Tidemand med Barth till höger kör WRC2 i Alsace, 940 för Emil, 240 vinnare i West Euro Cup, en Opel lyste upp och våldtäkt på Aladdin!

Publicerad den 30 september 2014 klockan 17:21 av tommy.svensson

I helgens kommande WRC-tävling Rally de France-Alsace kör återigen Pontus Tidemand i WRC2 med en M-Sport Ford Fiesta R5. FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2014 - DEUTSCHLAND RALLYTvå WRC2- starter har Pontus gjort i år och båda gångerna har han hamnat på pallen, 3:a i Portugal och så vinnare i Tyskland. Kan inte utan att tänka på om han skippat sitt ”one nigth stand” med WRC-Fiestan i Rally Sweden, något som i mina ögon inte gav så värst mycket mer än hål i en budget. Tänk om Pontus istället kört i WRC2 i Värmland, där seger absolut inte kunnat uteslutas. Plötsligt hade vi kanske haft en svensk i toppen av ”första supportklassen” i Rally-VM…
-Trots att jag bara har kört två deltävlingar i klassen så är jag otroligt nöjd med utvecklingen, berättar Pontus.
- Portugal var min första tävling med R5:an, trivdes i den direkt och det kändes bättre och bättre för varje sträcka. Det gick också bra att ställa om sig från grus till asfalt och vinsten i Tyskland är det största resultatet så här långt i min karriär!
Med sig har Pontus den här gången co-drivern Patrik Barth som därmed VM-debuterar. Paret gjorde sin första tävling tillsammans i en WRC-Ford i Norge i somras och fortsatte så med ”reccen” inför Rally Finland.
- Patrik är ambitiös och duktig och det ska bli riktigt kul att få göra vår första VM-tävling ihop, säger Pontus. Vi har förberett oss grundligt och när vi var på test i måndags fungerade allt exemplariskt. Givetvis sätter vi höga mål och ska göra allt vi kan för att toppa resultatlistan på söndag, men vi vet också att det är en lång väg dit och vad som helst kan hända i rally.

*

Ingen direkt högoddsare att Emil Bergkvist kommer till SM-finalen Rally Uppsala med en Volvo 940 Grupp H istället som först tänkt, R2 Opel Adam. Men Emil verkar ändå nöjd trots ”nerköpet” (Volvo mot en Opel är som bekant alltid ”istället för”…) och säger.
- Bilen vi kommer att åka lånar vi av Micke ”Bonnen” Larsson som även blir med och servar under tävlingen tillsammans med våra ordinarie servicekillar, stort tack!
Emil fortsätter.
- Blir spännande och inspirerande att åka SM igen, sista SM tävlingen var i Östersund på snö och is, där vi visade bra fart med en framhjulsdriven R2:a. Nu är det grus och på det underlaget har jag i år endast åkt 4 SS och detta med Ola Axelssons Appendix K Volvo, så vi har en del att jobba på…
Nu har Emil inget alls att göra med SM-poängen då han tävlar på tysk licens numera men ändå är målsättningen hög.
- I första hand att ha roligt och försöka bjuda våra partners/supportrar på fin aggressiv bilkörning. Får vi sedan till det, så är det ren bonus om vi kan ge de andra bakhjulsdrivna en match om snabbaste bil i bakhjulsdrivet.
Vad säger den småländska kvartetten Patrik Johansson, Max Svensson, Robin Adolfsson och Morgan Eriksson om detta? För att inte tala om Jimmy Olsson

*
Hyllade igår Pär Nordahl som den moraliske ledaren i Sverige-Serien då han kör en ”äkta VOC:are” (Volvo 240) borde samtidigt gratulerat Pär för segern i Nordic West Euro Cup. I helgen kördes den femte av de sex deltävlingarna i Nordic West Euro Cup, Pirelli Ralli ingick som två deltävlingar i Cupen. Med seger på fredagens enda sträcka var även cupsegern klar. Lite turligt kan man säga, då det gick sämre på lördagsdelen av tävlingen. På sjunde sträckan var oturen framme då ett fäste för bränsletrycksregulatorn brast, bensintillförseln försvann och man tvingades kasta in handduken med två sträckor kvar.
- Paniken som uppstår när bilen dör mitt ute i skogen är inte rolig, konstaterar Pär.
West Euro Cup efter 5 deltävlingar
1. Pär Nordahl, MK Ratten, 112 poäng
2. Anton Brorsson, Jämtlands MK, 79 poäng
3. Patrik Adolfsson, Säffle MC, 60 poäng
4. Tom Kristensson SMK Hörby, 56 poäng
5. Victor Karlsson, Vimmerby MS, 52 poäng

*
Idag presenterade Svenska Bilsportförbundet sin nya samarbetspartner bildelskedjan ”skruvat.se”, i mina ögon mest känd som börsen bakom Henning Solbergs WRC-starter under året.BloggHenning kopia
- Ja, vi har sedan tidigare ett samarbete med Henning Solberg och har haft med en del andra förare. Men det känns bra att vi nu tar samarbetet ett steg till, säger en av företagets grundare Peter Jakobsson.
- Vi har även inlett samarbete med Svenska Rallyt och nu också med förbundet och vill gärna ta ett större grepp om hela den här publiken och sporten!

*
Fel av mig, helgens Yokohama Mesterskabs tävling kördes inte i Varde som jag trodde utan i Roskilde, rättar mig Magnus Häggs kartläsare Kristian Lindberg, han skriver, ” Hej Tommy!
Yokohama Mesterskabet i Danmark är en väldigt trevlig tävlingsform på asfalt, med ett enkelt koncept. Man kör 4 heat på en rundbana, ett heat brukar vara ca 8 km ( 4 varv ) så det blir runt 32 km i en tävling. Två heat på ena hållet, så ”skifter vi”, två heat på andra hållet. Med pölsepaus emellan, förstås…
Nästa race går i Nyköbing-Falster, inte så långt från bron och det är alltid fri start för utländska ekipage. Nu var vi i Roskilde på Festivalplatsen och körde ( ej i Varde ). Det körs ett ”mesterskab” i Vest och ett i Øst som sedan kör gemensam final. Väldigt enkelt och kul om man vill mäta sina krafter mot riktiga asfaltspecialister.
BloggAsconaBidrar även med en Opelspotting-bild från Stjärnsvängen 1985, tre fina röda Ascona A som har mött sitt öde efter ett lurigt krön utanför Högestad. Närmast till vänster står Rickard Björklund från Svedala, kan väl inte riktigt komma ihåg de andra…
Kristian Lindberg Hägg Motorsport”.
Säger bara, fy f-n för att få se sådana här bilder. Tre Oplar mer eller mindre skrotade, det känns ända in i märgen. Någon som minns vilka som var Björklunds olycksbröder?

*
Betydligt trevligare syn var det när jag i förmiddags passerade en av landets mest kända bilfirmor, Mårtenssons Bil i Hörby. En firma som delvis profilerat sig som säljare av exklusiva sport/lyxbilar och vad jag kunde se verkar man nu ha taggat upp nischen. BloggCityEller hur tolkar man annars en Opel Kadett City parkerad på framsidan av firman? Ska vi gissa på årsmodell slutet av sjuttiotalet och i läcker tidstypisk brandgul färg. Lite trist för den svarta VW Passaten som parkerats vid sidan av, plötsligt förvandlad till B-lagsspelare.
Nåväl, ska jag vara helt ärlig så hade väl inte designavdelningen i Rüsselheim sin allra mest lyckade dag när man drog pennstrecken till just City-varianten. Att kalla den för ful vill jag inte, möjligtvis inte fullt lika snygg som sina årskompisar…

*
I går gick diskussionerna höga i olika media om Pippi Långstrumps pappa som numera är reducerad till ”vanlig kung” och inte längre med det förbjudna med ”N-ordet” framför. Nästa käftsmäll levererades idag när det avslöjades att kult-chokladasken Aladdin blivit både våldtagen och misshandlad utan att någon lagt så mycket som ett finger emellan. Om ni missat vad som hänt, så har något ”supersnille” kommit fram till att årets julupplaga inte längre ska innehålla varken ”trillingnöt” eller ”körsbär i likör”. Dessa smaksensationer ska ersättas av sätt er nu ner, någon sorts hallonlakrits grejs och en med fläderblomsmak.

-Hallå, detta är ju helgerån!

- Vi snackar de två bitar som lämnar asken allra först hemma hos mig. Resten av innehållet är mest utfyllnad om min gom får bestämma.

Förvånad över nytänket är jag inte, redan i somras snackades om att favoritglassen rom-russin skulle plockas bort från kulglassortimentet. Även detta ett brutalt övergrepp som dock stoppades av någon klok person.

Någon sådan fanns tydligen inte att uppbringa i Aladdin-fabriken och vad är det egentligen för fel på folk som bestämmer kan man ju undra? Nästa steg blir väl att förbjuda vaniljsåsen till äppelkakan eller brunkålen till julskinkan. Det finns väl alltid någon som kan vrida till det och bli ”kränkt” av dessa klassiska matkombinationer. Kanske blir det mer okej om man mixar, käkar äppelkaka och brunkål respektive julskinka med vaniljsås. Som bekant ska man nu för tiden alltid tänka nytt, det gamla gör sig bäst på soptippen…

Esten Kruuda finsk rallymästare, Timmy Hansen i VM-topp, ”riktig-VOC:are” trea inför finalen och lite om Rally-SM 2015!

Publicerad den 29 september 2014 klockan 17:54 av tommy.svensson

Kan man misstänka att de finska rallyfansen tillbringade delar av söndagen i ”fosterställning” efter finalen i Finska Mästerskapet, Pirelli Ralli? Anledningen till detta var i så fall inte Hörbyföraren Tom Kristenssons starka insats i VOC Mekonomen Rally-delen. Nej i rallysportens egen vagga inträffade det högst ovanliga och för finnarna säkert även förnedrande, att för första gången på 59 år vann en icke-finne det inhemska mästerskapet. 21-årige, snart 22 han fyller år den 31 december, estländaren Karl KruudaBloggKruuda2 blev historisk i helgen genom att bli Finsk Mästare med sin Fiesta. Med co-driver Martin Järveoja spöade man alla hemmaåkare och vid målet forsade skumpan över seger ekipaget. Inte dåligt av en kille som började köra rally 2010!
BloggkrudaSjälv fick jag upp ögonen för Kruuda rättare sagt jag fick inte upp dom, för han fyllde hela ansiktet inklusive mina ljusblå genom ett minst sagt spektakulärt spårval med Fiestan i årets Rally Sweden. I WRC2 ligger han på sjätte plats med 74 inkörda poäng och med lite flyt på slutet kan det faktiskt bli medalj…

*
Medan Peugeot ingenjörerna blir med allt gråare hår över nya R5-modellens högst tvivelaktiga driftssäkerhet är det helt andra tongångar när det gäller rallycross-varianten. BloggTimmyTimmy Hansen visade detta i helgen när han vann tionde VM-deltävlingen i italienska Franciacorta.
Tillsammans plockade Hansen och den andre Peugeotåkaren Timur Timerzyanov så mycket poäng i helgen att Team Peugeot Hansen nu har chans att vinna Team-VM. Efter helgen är de tretton poäng bakom OlsbergsMSE och Marklund Motorsport med ytterligare 112 poäng att fördela på de återstående två tävlingarna i Turkiet och Argentina.
- Det är en så så fantastisk känsla att äntligen få vinna med vår Peugeot 208 i år, jublade en överlycklig Timmy Hansen.
- Vi har kämpat så hårt för det här och nu lyckades vi till slut att få ihop alla pusselbitar och ta den där hett efterlängtade segern.
Nästa deltävling i FIA World Rallycross Championship går på ny rallycrossmark i Istanbul Park den 11-12 oktober.

*
BloggGöranssonSTCC-åkaren Richard Göransson imponerade i sin Supercar-debut och körde in som tvåa bak Hansen, något som gladde.
- Vilken helg!
- Att komma tvåa i debuten är långt över förväntan. Målet var att komma till semifinal och nu lyckades vi med en finalplats där vi även kom tvåa. Helt otroligt, säger Richard.
Nu ser det dessutom ut som att Göransson fortsätter i VM.
- Nu ska jag analysera och fundera för att komma tillbaka ännu starkare till tävlingen i Turkiet om två veckor, avslutar Richard.

*
För BloggPontusPontus Tidemand och Edward Sandström i EKS-teamet blev Italien-trippen en besvikelse. Sandströms bil hade problem med kraftöverföringen i både första och andra heatet. Pontus hade det ännu värre och bröt sitt första heat efter att höger bakdämpare gett upp. Något som skickade honom allra längst bak i det 38 bilar starka startfältet.
Till slut lyckades Pontus kämpa sig upp till en 13:e plats totalt, en poäng från att nå semifinal.
-Det har varit en tuff helg, konstaterade han efteråt.
- Vi kämpade i första heatet men var tvungna att bryta, vilket inte är bra med tanke på poängsystemet i rallycross-VM. Att sedan missa semifinalen var såklart inte vad jag hade hoppats på…
Sandström deppade också han.
- Hade helt enkelt inte farten med mig!
- En riktigt tuff helg men jag har också lärt mig massor, känner mig säkrare i flera moment nu!

*
På tal om tufft så lär det bli så även när VOC Mekonomen Rally avslutar med finalen för Sverige-Serien den 25 oktober i Örebro. Efter Finlandsäventyret delar nämligen Pär Nordahl och Anton Brorsson ledningen i A-klassen på 166 poäng. Fast om man analyserar det hela lite mer rättvist så är det Patrik Adolfsson på tredje plats som är den moraliske ledaren även om han är 36 poäng efter. Patrik kör nämligen ”riktig VOC:are”, en 240:a…
I B-klassen är det nästan lika tufft mellan Fredrik Jansson, Rasbo och tvåan Andreas Broberg, Värmdö skiljer bara fyra poäng. Lite lugnare har Patrik Westerberg i C-klassen med en marginal på 22 poäng ner till klubbkompisen i MK Ratten, Mikael Bodén.

*
I helgen kördes det även rally i Danmark och det var Yokohama-Mesterskabet som drog till Varde. Två svenskar fanns på plats och bäst lyckades Trelleborgaren Magnus Hägg med en fjärde plats i Klass 3 med Subarun. Hörbyföraren Anders Palmquist hade det tuffare med Peugeoten i sin klass och fick till slut nöja sig med sjunde plats. Allra snabbast var Suzuki-åkaren Anders Lysén.

*
Lite mejl trillar in om de nya klasserna i Rally-SM 2015 och där jag själv har lite svårt att bestämma mig vad jag tycker. På något vis känns det som att något drastiskt måste göras om SM överhuvudtaget ska överleva. Men samtidigt förstår jag även dom som hävdar att Trimmat 4WD, det verkar bara vara här som det snackas ska fortsätta precis som tidigare. Som sagt, här är jag väldigt velig. En som inte velar är Håkan Karlsson, han har en bestämd uppfattning. ”Hej Tommy.
Kan delge dig hanteringen av förändring av Klassen Trimmat 4 WD i Rally SM. Vi har hela tiden hört att WRC-bilar någon gång ska bort men att det skulle ske med en framförhållning på tre år. Nu verkar det däremot som att man några månader innan kan ta ett beslut och stänga ute några av WRC-bilarna.
Vi har tittat i Regelverket som det ser ut idag och kommit fram till följande . I Tävlingsregler Rally p.k.t RY 8.8.2T (se bilaga 1), Klassindelning återfinns WRC (alla WRC) i Klass 8A. Om man läser längre ner står följande `”Ovanstående Bilklasser gäller tillsvidare, med en 3 års rullande framförhållning.”. För oss innebär detta att man kan ta ett beslut på förändring men att den inte blir giltig förrän tre år efter taget beslut. Tänk tanken att man, låt säga två år av någon anledning inte vill ha med R5. Sen kan man gå vidare till FIA Appendix J beskrivning av klassen. (se bilaga 2)
Till sist så har vi Rally SM regler p.k.t 5.5.4 som tar upp Trimmat 4WD. Känns väldigt konstigt om man kan gå in i en klass enligt Tävlingsreglerna och förändra den. Tror inte att man har läst på ordentligt. Om så är fallet så borde kanske någon få ta fulla ansvaret för det innan man ställer till med mer oreda, detta är det sista som behövs i Rally SM.
Ser också några av kommentarerna men det är klart, har man en Fiesta WRC vill man tävla med den i det utförandet. Framförallt när man redan är efter dom få 2005 WRC som finns i Sverige idag!”.

 

 

 

 

WRC-Neuville genrepade med hemmaseger, Petter Solberg dubbel världsmäsatare Tom Kristensson svarade för finsk VOC-knall!

Publicerad den 28 september 2014 klockan 19:09 av tommy.svensson

Hyundai Shell World Rally Team går verkligen ”all in” i sin strävan att etablera sig som ett toppteam i WRC . Inför Rally France valde man att tävla som träning inför helgens kommande asfaltrally. BELGIAN RALLY CHAMPIONSHIP 2014 ROUND 7 EAST BELGIAN RALLYDet var på hemmaplan för Thierry Neuville som träningspasset ägde rum och självklart blev det seger för honom i East Belgian Rally i Liege. Tävlingen var ett endagarsrally och Neuville tog ledningen direkt på den första av de tretton sträckorna. En ledning han sedan behöll hela dagen. Rallyt kördes under liknande omständigheter som Rally France och detta ihop med testdata från förra veckans tester i Vosges, strax intill Strasbourg där helgens slag ska stå. Fokus i Belgien var på bromsar, fjädring och motormappning avslöjar Hyundais Team Manager Alain Penasse.
- Vi hade en framgångsrik och nyttig dag i förberedelserna till Rally France. Rallyt gav oss en möjlighet att förfina i20:ns asfalt set-up på de tuffa sträckorna här i Ardennerna.
- Thierry har än en gång visat sin ”speed” och nu känner vi att vi har alla information för att komma väl förberedda till Strasbourg…
Även Neuville verkade nöjd med Hyundaien inför kommande tuffa asfaltrace.
- Att vinna min hemmatävling gav onekligen en skön känsla. Min familjs hus ligger utmed en av sträckorna så nog känner jag väl till vägarna häromkring.
- Detta gjorde att jag snabbt hittade en bra ”pace” vilket gjorde att vi sedan kunde fokusera på maximal test av bilen.

*
Idag blev Petter Solberg historisk när han blev de förste att bli världsmästare i både rally och rallycross. Den värmlandsboende ”Spydebergsgutten” kunde kvittera ut sin nya VM-titel tack vare en tredje plats i Italien och blir där med den förste föraren någonsin att säkra två VM-guld i två olika discipliner på fyra hjul!
I EM-delen blev det svenskt guld genom Robin Larsson som ledde inför ”The Italian job” med tio poäng före Henning Solberg. Därmed fullföljde Robin en familjetradition då pappa Lasse blev Europamästare både 2006 och 2007.

*
Thierry Neuville och Petter Solberg, ni må ursäkta men helgens motorman i min lilla värld är ändå min egen klubbkompisBloggTom Tom Kristensson. Tom gör sin första säsong som A-förare och i helgen var han en av drygt tjugo förare från VOC Mekonomen Rally som körde finalen i Finska Mästerskapet, Pirelli Rally utanför Tammerfors som deltävling i Sverige-Serien. Fullständigt respektlös visade SMK Hörby-föraren med tillfälliga co-drivern Jörgen Jönsson nästan var skåpet skulle stå. Endast rutinerade Sverige-Serie ledaren Anton Brorsson kunde matcha Tom och Jörgen fullt ut och gick i mål sexton sekunder före deras silver-940. På tredje plats körde en annan jämte in, Niklas Nilsson som faktiskt länge låg i ledning men tappade mycket tid på sträcka sju och där både Anton och Tom smet förbi. I mål var Niklas 46 sekunder efter. Når Tom på mobilen när han och resten av teamet, Christer ”Eken” Eklöf och asfaltfantomen Robin Svensson väntar på båten i Åbo. Ställer den obligatorisk sportfrågan till Tom.

- Hur känns det?

- Fantastiskt, detta hade jag aldrig vågat räkna med, svarades det från den finska sidan och Tom fortsatte.
- Vilka sträckor vi har åkt, rallyporr av värsta sorten och de har gett mig och Jörgen många ”aha-upplevelser kan jag lova!
- Snabbt och brett men med djupa tvära diken som jag hade lite respekt för. Fast jag gillar när man pendlar mellan trean och femmans växel hela tiden. På en av sträckorna hade vi ett snitt på hundratjugo, då jäktade det…
Tävlingen genomfördes utan större dramatik, en knäckt fälg i början var det enda som störde, plus att Jörgen drabbades av förkylning och hade problem med rösten. Året har redan gett Tom DM-guld och SSRC-klasseger men vad innebär detta, kör du även finalen för Sverige-Serien i Örebro?
- Tveksamt, då skulle det vara intressantare att åka finalen för West Euro Cup nere i Österrike, men först ska vi smälta detta!

*
”Reseledaren” själv, Roger Fransson körde in som elva men över sex minuter bak ”Tomtom” mejlade mig tidigt i morse med lite info om Finlandsäventyret. Har kortat mejlet något,” Tjena Tommy.
Här kommer ett snabbt ”lite-före-alla-andra” från hotellrummet i Finland innan jag och Lotta sätter oss i bilen för en hemresa. Vi är väldigt trötta men lyckliga efter ett magiskt rally, 90 mil hem till ett skrivbord som hunnit fyllas under mer än en vecka då klassansvarig jobbat med att få ihop en hel härva trådar (inklusive sitt egna tävlande) så ”riktig pressrelease” kommer inte förrän i mitten av veckan.
Jag lånar ord från en ”anonym” i klassen.
- Äntligen använder man en fotbollsplan till något vettigt.
Vad han syftade på var att tävlingens HQ och serviceplats var på Ratina Stadion mitt inne i centrala Tammerfors och VOC Mekonomen Rallys serviceplats var inne på gräsmattan i full TV-mässig belysning med dundrande ljudanläggning. Häftigt är bara förnamnet. Tänk om man skulle föreslå att köra rally i Göteborg (Tammerfors är en av Finlands stora städer) och sedan komma med idéen att vi lägger serviceplatsen på Ullevi och VOC Mekonomen inne på Ullevis gräsmatta. Runt stadion ställer vi vägvakter som stannar all civil trafik så snart det kommer en rallybil, eller en servicemärkt bil för den delen. Fotbolls- och Friidrottsfolket skulle gå så i taket att de förmodligen skulle tycka att nu är det dags för revolution i gamla Sverige. Och ”de styrande” skulle inte ha slutat skratta ännu för ett så otroligt idiotiskt förslag. Låt mig säga så här: I Finland har rally en lite annan status som sport.
Är det egentligen någon överraskning att finska namn i Rally VM bara avlöser varandra på toppnivå. Men i den miljön glömmer man inte heller bredden. En klass som VOC Mekonomen Rally tas emot med öppna armar. Likabehandlas på allt från presskonferens till prisutdelning. Och överöses med uppskattning även från publiken. Återigen lånar jag ord från en anonym röst i publiken ute i skogen som faktiskt talade svenska och som sammanfattar situationen bra hört av en av våra tekniker av en ren slump då han var ute ”civil” och tittade:
- Volvoåkarna från Sverige kommer snart. Dom är jätteroliga att titta på. Dom har nästan inget att köra med, men dom kört fort som fan. (NOT: Gissar att han syftar på låg motoreffekt, ber också om ursäkt för svordomen men den är rakt citat).
Tävlingen bjöd på tretton och en halv mil rallypornografi. Lördagen öppnade ungefär som förväntat. Nordahl greppet om Elit A – Kristensson, Brorsson och ”Nibbe” Nilsson jagar. Karlström greppet om Elit B – här jagar Andersson, Per Allo och till en början också Gustavsson och Westerberg tämligen överlägsen hela vägen i C. Men på sträcka 7 förändrades allt, tekniska problem både för Nordahl och Karlström på samma sträcka bara några kilometer från varandra. Båda klassledarna alltså. Dessutom kokar bilen för Westerberg och det var en stund oklart om han också skulle kunna köra vidare, men detta gick i alla fall bra även om de hade hunnit fylla sju!! liter vatten innan de var i mål.
Noterbart är också att det efter 15 mil rally i stenhårt tempo bara är två (två!) VOC Mekonomen Rally åkare som brutit med avåkning. Resten har handlat om tekniskt. Det är hyperviktigt att ha ordning på grejorna när man ska åka femton mil på en och samma helg.
Hur är det ordstävet lyder ”Om rally hade varit lätt så hade det kallats fotboll”.
/ VOC Mekonomen Rally – Roger”.

*
I Rally Sigtuna avgjordes årets Klassiska Rallycup och Motorbloggen ber att få gratulera Leif B Andersson till totalsegern i KRC med sin röda Ford Cortina GT:n. I Historiska Rallycupen var det Martin Hagman som gasade bäst med den Eslövsbyggda Ford Escorten och för detta blev han totalvinnare.

Fransk publikhjälte kör WRC på hemmaplan, Svedala har problem och så även parkerare!

Publicerad den 27 september 2014 klockan 14:16 av tommy.svensson

Det har varit många turer kring f.d WRC-chaffisen Francois Delecours start i hemmatävlingen WRC Rally France kommande helg. Först var han anmäld, sedan drogs hans anmälan tillbaka och nu är han med i leken igen berättar wrc.com. Bilen den hetsige fransmannen ska köra är en av brittiska Porscheteamet Tuthills nya 911 RGT. Säkerligen en publikfriare i händerna på Delecour och det var väl därför reaktionerna hos de franska rallyfansen blev så kraftig när det stod klart att han inte kunde starta på grund av ekomin. Richard Tuthill insåg då hur mycket Delecour betydde och nu är allting klart.
- Hel ärligt, vi var tvungna att fixa en start för Francois när vi märkte reaktionerna. Nu ser vi framemot att se honom på hemmaplan i vår bil!
I årets Monte Carlo Rally körde Delecour som bekant, då anmäld av Rumänska Turistbyrån med en WRC-Fiesta, detta efter att två år i rad vunnit rumänska rallymästerskapet. Tyvärr blev comebacken i ”finrummet” extremt kort, redan på sträcka ett gick gasen sönder och han fick bryta…

*
Det var tyvärr inte bara med anmälningstiden till Svedala Runt som Svedala MK hade problem, anmälningsförfarandet har också minst sagt haft grus i maskineriet. Även jag har drabbats av ”gruset” och har trots två försök inte lyckats få iväg en komplett anmälning till arrangören. I går gav jag upp och skrev ner mina uppgifter i ett vanligt mejl och skickade. I morse ringde Gudrun Hansson, lätt förtvivlad och bad om ursäkt för krånglet. Anledningen är att den som normalt sett skulle sköta anmälan, har drabbats av sjukdom och detta i kombination med ny ”webbmaster” har ställt till det. Svedala Mk har insett problemet och skippar nu efteranmälningsavgiften berättar Gudrun och refererar till ett inlägg på Asfaltcups hemsida. Gudrun skriver:
Hej alla kära asfaltåkare!
Då vi har problem med anmälningarna till Svedala Runt pga en del omständigheter så tror vi oss veta att det finns förare som vill åka vår tävling men inte får fram anmälan via mail. Ni får gärna ringa mig personligen och lämna Era uppgifter per tele.nr: 046 81561 eller skicka ett mail till mig med Namn, förarklass, bilklass o mailadress så löser vi resten efteråt. Jag behöver denna info inför lottningen. Mail adressen är hanssongudrun@hotmail.com
MVH Gudrun / Svedala Motorklubb

*

Häromdagen skrev jag lite om parkeringsproblemen på ”min gata”utanför jobbet. I torsdags var det tid igen för en djupstudie av människosläktet. Som vanligt ganska välfyllt med parkerade bilar, men några luckor fanns och bland annat en precis utanför ingången till tidningen. Här gled jag in och noterade lite förvånat att framför, på handikapplatsen stod en lätt bedagad Golf, låt oss säga ”EVO minus IV”. På framskärmen hängde två kommande medlemmar av Nobelstiftelsen alternativt Svenska Akademin, cigaretterna i mungipan, baseball-kepsen med spikrak platt skärm på huvudet, såklart bak och fram. Dessutom bar den ena kalsonger från Björn Borg och den andre Calvin Klein. Jeansen som hängde nere vid anklarna kunde jag inte se märket på, tyvärr.
Fascinerat undrade jag vad som skulle hända, så jag slöade med mitt pappersjobb i bilen för att se utvecklingen, skulle man verkligen parkera på handikapplatsen, extra korkat i så fall då min plats varit ledig när de kom. Killarna diskuterade intensivt med varandra, hade lite svårt att läsa på läpparna men antar att det var Syrienfrågan, alternativt den kemiska uppbyggnaden av molekylära småpartiklar i rymden som var ämnet. I backspegeln ser jag då den tredje medlemmen i trion i sakta mak avancera mot Golfen. Gick inte så fort, han var ju tvungen att dra upp jeansen efter vart femte-sjätte steg som ni förstår. Det märkligaste var ändå att i handen fanns en parkeringsbiljett. När trion var fulltalig klev jag ut och i samma ögonblick noterar en av killarna förvånat den väl synliga blå skylten.BloggPskylt
- F-n detta är ju en handikapplats!
Till saken hör att skylten med den tuffa innebörden var placerad på trottoaren, knappt två meter från killarna och detta från allra första stund, C4-Teknik var inte framme och ”smyguppsatte” skylten när killarna tittade bort som de säkerligen trodde. Snäll som jag är upplyste jag trion om det extremt olämpliga i att parkera på plats avsedda för handikappade och tillade.
- Dessutom brukar p-vakterna ofta gå den här gatan, här råder lite ”vilda västern-stuk” när det gäller parkering, vilket dom försöker stävja.
Beskedet tog som man säger skruv, han med parkeringsbiljetten tog ciggen ur mungipan och tackade mig för upplysningen.
- Var f-n ska jag nu parkera undrade han med adress till kompisarna.
Han kunde lika gärna frågat om vägen till Korpilombolo via Hanaskog, en tom blick syntes genom cigarettröken hos kompisarna. Jag bistod istället.
- Kör runt kvarteret där är minst två platser längre ner på gatan om du snor dig på.
Dramat var över, jag tog mina grejor och gick in i huset. Två timmar senare kom jag ut igen och döm om min förvåning, Golfen var faktiskt borta från handikapparkeringen. Men tro inte att killarna lytt mitt råd och kört runt kvarteret, absolut inte. Istället backade man knappt tio meter ner mot enkelriktat och parkerade på motsatt sida av ursprungs uppställningen. Ett litet så klart pyttelitet, i deras värld kanske inte ens ett problem, uppstod där istället då nya Golfparkeringen var i lastzon…
Vad är det för fel på folk egentligen?

*
En tidig blogg idag, jobbet förhindrar kvällsaktivitet vid datorn. Så hur det går i Finland för VOC:arna plus annat nytt och hett får ni vänta med till på söndag.
Trevlig helg.

Inget beslut om ”nya” WRC förrän i oktober, nytt franskt gummi, Friberg kör R5-Cittra och lite tyst om SM-klasserna 2015…

Publicerad den 26 september 2014 klockan 17:25 av tommy.svensson

Nästa månad ska det fattas beslut hur WRC ska se ut 2015 med en ”e-omröstning” för FIA World Motor Sport Council och WRC Commission. Frågan som det ska röstas om är det nya med ”power stage” och när Jean Todt träffar sina kolegor i Geneve den 16 oktober ska frågan upp på bordet. Kort därefter förväntas beslut i frågan. FIA:s ”rally director ” Jarmo Mahonen menar att frågan hastar.
- Det var viktigt att samla WRC Commison så snart om möjligt för att diskutera den här stora framtidsfrågan.
Oliver Ciesla, i WRC är övertygad att det kommer att bli ett beslut i deras riktning, alltså placeringarna i toppen kommer delvis att avgöras på allra sista sträckan.
- Jag tor att detta är ett steg i rätt riktning för WRC att i framtiden intressera mer publik. Har dessutom inga indikationer att jag inte kan vara optimistisk inför röstningen…

*
Näst helg är det dags för Rally France som tidigare kördes som ”Tour de Corse” åren 1973-2008. Fransmännen flyttade så sitt WRC-bidrag till Alsace år 2010 och lite kuriosa kring rallyt kan kanske vara lite kul.
Till exempel så blev ”min kompis” från Monte Carlo Rallyt BloggMoya kopiaLouis Moya i par med Carlos Sainz förste spanjor att vinna rallyt 1991. Asfalt och Jari-Matti Latvala är ingen hellyckad kombo, finnen har aldrig vunnit på underlaget. Närmast har han varit genom att leda Rally Germany både 2013 och i år…
Rally France 2013Senast av Latvalas landsmän att vinna på asfalt blev Tommi Mäkinen som 1999 vann Rally San Remo, då i en Mitsubishi Lancer EVO VI.
Inget snack utan att hemmaförarna är vassast i Rally France. Av de 38 gånger som rallyt körts har det vunnit av hemmaåkare 29 gånger. Dessutom är Sébastien ett högst gångbart namn om man vill vinna det Alsace-baserade rallyt, Ogier vann 2011-2013 och Loeb 2010-2012.

*
En nyhet som säkert skakar om Michelinåkarna Roland B och Tyko N. levererades av den franske fabrikanten häromdagen. Deras sulor ( Tyko och Rolands alltså) är helt ute, nya asfaltdäck är nu på gång och kommer att premiärköras i Rally France. BloggMichelinGummit i den nya däcken benämnda S4 för ”soft” och H4 för ”hard” är nu uppdaterat enligt pressmeddelandet, dessutom har vikten minskat med ett halv kilo/däck. De nya däcken ska enligt uppgift vara hållbarare och räcka upp till tio procent längre än de gamla och som extra bonus, även fungera hyggligt när det är vått. För er upplysning Tyko och Roland så är riktnumret till Växjö 0471…

*
Väldigt mycket franskt i dagens blogg. Även nästa grej har fransk stämpel. Äntligen verkar det som att Ludvikas Robin Friberg fått ihop projektet med en R5-bil istället för Grupp N-Mitsubishi. Robin är anmäld som föråkare till Rally Uppsala med en Citroen DS3-R5 som det rykta om sedan tidigt i våras. Den som väntar på något gott…

*
Klagade häromdagen på att jag inte kunde hitta någon aktuell poängställning för Tjej-RM. Christer Nystrand var snäll att leda mig rätt och inför Rally Uppsala sista deltävlingen, ser det ut om att Linda Björklund redan är klar mästare på 57 poäng. Andra platsen delas av Linda Sjölin och Lina Jonasson, femton poäng bak.
Totalt har bara nio tjejer kört i Tjej-RM vilket är på tok för lite enligt mitt sätt att se. Upp till kamp för fler tjejer i motorsporten!

*
Har varit väldigt tyst om förslaget för det var väl ett förslag, om nya klasser i Rally-SM. Via mejl och även, mer eller mindre ljudligt via telefon, har jag förstått att i synnerhet förändringarna i Trimmat 4WD inte fallit i god jord. Förändringar som gör att bara ”gamla” WRC-bilar från 2005 och äldre skulle få köras i SM. Motståndarna hävdar bland annat att så här drastiska regelförändringar måste meddelas minst tre år innan de börjar gälla. Nu vet jag inte alls om detta står skrivet i regelboken mycket möjligt, men oavsett vilket kan jag ändå tycka att det är ett rimligt krav från de drabbade. Hörde i dag ett förslag vilket jag tycker lät bra. Sätt ner foten och tillåt åtminstone alla i dag svenskregistrerade WRC-bilar att fortsätta i SM. Däremot kan man så klart diskutera om Sverige ska fortsätta med nyare WRC-bilar eller följa grannländerna och vara mer restriktiva. Själv tycker jag nog att nyare Super 2000/R5 och RRC-varianter borde vara mer passande i SM än att jaga mer eller mindre ”utrangerade” WRC-bilar. Vill dock påpeka att mina kunskaper i frågan är ganska begränsade, tänker närmast på driftskostnader och liknande. Än är säkert inte sista ordet sagt i saken, så det blir att hänga fram skylten ”to be continued”…

*
Som bekant skriver jag i stort sett aldrig om motorsport på två hjul, inte min grej helt enkelt. Men när f.d Roadracing profilen Stefan Folkesson från Kristianstad ringer upp, kom jag i ett svårt dilemma.2002 08 21 Sonny Folkesson kör  sidvagnscross. bild. Tommy svensson Stefan ville puffa för lillebror Sonnie och SM-finalen i ”sidvagnscross” som körs i Helsingborg imorgon lördag. Blev ju lite problem, sidvagn innebär tre hjul och då hamnade jag i lite av en gråzon, så okej för den här gången.

SM-guldet är redan vikt för Philip och Simon Stenborg som med vinsten i Nyköping är redan klara mästare. Silverpengen har för tillfället då Sonnie Folkesson/ Stefan Melkersson, Kristianstad och med Magnus Birgersson/ Pierre Collin endast 6 poäng efter. Avgörandet i Helsingborg kommer bli en riktig rysare lovade Stefan och jag kan bara önska lycka till i dyngan…

 

Loeb gör rally comeback, ingen Opelstart för Emil i Uppsala, Lina ”tvåhjulade” till seger och Tidemand/Sandström laddade för Italien!

Publicerad den 25 september 2014 klockan 17:19 av tommy.svensson

Nu gör Sebastien Loeb rallycomeback dock inte på WRC-nivå utan han nöjer sig med att åka finalen i Franska Rallymästerskapet, Rally du Var i slutet av november. Den som hoppas på en riktig comeback kan sluta hoppas, detta är ett ”one night stand” för Sebastien. Även framöver är det WTCC som gäller för den niofaldige världsmästaren och med fyra av tolv deltävlingar kvar ligger han på en tredje plats. Framför finns där två andra ”vinkel-förare”, José Lopez och Yvan Muller.
Daniel Elena får stanna hemma och istället hoppar fru Loeb, Séverine in till höger i WRC-Cittran. Så klart inte första gången Loeb deltar i Rally du Var var 2009 och då blev det seger med en (bilden) WEB_SPORTCitroén C4 WRC. Är det lite för optimistiskt att tor att segern kommer att upprepas fem år senare?

*
Klart sedan en tid tillbaka är att Monte Carlo Rallyt flyttar fram en vecka mot tidigare år. Säkerligen ett svårt beslut att fatta för traditionstyngda fransmän som normalt sett går sin egen väg. När den chocken lagt sig kommer nästa, kanske världens mest klassiska specialsträcka BloggColCol de Turini kommer att avgöras helt i dagsljus 2015. Detta som en följd av delvis ändrad bansträckning och att fransmännen nu följer samma upplägg som övriga WRC-tävlingar med power stage och målgång runt lunch på söndagen.
Något som legat i vågskålen när man ändrat upplägg är att de två senaste åren har man tvingats stryka både en och två sträckor på grund av urusla väderförhållanden. Därför satsar man på säkra kort, att stryka livesända power stage skulle så klart inte vara populärt.

*
Det blir ingen start för Emil Bergkvist med någon Opel Adam-bil i SM-finalen Rally Uppsala. Emil har jobbat stenhårt på att få ihop en start med en R2-variant av en Adam men tvingas nu ge upp tanken. Nu är det inte bilbrist utan pengabrist som är skälet till den uteblivna Opel-starten.
- Det är med stor smärta vi tar det här beslutet, för vi hade verkligen velat visa den svenska rallypubliken vad Opel Adam R2 är kapabel till, menar Emil besviket.
- Men nu är det som det är och vi börjar jobba på plan B i stället, vad det blir är inte helt spikat ännu.

*
När Eslövs Mk körde sin RS-tävling i våras blev det knas med startordningen, man följde enligt Tävlingsinbjudan inte den av Södra BF beslutade. Dock rättade man till felet i ett PM innan start. Tyvärr blev det samma knas igen till RS-finalen, ”Kanonen” den 19 oktober men den här gången var man snabbare att rätta till felet. Tonny Jönsson i tävlingsledningen skriver: Hej Tommy
Tänka sig, det smög in sig ett fel även i Kanonen-inbjudan när det gäller startordningen (B C A). Jag har pratat med Lars Gren om detta så när han lottar blir det enligt följande:
Ungdomar
C B A D4
C B A D3
C B A D2
C B A D1
Sparar det bästa till sist. Eller!!!
Med vänlig hälsning
Tonny
Eslövs MK”.
Alltid kul när man följer parollen ”gör om, gör rätt”, det blir en ”likes” på detta Tonny/Eslövs MK!

*
Ingen har väl missat min åsikt att det behövs fler tjejer i motorsporten och därför blir jag lite nedstämd när jag noterar det klena intresset för tjejernas eget ”SM”, Tjej-RM. Skam att säga, men jag har inte ens lyckats hitta poängställningen för mästerskapet. I helgen som gick kördes en deltävling i samband med Rönne MK:s Rejmesvängen och där Ydres Golfåkerska Lina Jonasson vann. BloggLinaEn lite turlig seger kan jag nog tycka att döma av bilden på den stegrande Golfen. Tvåa var Lina Björklund, Rättvik, dalkullan var endast 1,6 sekunder bak namnen från Ydre. Trea slutade Lena Sandelius, Göteborgs MF välkänd för oss här nere med flera starter i Lille Mats Rallysprint med sin röda 940. Lena var väldigt nära toppduon, 1,9 bak vinnande Jonasson. Fyra eller sist, kom Linda Sjölin, Flen med sin Opel.

*
Kommande helg är det lite lugnare på motorfronten, i min värld är det Rallycross-VM i Italien som är hetast och kanske allra varmast är EKS RX-teamet. I den tionde VM-rundan i Franciacorta får EKS ordinarie förareBloggPONTUS Pontus Tidemand sällskap av wild card-föraren Edward Sandström, som kör sitt tredje lopp för säsongen. Banan är helt ny för RX, vilket innebär att alla har samma grundförutsättningar, så det gäller lära sig och anpassa sig snabbt.
- Jag ser verkligen framemot Franciacorta och det beror inte bara på den underbara italienska maten som vår kock Jonas kommer att servera, säger Pontus Tidemand med ett skratt.
- Efter tre finaler i rad och mitt bästa resultat hittills när jag blev fyra nu senast i Tyskland, är målet för Italien pallen och att gå för seger.
Edward Sandström verkar inte nöja sig med en pallplats, han vill högre.
- Mitt mål är att vinna även om jag vet att det är en svår uppgift. Bra starter och full attack genom alla heat och finaler.
- Jag vet att jag har farten och att jag kan klara av det!

*
Med STCC nerpackat fokuserar Richard Göransson även han på Rallycross VM och byter sin Superlite-Fiesta mot en Supercar-variant för Olsbergsteamet. VM-premiären kittlar.
- Det här ska bli fruktansvärt kul, säger Richard
- En rejäl utmaning och jag kommer att ställas mot världens bästa rallycrossförare. Det blir väldigt viktigt att hålla fokus och självklart kommer det att bli tufft men framför allt kommer det bli riktigt kul!
Teamets två ordinarie förare Renis Nitiss och Andreas Bakkerud ligger trea och fyra totalt i mästerskapet. Richard vill hålla ner sina förväntningar men sticker inte under stol med att han ett ambitiöst mål i det 40 bilar stora startfältet.
- Mitt mål är att avancera vidare till semifinal, det vill säga vara bland de 12 bästa efter de fyra kvalomgångarna. I konkurrens med 40 förare och världseliten i rallycross är det ett stentufft mål.

*
Med STCC 2014 i historieboken är det dags att blicka framåt och första nyheten blev att Anderstorp Raceway återkommer i serien till nästa år, den 29-30 maj är datumet.
- Anderstorp Raceway är en del av svensk motorsporthistoria och det känns oerhört bra att vi nu är tillbaka för första gången sedan 2007 och att vi gör det med en lokal näringslivspartner i Affärsracet, säger STCC:s VD Jonas Lundin.
- Det gör att vi förankrar tävlingen i regionen och att de affärsintressen som är engagerade i STCC får ett utbyte med det lokala näringslivet.
Affärsracet som arrangeras av Gislaved näringsliv AB vartannat år lockar cirka 6 000 besökare och 300 utställare. Det är en av Sveriges största mötesplatser för innovation och entreprenörskap i industritäta Business Gnosjöregionen.

 

 

Breen tror på ERC-guld(?), VOC:arna intar Pirelli Rally, anonyma” Carlsöner” kör Legends Cup, svårt att följa beslut och p-strul/musikutbud…

Publicerad den 24 september 2014 klockan 17:18 av tommy.svensson

Inget snack utan att irländske ERC-föraren Craig BreenBloggBreen är optimist. Slutsatsen drar jag när jag läser på Twitter att Breen fortfarande menar att han har chans på EM-guld. Till saken hör att det bara återstår två asfalttävlingar närmast Rallye International du Valais i Schweiz 23-25 oktober och så finalen Giru di Corsica-Tour de Corse 6-8 november.
Nu ligger Breen fyra med 74 poäng och upp till ledande Skodaåkaren Esapekka Lappi skiljer 49 tunga, väldigt tunga poäng. Tvåa är Lappis teamkompis Sepp Wiegand, 104 poäng och trea Kajetan Kajetanowicz med 94 hopkörda ”pinnar”. Ändå ger han inte upp hoppet och menar.
- Ingen tur i år men inget kan stoppa oss, ”we will be back”!
Breen inledde med seger i Akropolis-rallyt men sedan har varit mest ”unluck” för honom även om det blivit flera sträcksegrar. Men som Breen menar, hoppet är det sista som överger. Fast det ser i mina ögon väldigt mörkt ut, i synnerhet som förarna framför  i tabellen kör fungerande Skoda och Ford medan Breen brottas med en mer eller mindre ständigt trilskande Peugeot

*
I lördags var det ”tribute to Waaldegaard” i England och i dag begravs vår kanske allra största rallyhjälte någonsin. En begravning som helt naturligt sker i Björns hemkyrka i i kretsen av familjen och de närmaste vännerna. På fredag är det sedan minnesstund på Tidö Slott där motorfolk från hela världen kommer för att visa Björn sin respekt. I sanning är det i dag en tung dag för alla oss som gillar sport med motorer. Vila i frid Björn och hälsa Ronnie, Joakim, Gunnar, Lars-Erik och alla andra kollegor när ni träffas där uppe…

*
På fredag drar det stora rallyäventyret i gång för de svenska VOC Mekonomen Rally fantasterna som finns på plats i finska Tammerfors för Pirelli Rally. Ett långt tvådagarsrally på vägar som tidigare använts av det mytomspunna finska VM-rallyt. Totalt sextio mil långt och strax över femton mil special.
- De sträckor vi kommer att åka har nästan uteslutande använts tidigare i finska VM-rallyt, berättar ”basen” Roger Fransson som själv kör i helgen och tillägger.
- Alltså kilometer-efter-kilometer av ren rallypornografi om uttrycket tillåts…
Tävlingen räknas som två deltävlingar i SverigeSerien, ett sprintrally i mörker på fredag kväll och resten av sträckorna som en riktigt långt rally på lördag.
Lördagens sträckor utgör också deltävling i VOC-klassens Europaserie, Nordic West Euro Cup.
- Precis som i fjol så kommer det här att blir ett rallyäventyr i absolut världsklass, lovar Roger.
Totalt 24 VOC:are tar sig över Östersjön och glädjande nog finns även en skåning, SMK Hörbys vinstmaskin Tom Kristensson BloggTom(bilden) plus två smålänningar Erik Karström, Nässjö och Thomas Carlsson, Växjö bland dessa.

*
Sticker inte under stol med att jag gillar både Danmark (i synnerhet Bornholm) och danskar så där helt allmänt. Tycker även att man ofta där har en lite mer avslappnad inställning till rally och tar inte allting på samma blodiga allvar som på den här sidan Sundet. BloggDM1När man nu annonserar inför finalen i Danska Mästerskapet ”Danboring Rally” i månadsskiftet oktober-november som avgörs i trakterna av Silkeborg på Midtjylland gör man detta under parollen ”kaempe oktoberfest”. En sak är helt klar i detta politiskt korrekta och mellanmjölkens förlovade land, här hade aldrig en sådan här annons gått hem. Inte för att jag tror att FI-anhängare är några tillskyndare av rally, men med den här annonsen hade sporten definitivt hamnat längst ner i källaren hos Schyman och hennes ”hang arounds”…

*
Två verkligt anonyma racingkändisar i Hörby är bröderna Jonas och Anders CarlssonBloggJonasBloggAnders. Till vardags driver man betydligt mer välkända Häggenäs Auto med tonvikt på försäljning av lyx/sportbilar. Nästa helg är det dags för bröderna Carlsson att sätta sig i de allt mer populära ”Legends-bilarna” när Legends Cup intar Ljungbyhed för Track Attack. Legends Cup är små bilar i skala 5/8, med MC-motor och totalt har 50 bilar sålts varav ett tiotal kommer till start den 5 oktober.
Bröderna är fulla av tillförsikt med all sin erfarenhet från diverse lång och ”kortlopp” på Nürburgring .
- Vi ska köra hem de stora pokalerna med de minsta bilarna, lovar Jonas och Anders fyller i.
- Kan vi inte vinna så ska vi åtminstone vara dem som sladdar mest och bjuder publiken på en bra show…

*
Samma helg, söndagen den 5 oktober som Legends-bilarna intar Ljungbyhed är det dags för näst sista deltävlingen i Södra BF:s RS-DM/Asfaltcup, Svedala MK:s ”Svedala Runt”. En tävling som avgörs på Sturup Raceway och så långt är det väl inga konstigheter. Konstigheten börjar först när man läser i Tävlingsinbjudan och då undrar jag om tävlingsledningen sovit sig igenom hela säsongen?
Ingen direkt hemlighet att det på ett arrangörsmöte i Södra BF sent i höstas togs beslut om hur anmälan i Rally/RS skulle ske. Sista anmälningsdag söndagen två veckor före tävling och sista betalningsdag, tisdagen i tävlingsveckan. Sedan var det upp till var och en arrangör om man ville tillåta efteranmälan mot ett prispåslag av 50 procent ovanpå ordinarie avgift. Samma beslut i stort sett, togs även av Smålands BF. Här var man dock tuffare och gick ytterligare ett steg, man förbjöd efteranmälan helt och hållet. Systemet har slagit väldigt väl ut, arrangörerna har varit nöjda, tidigt har man fått klart för sig hur många som kommer till tävling. Deltagarna så klart med vissa undantag, har även dom gillat läget och tyckt att systemet funkar bra.
Därför blir jag väldigt förvånad när jag upptäcker att Svedala MK valt att inte följa beslutet på arrangörsmötet utan ”går sin egen lilla väg”. Sista anmälningsdag för Svedala Runt är en vecka före tävling nu den 28:e istället för som det borde ha varit den 21:e. Märkligt nog följer man mötesbeslutet med efteranmälningsavgiften och sista betalningsdag?
Frågan jag ställer mig, varför väljer arrangören att bryta ett system som är under inkörning och som vi aktiva nu börjar vänja sig vid? Vad hoppas man att uppnå med att avvika från resten av arrangörskollektivet, jag och många med mig undrar?

*
Parkering det är svårt det. Idag hade jag lite tur och precis när jag kom till ”min gata”, som vanligt fullproppad med bilar körde en vänlig själ ut från sin parkeringsruta. Rullade fram Subarun, ut med blinkern till vänster, i med backen och hoppas jag, backljusen tändes. Allt detta missade föraren i den svarta Volvo V70:n som kom bakom mig, istället rätt upp i häcken och stannade. Lugnt satt jag kvar och förväntade mig att föraren skulle inse sitt misstag, backa tillbaka och släppa in mig till parkeringen, ”nemas problemas”. Bara det att föraren inte gjorde minsta ansats att förstå utan höll kvar. Efter ett tag fylldes gatan av stillastående bilar efter V70:n, till slut förstod Volvoföraren och antar jag dessutom djupt irriterad på ”gubbadj-eln” i Subarun, backning påbörjades. Lugnt gled jag så in i ”min ruta” och när V70:an passerade med en sur blick från föraren, förstod jag vad problemet var. Hon (det var faktiskt en blond tjej) hade sin Iphone djupt intryckt i vänsterörat och var engagerad i allt annat än trafiken. Lite märkligt, trodde det var förbjudet att snacka i mobilen när man körde…

*
Inte blev det bättre när jag kom tillbaka efter lunch och såg nästa ”snilleparkering” (bilden).BloggPark Mitt framför våra portar där ut/inkörning ständigt sker under dagen (enda förmildrande i fallet, det var en Opel…). Bara undrar, vad är det med folk?

*

Egentligen kanske  inte detta hör hemma i Motorbloggen men jag kör som bekant mycket bil varje dag och då lyssnar jag på P4 Radio Kristianstad. Kanalen är inne i en en vecka som präglas av pengainsamling till ”Världens Barn” och ett av inslagen i detta är att dagen tillägnades musikönskningar från lyssnarna. Musikproducent Olle Nilsson fick ”a day off” så att säga. Redan i morse fick jag därför Kingston Trio med ”Tom Dooley” i bilradion, en stund senare dök Danne Stråhed upp. I rask takt kom så en Streaplers låt, följd av klassikern ” Me and you and a dog named Boo”. Senare på dagen, hördes alltifrån Tommy Körberg till Mats Bladhs. Dessutom för ovanlighetens skull släpptes till och med Lasse Stefanz fram i sin ”egen kanal”.

Hur som helst, dagens spellista var i stort sett väldigt njutbar till skillnad från årets övriga dagar. Man behöver inte enligt min åsikt spela Avicci tio gånger om dagen. Inte heller behöver man hämningslöst släppa fram andra mer eller mindre talanglösa ”idoldeltagare” med inriktning på åldersgruppen 8-17 år. Radio Kristianstads lyssnargrupp är om ni inte råkar veta, mer i ålderspannet 45 år och uppåt. Så för guds skull, börja spela musik som riktar sig mot era lyssnare och sluta dröm om nya öron, dom har redan skippat er för de kommersiella kanalerna.

Tyvärr hade dagens musik inga som helst likheter med den som levererade i tisdags och kommer garanterat att inte heller likna morgondagens utbud. Vad borde då kanalen ta för lärdom av detta? Jo kanske att deras från Stockholm antar jag, påtvingade musikutbud inte alls är samma som vad lyssnarna allra helst vill höra. Borde räcka för Olle att lägga dagens spellista vid sidan av någon ordinarie för att förstå vad jag menar…

Alén körde Lancia i ”tribute till Waldegaard”, WRC-kiv, Åhlin kör WRC2-Fiesta i SM och så här kan man också göra…

Publicerad den 23 september 2014 klockan 16:28 av tommy.svensson

Det blev finska rallylegenden BloggAlenMarkku Alén som tog över den ratt som Björn Waldegård skulle vridit runt i helgens rallybilshyllning i samband med Rally Day i England. Markku körde den Lancia Stratos som var ämnad för Waldegård och som var en i en lång rad klassiska rallyvinnare. Alén var VM-vinnare året före Björn 1979, då det för första gången korades en officiell världsmästare med svensken som mästare. En mer passande ersättare för den så tragiskt bortgången svensken är i mina ögon svår att hitta.
BloggWalle1Finnen med Björns vinnarbil från 1975, anförde en mäktig och känslosam parad inför storpublik. Lancia Stratos blev en av Björns mesta vinnarbilar med totalt sexton WRC-vinster.
Rally Portugal 2014Nu har det utbrutit lite bråk mellan arrangörerna av WRC Rally Australia och WRC Rally GB, båda vill stå som finalarrangörer. Australiensarna menar att inom två år vill man stå som värd för sista deltävlingen och motiverar detta med att vädret är så mycket bättre ”down under” i november då man där har sommar.
- Vi är väldigt öppna med att vi vill ha WRC-finalen till Australien och vi kommer att kämpa hårt för att det ska bli så, menar man från arrangörshåll och fortsätter med en sanning som är svår att kollra bort.
- Australiensisk sommar är väldigt ”nice” is synnerhet som ni har vinter i Europa!
Britterna håller inte med och Ben Taylor, tävlingsbas menar.
- Rally GB har alltid erbjudit en unik och krävande utmaning för både team och förare vilket skapar ett klimax för hela mästerskapet.
- Dessutom är det viktigt för teamen att finalen avgörs i den europeiska tidszonen!
Två gånger har finalen körts i Australien, 2004 och -05. Inte så mycket att komma dragandes med när britterna visar upp sitt final-cw. Sedan 1973 har VM-finalen avverkats 33 gånger på leriga, hala, dimmiga och allmänt dj-liga engelska specialsträckor…

*
En liten knall i Trimmat 4WD när det är dags för final i Rally-SM i början av oktober var att Fredrik Åhlin gör come back på hemmaplan. Säsongen började i Fredrik Åhlin rallyförare från karlstadTeam DMACK:s WRC-2 Fiesta med vilken Fredrik körde hem en andra plats i Rally Sweden. Nu är planen att avsluta säsongen i Rally Uppsala och även då med en R5-Fiesta.
- Valet av deltävling i Rally SM var enkelt, jag gjorde min debut med en värstingbil i Uppsala-rallyt förra året och tyckte att vägarna var roliga och hela arrangemanget var proffsigt genomfört, berättar Fredrik.
Till SM-finalen kommer Fredrik och kartläsaren Morten Erik Abrahamsen till start med en Fiesta som drivs av Marko Märtin ägda estländska teamet MM Motorsport.
- Det är bara alldeles för länge sedan som jag satt i en riktigt potent rallybil. Klart att det är nervöst att komma till start, inte bara vad det gäller mina egna som andras förväntningar på att vi skall blanda oss i toppstriden.

*
Med en värmande sol från klarblå himmel känns det lite konstigt att börja tänka på vinterrally. Men i Värmland ligger man steget före och redan nu är planerna för att göra MK Rattens Finnskogsvalsen till en 2-dagars tävling klara. Totalt tolv mil specialsträcka är vad som erbjuds den 17-18 januari för deltagarna i VOC Mekonomen Rallys dubbelarrangemang Sverige-Serien och nya Vinterserien. Nu är så klart tävlingen öppen för mer än ”VOC:are” och i november kommer inbjudan att publiceras på ”raceconsulting”.

*
Har alltid tyckt att SBF/klubbarnas sätt att ”tillverka” en tävlingskalender är helt åt h-e. I min värld vore det självklart att processen skulle ske så här. Först bestämmer FIA WRC-datumen, i vårt fall är det så klart Rally Swedens datum som blir riktmärke. Efter detta tar SBF ut ex-antal tävlingsdagar då Rally-SM ska köras. På dessa datum ansöker sedan sugna SM-arrangörer att få köra sin tävling. Eventuella krockar löses i god tid, minst åtta månader före säsongstart genom dialog mellan Rallyutskottet och klubbarna. BloggSM
När så SM-kalendern är spikad är det dags för DM-arrangörerna att ansöka om sina tävlingsdagar. Allra helst hade jag även sett att distrikten gjorde likadant som i SM, bestämde vilka helger det ska köras DM i distriktet och sedan får sugna arrangörer söka på dessa.
Väldigt viktigt är också att SM-helgerna är helt tävlingsfria för att sätta ”allt medialjus” på ”kungaserien” Rally-SM. Om nu SBF verkligen vill blåsa nytt liv i mästerskapet är detta för mig helt självklart. Det ska inte finnas något som konkurrerar när det är SM-helg!
På mitt sätt skulle de flesta problem, som t.ex krockande tävlingar/cuper elimineras. Dessutom skulle det vara enkelt för distriktet att se till att det var minst tre veckor mellan DM-tävlingarna. T.ex skulle man kunna göra som så att i Södra BF körs Rally-DM första lördagen i månaden, RS-DM den tredje. I Småland kör man sina DM-race andra respektive fjärde lördagen och så vidare upp genom landets olika distrikt.

*
Nu blir det som vanligt mothugg och säkerligen med samma argument som vanligt, ” så här har vi alltid gjort” och ”varför ska vi flytta, vi har alltid kört tredje helgen...”. Tyvärr är det så att tar man min allra första regelbok ”Råd och Regler” från 1968 och jämför med 2014 års upplaga så lär inte ”rödfärgen” riskera ta slut för att markera nyheterna (visst, lite överdrivet, men en del sanning ligger där i det)…

*
Som ren upplysning kan jag berätta att i senaste protokollet från danska ”Rallyudvalget” (Rallyutskottet) daterat 2014 09 13 har man gjort som jag föreslår, spikat datum för ”DM-tävlingarna 2015″. Premiär blir den 25 april, nästa tävling körs den 30 maj o.s.v fram till finalen och sjätte deltävlingen den 31 oktober. Nu är det bara för hugade DM-arrangörer att hugga på någon datum som passar. Men detta är ju på andra sidan Öresund och som bekant är sanning på den sidan något helt annat än på Landskronasidan av Sundet…

 

 

 

Wengs R5-Mitsubishi visad på Rally Day, WRC-Atko tvivlar, NSU på tysksläp och motorsport det är svårt det…

Publicerad den 22 september 2014 klockan 16:25 av tommy.svensson

En stor dag på helgens motorevent Rally DayCastle Combe Race Circuit i Wiltshire beläget i sydvästra delen av England.BloggR51 Här presenterades Tomas Wengs och Mpart AB:s gedigna Mitsubishiprojekt, R5-modellen av ny Mitsubishi Mirage (i Sverige Space Star). Med motor på 1620 kubik, Sadevväxellåda och Öhlindämpare lär nya ”Mitsan” kunna hävda sig väl i sällskapet som för närvarande helt domineras av Fiestan. Dock lär nya Skodan bli en tuff utmanare när den presenteras framöver. Även Peugeot 208:an och Citroén DS3 lär bli en vinnare när man väl kommit tillrätta med alla barnsjukdomar.
BloggR52Arton månader har det tagit att utveckla bilen berättade Weng inför den stora publiken på Rally Day.
- En stor del av tankarna har gått till design och utveckling av den här nya bilen. Vi har gjort den enkel och tillförlitlig och använt så mycket Mitsubishidelar som möjligt.
Tomas fortsatte.
- Detta är vi övertygade om gör bilen enkel att jobba med samtidigt som vi kan erbjuda kunder ett bra konkurrenskraftigt pris.
Intresset för R5-Mitsubishin är också betydligt större än vad Weng förutspått och prognosen för antalet order har spruckit.
- Den är redan fördubblad!
Testerna ska påbörjas nu i oktober och enligt Weng ska bilen göra tävlingsdebut tidigt nästa år. Kan man hoppas att någon hamnar i ”nya” Rally-SM?

*
Nu tvivlar 34-årige Chris ”Atko” Atkins på sig själv och sin framtid i WRC efter den skrala insatsen i hemmatävlingen Rally Australia. En tionde plats med Hyundaien var absolut en missräkning både för Atko och Michel Nandan som gav honom förtroendet. Kanske inte så konstigt, senast han körde en WRC-bil, även då Hyundai var i Mexico i mars och totalt har det inte blivit mer än tio tävlingar de tre senaste säsongerna. BloggAtkoDessutom fick australiensaren köra först två av dagarna i sitt hemlands lösgrus.
- Visste det skulle bli svårt, så jag försökte istället njuta av tävlingen, menar Atko.
- Men det går inte att jämföra med när man är ”full time driver”, svårt att hytta rytmen vilket också tiderna visade…
Nu har den f.d Subaruföraren inga fler styrningar i sitt kontrakt med Hyundai och inget alls på gång för 2015, med andra ord en högst osäker framtid. Atko är realist och säger.
- Vad jag än ska göra så måste det vara roligt och att jag verkligen njuter av det jag gör. Om detta leder någon vart, kanske till racing någonstans så får det bli så!

*
Ett misslyckat kval ställde till det för Ola NilssonSachsenring och Hässleholmaren hamnade utanför topp-tio. Det första loppet avgjordes i kraftigt regn där Ola inte var sen att svara upp i frustrationen efter sitt tunga kval och avancerade sex placeringar redan på det första varvet. Tog till slut målflagg som 12:a i det 36 bilar stora startfältet. I söndagens avslutande race var vädret bättre, och han upprepade sitt starka förstavarv från dagen innan på sin väg mot en slutlig 16:e plats.
- En helg med blandade känslor, säger Ola.
- Jag är nöjd med min insats i båda racen framför allt mina öppningsvarv men samtidigt gjorde jag ett mediokert kval. Vet att vi har farten som krävs för att vara i topp tio, så det var extremt frustrerande att inte få till det.
- Nu ser jag fram emot finalen på Hockenheim nästa månad en bana jag kan väldigt väl,och jag vill verkligen avrunda den här säsongen på bästa tänkbara sätt!

*
BloggÅkermanPatrik Åkerman från Ljusdal gjorde det vi skåningar trodde nästan var omöjligt, han slog Stoffe Nilsson när det i lördags kördes Rejmesvängen i trakterna kring Askersund. Målet för Vinslövsåkaren var att återta ledningen i Svenska Rallycupen, men det satte Åkerman stopp för med 1,3 sekunds marginal.
Därmed blir det ännu tuffare för Stoffe att välja tävling den 25 oktober då båda cuperna dumt nog lagt sina finaltävlingar. Väljer Stoffe Sydsvenska Rallycupen eller Svenska Rallycupen och mitt tips blir det förstnämnda…

*
I fredags var det lite extra jäktigt på jobbet och på väg till Åhus genom Rinkaby sneglade jag in på en av sidogatorna och såg där en högst extraordinär syn. På en biltrailer stod en i dag nästan okänd bil, en dammig fulbeige NSU Typ 110. Efter fullgjort fotouppdrag körde jag samma väg tillbaka och trots det pressade programmet svängde jag in för en närmare inspektion av den svansmotor försedda tysken. BloggNSU1Blev ännu mer förvånad när jag upptäckte att biltrailern även den var tyskreggad och genast började tankarna snurra. Varifrån kom NSU:n, varför stod den på en tysk biltrailer dumpad i Rinkaby?
För er som mot all förmodan inte vet, har jag BE-körkort och i den utbildningen ingick hur man surrar last på ett släp. Helt klart hade tysken som ägde nämnda släp/NSU inte gått samma kurs för här hade spännbanden dragits lite hur som helst, utan någon större tanke. En förklaring till den udda parkeringen kan vara att man mött någon sorts utövare av lag och ordning. Ett möte som ovillkorligen inneburit stopp för vidare färd på svensk väg med den högst bristfälliga lastsurrningen.
BloggNSU2Nåväl NSU:n var minst sagt bedagad men fullt renoverbar, inte mycket synlig rost, okej inredning, kromlister och annat på plats. En svensk bil, en gång försedd med dubbdäck där dubb från Secomet gjort jobbet vilket varningsdekalen på kofångaren vittnade om. Uppenbarligen var NSU:n på väg att sluta cirkeln och var på väg hem till kanske inte till födelsestaden Neckarshulm, men väl till hemlandet. Alltid lite trist när klassiker lämnar Sverige, men förståeligt då priserna utomlands ofta är högre.
Modellen som var lastad på släpet tillverkade under åren 1965-1967 och var en modern bil, även om motorn satt bak. En 1100-kubikare som levererade 49 hästkrafter och faktiskt var NSU inte helt ovanlig både på bana och i rallyskogen. Än vassare var efterföljaren 1968 med 1200-motor och en sådan minns jag från en av mina allra första tävlingar som publik. Tävlingen hade start och mål i numera helt försvunna Broby Folkets Park och här kördes en knallröd NSU. Splitterny med ”röda skyltar” och har jag för mig körd av en malmökille. Hur det gick för honom i tävlingen minns jag inte, men den läckra NSU:n minns jag glasklart. Märkligt att man minns sådant här helt onödigt när man knappt kommer ihåg vad man åt till lunch igår…

*
Motorsport det är svårt det för media, ingen direkt nyhet för oss som står med bägge fötterna djupt nersjunkna i motordyngan. Att Radio Kristianstad i morse skickade en reporter för att göra ett reportage om duktige motocrossåkaren Filip Bengtsson, boende i Sankt Olof. Bara ett litet problem, reportern envisades med att kalla sporten för ”motorcross”. Vet inte om han kanske trodde att Filip ägnade fritiden åt att ”krossa motorer”?

*
Nästa kliv i galentunnan tar förstasidesredigeraren hos vår kollega Trelleborgs Allehanda.BloggMoppe I helgen kördes Mopedrallyt ”East Grevie Supers mopperun”. Inget konstigt med mopedhobbyn, har flera kompisar med moppar i garaget, t.ex VOC-friskusen Jim Nilsson som gärna kör Puch Florida när 940:an pausas. Men att sätta ”Motorsport” som vinjett till ett reportage om moppeentusiasterna tycker jag känns mer än lite fel…

Trippel-Ford på ERC-Cyprus Rally, VOC till Örebro i stället för Västerås, Blekinge bet tillbaka och ”doping” på C4-Specialen!

Publicerad den 21 september 2014 klockan 20:48 av tommy.svensson

För en liten stund sedan rullade Yazeed Al Rajhi i mål som vinnare av Cyprus Rally ingående i ERC (Rally-EM). Ingen direkt sekundfajt då tvåan Kajetan Kajetanowic från Polen var över 48 sekunder bak. Ännu längre bak var trean, Al-Kuwari från Qatar, 1.30 långsammare. Irländaren Craig Breen som kämpar på med nya Peugeot 208 T16 fick ännu ett bakslag på Afrodites ö, på sista över två mil långa sträckan, stannade ”Peggan” med elfel. Breen och kartisen lyckades tvinna ihop lite kablar och fick fart på skiten igen, men då hade han redan tappat över kvarten till konkurrenterna. På transporten in till slutmålet i Nicosia gav bilen till slut upp och Breens chanser till EM-medalj minskade dramatiskt. Upp till helgens tvåa polacken Kajtenowic på tredje plats i tabellen skiljer tjugo poäng inför nästa stopp i Schweiz. Om M-Sport har det motigt i WRC är det desto roligare i ERC, alla tre pallplatserna togs av Ford-förare…

*

En förarglig felkörning på en transportsträcka förstörde helgen för Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg i tyska Opel Adam Cups näst sista deltävling. Tävlingen var Litermont Rallye Saar och där Emil visade vad han kan och var snabbast på flera av sträckorna och i mål hade han varit runt minuten snabbare än dansken Jacob Madsen. Men så var det det här med felkörningen.

- Vi gjorde ett misstag på transporten som förstörde tävlingen, vi får ändå vara nöjda med det här. Mycket glada miner och Opel är imponerade, det är viktigt, förklarade Emil efteråt.

- Nu är vi bara två poäng bak ledaren inför sista deltävlingen! Med nittio straffsekunder blev det till slut en fjärde plats för Emil med en deltävling kvar, gamla svensktävlingen Drei Städte Rallye. Nu skiljer två poäng mellan honom och ledaren danske Madsen.

*

Är det inte danskar som dj-las med oss så är det norrmän. Med 5/1000 sekund tog Petter SolbergBloggPetter2 segern framför nosen på Mattias Ekström i tyska VM-deltävlingen på Esterring. Därmed var tredje raka Solberg-segern i hamn och i ett nafs fördubblade han nästan marginalen i tabellen till tvåan Toomas Heikkinen. BloggPetter1Den futtiga marginalen till Ekström är det jämnaste som någonsin uppmätts i sporten och varken Petter eller Mattias hade någon aning om vem som vunnit efter att ha tagit målflagg.

- Först när jag såg att publiken gjorde tummen upp till mig förstod jag att segern var min, berättar Petter. Att vinna tre gånger i rad har bara hänt Petter en gång tidigare i karriären.

- För tio år sedan, år 2004 vann jag Rally Japan, Rally GB och Rally Sardinien i ett enda svep. Nästa deltävling är i Italien redan nästa helg. För Ramona Karlsson blev det ingen succé och hon får åka hem poänglös från Tyskland. Trea slutade Robin Larsson och fyra Pontus Tidemand. Timmy Hansen körde in på sjätte plats, Johan Kristoffersson som åtta. Peter Hedström på nionde plats medan PG Andersson fick nöja sig med trettonde platsen.

*

Ingen kan påstå att VOC Mekonomen-Generalen Roger Fransson glider fram på en räkmacka precis. Senaste bakslaget (vågar man hoppas på sista?) råkade han ut för i veckan när Västerås MS helt plötsligt förklarade att man inte hade resurser att arrangera finalen som planerat. I ett meddelande fick Roger veta att, ”Vid Västerås Motorsällskaps styrelsemöte igår den 15 september togs frågan upp om att försöka genomföra VOC Mekonomen Rally. Styrelsen fann vid sitt sammanträde att det inte finns resurser att genomföra arrangemanget”.

- Man tycker att de någonstans tidigare under en väldigt lång process som förflutet smidigt och i väldigt god anda kunde klämt ur sig detta. Det här känns inte som en följd av någon plötslig förändring eller något som kommit plötsligt på, kommenterar en klart besviken Roger. Kan väl inte annat än hålla med även om jag så klart inte vet alla bevekelsegrunder som arrangören haft att ta ställning till. Nu löste det sig med att Odensvängen i Örebro ersätter den 25 oktober.

- Det är tur att det finns människor som ser möjligheter, då Odensvängen normalt sett är en liten onotad tävling men i raskt tempo fixades det så att Barth notar bara för oss i VOC Mekonomen Rally, berättar Roger lättat.

- Dessutom stort tack till Östernärkes RMC, Stieg och Birgitta Ekström, teamet omkring dem och till Lolo Gustafsson i SMK Örebro som agerat ”matchmaker” mellan mig och ÖRMC.

Tyvärr innebär detta att det blir en ytterligare utmaning för alla dhelgn den 25 oktober då såväl Sydsvenska Rallycupen som Svenska Rallycupen kör final denna helg. – Det här är väldigt olyckligt, erkänner Roger.

- Vill understryka att jag inte på något sätt tycker det är bra att cuper krockar. Inte bra under säsongen, och ännu sämre när som nu en mycket sen förändring vilket skapar inte bara en dubbel, utan en trippelkrock.

- Jag vill inte skapa konflikt eller onödiga problem för andra cuper och deras arrangerande klubbar. Men allra minst så vill jag skapa onödiga problem för klassens förare!

*

För mig har det också varit lite av en ”krockhelg”. Asarums Ekratten i lördags där jag var prisutdelare i TINTER Classic Rally Cup och i dag var det Kristianstads C4-Specialen. Om vi börjar i lördags så måste jag än en gång säga att det är få tävlingar som där råder en sådan gemytlig stämning på som i Ekratten. Detta skriver jag inte bara för att Åke Månsson & Co som vanligt bandat upp egen parkeringsplats för Subarun. Inte heller för att prisbordet stod uppdukat som vanligt, bara för mig att sätta upp priserna så var det klart. Nej jag skriver det för att alla verkar alltid trivas och ha det lite mer mysigt än på många andra ställen. Fråga mig inte riktigt vad det bero på men så tycker jag…

*

Innan vi gav oss ut på sträckorna frågade jag f.d tävlingsledaren men i helgen deltagare, samma Åke Månsson om ett bra publikställe. Åke visste och beskrev nästan exakt hur sträckan såg ut dit han skickade oss. På plats var det en vanlig Ekratten-sträcka, krokig och lurig med utstickande stenar som krävt åtskilliga burkar med gul sprayfärg om jag haft ”hand om e´t”. Ställde oss i en högertvåa som inte vållade några problem och efter klassikerna vandrade vi ytterligare några hundra meter längre in och passerade en verkligt lömsk sten. BloggStenDock föredömligt ”bandad” så den borde inte vålla problem, trodde vi. Till nästa publikplats, en snabbt uppdykande ”vänstertvåa” anlände vi ganska exakt i tid för att se Åke själv passera. BloggÅkeDet gjorde han också, men först efter att ha känt på blekingenaturen med 240:an. Kraftigt tillstukad högerfront blev Åkes minne från Ekratten 2014, han kom i mål men sinkades kraftigt. På stället hörde vi så det vanliga 940-vrålet åtföljt av ett kanonskott och sedan tystnad.

- Stenen, konstaterade Stefan sakkunnigt. BloggStark

På vägen tillbaka såg vi stenens härjningar på nära håll då en bedrövad Christer Stark undersökte resterna av hjulupphängningen på den fina Volvon. Längre fram dök den sorgliga synen av en bakaxelmodifierad Ford Fiesta upp. BloggFiestaFöraren Rickard Mattisson från Gullabo förklarade.

- Gled lite för långt ut i vänstern där uppe och precis där låg så klart en stor dj-la sten!

Bara för mig att konstatera att som vanligt bet Blekinge tillbaka! Vann Ekratten gjorde Nässjös Johan Axelsson medan Kräbbleboda, Hans Johansson körde in som tvåa, en enda futtig sekund efter. Lite större marginal hade han ner till trean Janne Kristiansson, sjutton sekunder skilde.

*

BloggTinterI TINTER Classic Rally Cup blev det så att cupen vanns för andra gången i rad av smålänningen Thomas Theorin med Tomas Waltersson som kamrer i Amazonen. På andra plats totalt och segrare i klass 3 slutade Göte Karlsson, Hässleholm. Trea blev Ingvar Svensson, Kullings MS, fyra Tomas Alexandersson, Vimmerby och femma Tomas Johansson, Ydre.

*

I dag gällde det om Jens Edman lyckats implementera något av sitt kunnande till Silver-VOC:ens förare när det var dags för C4-Specialen. Skyller absolut inte min sista plats i klassen på Jens, inte heller på mina nya WRC2-galoscher. Det gick nog helt enkelt för sakta, svårare än så är det nog inte, tyvärr…

I dag var en stor dag för oss, då Stefans ”bägge pågar” Jonas och Johan skulle göra tävlingsdebut med nyinköpta VOC:en. BloggStefanInget snack, Jonas var nervös och så även pappan när han gav de sista instruktionerna innan start. Jag är glad så klart då han trots allt satte sig i min bil istället för att coacha Jonas i debuten. Tack för det Stefan!

Debuten avlöpte väl, inte en skråma på VOC:en och ett kan man förmoda ökat självförtroende. Nästa gång är det storebror Johans tur att ha fjärilar i magen och en sömnlös lördagsnatt…

*

När de bägge Michelinåkarna Tyko Nilsson och Roland B. gör upp bör resten passa sig. Den här gången var det Tyko som var snabbast men en kraftig förkyld Black Beauty-förare var inte långt efter. BloggRolandDäremot har jag försökt ringa Kristianstads ”dopingpolis” Thomas Nilsson, för visst står Biosolvon på dopinglistan… ‘

Själva tävlingen fick som vanligt högsta betyg, även om jag personligen tyckte det var i knixigaste laget precis runt några små röda hus som låg nästan exakt där jag egentligen skulle velat köra. BloggMatsDock vållade detta inte Mats Andersson med SMK Hörby-medlemmen och tillika son, Simon i högerstolen.BloggJocke I hällregnet i andra körningen lyckades dock Joacim Kristiansson banka honom, men vad hjälpte detta när Mats sedan vann sista. Andra raka segern och upp i DM-ledningen blev resultatet för familjen Andersson.

*

Måste även nämna två förartalanger utöver det vanliga mina klubbkompisar Johan Edquist med Grupp E Golfen och Robin Svensson i C-VOC. Johans välanvända och slitna Golf dög till att bli sextonde man totalt av de 52 i mål. Imponerande eller är det super imponerande? Samma sak med Robin Svensson med unge Victor Hansen i högerstolen, snabbast av samtliga VOC:are, som vanligt är man böjd att skriva. Artonde totalt och nästan sex sekunder snabbare än Tyko Nilsson. BloggGolfEn annan segermaskin är Hässleholms Fredrik Dehlin som än en gång tog hand om C-D4 med sin röda Golf.

*

Avslutar med en kort rapport från Kristianstads Kartingstjärna Noah Milells VM-äventyr franska Esay där han avslutade med en sjätte plats bland nittio medtävlare efter kvalomgångarna. Tyvärr gick det inte lika bra därefter och redan på andra formationsvarvet trycktes han av banan och fick bryta. Lovorden var dock många och några experter menade att svensken slagit sig in i den internationella toppen ett år för tidigt. Det är först 2015 som Noah Milell skall vara på denna höga nivå. Inte är det mindre imponerande att svensken från Färlöv dessutom utmanar fabriks teamen som privatförare.

Motorbloggen
Kristianstadsbladets fotochef Tommy Svensson är tidningens mest populära bloggare. Han har varit intresserad av motorer sedan barnsben. Här bloggar han om bilar, trafik och motorsport på fyra hjul. Har du några frågor som rör bilar från 50-, 60- eller 70-talen kan kanske Tommy hjälpa till.
Mejla Tommy på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se


Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu