordning som fastställts av styrelsen.”. Längre ner kommer det som hen hänger upp sig än mer på, att det är Förbundsstyrelsens uppgift att ” 17. Besluta om instiftande av Svenska Mästerskap och Riksmästerskap.”.
Än en gång, jag är klart positivt till att man inför ett RM för ”breddklasser”, men kanske en extra titt i regelboken hade varit att rekommendera.

*
Björn Adolfsson, Skoda-åkaren med KAK som klubbadress blev snabbast i landets ”största rally”, Rikspokalen i Örebro. Tävlingen pågår för fullt och just nu är där fortfarande runt hundra bilar som ännu inte avverkat sista sträckan. Men direkt bak Skodan körde nyblivne SM-trean Jan-Erik Folkesson in, 9,3 sekunder efter. Som trea slutade hemmahoppet Mattias Jirvelius i R5-Fiestan.
Mitt tips i 2WD gick nästan in klockrent. Volvo 940-åkaren Jimmy Olsson trängde sig emellan vinnar-Toyotan med Tobias Söderqvist bakom ratten och trean som jag tippade som tvåa, Jonas Johansson. Ett trendbrott av rank svarade Peugeot-Levin från Lima för som nu satt i en Nissan Sunny och slutade fyra, placeringen före Patrik Flodin i 240:an. En enda skåning åkte hela vägen till Örebro och det var Arlövs Pontus Berglund som lastade pianospelande farsan Peter i högerstolen på 940:an och det blev det 21:a plats i A-2WD.

*
Inte så ofta man får tillkalla dykare i samband med rallytävlingar men när finalen i Nordirländska mästerskapet, Down Rally i Castlewellan kördes idag blev det högst aktuellt. Redan på första sträckan gick en bil av vägen och hamnade i en flod som även utgjorde vattenreservoar för stan. Räddningspersonal fick använda dykare för att reda upp olyckan och där det enligt första ”statement” från arrangören är en av de två i bilen som uppges skadad, dock inte allvarligt enligt ambulanspersonal. Tävlingen avbröts direkt efter den dramatiska olyckan.

*
Fick även ett mejl från ”Fordvän” som påpekade att jag var helt ute och cyklade när jag skrev att M-Sport använde Volvo S60 som ”recce-bilar”.
- Det var förr det, när Ford ägde Volvo nu kör man så klart även Ford när man tränar inför WRC, påpekade Ford-lovern.
BloggS60OK ”Fordvän”, förklara då för mig vad de här vita S60-bilarna på bilden gör utanför M-Sports servicetält i Salou där Rally de Espana har tävlingscentra?

*
Silver-VOC:en är lastad och i morgon väntar säsongsavslutning i form av Eslövs MK:s ”Kanonen”. Ihop med knappt femtio andra RS-sugna lär vi få regn om meteorologerna får sin vilja igenom. Vi får se, men nu för tiden har jag inte ens det lilla försprånget då både Roland och Tyko har regndäck även de. Tyvärr, får jag väl tillägga…

 

 

 

120 millar tar Ogiér till Hyundai(?), Östberg ”Volvosugen”, ”Svenska” söker dispens, RM klart och en rikgtig Opelman!

Publicerad den 17 oktober 2014 klockan 16:44 av tommy.svensson

Rallyvärlden väntar med spänning på beskedet från VW Motorsport hur deras ”line up” ser ut för 2015, med eller utan världsmästare Rally Australia 2014Sebastien Ogiér det är frågan. Alternativet för fransmannen till WRC-Polon tippas vara Hyundai i20-WRC. Som lockbete påstås det nu i ”kretsar som vet” att koreanerna lockar med en årslön på håll i er nu tretton miljoner euro eller i svenska kronor enligt dagens kurs, 119 421 900,00:-. Hundratjugo millar för att köra en WRC-bil, jag kan tänka mig göra det för en betydligt lägre summa. Kanske till och med pröjsa in en tusenlapp eller två själv om det skulle knipa…
Jag blir inte ett dugg förvånad om det blir teambyte för Sebastien vilket i så fall lär betyda att Dani Sordo än en gång hamnar i kylskåpet. Ogier och Thierry Neuville i ”första kedjan” och unge Hayden Paddon i ”N-teamet” sedan får Juho Hänninen, Bryan Bouffier och kanske även Sordo slåss om strökörningar. Tyvärr tror jag att Chris Atkinson är helt ute ur bilden efter sina bleka insatser.
Vem kan då ersätta Ogiér som Polo-ryttare? Capito behöver inte gå långt, bara att byta namnskyltar i omklädningsrummet och flytta fram Andreas Mikkelsens skylt till platsen direkt efter Latvala som blir ”förste förare” även om Capito påstår att någon sådan inte finns i teamet. Han är väldigt förtjust i norrmannen och är helt övertygat att första WRC-segern väntar runt hörnet, jag håller med!
Tredje bilen blir då ledig och här skulle det så klart sitta perfekt med en tysk förare och då ligger unge Sepp Wiegand väldigt bra till. Wiegand som kör Skoda med bra koppling till VW, ligger tvåa i ERC och har potential för större uppgifter. Än större potential (fint ord) har kanske ERC-ledaren Esapekka Lappi, även han i Skoda. Men det blir kanske för mycket med tre skandinaver i samma team. Vi får se, lär inte dröja länge innan Capito lyfter på täcket och avslöjar sina trea namn för nästa år.

*
Mer ”rallyskvaller” och inget jag lyfter på ögonbrynen över, Mads Östberg ryktas lämna Citroén och för comeback hos Malcolm Wilson, M-Sport och WRC-Fiesta. Mads Östberg, rallyförare i WRCBilbytet från Ford till Citroén blev inte alls det lyft som många inklusive Mads själv, trodde. Nu vet jag inte om detta har någon betydelse i ett eventuellt bilbyte för Mads, men han kan ha sett M-Sports ”recce-bilar” uppställda inför Rally de Espana? I brist på 4WD Volvo 940 väljer M-Sport att låta sina ”crews” skriva noter i vita Volvo S60, en lockelse svår att motstå för Mads…

*
I dagens Värmlands Folkblad skriver man om kommande Rally Sweden och det nya upplägget med första dagen i Norge vilket ger en rejäl start för WRC-åkarna. Totalt elva timmar ska de vara igång på fredagen och då avverka nio specialsträckor. För att göra inledningen ännu tuffare har man bara en enda så kallad ”remote service”, mini-servie alltså och detta mitt på dagen. Vill nog till att man kör lite med insidan om man har ambition att nå Stora Torget i Karlstad på söndagen…
Trots att man använder sträckor i Norge har VD Glenn Olsson & Co problem med längden på tävlingen, den blir för kort. Reglerna säger att 25 procent av bansträckningen ska utgöra specialsträckor medan Rally Sweden bara kommer upp i 21 procent. Något som betyder att Olsson behöver ansöka hos WRC om dispens Totalt krävs att ett VM-rally ska innehålla 30 mil specialsträckor, något Rally Sweden precis klarar. Men för att få ihop minimilängden har man fått jobba.
– Vi har letat SS-kilometer på flera ställen, säger Olsson till VF om bansträckningen som till 20 procent är ny jämfört med 2014.
Till exempel har Torsbysträckan förlängts med drygt åtta kilometer, sedan körs Röjdensträckan mellan Norge och Värmland. En sträcka som har start och mål i Sverige men mestadels går i Norge.
Den har varit med tidigare men kördes då åt andra hållet och då som Svenshöjden, eftersom vi startade där. Nu startar vi i Röjdåfors och kallar den Röjden. Stora delar av sträckan var med i Rally Norway och hette då Løvhaugen.
Andreas Mikkelsen, Rally SwedenTvå klassiska sträckor försvinner till nästa år, Torntorp och Hara, som säkert kommer att saknas av både förare och publik, till detta så körs Lesjöforssträckan bara en gång. Glenn Olsson är dock nöjd med banan.
– Det har varit en hård kamp för att få ihop det. Men utifrån de förutsättningar vi haft tycker jag bangruppen, med Johan Magnusson i spetsen, gjort ett fantastiskt jobb som fått ihop det.

*
Idag blev det officiellt, RM för 2015 då det publicerades på SBF:s hemsida. Det som slår mig är att ”norrländska hitte-på klassen” Klass Ekonomi verkar ha försvunnit under resans gång. Ett korrekt beslut då det i mina ögon verkar omöjligt att ha med en sådan klass som egentligen inte är SBF-sanktionerad. Hur skulle det fungerat med den klassen i en RM-tävling i Södra BF där klassen absolut inte är tillåten?
Annars verkar det ha blivit som jag skrev i förra veckan vad gäller klasser och deltagare. SBF skriver själv så här på hemsidan, ” Utifrån den dialog som nu förs med kommande SM-arrangörer är förhoppningen att dessa RM-klasser skall åka en etapp vid SM-tävlingarna 2015. Dels för att se och lära, men också för att sen kunna gå vidare till att åka SM senare i sina tävlingskarriärer.
Startavgiften skall vara låg. Noter kommer att tillåtas men inte rekognosering. Klara mästerskapsregler och en tävlingskalender kommer att presenteras inom kort.”.
RM ihop med SM, där är jag dock lite kluven. Köper argumentet ”se och lära” samt att det är lite häftigt att åka ihop med Rally-SM. Samtidigt finns risken att RM-gänget försvinner i SM-fältet och det är ju så klart inte lika roligt. Till sist väger nog ändå vågskålen över för kombon SM+RM, vi får se nästa höst om jag trodde rätt…


I dag var jag på jobb i norra delen av sjön Immeln hos Arne Nilsson. Redan när jag svängde in på gårdsplanen anade jag att här bodde en ”motorman” för vem har annars en smidd Volvo PV som vindflöjel på garaget? När mitt ärende var avklarat frågade jag Arne.
- Har du någon PV?
Han tittade glatt på mig.
- Det kan du tro att jag har dessutom precis besiktigad, förra gången var för tjugotvå år sedan.
BloggOpel1 BloggOpel2 BloggOpel3Med andra ord ett besök i garaget var tvingande och där stod den, en duvgrå 53.a som Arne köpt för många, många år sedan och som nu slutligen blivit färdig. Ett mycket fint renoveringsjobb från Arnes sida kan jag meddela. Men detta var ändå bara nummer två i garaget, för långt in i hörnet stod där, ja gissa en Opel så klart. En Opel Standard från 1934 som Arne köpte när han gjorde ”rekryten” i Karlskrona år 1954.
- Köpte den för sexhundra kronor och lastade den full av kompisar som alla pröjsade för att få åka bil hem på permisarna, berättar Arne.
- Kan lugnt säga att Opeln betalade sig själv…
Det blev muck och Arne fortsatte köra Opeln även om den blev allt mer ”gisten” i karossen som delvis är byggd i trä. Till slut försökte han sälja bilen men hittade inga hugade spekulanter på en nästan trettio år gamma Rüsselsheimare. Opeln hamnade i skogen där den blev stående i nästan tio år innan Arne förbarmade sig över sin gamla lumparkompis. Som möbelsnickare var det inga större problem för Arne att få fason på karossen och för över fyrtio år sedan var renoveringen klar.
- Faktiskt kul att fortfarande ha kvar en bil som jag köpte för sextio år sedan, menar Arne när han tittar på 34:an som inte ”gick i himmelen in”…

*
Imorgon lördag är det dags förBloggMotor Motorlördag i Kristianstadsbladet. Stort reportage om fyrfaldige SM-vinnaren i motocross Stefan Larsson från Broby som nu femtio år fyllda ska köra sitt andra Gotland Grand National nästa helg. Till detta kommer så min egen ”lista” som innehåller Jimmy Eriksson, Kristianstad Karting Klubb, WRC och på ”Motorstopp” nitar jag min egen och tidningens sportchef Patric Nilsson. Vi får se, kanske sista gången jag får göra listan ocensurerad?

*
Trevlig helg.

Breen toppseedad i Schweiz, EM-vinnar Robin siktar på Rallcross VM och stor förvåning hos VOC-Roger över RM-statusen!

Publicerad den 16 oktober 2014 klockan 16:51 av tommy.svensson

Totalt 82 ekipage är anmälda till tionde och näst sista deltävlingen i ERC, 55:e upplagan av Rallye International du Valais BloggValaisnu till helgen. Tävlingen klassas som Schweiz största rally och innehåller nitton specialsträckor, alla på asfalt på sammanlagt 260 kilometer.
Hela toppkvartetten finns på plats och där irländaren Craig Breen är toppseedad med en nu förhoppningsvis krångelfri Peugeot. Efter honom följer ERC-ledaren Esapekka Lappi, Skoda och i samma typ av bil, tvåan Sepp Wiegand. Trean, polacken Kajetan Kajetanowicz fullbordar gänget som alla kan vinna ERC.
Bästa hemmaförare är nykorade SM-vinnaren (Schweiziska Mästerskapet) Sébastien Carron. Skriver det igen, ska man bli duktig i rally är det inte helt fel att heta Sébastien. Den här varianten kör en Peugeot 207 Super 2000.
En intressant debut gör unge hemmaföraren Michael Burri då han och tvåfaldige ”Valais-vinnaren” Laurent Reuche premiärkör färska Renault Clio R3T, en R3-bil med turbo.
En annan Burri, veteranen Olivier 51-år gammal gör ett försök att ta sin åttonde seger i Valais. Ett seriöst försök då han köpt på sig en helt ny Fiesta-R5 för ändamålet.

*
Stärkt av EM-guldet laddar nu Robin Larsson om och siktar på VM 2015 i Supercar-klassen. Bilen är samma Audi A1 som tog honom till EM-guld genom att han körde de fem deltävlingarna i årets VM som då även ingick i EM
- Vi har jobbat hårt hela året och det känns verkligen som jag hör hemma i Supercar nu, säger Larsson till sajten autosport.com.
- Om vi får ihop allting och kan köra VM, så kommer det att bli ett riktigt intressant år!

*
Volkswagen Scirocco R-Cup - Nürburgring 2014Nu lägger VW Motorsport ner den utmärkta plantskolan VW Scirocco R-Cup och finalen tilål helgen på Hockeheim blir sista framträdandet. En som kör är Mikaela Åhlin-Kottulinsky och hon beklagar att cupen läggs ner.
- Det har varit tre fantastiska och lärorika år och själv är jag mest stolt över min seger på Norisring tidigare i år, berättar Mikaela.
Vilka planer Mikaela har för 2015 är ännu inte klart och nu hoppas hon avsluta snyggt till helgen.

*
En som blev mycket förvånad över Rallyutskottets nytänk med RM 2015 för både Grupp E och VOC Mekonomen Rally/Grupp F var VOC-ansvarige Roger Fransson. Bokstavligen togs Roger på sängen av beskedet då han fick det genom Motorbloggen.
- Man kunde ju anta att någon från förbundet skulle fört någon form av dialog om detta med klassansvarig, tillika den som driver klassen?
- Det har inte skett, inte så mycket som ett mail har ”de styrande” kostat på sig. Men jag är inte särskilt förvånad, konstaterar Roger.
Även om nu informationsgången verkar varit minst sagt lite tokig är Roger positiv till nytänket.
- Jag jobbar för att klassens tävlande ska ha så många tävlingstillfällen som möjligt så jag ser bara positivt på att vi även ingår i RM.
- Det är också väldigt positivt då förbundet med detta gör helt klart att man accepterar oss som den självständiga och sanktionerade klass vi är!
Han återkommer dock till hur informationen om RM-2015 har offentliggjorts.
- Under det jobbiga året som förflutit så gjorde förbundet i alla fall ett par saker helt klara för oss, det som inte kommunicerats via förbundets officiella organ (SBF´s hemsida, och inget annat!) gäller inte, och ska inte tillmätas någon relevans, kommenterar han och lägger till.
- Det som inte sagts av officiell person i sin officiella roll ska inte heller tillmätas någon vikt. Nu antar jag att det bara kommit i fel ordning och att detta offentliggörs även på www.sbf.se inom kort?
Någon risk för konkurrens för befintliga klasser i VOC Mekonomen Rally ser inte Roger RM.
-Tror att de allra flesta av klassens förare fortsatt kommer att välja SverigeSerien, SSRC med flera cuper och serier framför RM. Klassens förare har gjort väldigt klart att tävlande på lika villkor är en extremt viktig faktor för tävlande i VOC Mekonomen Rally.
- I RM kommer det att handla om sammanslagen klass, homologerade bilar mot standardrallybilar och dessutom i förlängningen matematik för att också jämföra med trimmade klasser och tom fyrhjulsdrivna bilar när mästare ska utses i dam-, junior- och seniorklass.
Som alternativ menar Roger finns flera andra välorganiserade serier och cuper som dessutom erbjuder prispotter och dignande prisbord.
- En stilla undran, har RM tillräcklig status för att konkurrera med detta, avslutar Roger.

*
Fick ett mejl från Jörgen Andersson i Kristianstad Karting Klubb som utstrålade stolthet över Jimmy Erikssons kliv i racingvärlden. Jörgen skriver ”Hej Tommy. Kul att ”våra pågar” kan där ute i vida världen. Du skriver om två från Kristianstad KK idag varav Jimmy fortfarande har licens för oss :-) Joel och Jimmy kör på licens för oss som tack för vad dom fått från klubben. Snygg gest från familjen Eriksson och det är inte utan att man blir stolt när ”våra pågar” gör bra ifrån sig! En påg från oss som är lite blyg är chefsingenjören Jonny Mislijevic som fixade guldet och en dubbel till teamet (Tony Kart)nere i Sarno i helgen. Det var i VM för klassen KZ som Marco Ardigo och Flavio Camponeschi blev etta och tvåa före fjorårets mästare Rick Dreesen som blev trea. Medan teampersonalen var framme och sprutade champagne tog Jonny det litta lugnt……
Rick Dreesen förresten, han hade hjälp av två smålänningar (Jönköping) i form av Rickard Käll och Silvio Franchini. Enda svensken i finalen var Douglas Lundström som var bra med hela helgen. Startade 7:a i förfinalen där det gick åt skogen. Start långt bak men Douglas gav järnet och klättrade ända till 12:e plats. Douglas är bra med i matchen och första gången som professionell förare så var det bra, riktigt bra. Douglas fick det här jobbet mycket tack var sin vinst på hemmaplan i EM-tävlingen på Åsum Ring.”.

 

Tomelilla-Eriksson teamkompis med Sebastien Loeb, ”utskjut-test” i WRC-finalen, Solberg i rally comeback och stjärnspäckat i NGK-Masters.

Publicerad den 15 oktober 2014 klockan 16:39 av tommy.svensson

Dagens svenska racingknall svarar ”åkarpågen” från Tomelilla, Jimmy Eriksson för. På söndag blir Jimmy teamkompis med Sebastien Loeb, närmare presentation överflödig. BloggJimmyDet är final i ”European Le Mans Series” på portugisiska Estoril-banan, där han ska köra Loebs ORECA-Nissan 03R i fyratimmarstävlingen. Jimmy ska där dela bil med ordinarie föraren Vincent Caplillaire.
Jimmy ligger fyra i GP3-serien för teamet Koiranen GP och inhoppet i Sebastien Loeb Racing är så klart ett jättekliv framåt.
Sportchefen i Loebs team Franck Tine är nöjd med att Jimmy tackade ja.
- Vi vill plocka fram nya ansikten och nya talanger till ”endurance racing” och  Jimmys deltagande passar perfekt för vår målsättning!
Tomelillas snabbaste kommenterar själv på Autosport att Formel 1 fortfarande är målet men vill absolut inte stänga några dörrar längs vägen till målet.
- Endurance är en riktning jag är intresserad att följa i framtiden, menar Jimmy.
Har dålig koll på om Ystads Allehanda har någon form av utmärkelse för Årets IdrottareÖsterlen? Har man inte det, så är det hög tid och mottagaren heter då självklart Jimmy Eriksson!

*
Det omdiskuterade ”shoot out” kan bli verklighet redan i årets WRC-final Rally Wales GB. WRC-promotorn vill gärna demonstrera hur den radikala regeländringen kommer att se ut i ”skarpt läge”. Lite roligt då förslaget röstades ner enhälligt vid World Motor Sport Council senaste möte. På torsdag träffas ”bestämmarna” i Geneve där FIA-basen Jean Todt ska försöka få rättning i leden.
Det förväntas ett stormigt möte där WRC-promotorn och teamen är positiva medan Todt (FIA) är precis lika negativ. Promotorns högsta höns Oliver Ciesla hoppas att WRC-finalen blir ett perfekt test för att visa tvivlarna hur bra den nya regeln är.
- Jag är mycket intresserad av möjligheten att få testa, menar Ciesla och fortsätter.
- Som jämförelse kan vi köra två olika resultatlistor, det troligaste sättet testet kommer att genomföras på.
Hyundais Michel Nandan som också är positiv håller med.
- Alla team är inne på samma linje så självklart vill vi nu se hur det blir i verkligheten.
Rally GB:s direktör Ben Taylor säger att han är villig att lyssna på WRC-promotorn.
- Sporten behöver förnyas, menar Taylor.
- Kan vi vara delaktiga genom att man testar ”Shoot out” hos oss är vi enbart glada…

*
Petter Solberg och Phil Mills, korv och senap, äppelkaka och vaniljsås, kombinationer som är klassiska. Nu ska den första kombon göra comeback i en WRC-bil, tyvärr inte i en Subaru vilket jag så klart önskat så länge Opel ännu inte fått fram någon sådan. BloggPetterNej det blir en Citroen C4 WRC från Marc VDS Racing Team (bilden visar hur Petters bil kommer att se ut) och tävlingen det handlar om är belgiska Rallye du Condroz-Huy första helgen i november. Kris Meeke kör även han som uppvärmning till WRC-finalen Rally Wales GB men i hans fall handlar det om en R5-variant av Citroén DS3. Självaste Citroénbossen Yves Matton väljer en likadan C4 WRC som Petter för ett väldigt sällsynt inhopp bakom ratten. Om han är lite av ”nybörjare” så kan man inte säga samma sak om co-drivern, Loebs tidigare ständige bisittare Daniel Elena.
- Jag har många fina minnen av C4:an i WRC, men det är viktigt att komma ihåg att jag inte tävlat i rally på två år, menar Petter.
Senast WRC-tävlingen var i Spanien 2012 och då med en M-Sport Fiesta. Han menar att det som kommer att ta lite tid att hitta rätt bromspunkter och att kunna anpassa farten. Samma sak gäller Mills som inte läst noter sedan 2010 till världsmästaren från 2003, något han är högst medveten om.
- Vi kommer att behöva lära varandra på nytt hur det är att skriva noter….
Jag kallade ju Matton för nybörjare men det är inte helt rätt, redan 1987 körde han samma tävling. Detta har jag misstänkt länge då han är en schysst kille, han körde Opel Manta GT/E. Kunde ge mig f-n på det, att han hade bakgrund som Opelåkare. Sedan har det tråkigt nog gått utför för Citroénbasen, efter Mantan blev det Ford Sierra och resten känner ju alla till…
Han gjorde ”come back” i den belgiska favorittävlingen 2008 och då i en Xsara-WRC och har fortsatt sedan dess med en tredjeplats 2013 som bästa placering.
-Har man en gång kört Condroz med en WRC-bil är det svårt att inte återvända, slår Matton fast.
- Jag glömmer aldrig att det är den här tävlingen som väckt min passion för motorsport och rally i synnerhet.
Tävlingen, en två-dagars är ett rent asfaltrally med 22 sträckor på totalt 243 kilometer.

*
Precis som för så många andra klasser i Tyskland är det final till helgen förBloggOla Ola Nilsson och tyska Porsche Carrera Cup Deutschland och då så klart på Hockenheim.
- Jag kan absolut inte förstå att det redan är dags för final, tiden har gått osannolikt fort i år, säger Ola Nilsson.
- Det har varit den mest intensiva säsongen i min karriär, och det känns som att den precis har börjat.
Hockenheim är knappast någon ny bekantskap för Ola, den traditionsrika anläggningen stod värd för årets Carrera Cup Deutschland-premiär i början av maj.
Det är Hockenheim, det är DTM-final, det är ett enormt publiktryck; det är klart att jag vill göra mina bästa race för säsongen, menar Hässleholmaren.
- Vi hade tekniska problem när vi var där under premiären, så jag har dessutom revansch att utkräva. Målsättningen är att åtminstone tangera min säsongsbästa sjundeplats från helgen på Norisring, jag vet att det blir stenhårt, men jag vet också att jag har det i mig.
Som vanligt ska två race köras under helgen. Det första avgörs på lördag kväll och det andra, säsongens sista på söndag morgon. Båda loppen sänds LIVE på Viasat.

*
När jag skrev att Rolf Grybb blev klasstvåa i Yokohamamesterskabet øst borde jag även nämnt ”grannen” Karsten M. Svensson. Halvdansk eller halvsvensk kalla Karsten vad ni vill, han är dansk men bor i Laxbro strax utanför Hässleholm. I YM-mesterskabet sitter han till höger i Per G Hansens vassa Porsche (en gång ägd och byggd av Leif Nilsson). Tack vare andra platsen i helgens avslutning i Nykøbing Falster lyckades paret för sjunde gången vinna klassen i det tuffa asfaltsmästerskapet.

*
Till helgen firar landets (tror jag) största Folkracetävling NGK-Masters att det är 10:e gången som tävlingen körs. NGK-Masters föddes i Arvika 2005 och har enligt arrangören ”allt sedan dess skapat ett årligt avtryck i Motorsport Sverige. Genom en kontinuerlig utveckling med kreativa metoder har tävlingen etablerat ett intresse som är något utöver det vanliga.”.
NGK-Masters är ett verkligt ”all star championship”. I en kul säsongsavslutning samlas förare, bredd och elit från många olika motorsportdiscipliner och gör upp om vem som är årets verkliga mästare. Just blandningen av olika förarkategorier och att breddsporten Folkrace blir i blickfånget är nog det som gör tävlingen så otroligt populär.
Förutom alla ”vanliga folkräjsare” är det som vanligt en hel del kändisar som sätter sig i mer eller mindre russinlika skapelser. Till exempel fyra ”Värmländska Superstjärnor”, Sebastian Eriksson, Peter Hedström, Pontus Tidemand och Johan Kristoffersson. Andra välkända namn är nyblivne Europamästaren Daniel Lundh, VM 4:an i rallycross Timmy Hansen som får sällskap av brorsan. Daniel Wall går för seger i en ”gammal Amazon” och Ramona Karlsson möter sin gamle kartis Miriam Walfridsson.
Även hockeyfansen har namn att heja fram, Jörgen Jönsson, Färjestad och Örebros Emil Kåberg. Båda med motorintresse och Jörgen körde Mazda Sportvagnsmeeting på Knutstorp för tre år sedan medan Kåberg kört 940-VOC i South Swedish Rally. Minns det väldigt väl då han körde av precis framför mina fötter…

*
Till sist säger jag stort grattis på födelsedagen till ”DMACK-stjärnan” BloggTänakOtt Tänak som fyller 27 år idag. Antar att han då bjuds på estniska nationalrätten ”Surkålsgryta”.

Storsnackisen Ogier till Hyundai, Opel-Emil uttagen till test, Revivalen till Karlskoga och Ramona i stort FIA-reportage men utan 940…

Publicerad den 14 oktober 2014 klockan 15:25 av tommy.svensson

Sebastien Ogier till Hyundai? BloggOgier kopia 2Frågetecknet är klart befogat men kan kanske snart rätas ut, till och med bytas ut mot ett utropstecken, bara världsmästaren själv verkar veta detta. I går skrev Eurosport om ett eventuellt märkesbyte för Ogiér och idag spär Autosport på ryktesfloran. Man hänger upp dagens skriverier från enda kontrakterade Hyundaiföraren för 2105, Thierry Neuvilles uttalande där han önskar en mer jämbördig teamkamrat än dagens kvintett, Dani Sordo, Juho Hänninen, Hayden Paddon, Chris Atkinson och Bryan Bouffier.
- Jag vill ha en stark förare, sa Neuville vid en intervju fefter segern i Tyskland och la till.
- Vi behöver god stämning i teamet men vi behöver även någon som kan utmana både mig och teamet ”to the limits”, på det viset utvecklas vi alla!
Han utvecklade resonemanget och menade att han hellre såg en enda teamkompis än dagens fem som byter av varandra.
För att inte göra sig helt omöjlig hos Hyundai -kompisarna lägger han till.
- Det kan förstås vara en enda förare i dagens line up, men det kan också vara Ogiér som ännu inte signerat något kontrakt med VW för 2015…
- Visst vore det ett märkligt byte för Sebastien, men varför inte? Jag skulle inte säga nej och jag är inte alls rädd för honom.
Självförtroendet är där inget fel på hos belgaren.
- När jag körde Ford hade vi bra fart mot Polon och jag tror att jag kan matcha Sebastien om vi hamnar i samma team!
Verkar som Neuville känner att han börjar tugga i sig lite väl mycket mot slutet av intervjun och slätar över.
- Jag är övertygad att vi är fem eller sex förare som hara samma ”speed” som honom, men med olika grader av erfarenhet.
Huvudpersonen väljer dock att ligga lågt och konstaterar enkelt.
- I think I would be stupid to change!
Svårt att säga emot på detta, men ändå deklarerar han inte rätt ut att det blir en fortsättning hos Jost Capito.
- Ni får svaret snart, är allt som kommer över de förseglade läpparna.

*
Till 2015 är det inte heller klart om Hyundai ska kör med två eller tre bilar, bossen Michelle Nandan väntar fortfarande på budgeten från Korea. B-teamet ”Hyundai Motorsport N” kan hänga löst, vilket så klart kan ändra laguppställningen.
- Allt hänger på budgeten. Vi förhandlar med både Korea och våra sponsorer, förhoppningsvis kan vi svara mot slutet av månaden och då även berätta vilka förare som kör för oss 2015.
Närmast väntar nu WRC Rally de Espana 23-26 oktober och dit har Nandan anmält, Neuville, Sordo och Paddon. Till finalen Wales Rally GB blir det Juho HänninensBloggJUHO (bilden) tur att ta över ratten i Sordos bil. I de två Hyundaierna andra sitter Neuville och Paddon.

*

Emil Bergkvist har tydligen imponerat på de tyska Opel-bossarna och är uttagen ihop med fyra andra Opelåkare att kanske få varje ung rallyförares dröm, att tävla i en professionell miljö med en högpresterande rallybil. Drömmen kan bli verklighet för Emil från Torsåker, en av fem från årets ADAC Rally Opel Cup som står under observation av Opel och ADAC.

Fyra kriterier tittar lika många experter/observatörer utsedda av ADAC samt Opel på för att hitta rätt ”chaffis” Det som övervakas och testas är:

Körteknik: Observationer av körsätt och körtaktik under tävling samt på specialsträckorna.
Bilsystemteknik: Teknisk förståelse, inställning av rallybilen.
Prestanda diagnostik: Fysisk och psykisk lämplighet, fysiologisk status.
Personlighet: Hållning mot media, sponsorer och allmänheten.

Till helgen 18-19 oktober så är det prestanda diagnostik som står på programmet för Emil och de andra vid Health Academy i Bad Endorf Chiemgau Chiemsee som konsulterats för dessa tester av Opel och ADAC för att få ett bra beslutsunderlag vad det gäller fysisk och psykisk lämplighet.

En av de mest positiva händelserna på motorfronten i år har onekligen varit Picko Trobergs show klassiska racingshow, Knutstorp Revival. Picko håller med.
- Jag tycker att vårt första svenska Revival gick över förväntan. Nu spinner vi vidare på detta koncept och gör ett ännu bättre arrangemang nästa år, menar ”racermustaschen”.
Men inte längre på Ring Knutstorp utan nu drar showen vidare till Gelleråsen och nya Karlskoga Velodromloppet Oldtimers GP 12-14 juni. Vet inte om jag tycker detta är rätt väg att gå, inbillar mig att den här typen av event gör sig bäst om det hålls på samma ställe år efter år. Knutstorp kunde räkna med att plocka publik även från Danmark och kontinenten. I Karlskoga blir det norrmän, stockholmare och andra mellansvenskar som i juni ska klä sig tidstypiskt. Det sämsta med att lägga den på Knutstorp tycker jag var att ”revivalen” tog bort lite av intresset från mer klassiska ”Svenskt Sportvagns Meeting”. Två likartade arrangemang med en dryg månads mellanrum är så klart ett för mycket. I ljuset av detta köper jag därför flytten till Karlskoga.
Säsongen kommer att inledas på Kinnekulle Ring, sedan följer i tur och ordning: Karlskoga, Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp, Nostalgia Racing Days Mantorp Park och finalen Falkenberg Classic, berättar Racerhistoriska Klubbens ordförande Pelle Svensson och berättar stolt.
- RHK är Sveriges största racingserie och vi jobbar vidare för att skapa riktigt trevliga event kring våra tävlingar. RHK sköter tävlingsbiten medan vi tar in extern hjälp med att lyfta evenemangen.
I helgn hölls prisutdelning för årets upplaga som lockat rekordmånga, totalt 321 förare. Allra populärast är ”Tusencupen” som ensamt haft 43 olika deltagare.

*
Fick i mina händer FIA:s eget magasin, ” International Journal of the FIA. issue 8″. Ett mycket påkostat motormagasin och med många spännande artiklar om det mesta, allt på engelska dock. BloggRamona1 BloggRamona2Bläddrar fram till sidan 58 med överrubriken ”Focus” och här, direkt i fokus med rubriken ”Looking lika winner” hittar man ett välskrivet reportage om Ramona Karlsson, signerat brittiske motorjournalisten Ben Barry. Över fem sidor berättar han storyn som Ramona varvat med läckra bilder och det är inte utan att det utfärdas ”ståpälsvarning”. Inte lika mycket i fokus kan man tycka att Carlos Sainz är, hans reportage kommer efter Ramona. Å andra sidan får rallyvärldsmästaren en sida mer…

*
Blogg940Letade förtvivlat i FIA-magasinet men hittade faktiskt inte en enda rad eller minsta bokstav om det som många tror att rallysport ”world wide” kretsar kring, Grupp H. Inte ett ord och håll i er nu, samma sak med Volvo 940, nämns överhuvudtaget inte!

 

Rikspokalen årets största, Grupp F-åkare var finns ni, ”guldnyckel” till RallyX-Petter och körigt för presidenten!

Publicerad den 13 oktober 2014 klockan 16:29 av tommy.svensson

Man kan inte påstå att rallyintresset dör ju längre ut på hösten man kommer, ett fenomen som bara finns i Skåne där grussäsongen slutade med TV-Svängen den 13 september. I helgen körs Rikspokalen med SMK Örebro som arrangör och där är det verkligen ”lapp på luckan” 221 anmälda torde göra tävlingen till landets största i år.
Skummade listan på folk som vill prova på ”Närkegrus”, både stort och namnkunnigt vad jag kunde se. Tjugo i A-förare 4WD där SM-trean Jan-Erik Folkesson är lite favorit men han har många som jagar. Till exempel Svenska Rallycupledaren Patrik Åkerman. I 2Wd är det två Volvoåkare som tilldrar sig mitt intresse, Jimmy Olsson och Patrik Flodin. Men i segersnacket är det kanske mer Toyota i form av Tobias Söderqvist och Jonas Johansson. En skåning tar sig till ”gnällbältet, far och son Pontus och Peter Berglund från Arlöv i den nybyggda Volvo 940:an.

*
Har ett tag försökt få reda på hur många Grupp F-bilar som byggts här i landet efter allt tjafs och bråk mellan SBF och VOC Mekonomen Rally. Har dock inte haft någon större framgång med mitt ”grävande” men kollar man listan för Rikspokalen är det ingen kul läsning för Grupp F-förespråkarna. Totalt 39 Volvobilar finns anmälda i den sammanslagna klassen ”Grupp F RWD/VOC Mekonomen Rally” och av dessa är det bara tre som körs enligt Grupp F-reglementet. Var blev alla ni av som trängdes i porthålet för att få lov att bygga VOC:are med taklucka och utan baksäte kan man ju undra…

*
Igår skrev jag om helgens Yokohamamesterskabet Øst Själland. Rolf Grybb blev ju bäste svensk som fyra i Klass 1 medan Magnus Hägg slutade femma i samma klass. Kartläsaren i Subarun, Kristian Lindberg skickade både bild och text på klassfemman,BloggHägg Nu har vi varit och kört vår sista Yokohama Mesterskbsavdelning för i år, nere i Nyköbing-Falster.
Vi trivs bättre och bättre på underlaget asfalt. Nu blev vi klassfemma och 12:a totalt. (Grybb blev 6:a, Palmqvist något längre ner)
Det var en trevlig slinga som faktiskt både var kuperad och tekniskt krävande. Ibland kändes det som om hjulen var mer i luften än i backen. Vi hade kul hela dagen och har kört 33 km sträcka plus 16 km genomkörning.
Nu verkar det dock som den tillförlitliga boxermotorn behöver lite extra omsorg innan nästa race, så vi har inte tagit beslut om vad som blir nästa tävling.
Kristian Lindberg / Hägg Motorsport”.

*
När ”dom som kan reglerna” gjort sin koll vid VM-deltävlingen i Istanbul poppade plötsligt PG Andersson upp två placeringar från 13:e till elfte. Timur Timerzyanov blev av med 15 poäng för sitt motorbyte och Edward Sandström flyttades ner eftersom hans bil var för lätt efter ett vattenläckage.
Den enes död den andres bröd…

*
När vi ändå är och snurrar i Istanbul kom där ett mejl från Tobbe Eriksson, VD på Tools i Sverige. Han var på plats för att heja fram Petter Solberg, vilket man inte kan påstå att han lyckades så bra med, detta trots att Oliver Solberg gav pappa lite tips (bilden)BloggPetter . Desto bättre gick det för BloggPetter2Tobbe när han överlämnade en gåva från Tools till nyblivne Rallycross Världsmästaren, en ringnyckel i guld.

*
Rejält avslappnad tog sig Rally France-vinnaren Jari-Matti Latvala sig till lilleputtriket San Marino för årets upplaga av Rallylegends. Inför tiotusentals jublande rallyfans showade finnen runt med sin WRC-Polo.
- En fantastisk tre dagars show inför alla dessa underbara fans, menade Latvala.
- Ingen tillfällighet att detta kallas ”Woodstock on wheels”!
Nu var han inte ensam, totalt 150 rallybilar från sextiotalet fram till hans WRC-Polo förnöjde publiken. Bland förarna fanns Stig Blomquist, Juha Kankkunen, Didier Auriol och Markku Alén. Volkswagens kommunikationschef Peter Thul fick sig en rejäl rallykick när han satt till höger om tysken Michael Gerber i legendaren, Audi Sport quattro S1. Rallylegend 2014En av de få rallybilarna i originalutförande i San Marino.

*
Medan pappa Stig roade sig bland sina gamla kompisar var sonen Tom inte så långt därifrån, på Imola-banan. FIA Formula 3 European Championship, round 10, race 2, Imola (ITA)Med placeringarna trea och etta innebär det att Tom ligger trea i FIA Formula 3 European Championship. Här har redan Esteban Ocon vunnit medan det bara skiljer tre poäng mellan de bägge teamkompisarna Max Verstappen och Blomquist inför finalen på Hockenheim kommande helg.

*
Två kungligheter går in som ”Gästförare” på Hockenheim och detta i Volkswagen Scirocco R Cup, prins Pierre Casiraghi av Monaco (bilden) Volkswagen Scirocco R Cupoch tyske stormarkägaren med det i svenska öron lustiga namnet, Albert Prince von Thurn und Taxis.
Nu är båda inga direkta gröngölingar, ”Taxi-Albert” körde Volkswagen Lupo Cup för drygt tio år sedan och har de senaste åren mest sysslat med GT-Racing. Casiraghi har redan kört en gång i Scirocco-Cupen och blev då 20:e av tjugotvå i mål. Detta i säsongspremiären och även då på Hockenheim vilket ha nu tror sig ha fördel av.
- Nu kan jag banan och ser verkligen fram emot att få köra mot min vän Albert, konstaterar prinsen.
Även här är cupen avgjord före finalen, sydafrikanen Jordan Lee Pepper är klar vinnare.

*
Ingen lyckad svenskhelg i tyska ADMV-Lausitz-Rallye där flera sträckor fick strykas av arrangören, som orsak angavs damm problem. Norrmannen Anders Gröndahl tog segern när det två sista sträckorna ströks. Tvåa kom Herman Gassner jr, men långt över minuten efter
All tre svenskar, Algot Öberg, Kjell Friberg och Hasse ”Gas” Gustafsson bröt.

*
Blev häromdagen beskylld för att gå i bilbytartankar och att det skulle vara Kia som skulle bli nästa bil för mig, detta efter att jag skrivit om märkets klättring på ”statuslistan”. När jag nu ska skriva om Toyota säger jag det direkt, jag ska inte byta till Toyota heller!
Men att märket är välkänt över hela jorden visar att det nu klassas som det åttonde mest värdefulla varumärket i världen enligt ”Best Global Brands”. Inte nog med detta, Toyota klassas också som mest värdefulla bilmärke och uppges vara värt 42,39 miljarder US-dollar, knappt fyrahundra miljarder ”Löfven-kronor”.
Allra mest värt är Apple, Google och Coca-Cola, medan de mest värdefulla svenska varumärkena i undersökningen är H&M på plats 21 och IKEA på plats 26. Undrar var Kristianstadsbladet hamnade?

*
Blir en körig sommar för Lars Servin eller hans alter ego ” Mr President” med en Grupp H 240 som ska hållas i trim, ett nybygge md former av 940 i garaget och så dagens skräll, Toto kommer till Sweden Rock i Norje 3-6 juni. Dock är detta ett klart positivt besked, Hörby-Norje är knappt tio mil en smekning mot resan till Uddevalla där bandet uppträdde, minns inte om det var i somras eller förra. Servin med sidekick Carsten M. på plats som vanligt, dock inte Toto som ställde in utan att ringa honom och berätta innan avfärd.
Inte bara Toto som ligger Volvoåkaren varmt om hjärtat, kan säkert även räkna med honom i Kristianstad den 22 november då Lasse Stefanz spelar på Sommarlust

 

Motorbloggen
Kristianstadsbladets fotochef Tommy Svensson är tidningens mest populära bloggare. Han har varit intresserad av motorer sedan barnsben. Här bloggar han om bilar, trafik och motorsport på fyra hjul. Har du några frågor som rör bilar från 50-, 60- eller 70-talen kan kanske Tommy hjälpa till.
Mejla Tommy på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se


Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu