Återkomst för Prodrive i WRC(?), fotorientering i Ravlunda med Volvo och tårögd på Åsum Ring där Niklas varvrekord hänger löst…

Publicerad den 24 juli 2014 klockan 19:32 av tommy.svensson

Till nästa år öppnar Prodrive sin nya anläggning i Banbury strax intill M40 precis som nuvarande lokaler men några kilometer längre bort. Utan något WRC-engagemang så känns det som att gamle Subaru-co-drivern Dave Richards kan få göra detta i lugn och ro vad mig anbelangar. Men i en intervju här om dagen verkade det som att den dörren kanske öppnas igen när nybygget står färdigt.
Prodrive var framgångsrika med Subaru i WRC, även om sista modellen aldrig nådde några riktiga framgångar. Efter detta satsade man på MINI men där ägarna inte var tillräckligt uthålliga och även det projektet mer eller mindre skrotades. Istället har man glidit över mer på racing, bland annat sköter man Aston Martin Racing. Trots detta berättar Richards, består motorsport bara av en tredjedel av Prodrives verksamhet.
- Vi sysslar även med avancerad väghållningsystem för ”supercars” som körs på vanlig väg, lyxiga bilinredningar och inte minst olika hybridsystem, berättar Richards och fortsätter.
- Mest udda är väl ändå vårt eget kontrollsystem för ”racing yachts”…
På slutet av intervjun kommer det som gör att jag ändå skriver dessa rader, Prodrive har inte gett upp hoppet om comeback i WRC enligt Richards. Det gäller bara att identifiera ett tänkbart projekt, få den tillverkaren att bli intresserad och så sista men inte helt oviktiga detaljen, att få finansiering till det hela!

*
Kanske kan nästa generation WRC-bilar som ska börja användas 2017 innebära en öppning för Prodrive? Carlos Barbosa i ”WRC Commision” är fast besluten att ändra reglerna och dessa ska presenters innan 2014 är över. En stark önskan från Barbosa är ”variety back in the service park” vilket på svenska, han vill se fler bilmärken i WRC och vem vill inte det undrar jag?
- Skulle man måla alla dagens WRC-bilar i vitt vore det omöjligt att skilja dom åt. Detta måste vi ändra på och få tillbaka mer ”spectacle” i sporten och göra bilarna mer attraktiva!
En sak verkar säker, dagens ”småbilar” kommer inte längre att bli utgångspunkt för de nya WRC-bilarna, istället sneglar man på att ”up-size” i framtiden. Dagens ”B-segment” ska skippas till förmån för ”D-segmentet” ( har ingen aning om vilka bilar som finns i D) men kan tänka mig att det är Golfklassen han menar. Tyvärr alla Volvoälskare, Barbosa nämner inget om varken 940 eller nyare S70 i önskan om nya fräscha modeller i rallyskogen…

Vidare kommer även motorerna att förändras, den nuvarande 1,6-liters maskinen kommer inte att vara aktuell 2017. Barbosa avslutar med.
- We must change many things to make the WRC in the top events in the world: the WRC must be bigger.
På svenska innebär det ungefär samma sak som är eller borde vara, aktuellt även för Rally-SM, ” vi måste förändra många saker för att göra WRC(SM) till ett ”top event”, vi måste bli större”…

*
Tackade häromdagen för alla som hört av sig om de försvunna TV-Svängsprogrammen och i går hämtade jag upp ”den heliga graalen” i sammanhanget, programmet från första SM-tävlingen 1971. Ett väl använt och flitigt nerkladdat program som vittnar att det varit ute i skarpt läge, med andra ord ett riktigt tidsdokument. Kunde så klart inte hålla mig från att bläddra igenom dyrgripen och hittade då bland annat att jag själv var sträckchef på SS13 den berömda ”soptippasträckan”utanför Höör. Minns inte riktigt när sträckan startade och någon hjälp från tävlingskartan fick jag inte då den inte ens fanns utmärkt. Av vilken anledning minns jag inte, kanske ville vi inte ha någon publik just här vad vet jag. Men starttiden på den femtonde av de totalt arton sträckorna var klockan 23.04 och första i bil i mål var beräknad till 23.55. Visst är det lite skillnad nu?
Nå iallafall, när jag kom till sista sidan blev jag ännu gladare och detta naturligtvis på grund av annonsen som placerats här. BloggProgramRubriken ”Opels Vinnarbil” ovanför en fartfylld bild på Bus-Oves röda Rally Kadett i ett vilt språng med leran sprutande. Kan ett rallyprogram avslutas snyggare?

*
Har ju varit lite körigt med både orientering och EM i karting på min lott. Idag tog jag farväl av O-Ringen efter att ha bevakat Etapp 4 strax utanför Sölvesborg. Jag och F1-älskande kollegan Bosse Nilsson kom överens om att det var bättre att jag tog Sölvesborgsetappen och han morgondagens avslutning nere på för rallylovers välkända Ravlundafältet vid Brösarp. Anledningen är enkel, jag, orientering och Ravlunda funkar inte så bra ihop något som klart bevisades när jag gjorde lumpen här 1971. I mitt kompani fanns en glad kille från Glimåkra som heter Mats Axelsson. Han och jag fann varandra tämligen omgående enligt den gamla tesen ” är där två skabbiga ök i en flock, så nog f-n går dom ihop”. Vi trivdes utmärkt ihop, däremot var inte befälen lika förtjusta över ”äktenskapet”. När det så var dags för den obligatoriska orienteringen i backarna på fältet föll det sig naturligt att jag och Axelsson gick banan ihop (bara dårar som sprang menade vi). Som vanligt dj-lades såväl kompass som karta med oss, men någon kontroll hittades när vi strosade runt i grönskan. Vi insåg att tiden höll på att rinna iväg men vad göra, vi gick ju så fort vi kunde. Plötslig hörde vi det välbekanta brummandet från en Volvo-Valp med ett befäl bakom ratten.
- Hur går det för Svensson och Axelsson, undrade han lätt irriterat.
Vi förklarade att det gick så där och att vi dessuom insåg att vi fördröjde hela operationen.
- Vi bryter, förklarade den skånska varianten av 91:an och 87:an.
Befälet morskade upp sig.
- I militären bryter man inte, det ska ni två ha dj-ligt klart för er. Hoppa in så skjutsar jag er runt så ni kan stämpla vid kontrollerna!
Så kom det sig att vi två åkte bil runt till kontrollerna och det allra värsta kom sedan. Med bara ett par hundra meter kvar till målet stannade befälet, befallde oss att lämna ”valpen”, jogga till mål och inte berätta om vår bilfärd mellan de röd/vita kontrollerna.
- Det ser inte så bra ut för mig om ni skulle missa, så låtsas som inget har hänt och gå i mål, uppmanade befälet.
I militären lyder man order och vi gick i mål på både hygglig tid och kontrollerna i rätt ordning. I resultatlistan placerade sig Svensson och Axelsson i mitten, ändå inte så tokigt med tanke på att vi åkte Volvo

*
Dagen avslutades med en snabbkoll ute på Åsum Ring och träningen inför EM i Karting. EM i Karting åsum Ring flaggparadenFick nästan en klump i halsen när jag såg flaggparaden, tänk detta händer verkligen ute i Åsum. Niklas Olofsson, Kristianstad Karting KlubbTräffade även sympatiske Kristianstadföraren Niklas Olofsson som i helgen kör i klassen KZ2. Han hade svårt att komma underfund med greppet i enhetsdäcken från Bridgestone berättade han. Normalt sett använder Niklas andra däck och de nya var väldigt mycket halare, bakändan ville släppa förklarade han.
- Ungefär som att köra Silver-VOC:en med dåliga bakdäck, förtydligade jag.
Niklas fattade direkt.
- Exakt!
För honom blir det en lite jobbig helg såsom innehavare av gällande banrekord på Åsum Ring. Med hela EM-eliten på plats blir det en tuff urladdning på söndag eftermiddag trodde Niklas och tillade.
- Mitt banrekord varar nog inte mer än till dit, sedan är det nog kört…

 

Rally Monte Carlo följer alla WRC-reglerna 2015, Patrik värmer i Kullings, Opel ”The Car” och smart val av badplats…

Publicerad den 22 juli 2014 klockan 16:02 av tommy.svensson

Dra mig baklänges i en vagn, de franska arrangörerna av WRC Rally Monte Carlo planerar nu att följa samma regler som övriga WRC-arrangörer, stort är bara förnamnet. Affiche_WRC2015.inddAutomobile Club de Monaco tar nu snällt plats i fållan och tillåter omstart enligt ” Rally 2″reglerna. Anledningen till att man inte valt att göra så tidigare är att man tycker att alla servicetält inte riktigt får plats bland lyxbåtarna i hamnen i Monte Carlo. BloggMonte2Man har hoppats på ”lite svinn” på sträckorna ner till hamnen.
Ny datum för rallyt blir den 22-25 januari en flytt som man hoppas ska innebära bättre väder. De två senaste åren har bjudit på ymnigt, snöfall kombinerat med häftigt regn. Jag vet, för jag har varit på plats och allt som kan göras för att få till ett hyggligt väder applåderas av mig…
Tävlingscentra blir Gap en bit norr om Monte Carlo innan man drar ner till Monte med omstart här på lördagen. BloggLoebBerömda Col de Turini  (bilden från 2013 med vinnaren Loeb) kommer att köras i sin fulla längd, 31,66 kilometer och då ihop med power stage på söndagen. Återstår om arrangören väljer att följa samma tidsschema med TV-sändningen därifrån som övriga i WRC?

*
Ett nytt tungt namn fick KullingstrofénPatrik Johansson kör tävlingen som genrep inför sin SM-comeback i Snapphanerallyt den 8-9 augusti. Som co-driver har sambon Magda engagerat sig, inte första gången för henne men ändå ett bra tag sedan hon läste noter senast. Ordinarie högersittare Jesper Johansson tar istället plats i Stoffe Nilssons Subaru för att utöka poängskörden i Sydsvenska Rallycupen där tävlingen också ingår.
Det är Team Nybe ställer upp med sin potenta Volvo 240 med nybyggd motor och ombyggd bakhjulsupphängning, en potent 240 att tygla för Patrik som hälsar.
- Första start på lördag är klockan elva och vi försöker hålla hemsidan uppdaterad ”live” så logga gärna in här.
- Hela teamet ser fram emot att vara med i ”cirkusen” igen, det blir liksom ett gift…

*
Plingade till i mejlkorgen och det var då från ”The Tillgrens” i Trelleborg som även bifogade en bild.BloggCar I mejlet stod,” Hej Tommy.
Tänk att det måste bli ett förtydligande när det gäller en Opel, att det verkligen rör sig om en bil alltså…..
Hälsar VW-gänget i Trelleborg genom Dennis”.
Så olika man kan läsa saker. Tillgrenarna svårt infekterade med VW-virus, läser ”CAR” som ett förtydligande till att Opeln verkligen är en bil. Jag  däremot läser in ”CAR” att detta verkligen är ”bil” till skillnad från en del annat…

*
Så ”dagens rättelse”, jag hade fel om antalet klasser i ”min egen” tävling, TV-Svängen. Det finns inte 27 klasser att välja på utan ”bara” 24 klasser den 13 september. Vet inte varför men av någon anledning finns inte ”Klass 3- 6- 10″ med i listan. Med andra ord, det finns utrymme för ytterligare minst tre klasser, förslag?

*
Redan nu larmar jag om att det med största sannolikhet inte blir någon Motorblogg onsdag och anledningarna är flera, men de främsta är att det nu pågår en sorts orienteringstävling runt O-Ringen i Vånga.Kristianstad, O-Ringen eller ”fem-dagars”. I morgon är det ”vilodag” för orienterarna, dock inget som smittar av sig hos oss fotografer. Istället ska där göras en ”sju h-e:s” massa ”vanliga” jobb enligt nyhetschefen (sportchefen är inne i någon sorts koma efter all sport på Täppetcabana” och är knappt kontaktbar i ämnet). Hur som helst, det blir svårt att även pressa in en Motorblogg i schemat där även kartåkarna på Åsum Ring ska besökas inför helgens EM-tävling.

*
Inne på tidningen har det inte kunnat undgå någon att det finns runt 20 000 orienterare i trakten. När de så ska förflyttas mellan de olika tävlingsplatserna ute ”i grönskan” blir det problem, stora problem skulle jag vilja säga. Bitvis flyter trafiken ungefär som rusningstid i Mexico City står helt still. Trafikradion går också ut med jämna mellanrum och ber folk undvika vägarna kring tävlingsplatserna. Därför blir man minst sagt förvånad när en av våra sportreportrar som är ledig men ändå delvis inblandad i arrangemanget, ringer sina arbetande kollegor med inte så lite skadeglädje. Till saken hör att dagens etapp avgjordes i Friseboda alldeles intill stranden. Reportern som är från Tollarp är alltså tämligen väl (eller borde vara…) insatt i den skånska geografin.
- Tjenare, har ni mycket att göra, frågade RN  i sin ända av mobilen.
- Själv är jag på väg till Friseboda för att sola och bada lite, lovar att jag ska tänka på er…
I andra ändan av mobilen frågade den svettige kollegan?.
- Friseboda, är det så smart med tanke på att här är tjugotusen människor som springer orientering just nu?

”Fågelholken” blinkade förvånat.
- Visst f-n, det är O-Ringen nu det hade jag glömt…
Så är min vardag!

Subaru dominerar USA-rally, efteranmälan i Rally- SM (?) och 27 klasser att välja på i TV-Svängen!

Publicerad den 21 juli 2014 klockan 17:37 av tommy.svensson

En tunn ”motormåndag” och då kan det ju passa bra med en kort rapport från det amerikanska rallymästerskapet som avslutades i helgen. Lite märkligt att ha final redan i juli men då jag besökt landet i väster ett antal gånger vet jag att där finns mycket som inte känns helt genomtänkt…

Britten bördig från Isle of Man, David Higgins tog hand om mästerskapstiteln efter att ha vunnit New England Forest Rally med sin Subaru WRX STi. Ingen direkt nyhet för Higgins, detta var hans fjärde raka titel. Nu var det ingen ”walk in the park” för Higgins efter att han kört på ”a rock” på SS10. Under reparation av hjulupphängningen hände något, bilen fattade eld som utlöste eldsläckaren och fyllde kupén med skum. Man fick halta tillbaka till service medan tidsgapet till teamkompisen Travis Pastrana, vinnare 2006 – 09 minskade kraftigt.

- Vi hade ändå en helt Ok ledning när vi kom ut med fixad bil, menade Higgins.
- Avslutade med tre sträcksegrar och det viktigast, vi vann mästerskapstiteln!
Medan Subaru tråkigt nog tappat mycket rallymark här hemma, nu är det snart bara Stoffe Nilsson och Jerker Axelsson som tar in Subaru i vinnarcirkeln, är det helt annat i USA. Subaru tog hand om placeringarna ett till fem och först på sjätte plats bröts den japanska dominansen av Andrew Comrie-Picard i sin Ford Fiesta och han vann även 2WD-mästerskapet.

*
Slog en koll på anmälningslistan till Snapphanerallyt. Blev då mycket förvånad när jag upptäckte att SM-fältet fyllts på med två nya namn efter att anmälan stängde den 18 juli klockan 18.00. Jag hade absolut för mig att i Rally-SM var det inte tillåtet med efteranmälan?

*
Min efterlysning efter försvunna TV-Svängs program har givit resultat och nu har jag fått napp på både programmen från 1971 och 1981. Tack till såväl Ingvar Hansson, Arlöv och Eve Håkansson, Vä för att ni bemödade er att leta i era gamla lådor efter de försvunna för klubben, dyrgriparna. Tack!

*
Lite mer om TV-Svängen då Tävlingsinbjudan i dag publicerades på Resultatservice och därmed öppnade även anmälan för 50-åringen. Nu blir det alltid lite knepigt det här med hur man räknar, första TV-Svängen kördes den 2 oktober och medBloggÅke Åke ”Bryggaren” Andersson och Bo Thorszelius som vinnare. Åke körde Saab Sport en långnos som då var ny för året. Lite märkligt så använde Åke en äldre ”kortnos” året därpå då han återigen körde hem en TV till Uppsala.
En sak som man kan reagera emot när man läser inbjudan, det snackas om för många klasser i svensk rallysport, är det så farligt egentligen? I TV-Svängen den 13 september finns 27 olika klasser att välja emellan och det är väl inga större problem att hålla reda på detta (OBS. Ironi…)!

 

 

WRC-Jocke kung av Danmark, Tänak vann supersnabbt Estlandsrace,Opel-Emil valde en 240 och snygga Oplar.

Publicerad den 20 juli 2014 klockan 14:49 av tommy.svensson

Joachim Grahn och Rickard Nilsson motsvarade alla förväntningar och vann prestigefyllda danska NCC Rally Masters med WRC-Focusen. Joachim Grahn och RickadNiilsson Simrishamns MKTrots en avhoppad kylslang var Jocke snabbast i alla fyra heaten och segern sattes till elva sekunder före hemmahoppet Kenneth Madsen i sin Suzuki Swift Maxi. Trea totalt och tvåa i 4WD-klassen blev Mitsubishiåkaren Simon Valentin men hela sjutton sekunder bak Jockes Ford.
- En seger som satt perfekt efter allt bromsstrul under våren, summerade Jocke på hemväg från grusgraven utanför Kalundborg.
- Vi kände oss aldrig pressade av Madsen även om han nog tog i vad han kunde…
Nu var detta inte första segern för Åhuskärrs snabbaste WRC-åkare i tävlingen, redan när han körde Peugeot kom första vinsten för Jocke och sedan har det efter detta blivit ytterligare en vinst. Men helgens rankade han högt.
- Absolut gör jag det, men det allra bästa var ändå att bilen funkade perfekt hela tiden!
Tia totalt och fyra i 4WD-klassen kom Trelleborgaren Fredrik Lenander och placeringen efter knep klubb och Subarukollegan Magnus Hägg.
I 2WD-klassen var Ryds Peter Holgersson bäste svensk med en åttonde plats i klassen med den gröna (!) Escorten. I den minsta 2WD-klassen blev det en fjärde plats för Hässleholms Roger Sloberg med sin Citroen Saxo.
Svensk-dansken eller skåningen Erik Christensen körde in som tvåa i ”VOC-klassen” före Peter Augustinsson. Min klubbkamrat i SMK Hörby Håkan Bercic premiärkörde en Peugeot 106 XSi vilket slutade placeringen bak Augustinssons 940.

*
Ott Tänak lyckade få tillbaka sin ”power” i R5-Fiestan och vann hemmatävlingen 24auto Rally Estonia tämligen betryggande. En makalös spurt av ryssen med is i ådrorna Alexej Lukyanuk förde upp honom till andra plats men ändå 47 sekunder bak Tänak. Spurten gav så klart även klar klasseger i ”Production Cup” där ryssen nu ligger fyra i sin Mitsubishi EVOX. Kollade både ”incar ”och ”outcar” på honom och jag håller med trean Timmu Körge, den mannen skulle jag inte vilja del bil med för allt smör i Småland. Fyra sträcksegrar i det vrålsnabba Estland gav honom även utmärkelsen Colin McRae Flat out Trophy och detta för andra gången.
Att Estland var en tävling för den kategori förare som gillar ”flat out” är fullständigt klart och jag räknade ut snitthastigheten på de 23,1 milen specialsträckor. Snittet blev makalösa 126,7 km/t i snitt och då ska man veta att det både startas och passeras ett och annat vägbyte på de femton sträckorna…
Ott Tänak tyckte dock sträckorna var ”nice” och var jublande glad över hemmatriumfen.
- Dessutom ett perfekt genrep inför Rally Finland och nu har vi ju farten uppe!
I WRC2 har inte Ott haft samma flyt, ligger på en blygsam sjätte plats och verkligen behöver få till det i grannlandet nästa helg. Leder gör italienaren Lorrenzo Berteli i WRC:s fulast lackade bil, den militärgröna Fiestan före ryssen Protasov och Jari Kettoma som trea. Nästan med en tår i ögat när man noterar att svenskarna Pontus Tidemand och Fredrik Åhlin delar femtonde platsen med endast varsin tävling genomförd. Vad hände egentligen med Tidemands WRC2-säsong som han vann genom att vinna ”akademien” i fjol?

*
Esapekka Lappi förstärkte sin ERC-ledning trots en blek insats och har en betryggande ledning inför nästa deltävling Czech Rally Zlin sista helgen i augusti. Skodaföraren har fyrtio poäng ner till nye tvåan, teamkollegan Sepp Wiegand medan Craig Breen nu petades ner till tredje platsen.

*
Emil Bergkvist hoppade på rörelsen ”Våga vägra 940″ och körde en 240-App K till klasseger i jämtländska ”Ligth on Sprinten”. Emil hade en bra dag i ”tvåförtin” och var t.ex. över två minuter före vinnaren i VOC:s A-klass Anton Brorsson (korrigerat enligt kommentarsfältet). Dessutom räckte tiden till fjärde plats totalt där Mitsubishiåkaren Mattias Rönnkvist var allra snabbast före Marcus Nilsson i den udda Nissan Sunny. Två sekunder före Emil körde vinnaren i 2WD, Magnus Strömberg med sin Golf. Känns som att Emil verkligen fått upp tempot i och med bytet till Opel och tyska Opel Adam Cup.

*
Naturligt att då glida över till just Opel och där Lennart Johanzon tydligen varit på någon sorts bilträff i Tyskland av bilderna att döma. Läckrast är så klart den supersnygga BloggCommondoreOpel Commodore GS från början av sjuttiotalet. Lite svårare har jag för den ”stajlade” BloggKadettRally Kadetten. Visst bilen är fin, men man sätter ju inte korrugerad plåt på Lunds Domkyrka så varför tillåts man då att förgripa sig på en oskyldig stackars Rally Kadett?

Ford dominerar i allt från WRC till Escort Mexico, tunt i Rally-SM och STCC-Mattias får kommunspons!

Publicerad den 19 juli 2014 klockan 16:04 av tommy.svensson

Mycket Ford idag!
Efter elva körda sträckor, fyra återstår av 24 auto Rally Estonia leder fortfarande AUTO - ERC ESTONIA RALLY 2014Ott Tänak med sin R5-Fiesta, men frågan är hur länge? Redan på morgonen började bränslepumpen krångla för Ott och den byttes direkt. Nu verkar problemen återkomma och på elfte sträckan noterade han för tredje snabbaste tid drygt tre sekunder bak snabbe ryssen Lukyanuk i Mitsubishin. Tänak var dock klart ”unhappy” och kommenterade.
- We don’t have any power. It’s not the turbo. I don’t know but there’s no power!
Frågan är då så klart om han kan ta Fiestan till mål, om inte väntar en stenhård fajt om segern. Tvåan Timmu Körge, även han i en Fiesta ligger tvåa 48,3 sekunder efter och trea är så ryssen Lukyanuk, sju tiondelar bak Körge. Så fort sträckorna blir riktigt snabba är det ryssen som är kyligast och Körge var imponerad.
- Otrolig kille och jag skulle verkligen inte vilja sitta i en bil med honom bakom ratten!
ERC-ledaren Esapekka Lappi fortsätter att undvika att leverera, håller femte platsen men snart två minuter från täten. Peugeotåkaren Kruuda är sexa och Sepp Wiegand sjua.

*
Irländaren Craig Breen hoppade Estland men hans Peugeot 208 T16 är på plats i händerna på hemmaföraren Siim Plangi. Efter sträcka elva klagade Plangi dock på att bilen verkade ha problem med transmissionen och inget att förvåna sig över. Den här ”Peggans” CW är inte direkt något att använda i marknadsföringen av den nya R5:an. Bilen vann premiären i Akropolisrallyt i händerna på Breen men sedan har det varit tunt med framgångar. Han bröt på Irland med kylarproblem men först efter att växellådan rasat. På Azorerna var det ett elfel som satte stopp för 208:an och i belgiska Ypres Rally var det växellådan igen som gav ”retired” i resultatlistan. Ska detta även bli rubriken för Plangi i Estland?

*
Efter trea av de fyra heaten i NCC RallymastersSjälland lederLille Mats Rallysprint, Joachim Grahn slutade fyra Jocke Grahn som förväntat med WRC-Focusen. Hårdast uppvaktar Kenneth Madsen med sin Suzuki Swift Maxi 2000 (varför kan man inte köra med en sådan bil i Rally-SM? Hade väl varit något för Svenska Suzuki importören att plocka in kan jag tycka…) men ligger ändå sju sekunder bak Jocke och Rickard Nilsson i högerstolen. Trea är Simon Valentin och fyra Simon Larsen.

*
I dag arrangeras Östersjöfestivalen i Karlshamn och där brukar det även köras en form av Regularitytävling med tre heat där det gäller att komma så nära den uppsatta idealtiden som möjligt. Totalt 26 klassiska bilar ställde upp och då startfältet var helt i avsaknad av Oplar så lyckades Hässleholms ordförandeBloggWilke Claes-Göran Wilke faktiskt ta sin Ford Escort Mexico till ännu en seger i det sommarvackra Blekinge. Lars Mårtensson lyckades fånga vinnarbilen på en bild vilken jag tackar för.

*
Då stannade antalet SM-åkare i Snapphanerallyt på 67 bilar vilket jag tror att tävlingsledaren ”vinnar-Wilke” är lite besviken på. Om inte han är besviken så är jag det och nu är det bara att hoppas att ”förnyelsen” som väntar runt hörnet för Rally-SM verkligen blir av. För en sak är säker, i den här formen kan inte vårt tyngsta mästerskap fortsätta. Antingen ändrar man till ett rent elittänk i likhet med andra sporter där man får kvalificera sig för att få vara med i SM. Då kan jag tänka mig SM-tävlingar med enbart de allra bästa som kvalificerar sig, kanske genom DM-placeringar eller på annat vis. Det andra spåret är att gemensamt med dagens SM-åkare leta fram ett helt nytt SM-koncept som lockar fler än dagens. Vem vet kanske Rallyutskottet redan har en färdig plan…

*
Lite mer från Hässleholm. Det är inte ofta man har anledning att applådera politiker men den här gång förtjänar dom i Hässleholms kommun en applåd. Näringslivskontoret har nu beslutat att sponsra BloggMattias kopia 3STCC-föraren Mattias Lindberg från Vankiva i de resterande fyra racen för Team Kia med 25 000 kronor. För detta får 100-års jubilerande Hässleholm att sätta en dekal på Mattias knallgula Kia.

 

SM-vinnare Patrik Johansson kör Volvo i Rally-SM, Tänak leder vrålsnabbt ERC-rally, puls inför karting-EM och vem har ett TV-Svängs program från 1971?

Publicerad den 18 juli 2014 klockan 17:09 av tommy.svensson

Med drygt två timmar kvar (skriver klockan 16.00) innan anmälan stänger för SM-åkarna i Snapphanerallyt består den delen av totalt 59 förare. Till detta läggs sedan ytterligare tjugoett bilar utanför SM-klasserna plus sex föråkare. Bland de sista att anmäla sig var Mats Jonsson som nu är sugen på att ta ett nytt tag på sin favoritsträcka ute på Hovdalafältet.

*
Största SM-klassen är Trimmat 2WD med sjutton anmälda och däribland regerande mästaren i Otrimmat 4WD, Växjös Patrik Johansson BloggPatrik(bilden där han gratuleras av Stoffe efter en seger i Kongen) Suget efter rally och SM blev för stort för Patrik ett sug han delar med Gävles Martin Berglund som gjorde lite av succé comeback när han vann klassen i Slottssprinten. I väntan på bilbyte kör Martin i sin gamla SM-vinnargolf från 2011, nere i Hässleholm
.

- Jag gillar SM-upplägget med flera tävlingsdagar. En riktig rallyhelg och Snapphane är en riktigt fin tävling, så den vill jag åka, säger Martin. 
I många år har han tampats med Patrik Johansson i Otrimmat 4WD och nu möts de igen men i ny klass Trimmat 2WD.

- Nu ska vi göra upp vem som är snabbast, hälsar Martin och skrattar gott.
 I högerstolen sitter Sofie Lundmark, Piteå MS.

Patrik har som alltid Jesper Johansson vid sin sida och paret sitter i den Volvo 240 som Rickie Borgström inledde säsongen med. En bil från Team Nybe.


- Jag gjorde ett inhopp i en tävling förra året med den, mer som en kul grej. Nu fick jag chansen att ta över efter Rickie och det ska verkligen bli kul.

Han körde sin egna Mitsubishi i SM så sent som förra året, men tog sedan time out och Volvo, det har han annars inte kört sedan VOC-tiden. Tio år sedan, åtminstone.

- Målsättning? Det är alltid att vinna, men jag kanske ska vara realistiskt och inse att det inte är den modernaste bilen. Men nog ska vi vara med i toppen vad gäller bakhjulsdrivet i alla fall!

*
Efter fem av dagens nio sträckor är det WRC-rutinerade Fordåkaren Ott Tänak som håller i taktpinnen på de vrålsnabba vägarna i auto24 Rally Estonia. Inget snack utan att ERC-förarna verkligen får en möjlighet att låta bilarna ”snyta ut” när man besöker Estland för allra första gången. I synnerhet sträcka fem inbjöd till ”höghastighetstest” och ryssen Alexey Lukyanuk var den som hade mest is i ådrorna och avverkade den, 9,39 kilometer långa sträckan på tiden 4.25,0. med sin Grupp N Mitsubishi. Detta ger den för mig åtminstone, svindlande snittfarten på 127,56 km/t. Redan när jag kollade Esapekka Lappis incar från Shake down-sträckan i torsdags fick jag kväljningar över hur fruktansvärt snabbt det går i Estland och där snittade ändå den finske Skodaföraren futtiga 118 km/t, rena fiskörningen…

*
Tack vare sträcksegern på femman gick Lukyanuk upp på tredje plats bakom hemmaföraren Timmu Körge. Mellan de här båda skiljer bara runt två sekunder medan Tänak är ganska långt före, styva halvminuten. I ”andra grupp” kommer sedan fjärde placerade favoriten och ERC-ledaren Esapekka Lappi som klagar att han inte får till några tider med Skodan. Att ligga 1.05 bak Tänak efter fem sträckor är så klart inget Lappi är nöjd med. Tretton sekunder långsammare är tyske Skodaåkaren Sepp Wiegand , debutant på den här typen av sträckor. En skillnad som Sepp har all anledning att vara stolt över, vad Lappi ska vara vet han nog bättre själv…


Polensmällen verkar sitta i för Karl Kruuda som”lunkar” fram med nya Peugeot 208:an på sjätte plats, 1.2 bak Tänak.
Hemmahoppet Kangur var snabbast på ”Shake down” men det hjälpte föga då han kraschade Super 2000-Fiestan direkt på sträcka två, bara en kilometer efter start. Tänak kom som bilen efter och verkade lite tagen.
- I saw the crash of Kangur at the beginning of the stage and it was quite disturbing – it was a big crash on a sixth-gear corner but he was okay and spectating out of the car. I made one small mistake in that stage. It was very fast, förklarade Ott vid sträckmålet.

*
Ett riktigt warm up inför WRC Neste Rally Finland bjuds det i morgon i Hietalathi ett område vid vattnet i Helsingfors när ”Rally legends” utmanar dagens WRC-förare. Finska rallyikoner som Tommi Mäkinen, BloggLatvalaMarkku Alén ( på bilden med Jari-Matti Latvala), Marcus Grönholm och Juha Kankkunen ska då utmana bland annat Sebastien Ogier och Latvala för att fira att det är tjugo år sedan oljebolaget Neste och Rally Finland började samarbeta.
Jost Capito, VW-bossen är upphetsad inför ”the Heslinki battle”.
- Hur ofta diskuteras det inte hur pass bra gårdagens stjärnor var i jämförelse med dagens och ur de skulle stå i i konkurrensen i en modern WRC-bil? Nu får vi en liten lekfull chans att verkligen avgöra detta, menar Capito.
Vid sidan av de bägge VW-förarna kör även Mads Östberg och Miko Hirvonen inför de förväntade tjugotusen i publiken.
- Häftigt att köra ”man to man” mot sina gamla hjältar, säger Latvala.
- Jag är säker på att vi kommer att bjuda på ”great show” och man kan inte tänka sig en bättre uppvärmning inför Rally Finland!

*
I dag var sista dagen på den fria träningen inför Karting-EM ute på Åsum Ring. Bladets reportageteam med mig och Linn Nordström ( hon tyckte alla karting killarna var så söta, f-n här snackar vi seriösa racerförare och vem vill då bli kallad söt…) gjorde en rundvandring i ”F-1-depån” för att känna Kristianstadkillarna på pulsen. BloggNoahDagen till ära hade Noah Milells pappa Niklas klätt sig i en helt vanlig keps när han tittade till Noahs fem motorer som han kan använda nästa helg. BloggSimonSimon Olin var iskall när de tre mekarna justerade karten inför första träningspasset. BloggMorganMorgan Törnqvist polerade och försökte få lite solbränna på kroppen innan han började dagens körningar.

*
Säger det igen, missa inte att besöka Åsum Ring nästa helg. Närmare F1 kommer du inte inom rimligt avstånd från Kristianstad. Drar själv paralleller med när det kördes Formel 1 på torvmossen i Anderstorp på sjuttiotalet. Då satt vi hemma i Hörby istället för att vara på plats för att se Ronnie Peterson och de andra göra upp om VM-poängen. Fråga mig gärna idag om detta snilledrag att bli hemma, var så där värst genomtänkt. Finns bara ett svar, fullständigt hål i huvudet på mig så snälla ni, gör inte om mitt misstag nästa söndag…

*
Den 13 september körs den 50.e TV-Svängen i rad och detta ska så klart firas lite extra. Bland annat kommer det att köras en ren jubileumstävling på fredagen dem 12 september i form av en rallysprint strax utanför Hörby. Två sträckor som körs två gånger och med begränsat antal deltagare är vad som då kommer att erbjudas.
Som ett led i firandet av TV-Svängen, BloggTV_Svängden allra första 1965 vanns för övrigt av Åke ”Bryggaren” Andersson i en Saab Sport har vi letat ”gammalt skit” som en del säger om mer nostalgiska grejor. Bland annat har vi gått igenom arkivet med gamla tävlingsprogram och märker då till vår förskräckelse att det saknas några årgångar. Första SM-året 1971 har vi visst om att detta saknas. Publiktrycket blev så mycket större detta år att man inte alls tryckt upp tillräckligt antal program för den stora publiken. Minns att man stencilerade ( ni som inte vet vad stencilera är för något får googla…) startlistor och sålde. Alltså står ett TV-Svängs program från1971 högst upp på önskelistan. Men även program från åren 1981-95-96-97 och 1999 saknas i ”arkivet”. Skulle du av en händelse ha en av dessa dyrgripar liggande i en byrålåda till ingen nytta så tar SMK Hörby tacksamt emot det…
Trevlig helg

 

Kangur snabbast i Estland, Lappi femma, skånsk WRC-favorit på Själland och var fick Simon sin vinnarinstinkt från?

Publicerad den 17 juli 2014 klockan 17:15 av tommy.svensson

Hemmaföraren Martin Kangur i den på pappret ”sämsta” bilen var snabbast på ”shake down”BloggEstonia inför ”auto24 Rally Estonia”. Unge Kangur i en Super 2000 Fiesta var snabbast över de 2,95 kilometerna estnisk grusväg med tiden 1.30,0 och tre tiondelar längre behövde en av de största favoriterna, Ott Tänak i en modernare Fiesta i R5-utförande.
Först som femma körde ERC-ledare Esapekka Lappi in med Skodan knappt två sekunder bak Kangur likvärdiga bil.
- Det kändes bra, konstaterade Lappi efter nerskakningen.
- Kanske släppte jag gasen en gång för mycket men som helhet var det helt okej och vi gjorde inga misstag.
Lappi såg framemot fredagens start och kommenterade sträckorna som vara snabbare än vägarna han är van vid från hemma i Finland.
- Sträckorna ett, två och fjorton är mycket snabbare än i Finland, däremot är sträcka fem helt perfekt ”really nice”!

*
Som trea bak WRC-erfarne Tänak körde 23-årige Sepp Wiegand in, trea i ERC-tabellen och för honom blir Estland en helt ny erfarenhet.
- Tävlingen blir en stor utmaning för oss men jag ska göra mitt allra bästa, vilket jag alltid försöker, menade Wiegand före start.
Rallyt drar igång på allvar med första sträckan strax efter klockan 11.00 i morgon fredag.

*
Fick på pälsen igår av Växjös Nina Jonasson i kommentarsfältet, normalt högersittare i Junior-SM:s Erik Telehagens Honda för att jag skrev att Otrimmat 2WD hade noll deltagare i Snapphanerallyt. Det jag menade var Klass 1 ”Otrimmat 2WD Grupp N upp till 1600cc samt Grupp R1A och R1B”. Däremot i Klass 2, fortfarande Otrimmat 2WD är i dag sju bilar anmälda. Äv en det en väl klen siffra för den klass som många med mig hoppats skulle kunna utvecklas till en klass som i en framtid, ensam skulle kunna bära SM-värdigheten. Än så länge ser den ”drömmen” inte ut att kunna förverkligas…

*

Med nästan exakt tjugofyra timmar kvar av anmälningstiden till Snapphanerallyt har deltagarantalet ökar något men fortfarande är det inte lapp på luckan precis. Fyrtionio SM-åkare är anmälda vilka kompletteras med knappt tjugo andra ”glada rallyåkare” utanför SM-tävlan. Nu är det bara att hålla tummarna, men över hundra startande totalt lär bli svårt att komma.

*
I helgen är det dags för den populära svensktävlingen NCC Rallymasters i ”grusgraven” i Gammelrand på danska Själland. En tävling som alltid lockar många att ta sig över Öresundsbron och den här gången dessutom med svenskt i favorittoppen. Jocke Grahn och Rickard Nilsson tar över WRC-Focusen och som jag ser det i startlistan är där få eller egentligen ingen som kommer att kunna utmana SM-Sprint tvåan.
Övriga svenskekipage är Fredrik Lenander Subaru, Magnus Hägg Subaru, Håkan Bercic Peugeot, Peter Holgersson Ford, Roger Sloberg Citroén, Leif Axelsson Volvo. Sedan vet jag inte riktig hur man ska klassa svenskdanske Erik Christensen? Erik bor i Arlöv men kör med sin 240-VOC enligt det friare danska VOC-reglementet, kanske det räcker med att skriva ”Skåning” på Erik…


Idag har jag själv ägnat mig åt Opel-Spotting när jag passerade ett hus utanför Hällevik. Vid sidan av en snygg Cheva Pick Up stod en rekorderlig BloggOpelOpel Rekord från det unika årtalet 1957. Unikt då 57:an bara fanns just detta år, 1958 kom den helt nya modernare Rekorden med panoramruta och allt. Nu såg den lite ledsen ut där den stod i gräset, skodd med icke-original fälgar och väntade på att få lite kärlek. Någon måste skynda sig och ta hand om skönheten!

*
Minst ett dagligt besök på Täppetstranden och Åhus Beach Handball Festival har sportchefen beordrat. I går sprang jag rätt på Asfaltskungen och regerande svenske Sprintmästaren Mats Andersson från Eslöv i sanden. Mats provade ifjol ihop med lite kompisar att spela själv i Företagsklassen och då bevisades en sak. Bara för att man kan köra fort med en rallybil betyder det inte att man är lika bra på att spela handboll. Åhus Beachhandball Festival.Vis av detta hade Mats lagt ner den delen av sin karriär och ägnade sig istället åt att kolla på när kartläsarämnet och sonen Simon spelade. Hans lag gick till B-slutspel vilket i sig är en framgång men Simon var långtifrån nöjd med detta.
- Han vill vinna alltid vinna och jag undrar egentligen varifrån han fått den inställningen, undrade Mats.
En svår fråga, var kan Simon ha fått denna livsåskådning att alltid vilja vara först. Nu vet jag, farfar Östen så klart han vill ju också alltid vinna…

 

Lappi leder ERC och är favorit i Rally Estonia, noll anmälda Otrimmat 2WD i Rally-SM, mer vandaler i MSR och EM i karting närmar sig…

Publicerad den 16 juli 2014 klockan 15:37 av tommy.svensson

Med nio sträckor på fredagen inleds auto24 Rally Estonia, deltävling sju i årets ERC (Rally-EM) men premiär för tävlingen i serien. AUTO - ERC ACROPOLIS 2014Finnen Esapekka Lappi leder ERC på 103 poäng före Peugeotåkaren Craig Breen som avstår Estlandstävlingen. Lappi får även räknas som favorit när det hela nu avgörs i grannlandet Estland. Sträckorna där är väldigt lika om än kanske till och med lite snabbare än hans hemmavägar och detta lär göra Skodaföraren svårslagen. Motståndet är dock inte att leka med och en kvartett hemmaförare vill säkerligen ha ett ord med i laget.
Ott Tänak, Fiesta R5, Karl Kruuda med ”nystruken” Peugeot 208 T16 får här sällskap av Siim Plang i Peugeottältet är tre heta utmanare. Martin Kangur i en Fiesta S2000 är sist av de som kör i de blå/svart/vita färgerna. Övriga tuffa nötter att knäcka blir Skodaföraren Sepp Wiegand, trea i tabllen på sjuttio poäng och senaste ”stjärnskottet” med Sebastien som förnamn, Chardonnet som kör en ny Citroén DS3 R5. Finnen Kristian Sohlberg i en Fiesta R5 tar tävlingen som genrep inför Rally Finland helgen efter.

*
Samtidigt körs även rallyt som deltävling i det Historiska Rally-EM med cirka fyrtio bilar anmälda. Här kommer även ett svenskgäng till start med regerande mästaren Mats Myrsell (nybliven MSR trea) i spetsen med Porschen. Övriga är Tony Jansson, Anders Johnsen, Henrik Boivie och sist i blå/gult, Stefan Helin som faktiskt har Annie Seel som kartläsare.

*
Sakta men förhoppningsvis säkert ökar antalet anmälda i Snapphanerallyt, just nu totat 65 stycken men av dessa är bara 42 anmälda i någon av SM-klasserna. Uppseendeväckande är det faktum att det med två dagar kvar av anmälningstiden inte finns en enda som verkar vilja åka Otrimmat 2WD

*
Nyheten i tävlingen ” Rallyshop.se-Junior Challenge” har hitintills lockat åtta förare. Klassen startar före SM-fältet och kör alla lördagens sträckor på sammanlagt 96 km med noter av Gunnar Barth. Startavgiften är lågt satt tilltvåtusen spänn plus femhundra för noter. Klassen vänder sig till förare i åldern 18-23 år tävlandes i följande bilklasser: Grupp E. VOC Mekonomen Rally, Grupp Ekonomi (Norrlands reglemente), Grupp F RWD, Grupp F FWD, Suzuki 1300 Cup.
Alla kör i samma klass och prisbedöms efter totalplacering men pris dels även ut till bästa Grupp E-åkare. Blir det dessutom tio eller fler Grupp E bilar prisbedöms dessa separat.
- Det är kul att få prova något nytt och se om det finns intresse för denna typen av sammanslagning och åldersindelning, säger Anders Åberg, VD på RallyShop.se som sponsrar klassen.

*
Fick svar direkt från ordförande Claes-Göran Elofsson i Södra BF angående den ”nya hemsidan” som jag kommenterade i går. Elofsson skriver, ”Hej Tommy,
Läste i din blogg idag om att du förundrades över Södras hemsida ‘ickebefinnande’ (inloggning etc). Det finns en mycket rimlig men ack så trist förklaring till detta, nämligen att Södras hemsida och hela dess bakomliggande system blivit ‘hackat’ i mycket stor omfattning förra helgen.
Ett megastort arbete pågår för att få upp hemsidan igen. När detta arbete är klart står än så länge ‘skrivet i stjärnorna’.
Må gött!
hälsar Claes”.
Så enkelt var det alltså med ”nytänket”…

*
Magnus Brudigam var ute och kollade på Midnattsolssrallyt och hade då även med sig kameran. Magnus fixade ännu ett bevis på ”rallyvandalernas” framfart i Västeråstrakten. BloggFörbilKolla nere till vänster i grillen på föråkare Christopher Holmbergs Opel. Någon har i lönndom och helt utan känsla smetat dit ett Volvomärke, säger bara fy f-n för vandaler!
BloggDickMagnus fick också en häftig bild på färgklicken Dick ”Dicken” Larsson som inte verkade nämnvärt chockad efter rullningen med 60-års presenten. BloggAsconaLite mer respektfull hållning till sin Ascona A tycker jag nog att Bengt-Arne Gustavsson från Vara borde visa. Nu gick det dock bra den här gången och dom kom i mål som 13:e ekipage i klass C3.

*
Tog en sväng utom EM-banan Åsum Ring där det ska köras stortävling nästa helg. Redan nu har man fri träning och flera av de största internationella teamen finns redan på plats för finslipning. Vill nästan påstå att bortsett från vädret, är skillnaden hårfin mot Rally Swedens servicepark på Hagfors flygfält och Åsums Rings depå. Samma jättelångtradare med enorma servicetält här som där och den som tror att karting är någon sorts hobbyverksamhet när man kommer upp till EM-nivå tar grundligt fel. BloggKartPå bilden är det Tony Kart som lättat på förlåten till sitt sitt teamcenter. Rekommenderar alla med minsta motorintresse en tur ut till Åsum, ni kommer att bli förvånade vad som ryms i Kristianstad. Det finns mer än beachhandboll och orientering…

 

En skrotad WRC-Hyundai på Neuvilles konto, Skåneduell drar till Herrljunga och Södra BF:s ”hemliga” hemsida…

Publicerad den 15 juli 2014 klockan 16:55 av tommy.svensson

Har ju tidigare skrivit om att Hyundai verkligen menar allvar med sin WRC-comeback och ett nytt bevis på detta levererade Thierry Neuville när han testade inför Neste Oil Rally Finland i slutet av månaden. Belgaren kraschade sin i20 så kraftigt att fortsatt test var helt uteslutet men lyckligtvis undkom bådeBloggNeuville han och co-driver Nicolas Gilsoul oskadda från äventyret. Teamboss Nandan mer eller mindre ryckte på axlarna och konstaterade lugnt.
- All planerad test var redan färdigt innan kraschen…

*
Mer krasch och den här gången gäller det estländaren Karl Kruuda som totalskrotade sin splitter nya Peugeot 208 T16 i Rally Poland med hjälp av en flervarvs rullning. En snabb besiktning avgjorde också direkt, karossbyte på fransosen. Peugeot Sport har fixat till vraket och nu tar Kruuda helgens hemmatävling Rally Estonia ingående i ERC som genrep inför Finland.

*
Medan Snapphanerallyt i Rally-SM kämpar med lite klent antal anmälningar, idag är 34 SM-åkare anmälda så kan inte Herrljunga och Kullingstrofén som körs den 26 juli klaga på intresset. Tävlingen ingår i Tjej-RM, Svenska Rallycupen, Sydsvenska Rallycupen, Starta Cup, Mega Rally Cup och har179 anmälda. Roligt att duellen Stoffe Nilsson, Hässleholms MK och Joachim Grahn, Simrishamns MKStoffe Nilsson mot Joachim Grahn flyttar norrut och nästa slag står alltså på västgötsk mark. Totalt 17 stycken 4WD-åkare finns anmälda medan det är nästan dubbelt så många i A 2WD. Dock tunt med förare från Sydsvenska Rallycupen, vad jag kan se är det främst Mattis Olsson, Pierre Fransson och Johan Green som ämnar försöka ta poäng i Kullings klassiker.

*

Igår skulle jag gå in på Södra BF:s hemsida och kolla lite på DM-ställningarna i Rally och RS. Lite förvånad möttes jag då av en helt ny helvit sida med uppmaning att skriva in användarnamn och lösenord. Provade med samma uppgifter som jag har till SBF on-line men så enkelt var det så klart inte. Så här sitter jag nu och undrar vilka uppgifter som krävs för att få koll på Rally och RS-DM?
Förstår inte heller vad syftet är med att kräva inloggning på en sida som borde vara så öppen den överhuvudtaget kan bli, allt för att locka in folk i bilsportens underbara värld. Men kanske webbmastern har en annan uppfattning vad vet jag…
Oavsett vad syftet är med att göra sidan hemlig så borde man åtminstone informera om nyordningen till alla medlemmar i klubbar anslutna till Södra BF. Kan visserligen bara snacka för mig själv, men jag har inte nåtts av någon info om den nya sidan. Kanske informationen om nyheten finns på sidan när man väl lyckas komma in, så kan det ju så klart vara…

*
Till sist ställer jag och hela Motorsverige med mig oss upp och gratulerarBloggServin Lars ”Mr President” Servin som idag fyller 52 år. Ett skånskt trefaldigt leve för Lars,hurra, hurra, hurraaaaaa…

Kubica tog första ”WRC-segern”, Wilke ryter till, stålbad väntar brittiskt rally, säkerhetstokerier i RU och Fiatöden i MSR!

Publicerad den 14 juli 2014 klockan 16:51 av tommy.svensson

Äntligen föll alla bitar på plats för BloggKubica kopia 2Robert Kubica och han kunde ta sin första seger med en WRC-bil i italienska mästerskapstävlingen Rally del Casentino. Kubica dominerade som väntat totalt och vann tio av de tolv asfaltsträckorna som rallyt bestod av. Marginalen ner till tvåan, även han i en WRC bil, nämligen en Citroén DS3 WRC i händerna på Felicia Re. Rallyt var ett ”träningspass” för Kubica inför de återstående asfalttävlingarna i WRC med början med Rallye Deutschland i augusti.
- Jag har inte kört torr asfalt sedan Spaniens WRC i fjol och då inte med en WRC-bil utan en tamare RRC-variant, berättade Kubica.
- Det här var ”good experience” inför resten av säsongen!
Inte nog med att polacken var snabb, dessutom hade han ny co-driver i form av Przemek Mazur då hans ordinarie Maciek Szczepaniak tog ut sin ”lagstadgade” semester…

*
Om knappt fyra veckor är det dags för Snapphanerallyt, deltävling två på grus i Rally-SM och nu börjar tävlingsledare och ordföranden i Hässleholms MK CG Wilke bli lite bekymrad över det hitintills lite tunna antalet anmälda. Idag vid två-tiden fanns 43 namn i anmälningslistan, men där nästan hälften av dessa inte tillhör SM-fältet. Med tanke på att sista anmälningsdag är på fredag klockan 18.00 förstår jag CG:s antagligen lätt rynkade panna. Därför har han gått ut med en uppmaning till alla som tänker åka Snapphanerallyt. ” Hej på er alla glada ”motorsportare”!
PÅMINNELSE!
Anmälningstiden till AM Snapphanerally utgår nu på fredag, den 18/7 kl 1800.
Efteranmälan är inte tillåten enligt SM-bestämmelserna. (Gäller inte klasserna 8-10, men är du inte anmäld på fredag så kommer du inte med i tävlingsprogrammet !! )
C G Wilke
Tävlingsledare.”
Lider med CG och förstår faktiskt inte att det ska vara så svårt att anmäla sig i god tid. Såvida det inte är någon sorts sport att vänta in i det sista för att se hur många gråa hår man kan ge de stackars arrangörerna…

*
Det stormar rejält i brittisk rallysport eller mer korrekt, verkar det bli en väldigt lugn säsong man får framför sig när hela ”Rally-BM” nu är inställt 2015. Ett första tecken på vad britterna har att vänta sig är att finalen i årets British Rally Championship, Rally Dorset nu kastar in handduken och ställer in. Arrangerande Southern Car Club ställer in sin tävling i oktober och hänvisar till beslutet att inte köra mästerskapet till 2015.
- Vi flyttar fram till ospecificerad datum, detta på grund av att vi inte vet vilka planer MSA (promotorn) har för vårt viktigaste rallymästerskap.
Klubbens tänkta tre års avtal med en sponsor läggs också på is så länge ovissheten kvarstår.
Redan tidigare i år ställde Rally North Wales in på grund av för få deltagare och nu blir Isle of Man Rally i september final på det rumphuggna mästerskapet.

*
När Rallyutskottet klubbade beslutet att HNRS-skyddet skulle bli obligatoriskt i samtliga rallyklasser tillhörde jag den grupp som var mest kritiska mot beslutet. I mitt fall handlade motståndet av ren okunnighet plus det faktum att hjälm plus skydd skulle bli en allt för tung ekonomisk post för nya blivande ”WRC-stjärnor”. Efter beslutet togs (jag köpte faktiskt både hjälm och skydd direkt när beslutet kom) har jag förstått hur bra och viktig den här säkerhetshöjaren är i rally. Blev därför i likhet med många andra oerhört förvånad när Rallyutskottet backade på sitt beslut och tog bort HNRS-regeln och ändrade istället till ”rekommendation”. Många som då investerat i nya grejor blev så klart fly förbannade när inköpet visade sig ur regelsynpunkt vara helt onödigt.

I början av maj kom så nästa felbeslut i den här frågan. Rallyutskottet beviljade då dispens, tills vidare gällande de allra nyaste och tyngsta hjälmarna som var kopplade med krav på HNRS-skydd att få användas utan skyddet. Nu ger alltså utskottet dispens så att det idag är helt okej att använda de tunga hjälmarna utan HNRS. Detta mot all rim och reson och dessutom mot fabrikanternas egna krav.
- En riktig pungspark mot både oss aktiva och mot säkerheten i sporten, hävdar till exempel Lars Servin, ordförande i SMK Hörby och aktiv Grupp H-åkare med sin Volvo.
- Alla vet hur farlig en tung hjälm är när det kommer till nackskador och att nu ge dispens utan hänsyn till den ökade skaderisken vid en krasch är ofattbart!
Även Servin menar att man aldrig skulle backat från det första beslutet med HNRS-krav.
- Inte så konstigt om många aktiva känner sig helt blåsta som investerat kanske en bit över tio tusen kronor i något som inte Rallyutskottet längre finner motiverat…

*
När vi ändå är inne på hjälmar och liknande så hittade jag ett klokt inlägg från Malte Gustafsson i Motorsport i Värmlands Gästbok. Malte skriver, ”Hej!
Var funktionär på Midnattsolssrallyt i helgen. Fick till min förskräckelse se att i klass regularity kan man köra utan hjälm.Hur tror ni rubrikerna skulle se ut om något hände? Jo RALLYFÖRARE KÖRDE UTAN HJÄLM. Inte bra för motorsporten.”.
Måste säga att jag blev väldigt förvånad över detta att hjälmtvång inte finns i Regularity. Självklart ska man använda hjälm när det handlar om biltävling, allt annat är ju skitsnack!

*
När vi ändå är inne på Regularity så kom där en liten rapport från MSR-debutanten Christer Ahlberg och Frida Olofsson, tävlande för Simrishamns MK i den minst sagt udda rallybilen Fiat X1/9. Christer berättar ( har kortat rapporten något). ” Hej alla vänner, bekanta och motorsportintresserade!
Nu har vi avverkat Midnattssolsrallyt 2014. Västerås med omnejd hade ett verkligt tropiskt klimat då vi anlände, ibland var tempen över 30 grader vilket höll i sig i stort sett alla dagar.
Detta blev påfrestande både för besättning, servicepersonal och naturligt för våra gamla bilar!
De båda första sträckorna var belagda med grov sten vilket med facit i hand inte passade X 1/9 riktigt. På servicen i Hedemora upptäckte vi att generatorremmen hade fått stryk troligen orsakade av att sten åkt upp i motorrummet och knäckt den. Någon ny hade vi inte med oss för allt var ju bytt från början. Vi chansade på att den skulle hålla nästa sträcka där Tommy och Christian lyckade att få tag på en ny på Mekonomen i Hedemora. 700 m in på SS4 brast remmen och dagen var förstörd, Vi fick bryta där och ta maxtid på de sista två sträckorna för dagen!
Vi reparerade ute på sträckan efter att alla bilar passerat och tog oss tillbaka till Västerås men något skramlade katastrofalt i framvagnen. Det visade sig att ett av bromsoken höll på att lossna, det saknades bultar! Detta säkert också till följd av den grova stenen på vägarna!
Fredagen var det så dags med en tur till Roslagen. Efter sträcka 7 började bilen att hacka och således ny prövningar och 500 m innan vi kom fram till serviceplatsen la den helt av och BloggFiatTommy konstaterade att det in kom fram någon bensin. Det hade kommit in alldeles för mycket damm i förgasaren så det blev till att skruva ur och blåsa rent!
Lördagen, då var det dags att åka söderöver ner i Sörmland. Halvvägs på transporten till SS17 hände det igen. Laddningslampan började lysa, vi svängde snabbt in på en parkeringsficka och
generatorremmen var av igen, f-n!!!
Vi hade nu en ny i bilen men inga verktyg! Tommy och Christian låg före med servicebilen för att upprätta service efter SS17. Jag började med att lägga på den nya remmen och precis då passerade ett franskt teams servicebuss. Man kastade sig in och frågade vad vi hade för problem och in i bussen och hämtade verktyg. Krängde på remmen och sa ”for the competition” så vänliga människor finns då det händer. Ett stort tack till fransmännen.
Väl framme i Västerås efter nästan 10 mils transport så var det dag med den avslutande SS18 inne på Rocklunda och före start blev det till att åter fylla på olja!
Summering, värmeböljan, sten och damm höll ju på att knäcka X 1/9 men efter reparationer inom kort är den snart ”fit for fight” igen.
Resultat,tja, det blev ju en blygsam 34 plats men vi kom i mål och med många nya erfarenheter!”.
Efter att ha läst om Christer och Fridas öden förstår man att inte ens Regularity är någon ”walk in the park”. Har nu förstått resultatlistan någotsånär och kan då rapportera att Thomas Nilsson och Margaretha Danelius från SMK Hörby slutade på 29:e plats.

*
Vill du se The Race of Champions i Sverige 2014 så gå in och rösta på http://www.raceofchampions.com/voteforvenue. Tanken är att Friends Arena i Stockholm ska hysa tävlingen som jag faktiskt såg något av de allra första åren nere på Nürburgring i början på nittiotalet. För att övertyga arrangörerna att välja Sverige och Friends Arena efter 25 framgångsrika år runt om i världen på arenor som Wembley i London, Birds’ Nest i Peking, Stade de France i Paris, etc behövs alla bilsportares hjälp att rösta uppmanar nu Svenska Bilsportförbundet. Som tack får de som röstar chansen att försäkra sig om de bästa läktarplatserna innan biljetterna släpps till allmänheten, om Sverige vinner kampen om att arrangera Race Of Champions. Man har även chansen att vinna fina priser som ROC merchandise och en TAG Heuer klocka.

*
Ännu en rättelse behövdes efter helgen. Det var inte min klubbkompis Jocke Kristiansson som slutade på tredje plats i fredagens Svampasprint. Jo delvis rätt, för Jocke blev trea i A-klass D2, men trea totalt kom faktisktBloggBjörklöv Svedalas Volvoåkare Lars-Erik Björklöv (bilden) som vann B-klassen.

 

 

 

 

 

Motorbloggen
Kristianstadsbladets fotochef Tommy Svensson är tidningens mest populära bloggare. Han har varit intresserad av motorer sedan barnsben. Här bloggar han om bilar, trafik och motorsport på fyra hjul. Har du några frågor som rör bilar från 50-, 60- eller 70-talen kan kanske Tommy hjälpa till.
Mejla Tommy på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Kategorier

Sidor


Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu