Hyundai laddar om, Peugeot laddar inte alls, ny Subaru premiärkörd, STCC-Snickare och fel däck…

Publicerad den 1 september 2014 klockan 17:09 av tommy.svensson

Hyundai Shell World Rally Team går fortfarande på moln efter dubbelsegern i WRC ADAC Rallye Deutschland och nu laddar man för nästa triumf i Rally Australia. Här blir det säkert tuffare, ännu en katastrof för Polo-gänget är väl knappast att räkna med på de snabba, antingen dammiga eller regnblöta australiensiska grusvägarna. Nu ger sig inte teamchefen Michele Nandan så lätt och toppar upp laget med hemmafavoriten Chris Atkinson och nyzeeländaren Hayden Paddon vid sidan av Thierry Neuville.
BloggHyundaiRedan nu har Nandan även gjort klart med ”line up” för både Rally de France Alsace och Rally de Espana, föga förvånande är det succéparet Thierry Neuville och Dani Sordo som får förtroendet att där köra de ljusblå i20-bilarna. Bryan Bouffiér rosade aldrig riktigt den tyska marknaden och ändade med att kolla vem som var starkast, en ”hinkelstein” eller Hyundaien, stenen vann, föga förvånande. Nu påverkade inte ”krocktesten” Nandan utan Bouffier får en ny chans att bättra på sitt tilltufsade självförtroende på hemmaplan. När WRC-cirkusen drar vidare till Spanien är det dock Hayden Paddon som tar över ratten i bil #20 och därmed fullföljer teamet sin satsning med tre bilar.
- Vi har beslutat att köra tre bilar för att få maximum kunskap och lärdom inför framtiden, förklarar Nandan hårdsatsningen.

*
Lika ljusa moln spankulerar säkert inte ingenjörerna hos Peugeot Sport omkring i efter helgens ERC äventyr i Tjeckien.BloggPegga Ett äventyr där båda Peugeot 208 T16-bilarna återigen fick bryta i händerna på Craig Breen och Kevin Abbring. Ingen som helst tvekan att den nya ”Peggan” funkar riktigt bra när allt hänger ihop, men tyvärr är det sällan det har hänt efter premiärsegern i Grekland. Där vann Breen medan Abbring bröt med kylproblem. Samma problem för båda två uppenbarade sig på Irland och det blev ”DNF” i resultatlistan. På Azorerna ljusnade det lite i och med Abbrings andra plats medan ”ljuset gick” för Breen. I belgiska Ypres försvann båda två med tekniska fel. I helgen körde Breen av på sträcka fyra och bröt medan Abbring tog tre sträcksegrar, ledde rallyt när motorn rasade på samma sträcka.
Hos Peugeot Sport säger man.
- Trots att vi inte nådde målet hann vi visa att 208 T16 är en snabb och konkurrenskraftig bil.
Breen håller med.
- Vi hade den nödvändiga farten för att kunna ha vunnit, jag är mycket besviken över min krasch!
Lika bedrövad var Abbring.
- Jag kände mig komfortabel bakom ratten och jag vet hur svårt det är att rå på Skodorna på hemmaplan…
Peugeot är tänkt som utmanare i R5-klassen där M-Sports Fiesta, betecknad som företagets livräddare dominerar. Citroéns nybygge har inte heller den rosat marknaden till Mr Wilsons kan man förmoda, glädje. Men nytt torrt krut väntar runt hörnet och det är dokumenterat skickliga Skoda Motorsport som framåt vårkanten förväntas visa upp sin nya R5-utmanare. Redan med den gammal Super 2000 bil är man med i toppen, vad händer då med en modernare Skoda? Bäva månde resten. En liten föraning av vad som väntar fick man då Europamästaren Jan Kopecky körde förbil med en Super 2000 Fabia i Rally Zlin. Under huven satt dock nya R5-motorn och enligt källor gick bilen riktigt, riktigt bra…

*
På tal om nya bilar så premiärkörde brittiska JRM-teamet den senaste Grupp N-versionen av BloggSubaruSubaru Imprezan som man utvecklat ihop med Subaru Tecnica International (STi). Bilen är byggd på sedanversionen till skillnad mot den femdörrars som t.ex Stoffe Nilsson så framgångsrikt använder. Britten Mark Higgins plockade flera sträcksegrar med nykomlingen trots att det var elva år sedan han senast körde i Tjeckien. Nu blev där något knas med elen så Higgins fick bryta på söndagens första sträcka.
- Klart vi blev besvikna med tanke på hur bra rallyt inleddes, men njöt verkligen av bilen och vi visade verkligen vilka möjligheter den har framöver, konstaterade Higgins.
- Att hålla en andra plats med en ren Grupp N-bil mot konkurrenternas vassare R4-bilar i premiären är något vi alla kan vara stolta över…
Nästa tävling för Higgins och Subarun blir i ERC Rallye International du Valais i Schweiz, 23-25 oktober.


Till helgen är det STCC och RallyXSolvalla och detta med två ”nya” namn på banan. Janne ”Flash” Nilssons comeback har jag redan berättat om och igår kom beskedet attBloggSnickar Mats ”Snickar-Matte” Karlsson i helgen gör debut för WCR/BMW Dealer Team. Efter fyra och ett halvt års tävlande i Carrera Cup är den 40-årige stockholmaren alltså redo att ta steget upp i Skandinaviens mest prestigefyllda racingklass.
- Det här ska bli jättekul att testa på och det är självklart en stor utmaning, säger ”Snickar-Matte”. -

- Bilen är väldigt annorlunda att köra jämfört med Porschen så det handlar om hur snabbt jag kan acklimatisera mig.
”Snickar-Matte” är en mångsysslare av rang. Sedan 2005 medverkar han i programmet Bygglov i TV4 och han har också varit med i Lets Dance. 2010 började han tävla i Carrera Cup och har sedan dess stått på prispallen 21 gånger, nu väntar den kanske största utmaningen i racingkarriären.

*
Inte f-n blev Christopher Zeijlon sist att anmäla sig till TV-Svängen som jag skrev igår. Ett litet misstag gjorde att anmälan var öppen till klockan 24.00 och inte till klockan 18 som jag trodde. Nu blev det istället klassiker åkaren i den ”Onotade Pinto-Escorten” Sven-Åke Angerd som kände draget av repet i nacken. När allt nu är lottat och klart blev det till slut 148 namn i startlistan till den 50:e TV-Svängen.

*
Fick idag en liten gliring över att jag inte visste att Hankook-däcken tillverkas i Korea. Själv trodde jag att det var japanska däck som satt på vinnarbilen i händerna på Roland nere i Trelleborg.BloggTessa Glömde även att nämna att Terese Lennartsson, SMK Hörby visade grabbarna i B-förarnas 2WD-klass var skåpet skulle stå. Med pappa Jan högerstolen slängde hon runt Kadetten till klasseger och blev även nia totalt. Starkt gjort i blötan!

 

Mini-seger i ERC-Rally Zlin, Stoffes ”Winner Tour” bara fortsätter, Jimmy körde fel, Roland körde rätt på japanska och Zeijlon sist att anmäla sig i TV-Svängen!

Publicerad den 31 augusti 2014 klockan 19:15 av tommy.svensson

Nu är mina ”helgåtaganden” slut och jag kan åter ägna mig åt lite bloggskrivande där jag börjar med att berätta att 37-årige Vaclav Pech till slut vann ERC-deltävlingen Barum Czech Rallye Zlin i Tjeckien. Pech som kör en numera udda BloggPechSuper 2000 Mini vann hemmatävlingen för andra gången och det har ju flutit lite vatten under broarna sedan första vinsten som kom för elva år sedan, 2003. Tävlingen räknades även som deltävling i ”Rally-TM” ( Tjeckiska Mästerskapet) och där Pech tog sin sjunde TM-titel. Dessutom var siffran sju lite magisk då han blev sjunde segraren i årets ERC på åtta deltävlingar.
Tvåa slutade Sepp Wiegand som lite räddade Skodas ära på hemmaplan men det var hårt, 0,2 sekunder skilde till trean Tomas Kostka som drabbades av motorproblem på slutet. Fyra kom Jaromi Orsák, femma Tarabus och först på sjunde plats WRC-rutinerade Ott Tänak. Han verkade tänka mest på att ingenjörerna på DMACK skulle få så mycket material som möjligt för att utveckla däcken ytterligare.
- En sjunde plats är positivt för teamet och ger mycket data för att förbättra däcken. Att utveckla ett asfaltdäck är något av det allra svåraste…
ERC-ledaren Esapekka Lappi hade ingen bra helg i Tjeckien, men bättrade ändå på poängskörden lite.
- Nu kunde vi inte få max poäng, men fick åtminstone några som ”Leg 2 bonus points”, menade Lappi.
Han fortsätter leda ERC inför nästa deltävling på Cypern, dessuotm hade han tur att de flesta bakom utom Wiegand hade problem i helgen. Nu leder Lappi före Wiegand och med Craig Breen som trea.

*
Stoffe Nilsson fortsatte sin ”Winner Tour” i lördags genom att köra hem femte raka segern i Vimmerbys Emil-Trofén. Stoffe Nilsson, Hässleholms MKFem raka gör Vimmerby till näst mesta vinnarställe för Stoffe, Hörby är ett snäpp upp där han redan har fem raka i TV-Svängen. Lägg sedan till ytterligare en 2007 plus att han är unik som även vunnit TV-Svängen som kartläsare. 1990 satt han till höger om Leif Nilsson i Audi quattron. Vem sätter emot på en rak sjätte vinst den 13 september?

*
Tyckte mitt 4WD-tips gick hem ganska bra och hade inte en punka sinkat Daniel Johansson med WRC-Mitsubishin på första sträckan tror jag det kunde blivit klockrent. Nu hoppade istället Lars Stugemo upp till tredje platsen med R5-Fiestan.
Var det lyckat i 4Wd var det nästan exakt i de tvåhjulsdrivna gänget. Pierre Fransson var nästan helt ”överlägsen” och vann med ”förkrossande” sju tiondelar över David Bellborg. Något som inte fastslogs förrän på den allra sista sträckan. Nu passade Mattis Olsson på att botanisera lite i ”Emils skog” och därför klättrade David Bellborg upp som tvåa och Zeijlon till tredje platsen. Thomas Grönberg slutade fyra och Mats Lundholm synkade med mitt tips och körde in som femma.

*
I Sydsvenska Rallycupens Prispottlista leder nu Stoffe på 667 poäng och helgens klassvinnare i B2WD, Emrik Smedberg är tvåa på 655. Ola Schön fick räkna in ett stort ”misslyckande” blev ”bara” tvåa i C-Grupp E och tappade därmed andra platsen och ligger två poäng efter Smedberg inför sista deltävlingen TV-Svängen.

*
Måste även nämna min klubbkompis Tom Kristensson med Mikael Ottosson vid nothäftet som tog ny klasseger i VOC Mekonomen Rally bland A-förarna. Extra tyngd gav segern då tvåan körde på hemmaplanViktor Karlsson. Lite över sex sekunder hade Tom tillgodo på Viktor.

*
Nästan med en tår i ögat jag noterade att ”Bygg-Kjell” Fransson lyckades med att lägga ”Folkan” på taket och fick bryta. Inte nästan, utan med en tår i ögat läser jag resultatlistan från Appendix K-klassen med tre Oplar i topp. Vinnare efter en tuff fajt med Björn ”Nalle” Johansson blev hemmahoppet Mats Karlsson med Ascona 400:an. Nalles gul/svarta 16V-Kadett var 2,8 sekunder långsammare medan trean Tomas Alexanderssons Ascona A inte var riktigt lika vass, halvminuten bak. Kan en resultatlista bli snyggare och när vi sedan toppar med en Volvo 240:a som fyra i händerna på Sten Nelsson känns det fulländat. Sug på den Servin!

*
I Väst-Rallyt och Svenska Rallycupen tog BloggMatsMats Adielsson totalsegern med Mitsubishin före Joakim Rydholm. Detta sedan hemmaföraren och storfavoriten Mikael Eriksson bytte klass mitt under tävlingen och valde att tävla i ”3WD”…
Dramatiken i 2WD blev ännu större där ledande Jimmy Olsson körde fel på sista sträckan Hedeäng Motorstadion. För detta fick Jimmy fem minuters tidstillägg och rasade till botten av resultatlistan. Nu har jag ingen aning om vad som hände eller hur det såg ut där Jimmy körde fel, men för mig känns det jättekonstigt att överhuvudtaget kunna köra fel på en rallytävling? I en RS okej, men i rally med noter och allt så verkar det minst sagt märkligt. Inte ens jag har lyckats med detta under mina cirka trehundra tävlingar så något exceptionellt måste det det ha varit. När dessutom tio andra följde Jimmys exempel blir det hela ännu märkligare.
BloggPeterNu blev det istället Peter Zachrisson Volvo 940 som tog hand om segern före Kristian Johanssons Kit-Car Golf. Som trea och en som valde bort Vimmerby slutade Gullabos Max Svensson och gick därmed upp i cupledning.

*
Lovade ju igår att det inte skulle regna i Trelleborg och över Vikingadansen, det gick så där. Första heatet var hyggligt torrt men sedan tröttnade regnguden på Malmö och flyttade till Trelleborg.BloggRoland1 Inte i samma mängder men tillräckligt för att Rolands franska gummi blev utbytt mot japanskt med tillägget ”for rain”(tack för bilden Kristian Lindberg). Efter detta flög den svarte fram och lyckades faktiskt klå Tyko Nilsson som fick köra heat två i regn men med slicks. Släpper man garden så mot en gammal boxare som Roland är knock outen omöjlig att missa. Nästan tretton sekunder hade Roland tillgodo på ”Kranis” och väl hemma jublade han medan han lite skadeglatt visade mig första priset. BloggRoland2Tror även han mumlade något om att jag kunde få låna priset en helg när jag hade gäster, så jag kanske kunde impa lite…

*
Mats Andersson, Eslöv tog gruvlig revansch för Örkelljunga där han och SMK Hörbys Joacim Kristiansson körde dött lopp och där Jocke fick segern för att han var snabbast på SP1. Nu var det inget snack i regnet, Mats vann med runt sex sekunder före Jockes Corsa. Trea slutade Mats Lundahl, BMW och fyra Rolf Grybb med en äkta ”Rüsselsheimare”.
Kan även notera att SMK Hörby redan nu verkar vara klara för ännu en klubbseger i Asfaltcup. För vilken gång i ordningen är det väl bara Cup-Generalen själv, Mats Andersson som vet? Med fem och en halv klasseger för SMK Hörby nere i Trelleborg måste väl ändå bucklan numera vara halvvägs till Hörbys klubbstuga…
Reagerade du på ” en halv klasseger”? Inget konstigt med det det, Mats hade sonen Simon vid sin högersida i Vikingadansen, en klok kille som är medlem i SMK Hörby!
Tråkig söndag blev det för Lars Östring som lyckades rulla den fina Cosworth Escorten i andra heatet. Dessutom två varv vilket aldrig hörs bra, asfalt är hårt att studsa på….

*
För ganska exakt en timma sedan drogs repet till den 50:e TV-Svängen och med förbilar kan SMK Hörby räkna in 137 anmälda inklusive förbilar. Sist att trycka på ”enter” var Christopher Zeijlon med 240:an och Thomas Johansson med sin 142:a. Blir dock inte förvånad om där kommer efteranmälningar då det fortfarande saknas flera av toppåkarna i Sydsvenska Rallycupen. För mig var det allra roligast när jag hittade Björn ”Nalle” Johansson i anmälningslistan med Kadett GT/E:n. Varför jag blev glad behöver jag väl knappast utveckla…

*
Har fått många mejl om Björn Waldegårds tragiska bortgång. Väljer ett från Benkt Andersson i Södra Sandby, ” Fint skrivit om Björn Waldegård.
Mitt första minne av honom är från 1962 då han vann B-juniorklassen i Scandiatrofén. Östgöta Corren, som var medarrangör, skrev då, ”B-juniorsegraren Björn Waldegård från Rimo i en VW är ett okänt namn här nere”, det var då……..
Tävlingen var SM-final i T och segrade gjorde Eric Carlsson. SM-titeln till Tom Trana.
Lars-Erik Thorp som du nämner i dagens blogg, minns jag även från 1986 och en serviceplats utanför Vilshult. Han fick bakaxeln bytt efter ett besök i ett Blekingedike. När mekanikerna var färdiga låg en avskavd bult och mutter kvar på marken. Jag tog upp den och stoppa i fickan, den har jag haft som en souvenir i bokhyllan sedan dess. Finns bland mina modellrallybilar.”.

 

 

 

Björn Waldegård 1943-2014, var Brasse B. större (?), inget regn väntar Roland & Co i Trelleborg!

Publicerad den 30 augusti 2014 klockan 15:44 av tommy.svensson

Att inleda bloggen med något annat än att Björn Waldegård så tragiskt och för mig plötsligt gick bort i fredags vore rent tjänstefel. Den allra första Rallyvärldsmästaren var för många synonymt med rally och rally var för dessa lika synonymt som Björn Waldegård. Att han blev först att köra hem VM-titeln för förare förvånade inte oss som var med på sjuttiotalet, även om konkurrensen var stenhård. Främst var det finnarna, Ari Vatanen, Hannu Mikkola, Markku Alén och Timo Salonen som inte alls var pigga på att låta en svensk bli den förste världsmästaren. Detta struntade ”Walle” i och körde ifrån hela bunten med Escorten med det klassiska regnumret WTW569S och där britterna hävdade att det stod för ”Waldegaard To Win”.
Nu är jag inte rätte mannen att skriva ner hans biografi, den finns att läsa på många och betydligt bättre ställen än i Motorbloggen. Däremot kan jag ge lite personliga återblickar och första gången jag såg bondsonen från ”live” var i Smålandsrallyt 1969 där han körde en röd Porsche 911. Det var med stor respekt vi kollade in när Porschen fick service, tror det skedde på Anderstorp Raceway. Att som sjuttonåring snacka med Björn eller kartläsare Lasse Helmér fanns inte på kartan, men jag stod bara en-två meter ifrån de båda och bara det räckte för en ofröglömlig upplevelse.
Nu var detta inget helt bra rally för Björn som bara körde tre av de sex deltävlingarna i ”SM i Rally”. Trots detta slutade han som fyra i tabellen och i Smålandsrallyt fann han en övermäktig motståndare, en Opelförare så klart vid namn Bus-Ove Eriksson. Men att bli tvåa efter en Rally Kadett med en Porsche är så klart inget att skämmas över…

*
Mitt allra första besök på Svenska Rallyt kom 1975 och där var Björn Waldegård anmäld med en grön/vit Alitalia sponsrad Lancia Stratos. Detta blev andra gången jag fick tillfälle att träffa honom, fortfarande vågade jag dock inte snacka med rallyts slutsegrare…
Sedan dröjde det ända till slutet av sjuttiotalet innan jag återigen träffade Björn och då som storfavorit i South Swedish Rally. Inför rallyt vågade jag nu pratade jag med honom och det var inga som helst problem, vet inte varför det dröjde nästa tio år innan modet infann sig hos mig?
BloggFordMed sin vita Escort (bilden) var där ingen som kunde hota hans seger även om storfräsarna Leif Asterhag (2:a) Bror Danielsson (3:a) och Björn ”Nalle” Johansson (4:a) gjorde vad de kunde. Nästa SSR-seger kom 1984 då han börjat åka Toyota Celica Turbo och tvåa var Ola Strömberg med Saab 99 Turbon.

*
BloggThorpBloggToyotaTvå år senare, sista året med Grupp B-bilarna dök Waldegård upp på presskonferens före tävlingen och hade med sig den som många trodde skulle bli hans arvtagare, unge värmlänningen Lars-Erik Thorp. Båda körde för Toyota Team Europé men den blott bakhjulsdrivna Grupp B-Toyotan hade inget att hämta mot 4WD-bilarna. Fordförarna Stig Blomquist och Stig Andervang tog de nya RS200-bilarna till dubbelseger med Waldegård som trea. Thorp drabbades av tekniska problem och slutade sexa, placeringen framför min klubbkompis Peter Strid sin Opel Manta 400. Tyvärr slutade som bekant Thorps liv bara något år senare när han som åskådare på Monte Carlo-rallyt blev påkörd av Lanciaföraren Alessandro Fiorio.

*
Efter detta har det blivit många möten med Björn både här hemma och utomlands. Alla har varit trevliga och något problem att snacka med honom var det aldrig. BlogggrönhomSenast var på Rally Sweden i år där Björn som vanligt satt i en av förbilarna ( på bilden gratulerar han Markus Grönholm till segern 2007 ) och frågan är om detta kanske var sista gången han satt i en rallybil? BloggMidnatTill årets Midnattssolsrally (bilden från 2007 då han vann) lämnade han walk over med hänvisning till en krånglande rygg och föga anade han och vi andra att cancern då var så långt framskriden att den skulle ända hans liv den 29 augusti 2014. BloggPorscheRallyvärlden blir aldrig densamma utan Waldegård och jag böjer mitt huvud i vördnad, flyttar upp Monte Carlo-Porschen från 1970 till hedersplatsen i modelbilsamlingen vid sidan av Stig Blomquists VM-vinnande Audi och Erik Bergers lila Escort. Jag är så pass gammal att jag väljer ”vila i frid” som sista hälsning till den störste av dem alla!

*
Samtidigt som Björn gick bort lämnade även folkkäre Brasse Brännström oss och kan inte utan reagera på vilken skillnad de båda i fick i utrymmet hos t.ex Kvällsposten. Missförstå mig inte, jag gillade Brasse och missunnar egentligen inte alls honom utrymmet i tidningen. Men elva sidor om Brasse ska sättas i relation till att Waldegård fick en enda spalt på sportavdelningen. Något jag tycker visar total brist på respekt för en stor idrottsman som varit aktiv i över femtio år och som toppat karriären med en unik världsmästartitel. Nog borde man åtminstone gett honom en sida i tidningen, har jag fel?
Aftonbladets Lasse Sandlin däremot steg i min aktning när han gjorde en krönika om Waldegård där han uppriktig och fint skrev om honom. Avslutningen var också fin, ” Björn Waldegård blev 70 år. Däremot blev det ingen start i Midnattssolsrallyt i somras. I Norrtälje Tidning för den 8 juli 2014 står att läsa: ”En värkande rygg stoppar rallylegendarens medverkan.
– Det känns riktigt tråkigt att inte kunna ställa upp, men det går inte. Jag har för ont. Det är första gången jag tvingas lämna återbud till en tävling på grund av sjukdom eller skada, säger Björn Waldegård.”
Men det visade sig alltså vara betydligt värre än en värkande rygg, och klockan 13.30 i fredags eftermiddag tog cancern hans liv. Rest In Peace, Champ!”.

*
Som svensk har man lite svårt att fatta hur stor Waldegård egentligen var utanför landets gränser. Behöver dock bara tittat på några utländska motorsajter för att förstå hur stor han var och i Afrika hade Roslagsbonden ikonstatus efter sina otaliga Safarirallyn och där han vann sammanlagt sju gånger.

*
BloggRolandTräffade Roland igår som var ute och ”torrkörde” Black Beauty med det nya ”franska värstinggummit” inför söndagens Vikingadansen i Trelleborg. Väderleksrapporterna har pekat på regn men de senaste jag kollat på ser bättre ut. Lätt regn fram till niotiden men sedan mulet och uppehåll, ser ut som perfekta förutsättningar för ”Michelingubben”, så se upp Tyko…
Totalt 49 är anmälda berättar sekreteraren i Trelleborgs MK Anders Anderholm och fortsätter.
- Banan består av 3 specialsträckor, samma sträcka som körs tre gånger och med en sammanlagd längs av 22,5 km.
Första start är klockan 10.00 och runt 14.00 beräknas det hela var överstökat.
- Fyra till fem bilar befinner sig hela tiden ute på banan, vilket är spännande både för förare och publik, menar Anderholm.

*
Som ni kanske märker kommer bloggen ovanligt tidigt i dag, andra senare engagemang är orsaken till detta. Kan bara säga att än så länge, två sträckor körda av Emil-Trofén i Vimmerby håller Stoffe Nilsson ledningen med cirka tjugo sekunder över Åke Jacobsson. I 2WD leder tipsenligt Pierre Fransson före David Bellborg och Christopher Zeijlon medan Mattis Olsson åkte av på tvåan och bröt.

*
I ERC Rally Zlin infann sig stor dramatik och där ledaren Kevin Abbring fick bryta med motorfel på sin Peugeot 208T16 på sträcka fyra. Sträckan före planterade Esapekka Lappi Skodan och försvann för dagen åtminstone. Nationalidolen Roman Kresta gjorde lite come back men hoppade sönder avgassystemet på Skodan och har gett upp. Irländaren Craig Breen var uppe och nosade på ledningen när han åkte av och lyckades hitta ett tjeckiskt träd i utgången av en vänsterkurva.
- We went into it and hit it hard, konstaterade Breen bittert.
Tre sträckor återstår av dagen och då leder faktiskt en Mini 2000 i händerna på Vaclac Pech före Jaromir Tarabus och Sepp Wiegand som trea.

Viktigt WRC-avslut för Mikko, Lappi snabbast i Zlin, onödig rallycupkrock, PG kör Skoda hos Hedström och en dag i rallyskogen!

Publicerad den 29 augusti 2014 klockan 17:04 av tommy.svensson

Vad händer med Mikko Hirvonen 2015? Kontraktet med M-Sport går ut i år och även om Mikko har option på en fortsättning är det inte säkert att Mr Wilson är så pigg på förlängning. Mycket handlar om hur finnen avslutar i WRC-årets sista fyra tävlingar. Om fans och kanske även Wilson, tvivlar på att Mikko ”har vad som krävs” så gör inte huvudpersonen själv detta. BloggMikoTill autosport.com säger han att han inte alls är färdig med WRC, tvärtom han vill och kan fortfarande vinna även om det är ända sedan slutet av 2012 sedan han senast fick korka upp ”champis”.
- Alla rallyn är viktiga men nästa i Australien är extra viktigt och likaså Rally GB, menar Mikko.
- Tror att vi har en bra chans att ”fight for the podium”!
Är nog inte ensam om att hålla en extra tumme för Mikko ”down under”, känns som att hans stolpe ut snart måste vara över…

*
När klockan bara räknade ner till hundradelar i ERC-tävlingen Rally Zlin i Tjeckien blev det omöjligt att skilja Skodaförarna Esapekka Lappi och Jaromir Tarbus åt på ”shake down” som även gav startpositioner inför lördagens sträckor. Men redan ikväll drar man gång med en Superspecial, dock med omvänd startordning.
Craig Breen fick klartecken från läkarteamet och var den som var närmast Skoda-åkarna med sin Peugeot 208T16. Sedan följde, Pech, Barrable, Abbring, Wiegand, Kajetanowicz, Consani, Kostka, Tänak, Odzozilik, Kresta, Orsák, Magalhães…
Super specialen, tre varv på sammanlagt 9,51 km startar 21.15 ikväll.

*
Nu duggar nyheterna tätt om Toyotas intåg i WRC, först Tommi Mäkinens ”hembygge” i Rally Finland och nu den som BloggToyotaIsolde Holderreid körde som förbil i ADAC Rallye Deutschland med ”sportbilen” som är grunden i CS-R3-versionen. Parallellt med detta körs även en WRC-prototyp baserad på Yarisen i lokala tävlingar i Sydafrika. Nu är kanske just Holderreids bil den som är längst från WRC med enbart bakhjulsdrift. Men bilen gillades av åskådarna förklarade en i det tyska Toyota-teamet och lovade.
- Vi kan se framemot att få se många CS-R3:or i europeiska rallyn framöver…

*
Mycket jag inte fattar, det har väl lyst igenom i den här bloggen åtskilliga gånger. Här i landet finns två populära rallycuper som vad gäller antalet deltagare får Rally-SM att framstå lite som ”kusinen från landet”, Sydsvenska Rallycupen och så Svenska Rallycupen. Den förstnämnde attraherar så klart mest förare från de sydligare nejderna medan Svenska Rallycupen helt naturligt har fler deltagare från Mellansverige. Premiären för SRC samkörde man med SSRC i South Swedish Rally i slutet av maj och i min värld gjordes detta för att locka förare från varandra, allt i syfte att utöka antalet deltagare i bådas deltävlingar framöver. Har jag nu inte helt missuppfattat saken, kan någon då förklara varför SSRC kör Vimmerby i helgen samtidigt som SRC har Väst-rallyt i Trollhättan? Om man nu etablerat en form av samarbete cuperna emellan så menar jag att det vore självklart att man inte lägger deltävlingar som kolliderar, har jag helt fel eller?

*
Vimmerby och Emil-Trofén har runt hundratrettio anmälda medan ”Trolhättarna” kan räkna in betydligt fler, runt hundraåttio ekipage kör Väst-Rallyt. Då hör det till saken att både Suzuki 1300 Cup och VOC Mekonomen Rallys ”Sommar-Serie” valt Vimmerby som arena. Nöjer mig med att tippa Vimmerby, nog så svårt.
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Åke Jacobsson WRC-Ford
3. Daniel Johansson WRC-Mitsubishi
4. Lars Stugemo R5-Fiesta
5. Urban Stacke Mitsubishi
Allt utom ny Stoffe-seger vore sensation i mina ögon. Vad säger du Åke, sätter du emot?
2WD.
1. Pierre Fransson Golf
2. Mattis Olsson Toyota
3. David Bellborg Golf
4. Christopher Zeijlon Volvo
5. Mats Lundholm Mercedes
Tror att Pierres Golf blir svårslagen på hemmaplan och är det någon som kan ändra på detta är det en gul Toyota...

*
PG Andersson var besviken när det inte blev någon start i Rallycross-VM i Höljes. Nu lär han vara betydligt gladare då det igår blev klart att han kör en av två bilar i Hedströms Motorsport vid SM-finalen på Solvalla nästa helg. BloggPGHan gör detta tillsammans med Peter Hedström själv, som hoppar in i SM-finalen när Linus Westman tvingats backa ur.
- Synd att Linus måste avstå, han har kämpat hårt med sponsorbiten för att komma till start på Solvalla, berättar Peter Hedström.
Linus siktar nu i stället på något inhopp i VM-tävling mot slutet av säsongen.
PG Andersson är såklart rejält körsugen, då han inte kört sedan Knutstorp i våras.
- Jag har rejäl racing-abstinens, det gick ju riktigt bra sist Peter och jag körde tillsammans och det ska bli riktigt kul att köra i teamet igen, säger PG Andersson.
Senast det begav sig var 2012, då körde PG för Hedströms Motorsport i EM på Höljes Motorstadion. Både Peter och PG tog sig till A-final, som PG tyvärr fick bryta med drivaxelproblem, medan Peter bärgade andraplatsen. Men det är inte bara Solvalla som väntar för PG han kör även VM-tävlingen i Tyskland tillsammans med Peter och gör då utlandsdebut i Rallycross.

*
Är du motorsportnostalgiker och skulle vilja komplettera biblioteket med en komplett samling av ”bibeln” från åren 1964-83? Gäller alltså Motoråret och då vet jag en som vill sälja sin samling av den legendariska boken. Intresserade kan höra av sig så förmedlar jag gärna kontakt med säljaren.

*
Idag har jag haft semester och vad gör man i slutet av augusti med en semesterdag? Enkelt lägger några timmar på att att sätta ut avlysningsskyltar inför TV-Svängen den 13 september.BloggBertil Jag och den ”WRC-segrande koncernrepresentanten” ( han kör KIA…) Bertil la några timmar i skogarna sydost om Hörby för att följa Länsstyrelsens krav på skyltning på de aktuella specialsträckorna. Det vi båda kunde konstatera var att ”våra”tre sträckor var riktigt bra. Den torra sommaren har verkligen hjälpt till att göra vägarna hårda och fina och nu är det bara att hoppas att det inte blir ”daaregn” den närmaste tiden…

*
En annan sak som vi noterade var några stora stenar vid sidan av vägen. Stenar som bar tydliga spår av att tidigare ha använts som underlag för rallykörning. Märk väl att, vi snackar sten som ligger mellan 50-80 centimeter från vägkanten. I efterhand beskrivs de dock istället som, ”vi körde för f-n mitt på vägen när vi åkte punka, dj-la sträcka”, när det i verkligheten handlade om att man genade långt, långt utanför vägen. Frågan är vad man gör åt detta problem och jag ställde frågan till min teamkompis VOC:aren Ola Wingren inför avfärden till Vimmerby. Hans svar var nog ganska likt oavsett vilken ”fortåkare” jag än valt.
- Du måste gena annars hinner du inte med ibland går det bra och ibland åt h-e, så enkelt är det!
Trevlig helg!

 

Oviss start för ERC-trean i Tjeckien, Dacia klar för STCC 2105, varför inte Dacia Rally Cup och Roland valde ”franskt”…

Publicerad den 28 augusti 2014 klockan 17:14 av tommy.svensson

Peugeots ERC-förare Craig Breen säger sig nu var frisk i ryggen efter den brutala landningen med WRC-Fiestan i Rally Finland. Där bröt han direkt vid sträckmålet och sedan satte WRC:s läkarteam stopp för honom i Rally Deutschland med motiveringen att ryggen fortfarande inte var frisk. Men nu menar Breen att han är helt okej och hoppas på klartecken för start i morgondagens ERC-äventyr, tjeckiska asfaltrallyt Rally Zlin. Ännu har inte läkarna gjort tummen upp, utan först i morgon när rallyt startar ger man irländaren besked.
BloggBreen2 kopiaReccen har Breen och co-driver Scott Martin genomfört utan problem poängterar han.
- Vi har gjort alla förberedelser till punkt och prickar, absolut ingenting mer vi kunnat göra för att komma väl förberedda till rallyt.
- Med detta vill jag även säga att vi gjorde exakt likadant inför Tyskland…
Att Breen inte delar läkarteamets farhågor inför framtida men är helt klart.
- I’m fully fit to drive, menar han.
- Jag har en stabil fraktur men ingen smärta eller så. Även om jag skulle göra en likadan landning igen så är enda risken att jag kan få ont i ryggen när jag närmar mig sjuttio eller nå´t…
Michelé Mouton som var bland de ansvariga i Trier håller inte med Breen i sin lite ”macho” inställning till den skadade ryggen.
- En ryggskada behöver viss tid för att läka och vi har inget emot Craig, ville bara han skulle vara frisk, säger den legendariska WRC-åkaren och fortsätter.
- Vad hade hänt om han råkat ut för en ny krasch i helgen? Vad skulle vi ha svarat på frågan, hur kunde ni låta honom starta?
I morgon får vi se om det blir någon poängjakt i Tjeckien för Breen i 208:an. Inför helgen ligger han trea på sjuttio poäng, tvåa är Skodaåkaren Sepp Wiegand, åtta pinnar upp. Leder, dessutom överlägset gör unge finnen Esapekka Lappi, Skoda på 118 poäng. Ska Breen vara med och slåss om guldet är nog en start absolut nödvändig.

*
BloggMattiasVad jag vet så blev Dacia första team att göra klart med STCC för 2015 och därmed blir det rumänens tredje säsong.
Vi är väldigt nöjda med satsningen på Dacia Dealer Team i STCC. Varumärket har synts tydligt på Sveriges racingbanor, försäljningen av Dacia är en succé med en ökning till och med Juli 2014 på hela 211% jämfört med 2013, säger Joakim Jöhncke varumärkesansvarige för Dacia i Norden.
Förare blir precis som vid starten 2013 Mattias Andersson som är både Teamchef och förare i Dacia Dealer Team.

*
BloggDaciaTycker det är kul att Dacia satsar på motorsporten men hade även gärna sett dom i rallyskogen. Har tidigare efterlyst en efterträdare till Suzuki Cup och varför inte Dacia Rally Cup? En cup där man kanske till och med använder dieselmotorn eller den mer rallylika ”moderna miljömotorn” i Sanderon. Förare/team skulle kunna köpa en komplett rallybil i byggsats och där slutsumman stannar på under hundratusen. Lägg på detta sedan en hygglig prispott och deltävlingar runt om i landet på olika underlag, snö, grus och så någon asfaltsprint. För att få upp intresset ännu mer bjuds en eller två gästförare in till varje deltävling, tänk t.ex Mattias Ekström eller Pontus Tidemand i en Dacia fajtandes med en C-förare om sekunderna i likvärdig bil. Som extra guldkant så körs sedan finalen i samband med Rally-SM:s sista deltävling. Är helt säker på att man skulle kunna intressera både de som kör Grupp E, Suzuki Cup och kanske till och med någon VOC/Grupp F-förare. En injektion i dagens rallysport där ”nya bilar” snart är lika sällsynta som böneutropare i Jimmy Åkessons bekantskapskrets…

*
Från en ”Dacia Cup” är inte steget långt till VOC Mekonomen Rally. Här har jag och ”Generalen” Roger Fransson utbytt lite tankar och erfarenheter om säkerheten (läs allt för snabba sträckor) i dagens rallysport. Vi är i stort sett överens om det mesta men vi kommer säkert ändå att utbytta ännu fler synpunkter i det här viktiga ämnet.
I senaste mejlet valde Roger att ”komma ut” och berätta om sin för mig hitintills väl dolda historia. Som den Volvoman han är i dag så finns där i likhet med de allra flesta ändå ett ofta ljust Opelförflutet. Roger biktar sig, ” En sak vi aldrig har berört: Jag må vara Volvo kille och i min sena ungdom så var det även det märket som gällde hemma på vår garageuppfart – från när min 7-år äldre bror skaffade bil. Men, den tidiga präglingen gjordes, efter spädbarnsår i baksätet på en svart 56:a bubbla och sedan en galant tvåfärgad Volvo Amazon -57 (grå/vit med svart tak), senare i en dam från Rüsselsheim – en Caravan 1700 (och håll i dig nu) Laupiz blau! Det var också i denna stolta dam som jag tog mina första stapplade steg bakom ratten på åkern utanför mormors sommarstuga. Rattväxel var inte lätt när man 1972, dvs 7-år gammal, skulle balansera på framkanten av generösa framstolar i konstläder för att nå pedalerna :-) Rätta mig om jag har fel, visst var det också hel sittdyna och två lösa ryggar vill jag minnas?
Kommer också ihåg en ännu tidigare episod med Caravanen, på väg till Malmö i slutet av sextiotalet så lämnade kopplingen in i Hässleholm. Spännande för en familj med minst sagt begränsad ekonomi. Men en händig pappa löste problemet på parkeringen utanför den lokala handlaren som jag vill minnas var en auktoriserad Opel-dealer.
Opel Caravanen blev några år senare en beige Rekord 1900, den var med familjen så länge att det var henne som jag övningskörde i för mig körkort när det var dags 1982.
Även en VOC ansvarig har kopplingar till Russelheim…”.
Ingen fara Roger du är i gott sällskap t.o.m Volvo-lovern Mr President Lars Servin var ett kort tag lycklig ägare till en svart/gul Opel Kadett GT/E. Vad jag vet kom Opel-juristerna och befriade Kadetten från det tveksamma sällskapet. Någon måtta får det ju ändå vara på vem som får lov att äga ett fullblod från Rüsselsheim menades det från ansvarigt håll!

*
På söndag är det dags för RS i Trelleborg och den här gången lämnar Silver-VOC:en ”walk over”. Kanske bäst så då Roland och Black Beuaty uppenbarligen känner sig pressade av vår i Örkelljunga ”nyfunna pace” (körde ju nästan lika på första körningen med mer eller mindre ouppnåelige klassdominanten Tyko Nilsson). Detta gav Roland dålig nattsömn, frossbrytningar och till sist var han tvungen att ta steget för att även i fortsättningen ha kvar marginalen till den ”silvrige”. BloggDäckNu skos ”den svarte” med franskt gummi av värsta sorten. Själv får jag väl gå ut i ”skrotbunken” inför C4-Specialen och se om där är något kasserat med med mönster kvar…

Meeke sitter säkert i WRC-Cittran, Fiesta-Mattias tvingas avstå ERC, vad hände med ”nya Grupp H” och Milell EM-kör!

Publicerad den 27 augusti 2014 klockan 16:25 av tommy.svensson

Jag spekulerade häromdagen om BloggMeeke kopia 4Kris Meeke och Mads Östbergs framtid i Citroéns WRC-bilar. Vad gäller Meeke så verkar han sitta ganska säkert trots misslyckandet i Tyskland om man ska förstå intervjun på wrc.com.
- Det som hände där ändrar inget, slår Citroénbasen Yves Matton fast.
- Ett litet misstag men jag är övertygad att Kris kommer närmare och närmare sin första seger!
Matton medger ändå att han blev besviken över hur nordirländaren hanterade sin korta ledning, några kilometer.
- Ska jag vara positiv så gjorde Kris ett fantastiskt jobb ända från start, men visst tog det lite tid för oss att acceptera missen. Nu är jag ändå glad och ser framemot vad vi ska kunna åstadkomma i Australien!
Så långt Matton om Meeke, lite illavarslande var att inget alls nämndes om Mads Östbergs framtid i ”Vinkel-teamet”. Som skandinav vill man så klart ha kvar Mads i WRC och så länge Jonas Andersson sköter noterna, får man ändå betrakta honom som ”halvsvensk”. Gäller att gripa varje litet halmstrå…

*
Nu tvingas vilde BloggPatSubaru-åkaren Pat Richards, fyrfaldig Kanadensisk Mästare och nästan lika många amerikansk, att lägga hjälmen på hyllan. Pat har inte kört något rally sedan februari då han drabbades av en allvarlig neurotisk sjukdom och har tillbringat flera månader på sjukhus sedan dess. Nu tar han beslutet att lägga av.
- Jag har drabbats av en svår sjukdom, troligen orsakad av en hel rad olika skallskador genom åren, berättar Pat i ett pressmeddelande.
- Även om jag nu kunnat lämna sjukhuset och hoppas bli helt frisk är det nog otänkbart att jag kommer tillbaka till rallysporten.
Subaru Rally Team Canada och ”Rocket Rally” kommer att köra nästa deltävling i mästerskapet Rallye Defi men utan sin stjärna.
- Även om jag inte själv kör kommer jag att stötta teamet på distans och hoppas snart kunna återkomma till rally, men då som en i servicegänget!

*
Hårdsatsande Fiesta-föraren Mattias Olsson inledde året med en vision om att satsa på ERC. En satsning som tråkigt nog kom av sig tämligen tidigt på säsongen och nu läser jag på ERC:s hemsida att han hoppas på en snar come back i dess Junior-del. Anledningen till att man skriver om Mattias här är att han tyvärr dragit tillbaka sin anmälan till helgens deltävling Barum Czech Rally Zlín.
BloggOlssonMattias som nämns som ”The talented Swede” hade hoppats kunna åka den tuffa asfalttävlingen med R2-Fiestan.
- Tyvärr kommer vi inte att vara på plats i Tjeckien heller, konstaterar Mattias.
- Jag har jobbat riktigt hårt för att hitta pengar men just nu har jag ingen budget. Trist och en stor besvikelse, jag skulle verkligen vilja kört därnere.
Mattias har dock inte gett upp utan avslutar med.
- Jag hoppas på en come back i de avslutande ERC-tävlingarna och jobbar stenhårt på detta!
Till Tjeckien kommer ändå tolv Junior-ERC förare där hemmaföraren Jan Cerny leder före fransmannen Stéphane Lefebvre och britten Chris Ingram.

*
Kollade runt lite på mina ”vanliga kanaler” och i dag var det tunt med nyheter vilket får mig att tänka på hur lugnt det är i rallyleden för tillfället. ”VOC-kriget” har lugnat ner sig, tack och lov för detta. Nu väntar man bara på att ”de stridande parterna” går till kyrkan och gifter sig, gör ett gemensamt reglemente. Jag vill väldigt gärna en dag kunna skriva VOC Mekonomen Rally+Grupp F= Sant!

*
I fjor gick debatten hög om ”nya Grupp H”, där folk blev idiotförklarade till höger och vänster på olika Forum och Gästböcker. Sedan dess, vad har hänt? I mitt huvud inte ett enda smack har vi kommit närmare att få in nyare bilar i Grupp H. Vad säger man, mycket snack liten verkstad!

*
Rallyutskottet med Mats Thorszelius tog ett vällovligt initiativ att se över dagens ”monsterdäck” i syfte att både sänka hastigheten och att dessutom skona vägarna. Har inte hört något alls på flera månader om hur det arbetet fortskrider. Fast det är klart, jag är ju inte på facebook…

*
I helgen avslutas BloggKartKarting-EM i England och i går anlände Kristianstads Noah Milell till PF International Circuit där tävlingarna körs. Målet för Kristianstadföraren är självklart.
-Nya EM poäng och ännu ett steg närmare den internationella toppen, säger Noah som gör sitt andra av totalt tre säsonger i den stenhårda KFJ klassen.
Senast på hemmabanan Åsum Ring visade Milell sin potential i EM sammanhang och var bland annat åtta när de fem kvalheaten summerades. PF International i England bemästrade JP Racing-föraren redan 2013 i samband med Super Cup och ser fram emot ett nytt besök.
-Absolut och jag känner mig väl förberedd!

*
I söndags visade jag en bild på lite långt avstånd på den fräna Opel Kapitänen som kördes på Tierp i samband med EM i Dragracing. Christer Nystrand tyckte som jag att det behövdes en mer närbild på ”Kappan”.BloggKappaHej där Tommy. Du har en rätt trevlig ”Opel-sjuka”, så jag bidrar med bild på en osedvanligt snabb Opel och i detta fall en Kapitän. Kanske mest ett Kapitän-skal, men även motorn härrör från ”GM-familjen”…
Den vann sin klass i DR-EM på Tierp Arena gångna helgen. Var alltså på studiebesök på Tierp Arena i Söndags, och fick chansen att vara med nere vid/på startplattan vid ett Top Fuel heat, säger bara, helt overklig upplevelse, kraft, ljud och motor/avgastryck – som en ren explosion när 18-20.000 hk ger sig iväg till ett åk under 4 sek och över 500 km/h i slutfart, helt sjukt, känns som ett knytnävsslag i magen, fast på ett bra sätt :-) Får du chansen Tommy att vara med i en DR-start med Top Fuel, så ta den!
Ha de bra.
Mvh Crister N.”.

Christer vet du inte att jag har en Kadett A och så Silver-VOC:en, tänker på det här med”knytnävslag i magen”…

 

Usel britt media från WRC, danske Simon fick tekniska problem…

Publicerad den 26 augusti 2014 klockan 16:44 av tommy.svensson

Det är inte bara här hemma som rallysporten har motvind i media. En brittisk motorsajt har gjort en jämförelse mellan mediautrymmet för helgens två stora motorhändelser WRC ADAC Rallye Deutschland och Formel 1 på belgiska Spa. Ingen munter läsning för WRC-promotorn kan jag redan här avslöja. Man tar stora Daily Telegraph som exempel och där läsaren i måndags fick ett uppslag (två sidor) från F1-cirkusen med intervjuer, analyser och dramatiska bilder på Hamiltons Mercedes. WRC-tävlingen, bara elva mil söder om Spa fick betydligt mindre utrymme. Neuvilles seger hamnade långt bak på sidan 25 och där på ” hänt i världen-sidan”. Detta var vad ”Telegrafen” bjöd de brittisk rallyfansen i måndags, ”Rallying Rally Germany (Trier – World Ch’ship): 1 T Neuville (Belgium) Hyundai 3hrs 07mins 20.20s; 2 D Sordo (Spain) Hyundai 3:08:00.90. Standings 1 S Ogier (France) 187pts; J-M Latvala (Finland) 143pts, A Mikkelsen (Norway) 95pts. Inte ett ord om Evans sträckseger, inget att britten Kris Meeke ledde rallyt och var med i toppstriden och självklart inget om all dramatik i Moseldalen. Ungefär som i svenska tidningar är min slutsats… Man ställer sig frågan, vad göra för att få media att ta rally seriöst? Man svarar själv på frågan, det är hög tid att sporten slutar gnälla och istället på allvar börja slåss om utrymmet i media. WRC kan inte själv ändra på medias intresse och inte detta över en natt, man behöver hjälp. Som exempel nämner man detta att FIA är med och ”sponsrar” media som bevakar Formel 1 runt i världen, något som inte förekommer i WRC. BloggHyudnai2Ett tufft förslag är att tvinga ”F1-kåt” media att även rapportera om WRC för att få ”F1-pass” från FIA, något som är nödvändigt för att kunna jobba. Ett annat tuffare och i verkligheten orealistiskt är att de fyra tillverkarna i WRC, VW, Hyundai, Citroén och Ford skulle tvinga media till att bevaka rally. Om inte skulle man sluta annonsera, utpressning är aldrig någon bra grej oavsett vad det handlar om kan jag tycka…

*

Berättade inför Tyskland att dansken Simon Larsen skulle köra med sin Citroén C2 R2 Max. Nog körde han alltid och fick dessutom brottas med ständiga problem.

- Det har varit det ”vildeste rally” jag har kört, inte en sträcka utan problem, berättar Simon. Dansken var på väg att knipa tredje platsen i klassen men problemen gjorde att man fick nöja sig med att bli sjua. Problem handlade om tekniken i Cittran berättar Simon. Först krånglade bromsarna, tidvis gick pedalen helt i botten och det är ju aldrig så kul.

- Det gav nogle snurreturre, konstaterar Simon. Sedan började tanken läcka och det rann bensin på vänster bakdäck. Servostyrningen var nästa grej som krånglade och han fick köra åtta mil special utan servo på söndagen. Slutligen blev det alltså en sjunde plats av de arton i klassen och 34 av 64 startande. Trots allt inte så illa pinkat av en dansk WRC-debutant!

Vem väljer Citroén för WRC 2015, Evans klar för M-Sport, Jimmy Joge gör come back och racing-Manta i Hästveda!

Publicerad den 25 augusti 2014 klockan 17:00 av tommy.svensson

Är fortfarande mycket som snurrar i skallen efter Tysklands bidrag till årets WRC, kan knappt minnas en mer dramatisk och skiftande tävling i Rally-VM i modern tid. En sak är fullständigt klar, det var ingen fördel att leda rallyt förrän in på sluttampen för när har tre ledare brutit en WRC-tävling någonsin? Först Ogier, sedan Latvala och så till slut stackars Meeke som såväl behövt den här segern för att blidka Citroen-bossen Matton inför 2015. Blir verkligen intressant framöver att få se hur fransmännen tänker sig nästa års ”line up”. Meeke är snabb men tyvärr inte helt pålitlig medanMads Östberg, rallyförare i WRC Mads Östberg för tillfället är varken eller. Vem kan man tänka sig som ersättare om nu Matton vill fräscha upp till 2015? Egentligen inte så många, Hyundai har ju knutit till sig både Hänninen och Bouffier förutom Neuville, Sordo och Hayden Paddon. Kanske Bouffier skulle kunna lockas av full säsong i en Cittra istället för att agera testryttare när han inte som i helgen ägnar sig åt att plocka ”hinkelsteinar”…
Ett namn som dyker upp är så klart Pontus Tidemand som jag inbillar mig har vad som krävs för att etablera sig i WRC. Men kanske är kopplingen till M-Sport för tajt för att han ens ska få frågan? Kanske kastar Matton lite blickar mot toppföraren i ERC, som Craig Breen eller Esapekka Lappi…

*
Skrällen i Tyskland var så klart Hyundais seger, men frågan är om inte BloggEvans kopiaElfyn Evans (bilden från Rally Sweden) gjorde ett minst lika bra jobb som vinnaren Neuville? Står väl ganska klart att WRC-Fiestan inte är riktig lika snabb som Polon och i20:an. Kanske inte ens jämbördig med Cittran och att ändå slå sig fram till fjärde platsen är mycket starkt kört.
Malcolm Wilson var inte sen att berömma den 25-årige walesaren som blev historisk i helgen genom att vara den förste därifrån som på 21-år vunnit en sträcka i Rally-VM. Något Evans fixade på sista power stage och förutom äran även fick tre bonuspoäng. Lite kul var att den walesare som senast lyckades med detta var Evans pappa Gwyndaf som vann en sträcka på hemmaplan i RAC-Rallyt 1993 i en Escort RS Cosworth. Mr Wilson var inte sen att berömma Evans och gav honom även en tidig julklapp.
- Elfyn kommer definitivt att vara en del av M-Sports line up 2015!
Mikko Hirvonen, femma höll masken och gratulerade Evans och frågan är om de båda är med i samma ”line up” till nästa år. Evans tänker inte kliva åt sidan för att släppa fram finnen med totalt femton tidigare WRC-vinster.
- Ger alltid lite extra styrka när man lyckas slå sin teamkompis. Mikko gjorde det inte enkelt och jag är säker på att han är på hugget igen i Australien, menar Evans.
- Men förhoppningsvis var detta inte sista gången som vi gav honom en match det här året!

*
Emil Bergkvist hade inte turen på sin sida i Opel Adam Cup-delen av Rally Deutschland. Inledde bra och höll andra platsen efter Julius Tannert men två sträckor från målet började problemen. Tappade två minuter på näst sista och rasade till fjärde och på sista fortsatte problem och ytterligare drygt tre minuter försvann till ingen nytta. En tolfte plats var absolut inte vad Emil och Joel Ardell hade tänkt sig. Problemet visade sig vara något knas med drivaxlarna på Opeln. Har kollat lite och man misstänker detta är inget officiellt, att man fått en laddning axlar egentligen avsedda för Volvo. Utredning pågår!
Nu håller Emil ändock andra platsen i cupen med tre tävlingar kvar att åka och detta bara fem poäng bak ledande Julius Tannert.
För den andre ”svensk-Opeln” med Oscar Johansson och Martin Andersson gick det ännu sämre. Oscar provade nya grenen ”baklängesrull över hinkelstein”…

*
När ”repet drogs” i East Sweden Rally sent i natt var där 81 förare anmälda. Nu har visserligen efteranmälan öppnat vilket jag inte trodde fick förekomma i SM, så ytterligare några namn kan dyka upp. Blev förvånad men mest glad när jag ser attBloggJoge Jimmy Joge gör come back men inte i 4WD där han skördade stora framgångar, utan i Trimmat 2WD och med en Golf ”tvåa”. Välkommen tillbaka Jimmy, säger Motorbloggen.
Samma sak hälsar jag till hemmafavoriten Per-Arne Sääw som inte kört sedan Skodan fick lite stryk tidigare i år. Vad hissmontören ska köra är oklart, han är anmäld med ”TBA”.

*

I helgen var jag på jobb i Hästveda, inget konstigt med det. Parkerade bilen och när jag kom tillbaka så fastnade blicken på en garageinfart med lite olika grejor, bland annat en släp och en nyare Renault. Bakom dessa grejor som vem som helst lätt kunnat undvara, stack fram den omisskännliga fronten på en av förra århundradets mest lyckade bildesigner, en Opel Manta A. Inte nog med att fronten såg lite modifierad ut, vid närmare koll visade det sig även att Mantan hade både maffiga skärmbreddare och bur. Här stod alltså en racingklassiker och bara väntade på att bli uppstartad. Blev så klart nyfiken och när garagedörren stod öppen var det ingen tvekan, detta måste undersökas. Knackade på och där inne lösgjorde sig en man i sina bästa år, alltså något år äldre än jag själv och kom ut. Det var nu jag tappade hakan för andra gången.BloggManta

- Hej du, dig känner jag, utbrast garagemannen.
Jag drog samma slutsats men var tvungen att fråga hur vi kände varandra.
- Du var här och gjorde reportage om mig och mina Beatles kontakter för något år sedan, förklarade han.
Då föll polletten ner, det var Klaus Cordt som stod framför mig. Jag hade dessutom varit i huset men helt ovetande om vilken skatt som gömde sig under fötterna nere i källargaraget. Ännu mindre visste jag att Klaus var förutom en renodlad Opelman som började jobba på en Opelverkstad i Hamburg 1961, så var han även racingförare och självklart med Opel.
- Den här Mantan körde jag med till 2001 då jag la hjälmen på hyllan, berättade Klaus.
Nu stod Mantan i väntan på renovering och samma helg var sonen och hämtade en donatorbil plus att ytterligare en frisk Manta fanns i deras ägo.
- Målet är att återställa bilen i samma skick som när jag tävlade med den, fast där är ju en bit kvar, medgav Klaus.
Tänk vad man kan hitta när man minst anar det…

*
Lika kul var det i Lönsboda där man hade Veteranfordonsträff i söndags. Mitt bland Jaguar E-Type, Volvo P1800, Ford Thunderbird, listan kan göras lång stod en riktig pärla, BloggToyotaen Toyota Corolla kombi från 1982.
- Vad har man för bokstavskombination när man renoverar en sådan här bil,  frågade jag skämtsamt bilens ägare Thorbjörn Henningsson från Mörrum.
- Vet inte riktigt, mest kul att ha en riktigt udda bil detta är den enda rullande i landet, menade han medan tittade kärleksfullt på 16000-milaren med endast tre ägare.
Egentligen borde jag ställt frågan till mig själv, som bara passerade den fina E-Typen och ställde mina bestämda steg till japanaren…

Latvala och Meeke lånar ”skämsfilten”, Hyundais första WRC-triumf, Tidemands första WRC2-seger men vad gjorde Östberg?

Publicerad den 24 augusti 2014 klockan 19:55 av tommy.svensson

WRC ADAC Rallye Deutschland blev nästan samma katastrof för VW Motorsport som i fjor, men nu räddade Rally Germany 2014Andreas Mikkelsen (bilden) ändå det tyska ansikte genom sin tredje plats. I fjor var där ingen Polo alls på pallen…
Med nästan minuten tillgodo på Kris Meeke var Jari-Matti Latvala som man sa ”in the comfort zone” inför söndagens sista fyra sträckor. Ingen anledning till att hetsa upp sig, nu gällde det bara att ta sig i mål, vilket inte skulle visa sig så enkelt.
BloggLatkraschFjorton kilometer in på morgonens första sträcka inträffade katastrofen, Latvala åkte av.
- Förhållandena var extremt svåra idag, skiftade hela tiden mellan våta och torra partier. Fjorton kilometer in kom vi till en lång vänsterkurva som verkade torr men visade sig istället vara riktigt hal, berättar Latvala.
- Vi sladdade med sidan före ut i vinodlingen och sedan försökte vi ta oss tillbaka upp på vägen. Under de försöken körde vi på något hårt och bilen skadades så att vi fick ge upp.
Rally Germany 2014En besviken Latvala konstaterar.
- Jag känner mig otroligt ledsen över kraschen, speciellt för teamet då vi kunde säkrat Märkes-VM genom seger…
Lika besviken var teamchefen Jost Capito.
- Vi var så nära hemmaseger men ett litet misstag av Jari-Matti fick stora konsekvenser. Misstag sker och är en del av sporten, trots allt är vi bara människor.
- Hur som helst, efter tolv raka segrar, kan vi inte hänga med huvudet för ett misstag, den här gången var inte turen på vår sida, så enkelt är det, analyserade en mycket besviken Capito även om han inte riktigt ville erkänna det. Men sportslig var han i motgången.
- Stort grattis till Hyundai och Neuville för deras första seger!

*
Kollade min mobil och såg ett missat samtal från ett nummer jag inte kände igen. Troligen var det antingen Latvala eller Kris Meeke som fick leda ett WRC-rally i en sträcka innan han slog bort ett hjul och försvann likt finnen på sträcka sexton, som ringt mig. Ärendet gissar jag var att få låna min ”skämsfilt” och dra över huvudet efter den här dagen. Ring igen grabbar så lånar jag gärna ut den!

*
BlogggNeuvilleBrukar man inte säga, ”ett dåligt genrep ger en bra premiär” och det stämmer väl till hundra procent på Thierry Neuville. Först en våldsam rullning på shake down och in i det sista ovisst om han kunde starta överhuvudtaget. Sedan kliver han bara rätt in, kör stabilt och tar både Hyundais och sin första och även den andra belgiska WRC-segern någonsin där Francois Duval var först. Klart man måste bli imponerad av en sådan kille.
- Jag är verkligen lycklig just nu för hela Hyundai Shell World Rally Team. Inte nog med att jag tar första segern, vi vinner dubbelt genom Sordo helt otroligt, menade Thierry.
- Vill tacka mina mekaniker speciellt som fixade till bilen efter ”our little roll” i torsdags.
BloggHyudnai2Nu fick ju Hyundai sin första seger lite till skänks med, trots allt det är resultatet i mål som räknas.
- Helt klart var det tråkigt att se Jari-Matti och Kris vid sidan av vägen i morse, men det ställde än högre krav på oss att fokusera och köra stabilt hela vägen till mål och det var nog så tufft, konstaterade Tysklandsvinnaren.
- Men vi fick ett strålande resultat som vi sent kommer att glömma!

*
Mina kamrater i SSR-bussen skippade glädjande nog både söndagens vinprovning och besöket på lantbruksmuseét i Trier, åkte istället ut på sista sträckan. När det stod klart att Neuville och Dani Sordo tog en dubbel gick gamle Saabfantasten Bertil G helt ”bananas”, BloggHyundaiskickade bild till mig sträckte händerna mot skyn och tackade gud för segern. Började sedan detta enligt medresenärer, svamla om att det var ”koncernseger” och att att han var en del av denna då han precis köpt sig en Kia. Undrar om inte det varit bättre om Bertil kollat på någon gammal harv eller plog…

*
Tycker faktiskt även att unge britten Elfyn Evans förtjänar beröm som körde in som fyra, placeringen före Fordkollegan Mikko Hirvonen.

*
Däremot frågar jag mig vad som händer med Mads Östberg och Jonas Andersson? Hela rallyt låg man kajkade runt åttonde platsen och när sedan toppförarna föll ifrån blev det till slut en sjätte plats ,1.22 bakom Neuville. Knappast ett resultat Mads kan vara nöjd med och den stora frågan är vad Yves Matton i ”vinkel-teamet” känner inför en sådan här slätstruken insats. Var det inte också efter Tyskland han skulle ta beslut vem som skulle köra Citroén 2015…

*
Om det var roligt för Neuville så var det ännu roligare för en svensk att få se FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2014 - DEUTSCHLAND RALLYPontus Tidemand och Emil Axelsson överst på pallen i WRC2. Inte alls oförtjänt, de var snabbast på hela sju av de totalt 17 sträckorna. Efter en nervkittlande kamp med Ott Tänak, kunde man till slut stå som vinnare på söndagen. Något som nästan vore önsketänkandet efter punkteringen i lördags, men tack vare ett snabbt däckbyte tappade de inte mer än en och en halv minut. De halkade ner till fjärdeplatsen men pallen var fortfarande inom räckhåll.
FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2014 - DEUTSCHLAND RALLYPå söndagen gällde att attackera med full kraft, en uppgift som Pontus tog sig an med bravur. Redan efter en sträcka låg han trea och efter att ledande Julien Maurin fick punktering, började kampen om vinsten. Endast sex sekunder skiljde mellan Pontus och Ott Tänak när de påbörjade den allra sista sträckan. Det blev Pontus som till slut slog estländaren med 1.8 sekunder i den totala ställningen och därmed fick sin första WRC 2-seger, detta i sin blott andra tävling i klassen.
- Det här är den största vinsten i min karriär så här långt och jag är superglad, säger Pontus efter målgången.
- Vi har verkligen gjort vårt absolut bästa ända från starten, tagit risker när det varit nödvändigt och hela tiden haft ögonen på målet. Bilen har fungerat perfekt, precis som samarbetet med Emil och trots att vi har kämpat hårt har vi också kunnat njuta av att sitta i en rallybil igen. Dessutom gillar jag en ordentlig fight, rally är som bäst när det inte är avgjort förrän den sista sträckan är körd.
Vad gäller VM-rally blir nästa tävling i WRC 2-serien Rallye de France i början av oktober och han hoppas även kunna delta i Rally de Espana och Wales Rally GB.
- Jag är så tacksam gentemot EVEN Management och Tätab för att de backar upp mig och gör det här möjligt, Målet är solklart en permanent plats i WRC, avslutar en leende Pontus.
Hade jag fått drömma och bestämma, hade Pontus lagt rallycrossen åt sidan och fokuserat helt på rally. Så här nära en svensk i WRC har vi inte varit sedan PG Andersson satt i saligen avsomnade Suzukis WRC-team. Måtte nu inte Pontus så att säga, snubbla på mållinjen…

*
Från Tyskland till Daytona i USA där det körts rallycross och med Patrik Sandell i en av bilarna. Helgen startade bra och han tillhörde den absoluta toppen redan på de första varven runt banan. Finalen började också den stabilt, men ut på raksträckan efter första sväng bar det iväg, Sverre Isachsen, gav Patrik en tryckare som kastade honom av banan.
- Jag låg bra till, så kommer det en tuff smäll och jag snurrade av banan, hamnade baklänges in i muren och motorn stannade.
Bil efter bil passerades under de återstående varven, när målflagg föll kör Patrik in som fyra.
- Efter det som hände på första varvet är jag nöjd med en 4:e plats, vi hade siktat högre men blir man rundvänd i finalen får man vara nöjd med det lilla, stolpe ut kan man säga men jag hade något speciellt att kämpa för den här helgen.
Patrik tog in viktiga poäng i mästerskapet och närmar sig konkurrenterna inför den avslutande ”höstsäsongen” i serien. Nästa stopp sker i Los Angeles om knappt en månad, där väntar dubbla deltävlingar över en helg!

*
Om någon timma går anmälningstiden ut för East Sweden Rally, nästa deltävling i Rally-SM om två veckor. Nu är där totalt 94 anmälda, men i SM-fältet kör bara 77 av dessa. Alla som borde vara anmälda till Linköping är i listan så man kan nog anta att antalet blir en kopia av Snapphanerallyt. Blev glad när jag såg att Jocke Grahn kommit ur fosterställningen och anmält sig, co-driver Rickard Nilsson i den numera ”eldfängda” WRC-Focusen.

*
Har varit lite tunt med Opel-Spotting ett tag så därför passade det perfekt Carsten Magnusson snokade runt lite vid EM i Dragracing i Tierp. BloggAsconaEn läcker Ascona A Caravan som vi säger på Opelspråk, kanske lite för breda bakhjul för min smak men ändå en snygg Opel. BloggKappaPå startlinjen även en riktig ”Raggar-Kappa” vad har den gammal Dodge att sätta emot där undrar jag?

Dubbelfel för Ogier i WRC-Tyskland, Latvala leder, Tidemand fick punka och ”folkrace”/STCC på Knutstorp!

Publicerad den 23 augusti 2014 klockan 19:02 av tommy.svensson

Nygifte Sebastien Ogier skulle nog stannat kvar i sängen istället för att än en gång ge sig på WRC ADAC Rallye Deutschland. I fjor åkte han av och bröt och i år fördubblade han misslyckandet genom att åka av två gånger och sista gången var så att säga ”over and out”. BloggOgierOgier gick ut som första bil på sträcka åtta Peterberg 1 som inledde lördagen. Världsmästaren körde dock bara en dryg kilometer innan det vardags för ny krasch, den här gången betydligt allvarligare än fredagens. En ”sixth gear accident” enligt källor på VW Motorsport och då går ju en WRC-Polo hyggligt fort om man säger. Ogier passerade att vägräcke som separerade sträckan bilden) från den intilliggande motorvägen och arrangören tvingades stoppa direkt. Ogier har ”twittrat följande.
- ”Big crash for us in Stage 8″ men Julien och jag är OK. Vi befinner oss på sjukhus men enbart för kontroll och det är inga problem.
FIA-kontrollanterna kollade Poloburen och menade att den var så pass skadad att omstart på söndag inte är möjlig. Därmed är han borta och nu tror jag faktiskt att han börjar bli lite orolig för resten av säsongen. Om nu Latvala som leder betryggande, nästan minuten ner till både min och rallyts tvåa Kris Meeke lyckas vinna skiljer bara runt tjugo poäng (sexton om han även tar hem power stage)  mellan de bägge VW-åkarna. Kanske kan de ”franska nerverna” då spela in, helgens ”dubbelfel” från Ogier visar att det inte är omöjligt…

*
BloggNeuvilleTuffaste fajten är nu mellan Meeke och Thierry Neuville, skiljer bara lite drygt fyra sekunder och jag blir inte förvånad om Neuville pressar sig förbi efter söndagens fyra sträckor.  Förbannar mig själv att jag trodde på uppgifterna att Hyundaiåkaren inte skulle få starta efter shake down-kraschen, hade nämligen belgaren som tvåa i mitt första tips. Men bytte till Meeke, f-n också!
Fyra är Dani Sordo som hade ett riktigt ”moment” på Peterberg 2 där regner vräkte ner och gjorde sträckan extremt hal och svårkörd. En ”spin” på sexans växel hörs inte så kul, men som tur var för spanjoren var där inga fasta föremål i närheten.
- Hade sexan i och gick ”flat out” när jag började broms så vattenplanade bilen, ”not very nice”, förklarade Sordo vid målet.

*
Pontus Tidemand har lett WRC2 i stort sett hela tiden men på dagens sista sträcka Panzerplatte Lang fick han problem strax före mål med en punktering. FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2014 - DEUTSCHLAND RALLYPontus tappade cirka två minuter och därmed rasade han ner till fjärde plats, en och en halv minut bak ledaren Maurin. Upp till tvåan Ott Tänak skiljer dock bara tjugo sekunder så dit är ingen omöjlighet.

*
Mina kamrater i SSR-bussen har i dag varit funktionärer på Panzerplatte i vad jag förstår eländigt väder, regnig och småruggigt. Bertil G. tog min kritik på allvar och har idag skickat bild på en rallybil som bevis på att de verkligen är på plats i Moseldalen. BloggRekordInte vilken bil som helst utan en äkta Irmscher-Rekord eller är det rent av en Commodore. Snyggt jobbat Bertil!

*
STCCKnutstorp fick lite folkrace stämpel över sig med en masskrasch i första racet direkt efter start. Försvann gjorde både ledaren Fredrik Larsson, Richard Göransson och Fredrik Ekblom. Även Mattias Lindberg i Team Kia drogs med i karusellen men lyckades i alla fall komma ut till omstarten och slutade femma. Vann gjorde Philip Forsman, BMW före Erik Jonsson även han BMW och Andreas Wernersson som trea i Kian.
I Race två klättrade Mattias ytterligare och knep sista pallplatsen medan Thed Björk ställde sig överst och Fredrik Larsson blev tvåa.
Resultaten från Knutstorp spetsade till serien och nu leder Thed Björk på 171 poäng före Fredrik Larsson med tre färre poäng. Med lite tur kan kanske även trean Fredrik Ekblom blanda sig i guldstriden, 28 poäng bak Björk. Mattias Lindberg ligger sjua på 98 poäng.

*
Det var Kevin som gällde i Rallycross Lite och han med Hansen i efternamn vann före namnen Eriksson. Richard Göransson hade mycket att stå i men knep åtminstone tredje platsen.
Patrik Flodin körde in som fyra efter en strulig helg. Han fick problem direkt med motorn och problemet förvärrades allt eftersom tävlingen gick.

- Motorn dog helt, ungefär två gånger per varv, och var sedan död i någon sekund, förklarar Patrik.
- Den är är tyvärr helt slut, så nu måste vi försöka byta den inför finalen på Solvalla!

*
V8 Thunder Cars dominerades av Jens Edman och Alexander Graf som båda vann vars ett heat och blev tvåa i det andra. Med det här resultatet i ryggen gratulerar jag redan nu Jens Edman till slutsegern!

Motorbloggen
Kristianstadsbladets fotochef Tommy Svensson är tidningens mest populära bloggare. Han har varit intresserad av motorer sedan barnsben. Här bloggar han om bilar, trafik och motorsport på fyra hjul. Har du några frågor som rör bilar från 50-, 60- eller 70-talen kan kanske Tommy hjälpa till.
Mejla Tommy på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se


Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu